Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Hammer 1

Frida Dam Seidel, Göteborgsoperans danskompani, inledningsscenen i första akten av Hammer. Foto Lennart Sjöberg

01 nov
2022

Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan

Zander Constant, en av dansarna i Alexander Ekmans nya helaftonsverk Hammer, berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publiken.

Dagen innan världspremiären på Hammer, möter Dansportalen upp 25-årige Zander Constant från Vancouver i Kanada, en dansarna i Alexander Ekmans nya uppsättning på Göteborgsoperan.

Det är Zanders andra säsong i kompaniet, han började i juli 2021, precis efter Covid-nedstängningen. Först nu i höst känner han att operahuset är ute på andra sidan och det finns en påtaglig styrka i hela ensemblen. Hammer är den största produktionen som han har gjort här.

Zander Constant

Zander Constant, Göteborgsoperans danskompani. Foto Tilo Stengel

Är det första gången du jobbar med den svenska koreografen Alexander Ekman?
Det är det. Jag har däremot sett uppsättningar av honom, följt hans arbete under flera år så jag var väldigt nyfiken på att få jobba med honom och vara med i hans skapandeprocess.

Finns det något som är utmärkande för hans koreografier?
Jag skulle vilja säga att han är otrolig på att arbeta med stora grupper. Han är fenomenal på att bemästra en stor scen med många dansare. Han är också väldigt intelligent när det gäller rytmer, och har en förmåga att skapa en otrolig kraft på scen. Han har ju jobbat med både film och teater, vilket är en av hans styrkor, och gör att det kanske också finns med element ur teaterns värld. Alexanders verk har många konstnärliga dimensioner. Det är inte bara dans.

Om du skulle beskriva Ekmans koreografi med ett enda ord, vad skulle det då vara?
Storslaget. Sättet som han jobbar på, med stora grupper och med en specifik idé, är verkligen förbluffande. Det är storslaget.

Hammer Riley O'Flynn Zenon Zubyk 

Riley O'Flynn och Zenon Zubyk. Foto Lennart Sjöberg

Vad handlar Hammer om?
Det är en idé om altruism, att hjälpa andra människor, sätta andra före sig själv, vilket är en väldigt vacker tanke. Och sen, som en motsatt sida, idén om vårt ego, en speciell sort ego där man själv skapat en bild om vem man är och till slut verkligen fastnat i den bilden av sig själv. Till slut blir man rädd för att andra ska döma en, att de ska ta något från en, man börjar fara ut mot andra människor och försvara sig om de ifrågasätter ens självbild.

Så vi har dessa två världar som också delar upp i de två akterna. Den första akten rör sig i den altruistiska världen där vi jobbar i ett kollektiv, vi sätter andra framför oss själva. Det finns ett visst ego där, men en medvetenhet och flexibilitet när det gäller en själv. Ljuset är varmare, kläderna fulla med mönsterrikedom, färger och olikheter.

När vi sen skiftar till akt två ändras allt mot stelnade egon, en slags hungriga djur som först och främst månar sitt eget anseende och andras bild av en. Ett kallt ljus och vi har alla likadana kostymer. Det är komiskt för vi ser likadana ut fast lever i en bild av att vara unika. Och sedan en slags hamrande, hur vi kan göra oss av med vår självcentrering och komma tillbaka till början av oss själva. På så sätt är det verkligen en slags cirkelrörelse i verket.

Hammer selfie 

Föreställningen fortsätter ut till publiken, slutet av akt 1, Hammer. Foto Thérèse Eng

Jag läste om att Ekman inspirerats när han var i Grekland och satt på en restaurang och alla satt med sina mobiltelefoner…
Precis! Det en stor del av den här ökade egocentreringen i värden, i sociala medier där vi alltid ska vara närvarande. Sen blir det till den du är, bilden du vill visa fram, en slags fejk, det är inte på riktigt. Så vi leker med detta på ganska många roliga sätt.

Har du själv en mobiltelefon?
Ja, det har jag faktiskt! Jag finns på instagram, säger Zander och skrattar. Jag försöker däremot begränsa mig själv genom att vara medveten om vad det är för något. Att öppna sin mobil blir lätt en slags reflex, utan att ens tänka efter. Att känna av sitt mobilberoende är nästan en obehagskänsla när man väl blivit medveten om det. Jag frågade mig själv, varför tittar jag i telefonen, det finns ju ingenting där. Du kan bara se dig omkring när du åker spårvagn, alla tittar ner i sin mobil. Det är märkligt, nästan som en sjukdom.

Hammer paus

I molnet, i mobilvärlden, i foajén under paus av Hammer. Foto Thérèse Eng

Kan du berätta om repetitionerna av Hammer?
De har ändrats ganska mycket genom processen, först hade vi ett långt förarbete. Vi gör inte ett helaftonsverk med alla dansare särskilt ofta, men här är alla med hela kvällen. I början av säsongen arbetade vi med andra produktioner, men så fort vi var lediga från dem jobbade vi med olika förarbeten inför Hammer, som olika typer av undersökningar. Vi hade nästan fyra veckor då vi gjorde research inför uppsättningen och det var otroligt givande. När vi sen kom tillbaka arbetade vi alla tillsammans under sex veckor. Vi hade då en del idéer, begrepp som vi ville leka med.

Att gå från akt ett till akt två var både utmattande och intensivt. I akt två har vi alla på oss högklackade platåskor så det är fysiskt ansträngande jämfört med akt ett. Ofta gjorde vi en av akterna på förmiddagen och den andra på eftermiddagen. Under större delen av repetitionerna var vi allihop tillsammans vilket var jättebra, men också lite ovanligt. För det mesta brukar man repetera i mindre grupper och sedan sätta ihop det hela. När hela kompaniet jobbar tillsammans så är alla med hela tiden i arbetsprocessen. Vi vet vad som händer.

Vad betyder ego för dig?
Ego kan vara en massa olika saker. Här betyder det den fixa idén om dig själv som är beroende av influens utifrån, bekräftelse på att du är den persona som du skapar själv. Och den här persona försöker du sen skydda och vara. Alla och allting som ifrågasätter den är väldigt hotande, och du slår genast tillbaka mot dem som inte bekräftar den. Så det är verkligen som en förstenad känsla. Vi har lekt mycket med frasen ”Jag är”. Jag är det, jag är sån, jag är inte sån, jag är inte det och i det här verket betyder ego just det egot som har fastnat i bilden av sig själv.

Tror du att ett ego kan ändras?
Totalt! Men det kräver ödmjukhet, och kanske kan uppsättningen ge en tanke om hur vårt ego kan växa och förändras, hur kan vi börja om med oss själva. Ekman har studerat olika typer av meditation, olika sätt att demontera våra fasader och komma tillbaka till något slags autencitet igen.

Hammer 2

Zander Constant i akt 2 av Hammer. Foto Lennart Sjöberg

Ändrades din egen bild av egot genom arbetet med Hammer?
Precis som många människor har jag också undersökt mitt eget ego och försökt att bli medveten om vad det är i mig. I det här verket arbetar vi med ett speciellt sorts ego som kanske inte stämmer överens för alla människor, även om det gäller för många av oss. Hammer har påverkat min uppmärksamhet på mitt ego och ökat mitt medvetande om vad jag gör med det. Hur viktigt det är att påminna sig själv om att komma tillbaka till ett slags neutralt sinnestillstånd.

Tror du att dansare, skådespelare, människor som arbetar på scenen, har ett annorlunda ego än de som är utanför scengolvet? Jag tänker att ni utsätter er för att exponeras på ett alldeles särskilt sätt.
Jag tror säkert att det kan vara så. Det kanske är naturligt när man jobbar med att uppträda, man blir van av det slaget av respons. Men det är däremot något som jag inte uppfattar här i kompaniet. Artisterna här är verkligen så mogna och så intresserade av andra, av att samarbeta, av att skapa. Naturligtvis älskar vi att uppträda, men det är ett så stort värde i själva arbetet, processen dit. Föreställningen är bara en bit i pusslet, inte den enda delen.

Vad hoppas du på under premiären?
Jag är allra mest spänd på att få möta publiken och deras reaktioner. I vanliga fall så uppträder vi på scenen och publiken är knäpptyst. Vi dansar klart och får applåder och det är första gången vi ser publiken. Men i det här verket är det lite annorlunda. Så det kommer att bli superspännande att få leka med publiken på ett sätt som ingen av oss är van vid. Vi får vi se vad som händer, för det vet vi egentligen inte!

Thérèse Eng
Göteborg


  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Luca Masala Princess Grace
    The Artistic Director of the Princess Grace Academy: "We take from 10 to 20 students every year".
    Monaco has a famous ballet school – Princess Grace Academy. The Academy was founded in 1975 following Princess Grace and Prince Rainier III ’s desire to establish a high level dance school in the Princ...

  • Julia - Abigail Sheppard
    Dansnöje och stora känslor: Romeo och Julia åter vid Nationalbaletten i Helsingfors
    John Crankos fina dansverk Romeo och Julia till musik av Prokovjev har inlett sin nya framgång på Nationalbaletten i Helsingfors efter en paus på närmare 10 år. Detta på begäran av publiken som älskar...

  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

  • Ella Persson 1 Foto Cristian Hillbom
    Ella Persson: After the Mikhailovsky Ballet in St. Petersburg, new future awaits.

    I was born in Solna 25 years ago. We were a normal family with mom, dad, my brother and sister. We lived in Bergshamra, I went to a normal school and played around a lot.

  • DonQuixote 1
    Don Quixote: A triumph for the company
    Don Quixote is a ballet loved by dancers and audiences alike. The Royal Swedish Ballet open their season with Rudolph Nureyev ’s version of the ballet following Marius Petipa ’s choreography and staged ...

  • Tristan and Isolde_chor. Krzysztof Pastor_dancers_Yuka Ebihara _ Vladimir Yaroshenko, photo Hidemi Seto
    Galan i Villmanstrand med mer livskraft än någonsin
    Villmanstrand var åter en gång platsen för en lyckad gala. En traditionell balettgala för alla balettälskande och dansvänner firades i Villmanstrand [Lappeenranta] efter en paus på två år. Festligt bl...

  • Drottningholmsteatern
    Pontus Lidbergs event på Drottningholmsteatern är mer lek än dans
    Jubileumsföreställningen på Drottningholmsteatern är Salle de machines efter en barockteater som i Tuilerierna i Paris kunde förtrolla åskådarna med nya sceniska uppfinningar.

  • Carl Sjögren Felicia Andersson
    Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten
    Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymn...

  • Unai Celis Peribanes
    Elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg erbjuds plats vid American Ballet Theater School i New York
    Unai Celis Peribanes berättar om sin tid vid Svenska Balettskolan och om förväntningarna inför framtiden vid American Ballet Theatre school. Unai kommer från Bilbao i Norra Spanien. Han har varit elev...

  • RBS Defile
    A thrilling show with the Royal Ballet School
    The Royal Ballet School have a fail-safe item on their Summer Performance, one that ensures the curtain will come down on a packed audience with a collective lump in its throat. That item is the Grand...

  • Folia
    José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses
    För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses , en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två ve...

  • KSB på Operan 12 juni
    Smittande dansglädje på Operan av Kungliga Svenska Balettskolan
    På Kungliga Svenska Balettskolans Sommargala på Kungliga Operan var den största nyheten första framförandet av Études classiques , med 75 elever från årskurserna 4, 5, 6 och 9, gymnasiets årskurser 1 o...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil