Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Last Boy Left

Left är ett solo med Emilie Leriche. Foto Danijel Bogdanic

10 okt
2022

Dansfest i nord målar med bred pensel

Vi startar med film, två premiärer. I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och koreografi av danskonstnären Pascal Marty. Medverkande i filmen är Pascal Marty och Emilie Leriche. Den andra filmen var en dokumentär av filmaren Håkan Larsson som skildrar Dans i Nords Norrbottenturné 2020.

Filmaren Shawn Fitzgerald Ahern har en gedigen meritlista, och det är en bedrift av Dans i Nord att ha lockat honom ända till nordligaste Sverige. Han kan ståta med två Oscarsvinster i klassen Mayor Motion pictures och tre Grammynomineringar. Hans dansfilmer har vunnit priser över hela världen.

Pascal Marty har arbetat i bland annat Genève och Göteborgsoperans danskompani. Han har som koreograf skapat flera verk för Dans i Nord.

Filmen ”The last boy left” är en fängslande resa ut i ett land av tomhet, ett sökande efter något för alltid förlorat. Stilen är drömsk. Via en övervintrad bensinmack hamnar vi i skogen, en svart ren visar sig mirakulöst och ser nyfiket på dansaren i skogen, Pascal Marty. Emelie Leriche som kvinnan i filmen har en nedtonad stil men är en god skådespelare såväl som dansare. Kvalitén är hög. Man söker spår i rester och ruiner av det som en gång blomstrade.

Last Boy Left

The last boy left. Foto Danijel Bogdanic

Det är hjärtskärande att titta in i den vackra gymnastiksalen i den skola där till sist den enda eleven fanns kvar, ”The last boy left”. Fotot av Danjel Bogdanic är fint och känsligt. Att dessa internationella artister funnit inspiration här uppe i den underbara men ibland karga miljön är riktigt intressant för framtiden. Kostymerna skapades av Maria Sjödin och transporterades från Göteborg i stora lådor, ett speciellt företag med tanke på volymen.

För den som är nyfiken finns möjlighet att se filmen den 18 november i Gottsunda, utanför Uppsala.

Film nummer två var världspremiär av dansdokumentären ”Vem är till för vem?” av filmaren Håkan Larsson från Dans i Nords Norrbottensturné 2020. Dokumentären av Håkan Larsson skildrade Dans i Nords verksamhet, kultur i glesbygd. absolut intressant men mer upplysande än upphetsande. Vi fick emellanåt lyssna till kommunpolitikers utsagor och hoppas att deras mål och mening kan förverkligas.

Rennie Mirro

"Dansa Rennie". Foto Markus Gårder

Rennie Mirro – "Dansa Rennie"
Följ med när Rennie Mirro tar oss med bakom kulisserna! Att vara dansare har alltid varit en stor del av Rennies identitet, nu reflekterar han kring livets olika faser, om hur åldrandet kan påverka ens yrkesroll och om utmaningarna att hitta en ny roll i nya sammanhang. Folkkära Rennie Mirro tar med publiken bakom fasaden i en nästan fullsatt Black Box, Acusticums teaterlokal.Vi får ta del av artisten i en modig, självbiografisk föreställning som borde intressera långt fler än de som kommer!Rennie Mirro kastar sig ut och blottar sina inre frågetecken i en fiktiv terapisession. Där hamnar vi i ett utlämnande av demoner och mening i livet. Dansen som kan vara den meningen, men sen då? ”Dansa Rennie” har turnerat med Riksteatern hela våren, kanske återstår några stopp.

Det är oavbrutet spännande, han avbryter med dans, sång och stepp. Den stora scenvanan kommer fram, dansaren Rennie Mirro har utvecklats till en mångsidig artist och skådespelare. Rennie är ju också en entertainer som vi inte visste att vi behövde! Men när vi ser honom dansa och hör honom sjunga, då vet vi! Det är högklassigt! Man kan tro att det riktar sig till en smal publik men då tar man miste.

Föreställningen visar sig vara allmänmänsklig och belyser uppenbara problem som verkligen många fler män, men även kvinnor borde se och känna igen sig i. De som vill kan också få njuta av Roxy Storband med Rennie som vokalist efter föreställningen, tjusig bonus med smokingen på.”Left” är ett solo för Emilie Leriche där mellanrummen undersöks, att vara mittemellan.

Publikintro DIN

Dans i Nords publikintro från Luleå kulturhus. Foto DIN

Det är ett heroiskt uppdrag att fylla Norrland regioner med danskultur. Görs det med så hög klass som Dans i Nord lyckas med önskar man att många fler Jokkmokksbor skulle ta vara på tillfällena som ges.

Hela programmet Beyond Words, som även innehåller s.k. poesi-bubblor har en lång upphovslista med samarbeten med Franska institutet, Claire-Marie Osta, Didier Chape, Xavier Ferla, Rebecca Albrektsson, Guillame Gallienne, Piteå danskedja, Kalix och Kiruna kulturskolor.

Truly Madly

Truly, Madly. Foto Dans i Nord

Truly, Madly”
Joseph Sturdy har koreograferat Truly, Madly, för de fem dansare som utgör Dans i Nord. De är redan nämnda Emilie Leriche, Delia Albertini, Erik Åhl, Reiko Ohta, Daniele Badagliacca och Olivia Blanch. Stycket inspirerat av och är ett abstrakt destillat av den klassiska baletten Giselle i modern stil. Vi får inga tyllkjolar men en fysisk tolkning av kärlek mot allt förnuft.

Musiken är känsligt klippt mellan Adolphe Adams klassiska Giselle och Jerome Marchands komposition. Med ett par invändningar: allt eller nästan allt behöver inte göras i slow motion…? Ljusmässigt saknas lite mer variation, vila från motljus och dimma, några ögonblick av klarhet hade gjort gott.

Den för balettälskare välkända ”storyn” som grund är koreografiskt intressant, med mjuka och dynamiska rörelser. De skickliga dansarna ger verket laddning med sin ungdom och passion. Rörelsemässigt finns ett flyt och det hela känns stundvis rent imponerande.

Fordlandia

Lucia Lacarra och hennes partner Mathew Goldeing i Fordlandia. Foto Leszek Januszewski

Till sist föreställningen ”Fordlandia” i Luleås stora och vackra kulturhus med andlös utsikt över hamnen och aftonhimlen från foajén. Höga förväntningar på det stora anslaget mynnar ut i en viss besvikelse.

Här möter internationella stjärnor ny publik. Lucia Lacarra och hennes partner Mathew Goldeing har tillsammans med fyra koreografer skapat ett verk under pandemin som också är präglat av det.

Även här möts vi av en delvis filmad föreställning. Den tomma teatern, den tysta salongen, scenens oanvända yta. Sedan följer en serie pas de deux, med de två förstklassiska dansarna.

Dessa delar har namn som Stillness, Close, Snow Storm, Fordlandia, Pile of dust samt After the rain. Fyra koreografer med musik av Chopin, G. Sviridov, J.Johansson och A. Part. De fyra är Christopher Wheeldon, Anna Hop, Juanjo Arques och Yuri Possokhov.

Tekniken är oantastbar, de två är samdansade, vi bjuds på tåspetsskor och höga lyft i klassisk stil, men även bara fötter.

Men helhetsintrycket blir pretentiöst, splittrat mellan de fyra olika koreografernas uttryck. Det är mycket symbolik men det är svårt att bli gripen på djupet. Dessutom är verket en aning för långt, som så ofta sker.

Truly Madly

Truly, Madly. Foto Dans i Nord

Den stora behållningen av Dansfesten i Nord 2022 är filmen ”The Last boy left” och ”Truly, Madly” med dess unga duktiga dansare.

Norrbotten tar avsked med flammande höstfärger och jag får tanken om kanske ett gästspel på Dansens hus? Norrbotten är också Sverige, halva Sverige.

Marie Louise Waldenström
Piteå


  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil