Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju

Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju

03 nov
2024

Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken

John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat och resultatet blev lyckat. De tio scenerna spelas huvudsakligen i Venedig och dess berömda strand Lido.

Aschenbachs tilltänkta rollinnehavare i baletten om Fredrik den Store - Sergej Popov, och koreografen själv -  Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju

Aschenbachs tilltänkta rollinnehavare i baletten om Fredrik den Store - Sergej Popov, och koreografen själv -  Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju

Balettchefen Javier Torres berättar om John Neumeiers karriär och presenterar honom för oss i salongen. Neumeier har med stor framgång verkat som konstnärlig ledare och chefskoreograf för Hamburgbaletten sedan 1973 fram till i höst. Hans rörelsespråk baserar sig på det traditionella i baletten men ett modernt dramatiskt närmande kännetecknar hans verk. Så också starkt denna gång. Utstuderad mimik hos dansarna blev en viktig del i dramat, speciellt hos huvudpersonen, koreografen Gustav von Aschenbach.

Rollfiguren, Koreografen Aschenbach är känd som en mästare på formell symmetri och struktur och arbetar på en ny balett med motiv om den tyske monarken Fredrik den Store. Han drömmer om att få till stånd ett mästerverk och de tilltänkta händelserna utspelas i hans syn. Det blir dock kris och han överger sitt arbete. Det blir istället en resa till Venedig som så småningom drabbas av ödesdigra koleran.

Jun Xia och Violetta Keller i koreografen Aschenbachs fantasier. Foto Roosa Oksaharju

Jun Xia och Violetta Keller i koreografen Aschenbachs fantasier. Foto Roosa Oksaharju

Jag samtalar med Jarmo Rastas – tidigare solistdansare och repetitör vid Nationalbaletten. Nu verksam igen sedan tre veckor med att ge morgonklass åt dansarna.

Allra först tar vi upp den underbara pianistens, Heini Kärkkäinens uppträdande. Som Rastas konstaterar, tittar man stundom till hennes ”dans” vid flygeln – placerad i vänster hörn på scenen nära publiken, när hon starkt lever sig in i musiken av J.S. Bach och Richard Wagner. Musiken spelas delvis från band men Heini Kärkkäinen står för en stor del. Man njuter stort av detta intensiva och underbara artisteri.

Rastas säger att Neumeiers närvaro i repetitionerna två veckor före premiären har varit avgörande. Mycket detaljerat har rollerna kunnat bearbetas och nyanseras. Rastas har observerat hur intensivt dansarna jobbat med att utveckla sina roller, även i korridorer på operahuset och nämner att han har sparat på deras energi i morgonklassen.

La Barbarina - Zhiyao Chen, är koreografens - Michal Krčmář, fantasiballerina. Foto Roosa Oksaharju

La Barbarina - Zhiyao Chen, är koreografens - Michal Krčmář, fantasiballerina. Foto Roosa Oksaharju

Nationalbalettens stjärndansare Michal Krčmář är på höjdpunkten av sin karriär och i detta verk som Aschenbach visar han tydligt detta. Han har ett utstuderat mimspel som övertygar, allt är nyanserat. Då Michal Krčmář intar scenen är intensiteten i honom fullständig.

Scenen i hotellets lobby i Venedig visar societeten och dansare i eleganta dräkter. Händelserna fyller scenen till rampen. Koreografen Aschenbach får beundrande blickar, börjar känna sig obekväm och lämnar stället. Ute på stranden i Lido möter han unge Tadzio (Atte Kilpinen). Denne pojke tänder hans fantasi och resten av dramat handlar till stor del om denna relation.

Rollen som Aschenbach kräver av dansaren en innerlig inlevelse som syns i ansiktet och i hela gestalten och han lyckas verkligen att binda publiken, att tro på gestalten och hans längtan efter ungdom, all tvivel, även att forska i sin egen sexualitet.

Atte Kilpinen samspelar med ungdomlig fräschhet och lever in sig i rollen som pojke – ofta mycket konkret med en boll och bollspel med kompisarna – och nyfiken på den äldre mannens uppförande. Kilpinen och Krčmářs dans knyts ihop i mästerliga rörelser och ställningar, Neumeier är en mästare att skapa dem. Detta gäller genom hela verket.

En sovande Aschenbach - Michal Krčmář, och fantasiparet Jun Xia och Violetta Keller. Foto Roosa Oksaharju

En sovande Aschenbach - Michal Krčmář, och fantasiparet Jun Xia och Violetta Keller. Foto Roosa Oksaharju

Ljuvliga solisten Rebecca King-Piitulainen gjorde en mycket effektiv roll allra först som Aschenbachs assistent, med starka och sparsamma vändningar i klackarna och diskreta avslöjande miner. Som koreografens mor och också som Tadzios mor levererade hon dans av högsta tekniska kvalitet, med grace.

Vi har njutit av att se hur Violetta Keller och Jun Xia uppträder: de är som levande skulpturer i Aschenbachs fantasier, de är klädda i enkla svarta åtsittande dräkter som också några andra fantasipersoner i verket.

Samspelet mellan dansarna och deras teknik är klanderfritt och allt löper perfekt i krävande vackra lyft och konstellationer av kropparnas positioner. Jun Xia är en ypperlig partner åt sin ballerina, något som märks även när man ser på honom i andra uppgifter.

Backanalscenen med balettens dansare, i förgrunden en av de två gitarristerna - Martin Nudo. Foto Roosa Oksaharju

Backanalscenen med balettens dansare, i förgrunden en av de två gitarristerna - Martin Nudo. Foto Roosa Oksaharju

Werneri Voitila gör prestigsfullt sina uppträdanden, dansare i Ungdomsgruppen från 2023. Som ung Aschenbach och är redan mer erfaren i solistroller är David Rathbun som Tadzios vän. Clark Eselgroth och Martin Nudo lyser i flera solistroller. De är Vandrarna, Gondoljärerna, dansande par, Dionysos – och Gitarristerna i ett fullsprakat scen typ orgier på stranden. En uppiggande scen, samt det lysande minspel i vilket Eselgroth och Nudo som Frisörer betjänar och förvandlar Koreografens look till en yngre modell.

I början ses dansaren Sergej Popov iklädd endast en längre blå kavaj – han skulle föreställa kungen Fredrik den Store i Aschenbachs fantasi. Han är fantasipersonen som så många andra, och dyker med lyftiga steg på scenen då Koreografen försöker jobba med sitt verk. Aschenbach lyckas dock inte och uppger allt till slut.

Societeten i Venedig dansar: Viola Länsivuori Rodrigues, Frans Valkama, Edita Raušerová, Giuseppe Russo, Kamill Ariston Chudoba, Elena Ilyina, Xiaoyu He. Foto Roosa Oksaharju

Societeten i Venedig dansar: Viola Länsivuori Rodrigues, Frans Valkama, Edita Raušerová, Giuseppe Russo, Kamill Ariston Chudoba, Elena Ilyina, Xiaoyu He. Foto Roosa Oksaharju

Döden närmar sig och folket som dansar iklädda masker i hotellobbyn drabbas av epidemin. Aschenback ses tillsammans med Tadzio som han umgått med på stranden, springa glatt hand i hand full av glädje och tilltro till lyckan. Han faller sedan ned. Likkistorna saknas, det är vita lakan som Likbärarna sakta drar längs golvytan på scenen.

Alla medverkande dansare gjorde bra ifrån sig. Fyra gästande repetitörer medverkade: Lloyd Riggins, Niurka Moredo, Ivan Urban och Sonja Tinnes. I eget hus deltog i iscensättningen repetitörerna Francis Guardia, Eun-Ji Ha och Iskra Stoyanova. Och förstås John Neumeier själv som fick ta del av de stående ovationerna då ridån gått ner efter en fin föreställning. Han verkade glad och såg till att solisterna fick sin del av glädjeyran.

Det blev en bra känsla att ha upplevt detta, tyckte Jarmo Rastas och jag kunde dela åsikten.

Anita Jokela
Helsingfors
Döden i Venedig
Nationalbaletten, Helsingfors
Spelas 1 nov – 23 nov 2024

Thomas Manns (1875–1955) berömda novell om författaren Aschenbach och hans intresse för den unge Tadzio i det koleradrabbade Venedig väckte uppmärksamhet genast när den utkom 1912. I John Neumeiers verk ses författaren som en koreograf engagerad i sitt arbete, som i Venedig möter en hemlig del av sig själv och upptäcker den rena kärleken inom sig. Verket uruppfördes 2003 vid baletten i Hamburg till musik av Bach och Wagner som dels spelas på piano på scenen, dels är inspelad.


  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil