Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Kungliga Baletten Cacti

Kungliga Baletten i Cacti. Koreograf: Alexander Ekman. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder

19 jan
2023

Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år

Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt än att börja med Gustafs (III) vision att grunda en opera?

1771 efterträdde Gustav III kung Adolf Fredrik. Redan samma år avskedade han både det franska teatersällskap och den italienska operatrupp som 1753 engagerats av drottning Lovisa Ulrika. Gustavs målsättning var att istället skapa en svensk nationalscen, med svenska yrkesgrupper inom opera, dans och teater, vilka dittills varit reserverade för utlänningar.

Gustavs vision

Rasmus Lithander i monologen "Gustafs vision" av Carina Burman. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder

Vid sin kröning i maj 1772 beställde kungen en svensk opera, Thetis och Pelée, och bestämde själv att den skulle bygga på en fransk opera från 1689, med likartat namn. Han författade själv ett utkast, och anställde poeten Johan Wellander för versifieringen.

Den 18 januari 1773 gavs så, på Stora Bollhuset, mittemot Slottet, den första operan med svensk text. Till detta tillfälle anges grundandet av både Operan och Kungliga Baletten.

Ett sjungit utdrag ur Thetis och Pelée blev också jubileumskvällens andra framförande.

Ny musik skapades 1773 av Francesco Antonio Uttini, som kommit hit med det italienska operasällskapet 1754 och stannat i Stockholm. Louis Gallodier kom till Sverige 1758 som medlem av den franska teatertruppen. Också han stannade i Sverige, och han utsågs till föreställningens koreograf. Fyra utmärkta franska dansare återanställdes, också de hade tidigare verkat med den franska truppen.

Gallodier visade sig vara också en utmärkt pedagog och utbildade snabbt grupper av svenska dansare. Han var så idérik och produktiv att han under sin långa karriär i Sverige gjorde sig förtjänt av hederstiteln Den svenska balettkonstens grundare.

Luiza Lopez Drottningen

Premiärdansaren Luiza Lopez mötte Kungaparet i pausen under galaföreställningen. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder

För premiären hade till Hovkapellet anställts nya musiker. Nya sångsolister lockades med höga löner, därtill samlades en kör på närmare 50 personer. De sceniska specialeffekterna var rikliga, librettot dynamiskt, med en jordisk man och en gudinna i huvudrollerna. 27 dansare medverkade. Premiären varade fem timmar, och föreställningen spelades hela 46 gånger. En vacker inledning för de nu jubilerande institutionerna.

Galakvällen var inte fullt så lång, strax under tre timmar med en paus där Stockholms kulturpublik fick chans att höja ett glas och njuta av den härliga atmosfären.

Baletten framförde ett utdrag ur Don Juan, i 1700-talsstil av Regina Beck-Friis, med Calum Lowden, Frei Ruhl och Jeanette Wren.

Don Juan Jubileumsgalan

Kungliga Baletten i Don Juan. Solister: Calum Lowden, Jeanette Wren och Frei Ruhl. Koreografi: Regina Beck-Friis. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder

Maskeradbalen återkom två gånger och ledde oss in på 1800-talet och därefter fick Hovkapellet i ensamt majestät spela ett stycke av Franz Berwald.

Ett festligt utdrag ur Tema och variationer av Georg Balanchine dansades av danssolisterna Luiza Lopez och Kentaro Mitsumori.

Tema och variationer Jubileumsgala

Kungliga Baletten. Solister: Luiza Lópes och Kentaro Mitsumori. Tema och variationer. Koreograf: George Balanchine. Foto: Kungliga Operan/Markus Gårder

Världssopranen Nina Stemme var glädjande inbjuden och sjöng ett utdrag ur Parsifal ”Ich sah das Kind”. Första akten avslutades med ”Te Deum” ur Tosca.

Sex personer från kungahuset var närvarande under kvällen, och så många har nog inte varit i den kungliga logen på många år.

Lohengrins förspel till akt 3 inledde andra akten av galan. Det blev en fin kontrast när hovsångaren Nina Stemme sjöng Stenhammars ”Flickan kom från sitt älsklings möte”. Ytterligare en kompositör från 1900-talets första halva var Peterson-Bergers, med en aria ur Arnljot.

Dramatens skådespelare framförde flera utdrag ur teaterpjäser. Teater var en del av programmet under kvällens gala eftersom teater, dans och opera delade samma scen fram till slutet av 1800-talet.

Kungliga Operans kör

Kungliga Operans Jubileumsgala. Karl-Magnus Fredriksson och Kungliga Operans kör. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder

Med musikaliska utdrag ur Hamlet, Kathrin, Sova vaken och Löftet vandrade vi in i nutid. Men Alexander Ekman använder Schuberts musik till Cacti, som bara bevisade vilket koreografiskt geni han är, inte en lugn stund på scenen.

Operakören var mäktigt representerad under kvällen. Vi fick njuta av ett kort stycke ur Strandad.

Att Maskeradbalen skulle avsluta var nästan självklart och med Festscen ur Akt III. Men helt slut var det inte. Applådmusik! Ur Midsommarnattsdröm av den eminente Mikael Karlsson. Och Gustav III på scenen ledde publiken i ett fyrfaldigt leve för vår anrika institution.

Luiza Lopez Kronprinsparet

Kronprinsessan Victoria mötte premiärdansaren Luiza Lopez på jubileumsgalan. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder

En värdig festkväll – men Operan borde ha kostat på sig en fasadbelysning av huset en sådan här jubileumskväll! Det hade lyft oss mera när vi närmade oss det yttre mörka huset denna januarikväll.

I huset finns en kommande jubilar 2026 som då blir dubbelt så gammal som Operan – det är Hovkapellet som fyller 500 år. Det leddes hela kvällen skickligt av Alan Gilbert.

Peter Bohlin/Cristian Hillbom
Stockholm


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil