Artiklar från 2008 – till idag
I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gustav III:s tid.
Där ingår för första gången ett femtiotal kostymer från tiden i en vacker kavalkad över en kostymprakt slösande rik på ädelstenar, paljetter, broderier och färger. Dessutom förekommer målningar, teaterrekvisita, arkivalier, musik i högtalare och en kort dansfilm (dansör: Noah Hellwig) på en skärm.
Från första början präglades vår främste teaterkungs liv av teater. Meddelandet om att han just blivit kung fick han på en teater i Paris. Hans kröning var ett skådespel i 259 punkter, regisserade av honom själv. Kröningsdräkten av silverbrokad med silverspetsar designade han också själv, med Karl XI:s ceremonidräkter som förebild.
Dagens pressvisning (17/10) av utställningen blev också en sakkunnig, översiktlig kulturhistorisk genomgång av den gustavianska epoken – en guldålder med ett flödande rikt kulturliv. Där blev Gustav III drivkraften i en dynamisk teaterverksamhet som han själv bekostade. Kungen var regissör, pjäsförfattare och kostymskapare. Han skrev libretton, bestämde dekor och stod själv på scenen i unga år.
Han utnyttjade också scenen som politiskt verktyg. På Operan, grundad av kungen 1773, iscensattes kungaglorifierande och historiserande verk, särskilt om Gustav Vasa och Gustav II Adolf – han var noga med att framhålla sig som den tredje Gustav i detta förnämliga led.
På slotten och i dess omgivningar uppfördes dessutom festligheter i form av dramatiserade riddarlekar och rollspel där makteliten och de kungliga själva spelade huvudrollerna.
Ännu efter skottet på maskeradbalen 16 mars 1792 höll Gustav III fast vid sina ideal som vis, storstilad statsman. På sin dödsbädd under två sista veckorna gav han bland annat instruktioner om landets fortsatta styre och bad om nåd för attentatsmännen. Hans livs skådespel fick ett värdigt slut.
Gustav III:s bouppteckning innehöll hundratals teaterkostymer. Många syddes om, andra blev utslitna eller brann upp. Somliga bevarades vid den nu försvunna hovteatern på Rosersbergs slott. Inför utställningen har ett omfattande konserveringsarbete genomförts med många av de visade teaterkostymerna.
Mycket finns att säga om denna epok. Visningar arrangeras förstås, liksom föredrag, aktiviteter för barn och unga och till exempel musikaliska tesalonger.
Peter Bohlin
Stockholm
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision