Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Kungliga Baletten Cacti

Kungliga Baletten i Cacti. Koreograf: Alexander Ekman. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder

19 jan
2023

Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år

Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt än att börja med Gustafs (III) vision att grunda en opera?

1771 efterträdde Gustav III kung Adolf Fredrik. Redan samma år avskedade han både det franska teatersällskap och den italienska operatrupp som 1753 engagerats av drottning Lovisa Ulrika. Gustavs målsättning var att istället skapa en svensk nationalscen, med svenska yrkesgrupper inom opera, dans och teater, vilka dittills varit reserverade för utlänningar.

Gustavs vision

Rasmus Lithander i monologen "Gustafs vision" av Carina Burman. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder

Vid sin kröning i maj 1772 beställde kungen en svensk opera, Thetis och Pelée, och bestämde själv att den skulle bygga på en fransk opera från 1689, med likartat namn. Han författade själv ett utkast, och anställde poeten Johan Wellander för versifieringen.

Den 18 januari 1773 gavs så, på Stora Bollhuset, mittemot Slottet, den första operan med svensk text. Till detta tillfälle anges grundandet av både Operan och Kungliga Baletten.

Ett sjungit utdrag ur Thetis och Pelée blev också jubileumskvällens andra framförande.

Ny musik skapades 1773 av Francesco Antonio Uttini, som kommit hit med det italienska operasällskapet 1754 och stannat i Stockholm. Louis Gallodier kom till Sverige 1758 som medlem av den franska teatertruppen. Också han stannade i Sverige, och han utsågs till föreställningens koreograf. Fyra utmärkta franska dansare återanställdes, också de hade tidigare verkat med den franska truppen.

Gallodier visade sig vara också en utmärkt pedagog och utbildade snabbt grupper av svenska dansare. Han var så idérik och produktiv att han under sin långa karriär i Sverige gjorde sig förtjänt av hederstiteln Den svenska balettkonstens grundare.

Luiza Lopez Drottningen

Premiärdansaren Luiza Lopez mötte Kungaparet i pausen under galaföreställningen. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder

För premiären hade till Hovkapellet anställts nya musiker. Nya sångsolister lockades med höga löner, därtill samlades en kör på närmare 50 personer. De sceniska specialeffekterna var rikliga, librettot dynamiskt, med en jordisk man och en gudinna i huvudrollerna. 27 dansare medverkade. Premiären varade fem timmar, och föreställningen spelades hela 46 gånger. En vacker inledning för de nu jubilerande institutionerna.

Galakvällen var inte fullt så lång, strax under tre timmar med en paus där Stockholms kulturpublik fick chans att höja ett glas och njuta av den härliga atmosfären.

Baletten framförde ett utdrag ur Don Juan, i 1700-talsstil av Regina Beck-Friis, med Calum Lowden, Frei Ruhl och Jeanette Wren.

Don Juan Jubileumsgalan

Kungliga Baletten i Don Juan. Solister: Calum Lowden, Jeanette Wren och Frei Ruhl. Koreografi: Regina Beck-Friis. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder

Maskeradbalen återkom två gånger och ledde oss in på 1800-talet och därefter fick Hovkapellet i ensamt majestät spela ett stycke av Franz Berwald.

Ett festligt utdrag ur Tema och variationer av Georg Balanchine dansades av danssolisterna Luiza Lopez och Kentaro Mitsumori.

Tema och variationer Jubileumsgala

Kungliga Baletten. Solister: Luiza Lópes och Kentaro Mitsumori. Tema och variationer. Koreograf: George Balanchine. Foto: Kungliga Operan/Markus Gårder

Världssopranen Nina Stemme var glädjande inbjuden och sjöng ett utdrag ur Parsifal ”Ich sah das Kind”. Första akten avslutades med ”Te Deum” ur Tosca.

Sex personer från kungahuset var närvarande under kvällen, och så många har nog inte varit i den kungliga logen på många år.

Lohengrins förspel till akt 3 inledde andra akten av galan. Det blev en fin kontrast när hovsångaren Nina Stemme sjöng Stenhammars ”Flickan kom från sitt älsklings möte”. Ytterligare en kompositör från 1900-talets första halva var Peterson-Bergers, med en aria ur Arnljot.

Dramatens skådespelare framförde flera utdrag ur teaterpjäser. Teater var en del av programmet under kvällens gala eftersom teater, dans och opera delade samma scen fram till slutet av 1800-talet.

Kungliga Operans kör

Kungliga Operans Jubileumsgala. Karl-Magnus Fredriksson och Kungliga Operans kör. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder

Med musikaliska utdrag ur Hamlet, Kathrin, Sova vaken och Löftet vandrade vi in i nutid. Men Alexander Ekman använder Schuberts musik till Cacti, som bara bevisade vilket koreografiskt geni han är, inte en lugn stund på scenen.

Operakören var mäktigt representerad under kvällen. Vi fick njuta av ett kort stycke ur Strandad.

Att Maskeradbalen skulle avsluta var nästan självklart och med Festscen ur Akt III. Men helt slut var det inte. Applådmusik! Ur Midsommarnattsdröm av den eminente Mikael Karlsson. Och Gustav III på scenen ledde publiken i ett fyrfaldigt leve för vår anrika institution.

Luiza Lopez Kronprinsparet

Kronprinsessan Victoria mötte premiärdansaren Luiza Lopez på jubileumsgalan. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder

En värdig festkväll – men Operan borde ha kostat på sig en fasadbelysning av huset en sådan här jubileumskväll! Det hade lyft oss mera när vi närmade oss det yttre mörka huset denna januarikväll.

I huset finns en kommande jubilar 2026 som då blir dubbelt så gammal som Operan – det är Hovkapellet som fyller 500 år. Det leddes hela kvällen skickligt av Alan Gilbert.

Peter Bohlin/Cristian Hillbom
Stockholm


  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil