Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Cabaret1 GO

CabaretBerlin 1930, nazisterna gör intåg. Foto Lennart Sjöberg

01 okt
2022

Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!

Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – och inga mer Covid-nedstängningar.

För två år sedan, i september 2020, var det första premiärdatumet för Cabaret på Göteborgsoperan. Sedan slog Covid till och premiären fick skjutas upp ytterligare en månad. Jag gjorde en längre intervju med Tobias Ahlsell som spelar Cliff två dagar innan den andra planerade premiären. Dagen efter stängdes hela operahuset ner.

Men nu är det dags – den 1 oktober – ska Sally Bowles äntligen välkomna GöteborgsOperans publik.

Cabaret2 GO

Cabaretorkestern på Kit Kat. Foto Lennart Sjöberg

Dansportalen har träffat koreografen för uppsättningen, Rebecca Howell.

Cabaret utspelar sig i Berlin i Början av 30-talet. Vad finns det för likheter med Göteborg 2022?
Det är intressant för Cabaret var kanske från början mer en historisk reflektion, men ju mer man funderar på tillståndet i hela Europa, eller i världen, inser man att den kanske inte någonsin varit så aktuell och relevant. Det politiska landskapet har förändrats i väldigt många länder, man kan se på det senaste valet i Sverige…

Visst, det kan vara 30-talet om man ser på dekoren, men historien är nästan kusligt närvarande just nu. Jag tror faktiskt att bara sedan 2020 har det skruvats till ännu mer. Det har blivit en mer global fråga som accelererat. Det är skrämmande.

Rebecca Howell GO Cabaret

Rebecca Howell. Foto Lennart Sjöberg

Cabaret är ju en av världens mest kända och älskade musikaler, vad beror det på tror du?
Jag tror att man kan relatera till historien. Vem som helst, oberoende av bakgrund, utbildning, förståelse av teater och dans kan ta till sig historien. Hjärtat i Cabaret, oavsett hur den sätts upp, skapar ett tryggt rum, ett rum dit alla är välkomna, där alla kan vara som de vill vara. Sen tror jag att det är viktigt för människor, att det finns den sortens yttrandefrihet, det berör folk.

De hittar sig själva och blir representerade på olika sätt. Och musiken så klart! Musiken är så klokt skriven. Den är intelligent både textmässigt och musikaliskt. Dansen och koreografin blir ytterligare ett narrativ, samtidigt så är det underhållande.

Cabaret 3 GO

Akrobaterna på Kit Kat. Foto Lennart Sjöberg

När du gjorde koreografin, hur mycket inspirerades du av tidigare uppsättningar och framför allt av Bob Fosses film från 1972 med Liza Minelli?
Det är svårt för om man vuxit upp med Cabaret så var det ju alltid Liza Minelli som var hjältinnan. Och när folk har frågat mig så undrar de, använder du svarta stolar? Jag kan aldrig tävla med dem så jag tänker inte ens försöka. Men jag har försökt att tänka annorlunda.

Detta är ett helt annat rum, den intima cabaretscenen som finns både i filmen och i många tidigare uppsättningar är inte samma sak som Göteborgsoperans stora scen. Det är en enormt stor scen så jag var tvungen att tänka om. Man måste förstora allting och hur skulle jag få den att fungera i detta stora rum?

Nu har det blivit som en cirkusarena istället, vilket har tillåtit mig att helt och hållet göra om vissa saker. Jag har fått friheten att helt och hållet släppa vissa idéer eftersom omständigheterna i rummet är så annorlunda.

Finns de svarta stolarna med …?
Det finns stolar på borden, men mer berättar jag inte, säger Rebecca och brister ut i gapskratt.

Cabaret4 GO

Cirkusscen på klubb Kit Kat. Foto Lennart Sjöberg

Idéen med att låta vissa ur publiken sitta på scenen, hur kom den till?
Idéen var att få en känsla av ”oss” och precis som de första raderna Willkommen, Bienvenue, Welcome, ska man kunna känna att alla är en del av klubben, en del av Kit Kat så barriären mellan de på scenen och publiken ska suddas ut.

Du är koreografen till föreställningen. Vad handlar dansen om här?
Det som skiljer den här koreografin från andra är att ibland är den väldigt ren och klinisk för att sedan plötsligt brytas upp. Koreografin är också verkligen individuell och snuddar ibland vid galenskap. Rolighet finns som kärna, en humor mellan dansarna. Den tillåter olikheter mellan människor och extremiteter så den känns inte formell. Och så finns det också en kontrasterande musik till detta, nazisternas, det totalitära som står helt i motsats. Det finns många stilar, många smaker, många influenser, det är det jag har försökt skapa. Så förhoppningsvis är det också vad det blev, inte en speciell stil.

Det svåraste för dansarna kanske är närmandet till cirkus, akrobatiken. Men det har varit väldigt roligt att lära känna ensemblen. Från början trodde de nog att jag var lite knäpp, men nu har de vant sig vid mig.

Cabaret5 GO

Sally Bowles (Kerstin Hilldén) på Kit Kat. Foto Lennart Sjöberg

Vad har varit det mest utmanande med koreografin?
Frågan är utmanande… koreografi är nog, om man bryter ner det hela, tjugofem procent skapande och sen är resten personkemi. För du kan ha världens bästa idéer i huvudet, men de måste komma till och ut genom dessa människor. Och i olika människors kroppar ser det olika ut. Så när det blir en ny casting måste allt tänkas och göras om på ett plan och det är kanske det mest utmanande.

Till sist, hur gör man för att ”komma igen”, få ny energi med en uppsättning som fått två premiärer uppskjutna?
Naturligtvis är det helt utmattande, allas entusiasm ska bara läggas på hyllan. Å andra sidan, finns det en positiv sida av detta. Så många gånger under ens karriär har man skapat en show och är jättelycklig för att man klarade det, gick iland, och sen kommer man tillbaka några år senare och ser den och tänker: åh, jag skulle kanske gjort det eller det annorlunda…

Cabaret6 GO

Grönsakshandlaren, herr Schultz, framför sin affär, med Fräulein Schneider i bakgrunden – Siw Erixon och Lars Hjertner. Foto Lennart Sjöberg

Tänker man efter så fick vi faktiskt en möjlighet att få lite tid, luta oss bakåt och få ett nytt perspektiv. När man jobbar med en föreställning är man så inne i den och man har ofta inga andra alternativ eller svar som gör den bättre, så detta är i själva verket första gången som vi har haft möjlighet att få extra tid och fundera över om vi hittat det bästa möjliga så det är på ett sätt väldigt intressant. En möjlighet. Mellan en tredjedel och en fjärdedel av dansarna är nya vilket också är bra, det har satt båten i gungning lite, den har inte bara stått still.

Vad hoppas du på inför premiären 1 oktober?
Ingen mer Covid-nedstängning! Kan du föreställa dig?!! Jag hoppas att det blir som vi vill att det ska bli, det är så mycket jobb nedlagt, för tredje gången försöker vi, människor har lagt ner hela sin själ för tredje gången. Jag hoppas att vi får njuta på scenen och att publiken får njuta och förstår vad vi vill säga. För det är en väldigt viktig pjäs.

Thérèse Eng
Göteborg


  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil