Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Carl Sjögren Felicia Andersson

Felicia Andersson och Carl Sjögren kommer att göra sitt andra år på Kungliga Operan under säsongen 2022-2023. Foto Karin Alfredsson

08 aug
2022

Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten

Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymnasiet gjorde de där sin APL – arbetsplatsförlagt lärande. Efter APL fick de ett års anställning som nu har förlängts med ytterligare ett år säsongen 2022-2023.

Dansportalen träffade Felicia och Carl för en intervju om deras erfarenheter och förväntningar vid Kungliga Svenska Baletten.

Carl Sjögren

Carl Sjögren i film Dance the Anvil. Foto Henry Sahlgren

Hur var det när ni började ert APL år det var ju pandemi då?

Carl: Ibland tränade vi i små grupper, bara åtta personer tillsammans och vi hade inga föreställningar. Det var många restriktioner inom huset.

Felicia: Det enda jag gjorde var inspelningen av andra akten Svansjön som kunde ses på Operan play. Det var en upplevelse i sig men inte som att göra föreställningar.

Carl: Restriktionerna fortsatte in på vårt första år som anställda med inställda föreställningar som följd. Den första produktionen vi medverkade i var Balettgalan som gavs när huset öppnade för fulltalig publik igen.

Hur blev det efter att restriktionerna släpptes?

Carl: När vi började spela Svansjön tränade vi i fulltaliga grupper parallellt i två klasser som vi kunde välja mellan.

Felicia: bland hade vi separerade dam och herrklasser beroende på repertoar och vilken träning som behövdes.

Felicia I sal

Felicia i en av Operans balettsalar. Foto Inka Keränen

Vad dansade ni i Svansjön?

Carl: Jag dansade polonaisen i första akten och mazurkan i tredje akten.

Felicia : Jag dansade svan och mazurkan. Med så mycket steg var damkostymerna i mazurkan lite tunga att röra sig i.

Ni medverkade också i blandprogrammet, vad gjorde ni där?

Carl: Jag var soldat i ”La boîte à joujoux” och i ”Carmen” sov jag. Under den tiden infördes restriktioner igen vilket innebar att man bara kunde dansa i en av produktionerna. Medverkande i respektive produktion tränade och repeterade tillsammans.

Felicia: Jag dansade grupp i ”Carmen”. Med tiden upphävdes restriktionerna. Då fick jag dansa soldat i La boîte à joujoux. Det var egentligen bara män som gjorde det men det fattades en man så jag fick hoppa in, det var kul.

Carl Sjögren

Carl Sjögren i Caligula. Foto Tilo Stengel

Ni medverkade i ”Eskapist” i koreografi av Alexander Ekman hur var det?

Carl: Vi var båda Eskapister det var jättespännande. Det är en mäktig föreställning.

Felicia: Det var väldigt roligt att få vara med i en sådan uppskattad föreställning. Det var stående ovationer varje kväll.

Repeterade ni med Alexander Ekman?

Felicia: Ja det var intressant och givande. Att förstå varifrån rörelserna kommer, allting hade så mycket betydelse och att få höra det från koreografen i första hand.

Carl Sjögren Felicia Andersson

Carl och Felicia dansar pas de deux i de kostymer de bär i baletten ”Askungen”. Foto privat

Ni medverkade också i den sista produktionen som hade premiär innan sommaren ”Askungen” i koreografi av Tamara Rojo. Vad hade ni för uppgifter i den?

Carl: Jag gjorde en av de åtta paren i andra aktens bal och var suppleant till Städare/Hösten. I den här versionen har årstiderna också en roll som hushållsarbetare innan de förvandlas till årstider.

Felicia: Jag gjorde drottningens följe och var suppleant till balparen.

Den här versionen bygger på den traditionella sagan men är en egen tolkning vad kan ni säga om det?

Carl: Det är en mer modern tolkning men dansas med klassisk baletteknik och sagans element är med. Det finns en prins, elaka systrar och Askungen tappar skon med mera som i den traditionella sagan.

Felicia: Även kostymer och scenografi är mer modern. Det är jättehäftiga kostymer. Det är den berömda designern och kostymören Christian Lacroix som skapat scenografi och kostymer.

Felicia Andersson

Felicia Andersson i ett hopp "Balanchines Pas de Chat". Foto Johannes Hjort

Hur var det att arbeta med Tamara Rojo?

Carl: Hon var supersnäll och rolig. Hon var bestämd och visste vad hon ville ha men var väldigt stöttande och uppmuntrande. Eftersom det var en kreation fick vi pröva ny koreografi under processen och ge respons på den.

Felicia: Hon var väldigt samarbetsvillig och såg vad som kändes bäst för oss dansare. Hon kom till studion väl förberedd med ett färdigt material. Hon hade en tydlig vision men var öppen för dansarnas synpunkter.

Carl: Om man jämför Tamaras arbetsprocess med Alexanders så var Alexanders mycket långsammare. Han forskade och prövade mer med sina rörelser.

Felicia: Vilket kanske oftast är fallet med moderna verk i jämförelse med klassiska eftersom den klassiska baletten har ett givet rörelsespråk.

Har ni gjort några auditions inför det kommande spelårets repertoar?

Carl: Vi hade en audition med Mats Ek inför hans ”Julia och Romeo”.

Felicia: Det var jättekul, Ana Laguna var med också. Det var så inspirerande. En del av dansarna har jobbat med Mats tidigare och är redan bekanta med hans språk. Det var givande att observera dem i hans koreografi.

Carl Sjögren

Carl Sjögren med Martina Torti från Serenade. Foto Anne Sophie Birabent

Vad tycker ni om era balettmästare och repetitörer?

Carl: Vi har en bra relation och tycker jättemycket om dem. Några känner vi från vår tid i skolan.

Felicia: De är alla inspirerande och stöttande.

Vad har ni haft för gästlärare under året?

Felicia: Jag har en väldigt tydlig favorit: amerikanskan Victoria Simon, balettmästare från Balanchine trust. Hon gav klasser med Balanchine teknik snabba, dynamiska och musikaliska, jättehärligt! Det är hon som sätter upp baletten ”Theme and Variations” nu i höst.

Carl: I början av säsongen gästade David Makhateli tidigare dansare vid Royal Ballet. Han var rolig och inspirerande. Han gästar över hela världen. Gästade gjorde också Maina Gielgud tidigare brittisk dansare och balettchef. Hennes träning var väldigt annorlunda från Viktoria Simons. Det är det som är så kul med gästlärare, att få prova på olika stilar inom klassisk balett. Det blir som en vitamininjektion.

Carl Sjögren

Carl i Etudes Classigue. Foto Tilo Stengel

Har ni någon favoritkoreograf som ni skulle vilja arbeta med i framtiden?

Carl: Vi var och såg föreställningen ”Dialogues” på Dansens hus med verk av Crystal Pite och Emma Portner, det är två koreografer jag skulle älska att få jobba med.

Mats Ek och Alexander Ekman är också absoluta favoriter. Dem har vi ju redan haft turen att få möta. Till våren sätts Mats Eks ”Julia och Romeo” upp och Alexander Ekmans ”Cacti”.

Felicia: Jag måste också säga Crystal Pite. En annan koreograf jag skulle vilja jobba med är Ohad Naharin. Hans verk ”Minus 16” sätts upp på Operan i vår. Det var också väldigt givande att arbeta med Tamara Rojo. Jag uppskattar att jobba med kvinnliga koreografer också.

Hur är stämningen i kompaniet?

Carl: Vi har blivit mycket väl mottagna av våra kollegor.

Felicia: Innan vi började var vi lite oroliga för hur hierarkin skulle vara mellan äldre och yngre dansare. Men det har inte varit något problem alls vi kommer bra överens med alla. Man lär sig mycket av de äldre dansarna i hur de förhåller sig till arbetet.

Carl: Man kan alltid be dem om hjälp och ibland får man coachning utan att man bett om det men alltid på ett vänligt och respektfullt sätt.

Felicia Andersson

Felicia Andersson i en pose. Foto Johannes Hjort

Ni är många nationaliteter i kompaniet hur är det?

Carl: Det är otroligt många nationaliteter. Vi är 68 dansare. Det är inte så många svenskar men vi är de yngsta. Det är många japaner och de är otroligt starka tekniskt. En del fransmän med sin eleganta dansstil. De amerikanska dansarna är bra på Balanchine teknik. Jag gillar verkligen mångfalden.

Felicia: Det ger så mycket till kompaniet med olika kunskap, styrkor och stilar.

Har ni bra support när det gäller att förebygga skador och om ni blir skadade?

Carl: Det har vi verkligen. Jag hade problem i foten för inte så länge sedan och fick hjälp direkt. Det är ett helt hälsoteam som är specialiserade inom olika områden. De ska verkligen ha allt beröm.

Felicia: Det är en sådan trygghet. Det gynnar också kompaniet som helhet att läka så snabbt som möjligt och kunna komma tillbaka till verksamheten.

Carl Sjögren

Carl Sjögren i Caligula. Foto Tilo Stengel

Har ni reflekterat över något i dansarutbildningen ni skulle vilja vetat mer om i relation till yrkeslivet?

Carl: Den största skillnaden är tempot. I skolan hade man alltid god tid på sig att lära steg och repetera. Nu går det så fort, man lär stegen snabbt, repar en period och sedan dags för föreställning.

Felicia: På skolan gjorde vi föreställningar i slutet av terminerna och sedan var det över. I det professionella livet får man ett annat perspektiv på föreställningsverksamheten. En premiär är inte slutet utan en del av processen. Verken kommer ju ofta tillbaka i perioder och då har man möjlighet att fördjupa sig mera i uppgiften.

Har ni funderat på vad ni skulle vilja göra i framtiden om ni inte skulle vara kvar på Operan?

Carl: Just nu är det så spännande att vara på Operan och jag känner mig väldigt taggad inför det kommande spelåret. Under utbildningen var mitt mål att bli dansare på Operan. Just nu vill jag vara dansare i Kungliga Svenska Baletten. Det kan hända så mycket och det är för tidigt att säga vad jag vill i framtiden.

Felicia: ”Det känns verkligen som att vi har ett spännande spelår framför oss. Halva jag är upptagen av att vara här och nu, njuta av att vara på Operan och lära mig så mycket som möjligt. Andra halvan byter tankar varannan vecka om vad jag skulle vilja göra i framtiden. Det finns så mycket i dansvärlden så mycket stilar, koreografer och kompanier. Om jag skulle försöka svara på den frågan nu skulle jag säkert ha ångrat mig när intervjun publiceras.

Margareta Lidström
Stockholm


  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Luca Masala Princess Grace
    The Artistic Director of the Princess Grace Academy: "We take from 10 to 20 students every year".
    Monaco has a famous ballet school – Princess Grace Academy. The Academy was founded in 1975 following Princess Grace and Prince Rainier III ’s desire to establish a high level dance school in the Princ...

  • Julia - Abigail Sheppard
    Dansnöje och stora känslor: Romeo och Julia åter vid Nationalbaletten i Helsingfors
    John Crankos fina dansverk Romeo och Julia till musik av Prokovjev har inlett sin nya framgång på Nationalbaletten i Helsingfors efter en paus på närmare 10 år. Detta på begäran av publiken som älskar...

  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

  • Ella Persson 1 Foto Cristian Hillbom
    Ella Persson: After the Mikhailovsky Ballet in St. Petersburg, new future awaits.

    I was born in Solna 25 years ago. We were a normal family with mom, dad, my brother and sister. We lived in Bergshamra, I went to a normal school and played around a lot.

  • DonQuixote 1
    Don Quixote: A triumph for the company
    Don Quixote is a ballet loved by dancers and audiences alike. The Royal Swedish Ballet open their season with Rudolph Nureyev ’s version of the ballet following Marius Petipa ’s choreography and staged ...

  • Tristan and Isolde_chor. Krzysztof Pastor_dancers_Yuka Ebihara _ Vladimir Yaroshenko, photo Hidemi Seto
    Galan i Villmanstrand med mer livskraft än någonsin
    Villmanstrand var åter en gång platsen för en lyckad gala. En traditionell balettgala för alla balettälskande och dansvänner firades i Villmanstrand [Lappeenranta] efter en paus på två år. Festligt bl...

  • Drottningholmsteatern
    Pontus Lidbergs event på Drottningholmsteatern är mer lek än dans
    Jubileumsföreställningen på Drottningholmsteatern är Salle de machines efter en barockteater som i Tuilerierna i Paris kunde förtrolla åskådarna med nya sceniska uppfinningar.

  • Carl Sjögren Felicia Andersson
    Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten
    Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymn...

  • Unai Celis Peribanes
    Elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg erbjuds plats vid American Ballet Theater School i New York
    Unai Celis Peribanes berättar om sin tid vid Svenska Balettskolan och om förväntningarna inför framtiden vid American Ballet Theatre school. Unai kommer från Bilbao i Norra Spanien. Han har varit elev...

  • RBS Defile
    A thrilling show with the Royal Ballet School
    The Royal Ballet School have a fail-safe item on their Summer Performance, one that ensures the curtain will come down on a packed audience with a collective lump in its throat. That item is the Grand...

  • Folia
    José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses
    För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses , en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två ve...

  • KSB på Operan 12 juni
    Smittande dansglädje på Operan av Kungliga Svenska Balettskolan
    På Kungliga Svenska Balettskolans Sommargala på Kungliga Operan var den största nyheten första framförandet av Études classiques , med 75 elever från årskurserna 4, 5, 6 och 9, gymnasiets årskurser 1 o...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil