Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.

På en guidad visning i Operans verkstäder, plockade jag fram det huvud som Prinsessan Salome kräver ska huggas av Johannes Döparen för att hon ska dansa för hennes styvfar Herodes. Opera av Richard Strauss. Foto: privat

11 nov
2024

Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro

När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Askungen. Men vem är Roy Sandgren?

Han utbildades vid Operans balettelevskola och anställdes vid Kungliga baletten 1980. Efter avslutad karriär har han fortsatt att arbeta som guide på Operan och håller i de uppskattade balettkvartarna innan balettföreställningarna.

Så här är vi vana att möta Roy Sandgren när vi är på Operan inflör en balettföreställning. Det är alltid fullt av besökare i Guldfoajén som vill lyssna till den intressanta introduktionen inför dagens föreställning. Foto Cristian Hillbom

Så här är vi vana att möta Roy Sandgren när vi är på Operan inför en balettföreställning. Det är alltid fullt av besökare i Guldfoajén som vill lyssna till den intressanta introduktionen inför dagens föreställning. Foto Cristian Hillbom

Varför började du dansa och hur kom du till Operan?

Min mamma såg allt på Operan och tog med mig dit. När jag var åtta år såg jag Svansjön och blev helt fascinerad av trollkarlen Rothbart och det dramatiska innehållet.

Hemma pratade jag om det hela tiden. Min mamma var musiklärare satte mig i en lokal balettskola där vi bodde, på Svartsjö ute på landet. Jag var den enda killen i dansklassen men det hade jag inga problem med.

Min danslärarinna uppmuntrade mig att söka till Operans balettelevskola. Jag gjorde det och kom in. På den tiden låg dansarutbildningen i Operahuset. Det var stenhård disciplin med utgallringar varje år. Jag blev anställd i kompaniet 1980.

Guidad visning med studenter från Stanford University. Foto privat

Guidad visning med studenter från Stanford University. Foto privat

Fick du offra andra intressen under åren i balettelevskolan?

Jag hade inga andra intressen. Jag var väldigt nördig när det gällde dans man förstod vad som krävdes. När jag blev lite äldre blev jag intresserad av musik och dirigering. Efter en tid i baletten tog jag tjänstledigt i tre år och pluggade – jag ville bli dirigent.

Hur kom det sig att du bestämde dig för att satsa på en dirigentutbildning?

Jag kände att jag behövde ett break från dansen och pratade med Gary Berkson som var dirigent på Operan. Jag fick testa med honom för att kolla om jag hade någon talang för dirigering eller om det bara var en dröm. Han uppmuntrade mig att gå en kurs i dirigering, vilket jag gjorde. Det krävde att jag satsade helhjärtat.

Kjell Ingebretsen som också var dirigent på Operan, var professor i dirigering på Musikhögskolan. Efter studierna tyckte han att jag skulle pröva till dirigentlinjen.

När jag skulle göra inträdesprovet fick jag till uppgift att dirigera Eldfågeln av Stravinskij. Det var en tuff utmaning. Jag kom en bra bit in i verket innan det gick åt skogen. Jag fick beröm för min insats men klarade inte provet.

Kjell tyckte att jag skulle fortsätta studera några år till och fördjupa mina kunskaper innan nästa prov. Men jag tillbaka till dansen och Operan.

Från baletten Schubert Symphony av Choo San Goo. 1986 var året och han var från Singapore. Övriga på bilden är Per Sacklén, Hans Nilsson och Johannes Öhman. Fotograf: Enar Merkel Rydberg

Från baletten Schubert Symphony av Choo San Goo 1986 och han var från Singapore. Från vänster Per Sacklén, Roy  Sandgren, Hans Nilsson och Johannes Öhman. Fotograf: Enar Merkel Rydberg 

Roy och jag samtalar om hur vår tid i baletten. Vi är överens om att det var en väldigt rolig tid. Roy betonar framför allt det sociala och kollegiala.

Vi var många dansare med samma uppväxt och bakgrund från utbildningen. Kommunikationen var mest på svenska. Turnéerna var många och givande.

Man rökte i korridorerna och i logerna och koreografer och gästdansare rökte i balettsalarna fast det var förbjudet. Koreografen Hans Brennå hade en cigarr i käften när han visade stegen. Det skulle vara otänkbart idag. Det var annorlunda då med många starka personligheter. När man berättar det här för dagens dansare tror de inte sina öron.

Det var en större repertoar på den tiden och dessutom en årlig säsong med baletter på Drottningholms slottsteater.

Bild från Giuseppe Carbones balett "Döden och Flickan"  På bilden är det jag som döden. Tagen i kulisserna på Operan innan föreställningen.Fotograf: Enar Merkel Rydberg.

Bild från Giuseppe Carbones balett "Döden och Flickan". På bilden är det jag som döden. Tagen i kulisserna på Operan innan föreställningen. Fotograf: Enar Merkel Rydberg.

När ett verk gavs sista gången på säsongen brukade dansarna hitta på upptåg som skulle roa men inte störa föreställningen. Jag frågar om Roy har något sådant minne.

Jag dansade änkan Simone i La fille mal gardée i Frederick Ashtons koreografi. En roll jag delade med kollegan Mikael Mengarelli.

I en picknickscen ingår en träskodans med änkan och fyra vänninor. När det var dags för den anlände Mikael Mengarelli även han klädd som änkan men föreställande hennes syster och vi båda dansade tillsammans träskodansen.

Vi hade förberett oss noga och repeterat minutiöst. Både publik och balettledning var roade av skämtet. Det inslaget var vi stolta över.

John Lanchbery som dirigerade den kvällen tog med sig videon från föreställningen till Royal Ballet i London där de skrattade gott åt upptåget och frågade sig varför de inte själva hade kommit på detta.

Det var en annan tid då, idag tror jag inte att det skulle vara möjligt för dansarna på Operan att göra något liknande.

Från baletten "Schubert Symphony" av Choo San Goo från Singapore. Året är 1986. I förgrunden Prima Ballerina Anneli Alhanko. Fotograf: Enar Merkel Rydberg.

Från baletten "Schubert Symphony" av Choo San Goo från Singapore. Året är 1986. I förgrunden Prima Ballerina Anneli Alhanko. Fotograf: Enar Merkel Rydberg.

Hur utvecklades din danskarriär?

Jag gjorde många karaktärsroller och repetitörerna var noga med att det skulle bli bra dansteater. Repertoaren innehöll också fler baletter med spelscener.

Idag avsätter man inte lika mycket tid till regin utom för vissa verk när koreografen kräver det. Det är en förlust för det konstnärliga helhetsintrycket. Även om det estetiska på många sätt är bättre än på vår tid.

Dansarna idag är så fantastiskt duktiga både estetiskt och tekniskt. Det kan jag verkligen njuta av när jag ser föreställningarna.

Hade du några favoritroller?

När jag var ung ville jag bara dansa. När jag blev äldre uppskattade jag baletterna av Kenneth MacMillan, John Cranco och John Neumeier, fantastiska koreografer.

I Neumeiers Midsommarnattsdröm gjorde jag en hantverkare. Det var fantastiskt kul, så väl genomtänkt.

I MacMillans Romeo och Julia gjorde jag en så ”tråkig” roll som Paris. Jag tyckte att den var asbra, den var så välgjord.

Jag var ingen toppdansare som blev castad i svåra dansroller, jag var inte så road av det heller. Jag gillade att göra karaktärsroller som kunde beröra publiken.

I slutet av min karriär medverkade jag i Birgitta Egerbladhs verk Där emellan, det var något helt annat. Det var bland det roligaste jag har gjort.

Guidad visning. Stanford University. Foto privat

Guidad visning. Stanford University. Foto privat

Hur kom du in på arbetet som guide och med att ge balettintroduktioner?

Det var balettchefen Madeleine Onne som frågade mig om jag skulle vara intresserad av att ge introduktioner. Jag var fortfarande dansare och hade fem år kvar till pensionen. Vilket innebar att jag höll introduktionerna i den kostym jag bar i första akten. På den tiden hölls de i gamla Punchlunden Gustav III café. Jag tyckte det var väldigt roligt och utvecklade mötena med publiken till min egen grej.

När jag gick i pension blev jag tillfrågad om att fortsätta, vilket jag gärna gjorde. Guidningen kom mycket senare, det är det jag gör mest numera. Det är också väldigt roligt och ibland dyker det upp speciella personer.

Hur förbereder du dig?

Dramaturgen Stefan Johansson sa några kloka ord till mig när jag skulle börja med mitt publikarbete.

Jag skulle utgå från vad syftet var med det jag skulle säga. De som är där varför är de där, vad vill de höra? Vad behöver de veta för att tycka det är värt att komma?

Detta utgår jag ifrån när jag förbereder mig

Jag berättar lite om Kungliga Balettens historia, vad verket handlar om, om koreografen och kompositören och om annat som kan vara av intresse.

Det är en större utmaning att prata om moderna verk då koreograferna är restriktiva med att ge information om verket. De anser att varje åskådares egna upplevelse är det som är viktigt. Men jag försöker förmedla tanken eller startpunkten för verket.

När koreografen Mats Ek lyssnade på mig en gång sa han efteråt att det var förbaskat bra men att jag berättade för mycket om verket.

Du har också arbetat med pedagogisk verksamhet.

När Unga på Operan startade 2006 blev jag tillfrågad av Anna Karinsdotter som var konstnärlig chef om jag var intresserad av att arbeta pedagogiskt med dem.

Min uppgift blev bland annat att göra uppsökande verksamhet i skolor med workshops i dans med målsättning att väcka intresse för dansen och introducera konstarten.

Inför uppgiften skickades vi som skulle arbeta med unga på Operan Operan till London för att studera för pedagoger från The Royal Opera House och till Österrike. Där hade man kunskap och erfarenhet av den här typen av pedagogisk verksamhet. I det här arbetet hade jag användning av mina tidigare musikstudier.

Margareta Lidström
Stockholm


  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil