Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Johannes Öhman

”Alla chefsjobb har varit väsensskilda, understryker Johannes Öhman, och Dansens hus kändes från början som en särskilt spännande utmaning.” Foto Mats Bäcker

11 dec
2022

”Ta fast Johannes Öhman” – encore!

Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en intervjuare som mer känner sig som en lite vilsen figur ur mupparnas Pigs in Space.

”Och det kanske bästa av allt, tillägger teaterchefen. Här under, där danspalatset Baldakinen en gång låg, hoppas vi tillsammans med Danscentrum få till helt nya repetitionssalar och mötesplatser.”

Dansens hus, på Barnhusgatan vid Norra Bantorget, står inför stora förändringar. Från årsskiftet ska hela Folkets hus, där Dansens hus ingår som en av tre hyresgäster, genomgå omfattande och nödvändiga renoveringar. Under tiden – dvs fram till öppningen som är aviserad till oktober 2024 – sker verksamheten på olika scener runt om i Stockholm. Under C/O-perioden blir Elverket Dansens hus hemmascen, men man spelar även på Folkets hus i Årsta, Bonniers konsthall och Hallen i Farsta.

Lahorde

Det franska kollektivet (LA)HORDE tillsammans med dansare från Ballet national de Marseille gästspelade i december 2021 på Dansens Hus stora scen med föreställningen ”Room With A View”. Foto Cyril Morea.

Det är inte helt lätt att få till en intervjutid med Johannes, eller Hannes som alla säger i dansvärlden. Men så har hans senaste månader varit extra intensiva med inte minst otaliga möten kring ombyggnaden, vid sidan av ordinarie konstnärlig och administrativ verksamhet. Jag lyckas dock boka in en dryg timme som efter inledande bombardemang med siktvinklar på Dansens hus övergår i lunch på en närliggande indisk restaurang.

Som danschef firar han 20-årsjubileum (varav 15 som institutionschef), lika länge som han var verksam som professionell dansare. Åren som dansare vill han för allt i världen inte ha varit utan. Själv kallar han det för ”en helt nödvändig praktik” inför chefsjobben som inleddes med Stockholm 59° North (2002–07, samtidigt som han var 1:e solist i Kungliga Baletten), och därefter institutionschef i tur och ordning för GöteborgsOperans Danskompani (2007–2011), Kungliga Baletten (2011–2017) och Staatsballett Berlin (2018–2020). På Dansens hus tillträdde han september 2020, men egentligen började han våren –20 parallellt med att han avslutade arbetet i Berlin, mitt under pandemin.

I Berlin slutade han överraskande tidigt, och med flaggan i topp. Efter en start, fylld av turbulens och intriger som inte minst vädrades i pressen, vände det och ensemblen drog åt samma håll. Snart strömmade Berlin-publiken till föreställningarna, pressen hyllade programsättningen för att den var spännande och nytänkande och 2019 utsågs Staatsballett till årets danskompani av den prestigefulla tidskriften Tanz. Men när han blev erbjuden jobbet på Dansens hus tackade han ja, samtidigt som han inte längre behövde veckopendla för att få vara tillsammans med sina närmaste.

”Alla chefsjobb har varit väsensskilda, understryker han, och Dansens hus kändes från början som en särskilt spännande utmaning.”

Benke MOD

Benke Rydman ger i vår 21 föreställningar av sitt nya verk, Master of Dance. Foto Daniel Bjugård

På vilket skiljer sig då Dansens hus från dina övriga uppdrag?

”Först och främst är Dansens hus en renodlad gästspelsscen som också ska verka för att stärka det fria dansfältet. Med vår specialkompetens för dans inom teknik, kommunikation och administration, har vi möjlighet att ta emot 40-45 produktioner per år. Tillsammans med andra aktörer inom den fria dansvärlden arbetar vi just nu med att utveckla samproduktionsmodeller för att kunna bidra till utvecklingen av det svenska – och internationella – dansfältet och dess ekologi. Kort och gott – det här jobbet är en spännande utmaning.”

Men – ett grundläggande problem för den svenska utom-institutionella dansen är att det saknas tillräckliga ekonomiska resurser.

”Jämfört med möjligheterna för koreografer och kompanier att arbeta över sikt i t ex Belgien och Holland är det nästan kaffepengar vi talar om”.

En storleks- och lägesmässigt viktig mellanscen är Elverket, där Dansens hus i fjol tecknade ett 5-årigt hyresavtal tillsammans med Dramaten. För att ytterligare etablera Elverket som dansscen kommer t ex Benke Rydman att i vår ge 21 föreställningar av sitt nya verk, Master of Dance. Med manus av Martin Luuk och Benke byggs föreställningen upp som en masterclass.

Innan intervjun avrundas med rask promenad och extra energiboost på ett kaffeställe har Hannes hunnit rätta mig två-tre gånger när jag sagt modern dans…

”Modern dans är ett begrepp som man började prata om redan på 1940- och 50-talen. På Dansens hus är den samtida dansen vårt fokus och uppdrag.”

Elverket

Elverket blir en tredje scen för Dansens hus under minst fem år framåt. Foto DH

När Johannes Öhman stod i begrepp att lämna sitt chefsjobb i Göteborg skrev Expressens danskritiker Margareta Sörenson visionärt att Kungliga Operan borde fånga in honom under rubriken ”Ta fast Johannes Öhman!”: ”… hoppas att inte lömska internationella dansscener är ute efter honom”, skrev hon då.

12 år senare och som Sveriges nationella nav för samtidsdans är gästspel på Dansens hus en konstnärlig ”energiboost”, för att citera Anna Ångström i sin SvD-recension av A Room with a View (2021) med franska kollektivet La Horde och Ballet national de Marseille.

För Dansens hus och Johannes Öhman öppnar sig nu flera (scen)rum med utsikter runt om i Stockholm!

Torbjörn Eriksson
Stockholm

Fakta
Dansens Hus invigdes 1991. Organisationen bildades 1989 som en stiftelse av de sju stiftarna Kungliga Operan, Riksteatern, GöteborgsOperan, Östgötateatern, Danscentrum, Dansmuseet och Skånes Dansteater.

Dansens Hus finansieras genom offentliga medel och får sina verksamhetsmedel tilldelade genom budgetpropositionen, samt genom bidrag från Stockholm stad.

Verksamheten bedrivs i gamla Folkets hus i Stockholm på dess två scener Lilla och Stora scenen och på Elverket. Stora scenen har en kapacitet på totalt 782 personer varav plats för 8 rullstolar med 8 följeslagare. Lilla scenen har en publikkapacitet på 140 platser. Elverket har 226 platser.


  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

  • Ella Persson 1 Foto Cristian Hillbom
    Ella Persson: After the Mikhailovsky Ballet in St. Petersburg, new future awaits.

    I was born in Solna 25 years ago. We were a normal family with mom, dad, my brother and sister. We lived in Bergshamra, I went to a normal school and played around a lot.

  • DonQuixote 1
    Don Quixote: A triumph for the company
    Don Quixote is a ballet loved by dancers and audiences alike. The Royal Swedish Ballet open their season with Rudolph Nureyev ’s version of the ballet following Marius Petipa ’s choreography and staged ...

  • Tristan and Isolde_chor. Krzysztof Pastor_dancers_Yuka Ebihara _ Vladimir Yaroshenko, photo Hidemi Seto
    Galan i Villmanstrand med mer livskraft än någonsin
    Villmanstrand var åter en gång platsen för en lyckad gala. En traditionell balettgala för alla balettälskande och dansvänner firades i Villmanstrand [Lappeenranta] efter en paus på två år. Festligt bl...

  • Drottningholmsteatern
    Pontus Lidbergs event på Drottningholmsteatern är mer lek än dans
    Jubileumsföreställningen på Drottningholmsteatern är Salle de machines efter en barockteater som i Tuilerierna i Paris kunde förtrolla åskådarna med nya sceniska uppfinningar.

  • Carl Sjögren Felicia Andersson
    Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten
    Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymn...

  • Unai Celis Peribanes
    Elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg erbjuds plats vid American Ballet Theater School i New York
    Unai Celis Peribanes berättar om sin tid vid Svenska Balettskolan och om förväntningarna inför framtiden vid American Ballet Theatre school. Unai kommer från Bilbao i Norra Spanien. Han har varit elev...

  • RBS Defile
    A thrilling show with the Royal Ballet School
    The Royal Ballet School have a fail-safe item on their Summer Performance, one that ensures the curtain will come down on a packed audience with a collective lump in its throat. That item is the Grand...

  • Folia
    José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses
    För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses , en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två ve...

  • KSB på Operan 12 juni
    Smittande dansglädje på Operan av Kungliga Svenska Balettskolan
    På Kungliga Svenska Balettskolans Sommargala på Kungliga Operan var den största nyheten första framförandet av Études classiques , med 75 elever från årskurserna 4, 5, 6 och 9, gymnasiets årskurser 1 o...

  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil