Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Svansjön Helsingfors M Onne

Svansjön I Helsingfors med gästdansare Jurgita Dronina och Lucas Jerkande som Rothbart. Dirigent Benjamin Pope. Foto Finlands nationalopera

01 mar
2023

Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart

Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår första fråga om hon ska pensionera sig nu, blir det ett rakt svar: "Jag kommer inte att pensionera mig, jag hittar alltid på något att göra."

Madeleine Onne fortsätter:
När jag flyttade till Helsingfors tänkte jag att det skulle vara nästan som hemma i Sverige. Jag förberedde mig lite grann men med facit i hand var det lite korkat att jag inte gjorde mera. Det är minst lika stor kulturskillnad mellan dessa två länder som jag upplevde både när jag flyttade till Houston och Hongkong.

M Onne porträtt

Madeleine Onne. Foto Jussi Hellsten

Vad var den största skillnaden som du upplevde mellan Stockholm och Helsingfors?
Öppenheten och hur vi hanterar andra människor. Covid slog till, vilket den gjorde redan 1,5 år efter jag tillträtt min tjänst.

Finland och Sverige hanterade pandemin på väldigt olika sätt. Jag var chef för en grupp med ca 20 olika nationaliteter, och i en krissituation är det naturligt att man vänder sig till sitt hemland för information, så helt plötsligt spretade gruppen åt alla håll. Men ingen av dansarna lämnade kompaniet, förutom några japanska dansare som vi lät resa hem i början av pandemin. En flygbiljett till exempelvis Kina kostade helt plötsligt ca 80 000 kr så det var inte ekonomiskt möjligt för de kinesiska dansarna att åka tillbaka hem.

I frågan om att hålla två meter avstånd skojade många av mina Finländska vänner med skämt som ”va, ska vi vara så nära varandra”!

Och det var väl en av de stora kulturella skillnaderna jag upplevde. Hur gemenskap hanterades, i mina ögon mera distanserat både fysiskt och mentalt.

Supporting Ukraine

Finlands nationalopera stöder Ukraina. Madeline Onne med Jorma Uotinen. Foto Rosas

Att vara chef i Finland, innebar det att du hade mer att säga till om än här hemma?
Det var precis vad folk sa till mig. Det är mer hierarkiskt i Finland och alla lyssnar på chefen. Jag tycker absolut inte det var på det sättet. Jag har suttit i så många möten och hört att ni svenskar diskuterar hela tiden. Jag har aldrig suttit i så många möten och diskuterat som jag gjorde i Helsingfors. Eller så var det teaterns värld, för varje teater i världen skapar sin egen värld att så här jobbar vi här och det här är våra regler.

Hur finansieras finska nationaloperan?
Tidigare fanns ett lotteri där delar av vinsten användes för att stödja operans verksamhet, det har man gjort om. Biljettintäkterna är den viktigaste inkomsten även om det tillkommer statligt stöd. Sponsorer finns inte så många av här uppe i norr i alla fall inte som ger tillräckligt med stöd för teatrarna. Till skillnad från Houston där allt var privatfinansierat. I Hongkong var baletten finansierad med 60 procent från staten och resten av privata sponsorer.

Hongkong Ballet i New York

Hongkong ballet i New York med Joyce av Jorma Elo. Foto privat

När du var chef för kungliga baletten sade du vid ett tillfälle att du såg till att alla dansarna fick vara med i föreställningarna.
Jag har alltid sagt ”a busy dancer is a happy dancer”, man behöver stimulansen. Om dansarna är stimulerade så dansar de bättre och så höjs kvalitén. Höjs kvalitén så syns det och då kommer publiken.

Hur många gånger ges en ny föreställning i Hongkong?
Man har det amerikanska systemet att man hyr en teater och vi hade rätt att hyra teatern fem-sex veckor om året. Man riggar på måndag och börjar repetitionerna på scenen från onsdag dag och kväll, fortsätter torsdag dag och kväll, fredag dag och premiär fredagkväll som följs av två föreställningar på lördag och två på söndagen, sedan ut från teatern. Jag hade 52 dansare och tre lag för dessa fem föreställningar.

Liten värld. Narr i RSB, sedan HKB

Dansen är en liten värld. Narr i Svansjön med Kungliga Baletten och senare dansare i Hongkong ballet. Foto privat

I Hongkong hade dansarna hög teknisk standard så jag fokuserade på det artistiska. Jag pratade mycket om vad varje rörelse betyder och inte bara 1-2-3-4. Att göra en karaktärsroll var enligt dem att man inte var bra nog som dansare. Det ville jag absolut ändra på. När dansarna hade jobbat med karaktärsrollerna i två år fanns en annan insikt om hur viktiga även karaktärer är i en föreställning.

Jag satte en ung kille som Dr. Coppelius, dansaren ifrågasatte det med ”ska jag göra den rollen?”. ”Ja, för du är en så otrolig artist”, svarade jag honom. Coppelius är en svår roll. Vi jobbade hårt med hans rolltolkning och jag gav honom rådet att till exempel gå bakom äldre människor på stan och se deras tempo, hur de rör sig, hur de vänder sig. De andra dansarna var helt fascinerade över vilken föreställning han gjorde och det hände nåt med hela gänget. Plötsligt insåg man att artisteri var lika viktigt som själva dansen.

Vid ett tillfälle inbjöd jag en kinesisk koreograf Xing Peng Wang – han är idag chef för Dortmund ballet. Vi skulle göra en co-produktion av ”Dream of the Red Chamber”, en välkänd kinesisk historia som alla känner till men få har läst den, för den är på 10000-tals sidor. Vi komprimerade den till fem huvudpersoner. Tyvärr fick vi inte pengar till att förverkliga alla hans idéer, men det blev en spännande föreställning – men också en stor skandal. I föreställningen visades en video från bland annat Himmelska fridens torg. Jag skulle kunna prata i flera timmar om vad som hände efter den föreställningen…

Finlands nationalbalett 100 år

Finlands nationalbalett fyllde 100 år 2022. Jorma Uotinen och Madeleine Onne. Foto Rosas.

När du kom till Finland, vad hade du för planer med dig?
En ny chef ärver de första ett till två åren som redan är planerade från den förra balettchefen. Det fanns en glugg för mig att lägga in en helaftonsföreställning spelåret efter jag tillträdde och det blev då Pippi Långström (Peppi Pitkätossu).

Finska nationalbaletten firade 100 år 2022, jag ville då fokusera på finska koreografer och ämnen. Jorma Eli gjorde en balett om Sibelius som vi kunde fira 100 år med. Deras första föreställning för 100 år sedan var Svansjön så jag beställde en helt ny version.

M Onne Hongkong

Madeleine under ett träningspass med dansare i Hongkong. Foto privat

När jag bodde i Hongkong kunde man flyga över till Australien på åtta timmar och jag åkte över och såg premiären på David McAllisters Törnrosa. Jag tyckte han hanterade denna klassiker på ett fräscht men ändå klassiskt, tidlöst sätt. Jag beställde en ny, tidlös version, av honom som blev helt fantastisk. Vi började repetera mitt under pandemin, David McAllister fick då sitta i Australien och via tv-monitorer leda repetitionerna.

I Finland bör man göra ett visst antal co-produktioner per år, man måste även hyra ett visst antal produktioner per år och därutöver göra några nypremiärer. Det gäller att hålla budgeten genom att till exempel göra övervägningar: om man gör två nypremiärer där det finns kostym och scenografi då kan man ha pengar att göra en nyproduktion. Man får hitta argument och göra överenskommelser med operasidan – nu har ni spelat Wagners Ringen och spenderat en massa pengar, är det inte min tur nu… Man får slåss för sin konstart.

Hur många föreställningar görs med finska nationalbaletten?
Det är ungefär lika många som i Stockholm, ca 70 föreställningar per år. Helsingfors är ungefär hälften så stor stad som Stockholm. Den finska operan rymmer ca 1300 platser och där man ser hela scenen, och det är alltid så gott som fullsatt. Kungliga Operan säljer ca 850 platser när det är balett, när man räknar bort platser där man inte ser hela scenen.

Du startade Stockholm 59° North som ett sidoprojekt?
Jag var med när Kjerstin Dellert hittade Confidencen. Kjerstin såg till så att på vår lediga tid dansade vi på olika scener i Stockholm och åkte även till USA för att samla in pengar till Confidencen. Det var väldigt inspirerande att få vara med om detta!

Åren gick och jag fortsatte som premiärdansare på Operan men nu började slutet på karriären högra. En dansare på Operan kan ha upp till nio veckors ledighet på sommaren, men det är få dansare som verkligen tar ledigt så länge, eftersom det tar lång tid att komma igång igen ju längre ledighet man har.

Bye Bye Hongkong

Bye bye Hongkong. Foto Hongkong Ballet

Jag tänkte, varför inte tjäna lite pengar när man ändå håller på att dansa på sin semester? Istället för att åka och betala för balett-träning så lägger man halva sin semester på att göra föreställningar, har kul, jobbar hårt och håller sig i form. Man kanske, om man har tur, får in lite pengar. Om inte får man i alla fall en resa för att man uppträdde nånstans i världen.

Jag hade inte så många år kvar att dansa själv, så jag samlade ihop unga begåvade och duktiga dansare, som kunde dansa merparten och jag något mindre men organiserade det hela. Jag fick med mig ett fantastiskt gäng som Marie Lindquist, Anna Valev, Anders Nordström, HansNilsson och Jan-Erik Wikström. De var godbitarna som var i världsklass och de var beredda att hänga med mig på det här Äventyret.

Vi var 15 dansare som i princip gjorde likadana föreställningar som Operan då gjorde: In the Middle somewhat elevated, Gräs, Before Nightfall. Det blev lite som en spjutspets för Kungliga baletten. Som en förtrupp som visade den höga standarden på dansarna.

Inte på något sätt som någon konkurrent till Operans verksamhet (eftersom operan inte har möjlighet att turnera på somrarna) och naturligtvis väl förankrat med ledningen. Det fungerade utmärkt!

Vi fick fantastiska recensioner i USA och Kanada och väckte nyfikenhet för den svenska dansen hos många, som överraskades över den höga kvalitet vi hade när vi gjorde våra föreställningar.

Jury i Seule. 

Julio Bocca, Caroline Llura, Madeleine Onne, Lisa Macuja-Elizalde och Ivan Liska var jury på en tävling i Seoul. Foto privat

Hur fick du pengar till Stockholm 59° North?
Jag sökte pengar på olika ställen till verksamheten men det var väl inte så att svenskt näringsliv kastade pengar över oss. Philip Morris sponsrade då ett mycket fint dansstipendium i Sverige, de sponsrade även Jacobs Pillow som är USAs äldsta dansfestival. Deras dåvarande vd tyckte att det var en bra idé. En grafiker tog fram logga och namn och vi startade en stiftelse. En privat balettfantast sponsrade oss i många år.

När jag blev chef för Kungliga Baletten gav jag ledarskapet vidare till Johannes Öhman. Idag leder Nadja Sellrup verksamheten. Stockholm 59° North har varit en bra skola för framtida balettchefer.

Cristian Hillbom/Peter Bohlin
Stockholm


  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil