Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Grand Hotel GöteborgsOperan 

Badbollsdans med ensemblen i Det var en gång på Grand Hôtel. Foto Lennart Sjöberg

01 maj
2023

Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts

Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och musik från la Belle Époque. Dansportalen träffade koreografen Magnus Lundgren för att ställa några frågor om arbetet och tankarna bakom detta fyrverkeri av dansstilar från början av 30-talet.

Grand Hotell Göteborg

Från vänster Jonathan Böiers, Tobias Ahlsell, Sami Yousri, Markus Christensen i Det var en gång på Grand Hôtel. Foto Lennart Sjöberg

Det var en gång på Grand Hôtel är en hyllning till dansen har du sagt, på vilket sätt?
Först och främst så utspelas musikalen i en tid då dansen verkligen blomstrade, alltså mellankrigstiden. Med charleston, med swing, lindyhop, menuett, ballroom, allt! Det var en blomstrande tid, en sorglös tid. Innan kriget kom.

När jag fick det här jobbet så hade jag aldrig sett något material från någon uppsättning som har gjorts, det finns ingenting filmat, musiken finns inte någonstans att hitta och partituren tog det jättelång tid innan de kom. Så det var verkligen ett blankt blad.

Magnus Lundgren GöteborgsOperan

Koreograf Magnus Lundgren. Foto Mats Bäcker

Det fanns en väldigt kraftigt omarbetad konsertversion på Youtube som jag lyckades hitta, och när jag hörde de första takterna därifrån så kände jag direkt hur hjärtat började slå.

Han var ju en av de absolut största, Paul Abraham, under den här tiden. Grand Hôtel uppfördes ett par gånger då, precis när den hade skrivits, sen kom kriget och han var tvungen att fly till Amerika. Sen glömdes detta verk bort och återupptäcktes inte förrän 2017! Så själva historien är nästan magisk. Det var som att ”är jag den första som hör detta nu”?

Jag älskar personligen dansen från denna tid. Jag älskar all dans, men man har ju ändå sin alldeles speciella smak och detta är min. Mina favoritmusikaler är Victor/Victoria och Cabaret och alla som utspelas kring den här tiden i början av 30-talet. Swing kids var min favoritfilm när jag var liten, och då visste jag ingenting om det här. Sen har jag alltid älskat de svartvita filmerna från den här tiden, med Fred Astaire och Ginger Rogers. Så jag har alltid haft en dragning till den här tiden. Grand Hôtel var ju som hand i handske för mig!

Grand Hotel Göteborg

Badkars-scen med MIcaela Sjöstedt ur Det var en gång på Grand Hôtel. Foto Lennart Sjöberg

För mig är det 100% en hyllning till dansen där här tiden, den sorglösa tiden. När man bara dansar som om det inte fanns någon morgondag. Men sen är det också en hyllning till dansen rent koreografimässigt, mängden koreografi är enorm! Det är så ljuvligt för det står inskrivet: tango, gavott! Det är långa nummer och massor av olika stilar.

Idag är det så vanligt med koreograferade rörelser och inte det här dans-dans. Fokus är mer på att skapa effekter nu, men detta är bara dans. Det är så mycket material! Jag ville ha det precis så. Dans!

Grand Hotel Göteborg

Micaela Sjöstedt, Natasja Jean-Charles, David Lundqvist i ett hotellrum på Grand Hôtel. Foto Lennart Sjöberg

Hur har du gjort för att få dansen att landa 2023?
Jag tycker att det är modernt att våga blicka bakåt och våga hålla sig till det klassiska. Men så blir det kanske så här att man vill göra en liten twist på grejer så att det inte blir stelt och tråkigt. Man kanske släpper huvudet lite mer, någon liten contemporary influens, för att göra det lite mer avslappnat, lite mer rundat, lite mer golv. Jag skriker det 10 gånger om dagen minst, ner i golvet! Golvet är er bästa vän!

Det är också mycket stepp i föreställningen och du har sagt att just step kan man aldrig fejka. Hur kommer det sig?
Det är ju för att det låter! När du steppar så är du ett instrument. Det är ju absolut rörelser, men knappt ens fifty-fifty för 75% minst är ljuden och de kan du inte fejka. Om du missar något så är det väldigt avslöjande. Kommer du av dig i stepp så är det sjukt svårt att komma in igen. När det gäller dans så har du ofta ett rörelsebibliotek som du kan använda dig av när du missar något, men i stepp så finns det inte. Tåget går.

Grand Hotel Göteborg

Micaela Sjöstedt som arvprinsessan Isabella. Foto Lennart Sjöberg

Du är själv från början musikalartist, hur gick du från artist och dansare till koreograf?
Jag var ju sångare från början och spelade instrument och skulle bli flöjtist och så höll jag på med idrott och gymnastik så jag visste inte ens om att balettakademin i Göteborg fanns. Av ren slump så hade jag en kompis som tipsade mig. Jag visste inte ens att det var ett yrke!

Sen fick jag jobb på en gång och blev danskapten ganska snabbt, sen koreografassistent. Men redan i ung ålder på mellanstadiet älskade jag att sätta upp grejer, göra shower i skolan, jag har alltid älskat att skapa.

Sen 2004 har jag undervisat, det har vuxit fram och sen har vi startat eget, Malmö Dansfabrik. Men jag vill kombinera att stå på scenen och koreografera så mycket som möjligt, men min absoluta dröm är att få skapa.

Grand Hotel Göteborg

Tobias Ahlsell (mitten) som Barry och ensemblen i Det var en gång på Grand Hôtel. Foto Lennart Sjöberg

Du arbetar här med Jacob Wallberg som du också driver Malmö Dansfabrik med. Hur ser samarbetet ut här?
Ja, som jag också är gift med! Vi är på alla tänkbara sätt a perfect match! Vi tänker exakt likadant, det är nästan läskigt ibland. Och kompletterar varann, för han är dans-dansare och har haft verkligen prestigefyllda dansuppdrag. Det som jag saknar har han. Och det han saknar har jag.

Det bästa exemplet jag kan ge är en gång när jag var tvungen att vara annorstädes på en repetition och då hade vi inte slutet än. Och jag kom tillbaka efter en timme och då hade han löst de 30 sekunderna som vi inte hade satt och jag bara älskar allt! Och ändrar ingenting. Det är svårt att beskriva, men det är på en sån nivå.

Vad har de kvar att göra nu innan premiären?
För oss är det egentligen ingenting. Jag kan se att dansarna är onödigt mycket i sina huvuden. De tänker fortfarande, vilket de inte behöver göra. Rent koreografimässigt så har de allting. De ska bara lira med det. Lita på det. Och aldrig glömma att de ska ner i golvet!

Thérèse Eng
Göteborgsoperan, Det var en gång på Grand Hôtel 22 april – 9 juni


  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

  • Ella Persson 1 Foto Cristian Hillbom
    Ella Persson: After the Mikhailovsky Ballet in St. Petersburg, new future awaits.

    I was born in Solna 25 years ago. We were a normal family with mom, dad, my brother and sister. We lived in Bergshamra, I went to a normal school and played around a lot.

  • DonQuixote 1
    Don Quixote: A triumph for the company
    Don Quixote is a ballet loved by dancers and audiences alike. The Royal Swedish Ballet open their season with Rudolph Nureyev ’s version of the ballet following Marius Petipa ’s choreography and staged ...

  • Tristan and Isolde_chor. Krzysztof Pastor_dancers_Yuka Ebihara _ Vladimir Yaroshenko, photo Hidemi Seto
    Galan i Villmanstrand med mer livskraft än någonsin
    Villmanstrand var åter en gång platsen för en lyckad gala. En traditionell balettgala för alla balettälskande och dansvänner firades i Villmanstrand [Lappeenranta] efter en paus på två år. Festligt bl...

  • Drottningholmsteatern
    Pontus Lidbergs event på Drottningholmsteatern är mer lek än dans
    Jubileumsföreställningen på Drottningholmsteatern är Salle de machines efter en barockteater som i Tuilerierna i Paris kunde förtrolla åskådarna med nya sceniska uppfinningar.

  • Carl Sjögren Felicia Andersson
    Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten
    Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymn...

  • Unai Celis Peribanes
    Elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg erbjuds plats vid American Ballet Theater School i New York
    Unai Celis Peribanes berättar om sin tid vid Svenska Balettskolan och om förväntningarna inför framtiden vid American Ballet Theatre school. Unai kommer från Bilbao i Norra Spanien. Han har varit elev...

  • RBS Defile
    A thrilling show with the Royal Ballet School
    The Royal Ballet School have a fail-safe item on their Summer Performance, one that ensures the curtain will come down on a packed audience with a collective lump in its throat. That item is the Grand...

  • Folia
    José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses
    För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses , en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två ve...

  • KSB på Operan 12 juni
    Smittande dansglädje på Operan av Kungliga Svenska Balettskolan
    På Kungliga Svenska Balettskolans Sommargala på Kungliga Operan var den största nyheten första framförandet av Études classiques , med 75 elever från årskurserna 4, 5, 6 och 9, gymnasiets årskurser 1 o...

  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil