Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén: Performance goes underground!

Just som höstruskets kompromisslösa gråhet får mig att vilja gömma mig längst in i min walk in closet och vägra komma ut förrän solen inte bara är något man ser på TV visas flera föreställningar som på ett eller annat sätt tar med sig publiken in i hemliga rum, gärna under jord.

Men väl nere i ’underjorden’ inser jag att det inte endast handlar om spänningen i att söka sig in i ett gömt rum. När jag vandrar genom det fysiska rummet stimulerar det ett utforskande av ett inre rum. Ett fiktivt rum som jag själv skapar.

Symphony of a Missing Room. Foto Weld

Symphony of a Missing Room. Foto Weld

I synnerhet är detta fallet i Symphony of a Missing Room av Lundahl & Seitl (3/11, National museum). Med hjälp av ögonbindlar, hörlurar och varsamma handledare lockar de sin publik att skapa ett eget inre rum som blir en mix av den egna fantasin och det kända fysiska rummet.

Jag rör mig genom smala gångar ut i enorma salar i ett skimrande sagolikt rum där röster skapar en känsla av närvaro och mystik. Men samtidigt som jag är i full färd med att skapa mitt fiktiva rum är jag också medveten om att jag är iakttagen av museets övriga besökare vilket ger en ytterligare kvalité åt upplevelsen.

När jag tränger in i en okänd underjordisk värld och inte är säker på vart jag är på väg men trots detta känner mig helt trygg blir jag delaktig i det fysiska rummet på ett sätt som inte skulle ha varit möjligt om jag utforskat det på egen hand. Så är det i Nr 4 av Melo (11/11, Dansens Hus) som kan beskrivas som en iscensatt vandring genom Dansens Hus dolda rum. Vi följer en knappt läsbar skrift över bakgårdar till ett källarrum (Lilla Scen) inredd med mjuka mattor, lampor och böcker (märkligt nog får jag en bok av en av mina favoritförfattare).

Därefter vandrar vi in i det stora huset med hjälp av de mest minimala instruktioner (ibland är jag inte helt säker på att jag går rätt) vilket skänker spänning och en känsla av frihet. Melo har funnit en bra balans mellan stimulans och tystnad vilket gör att vandringen blir en vilsam kontemplativ upplevelse som avslutas med mingel och möjlighet att utbyta erfarenheter.

Nr 4. Foto Melo

Nr 4. Foto Melo

Att inte riktigt veta vart man är på väg är ingången i We Insist av Rani Nair & Mia Haugland Habib & Jassem Hindi (12/11, MDT c/o Hammarby Artport). Vägledd av Moderna Dansteaterns stora röda c/o matta hittar jag en hiss där jag upptäcker ett diskret tecken som får mig att hitta till rätt våningsplan.

Föreställningen visas för en mindre publik och detta tillsammans med den varma dunkla lokalen och de mjuka sittplatserna skapar en behaglig intim stämning som får mig att slappna så mycket att jag nästan blir behagligt sömnig. Dunklet är så djupt att det precis går att urskilja kropparna som rör sig.

Även om ljudet av rörelsen bekräftar dansarnas närvaro förblir upplevelsen så diffus att en drömlik känsla uppstår. Tyvärr blir lokalen så småningom helt ljus och performancen går in i mer konventionella banor, men denna första del var så spännande att jag hoppas att den utvecklas vidare.

We Insist. LFoto Christine Schanaoui

We Insist. LFoto Christine Schanaoui

Men chockterapi fungerar också som anti-rusk metod! I mitt besök i Glömda rum i Stockholm av Åsa N Åström & Håkan Bring Huczkovski (15/11, under St Eriksbrons fäste) hamnar jag på en plats jag egentligen helst vill lämna så fort som möjligt.

Trots att utrymmet under Sankt Eriksbron skulle kunna vara ingången till ett modernt helvete är det nu hemvist för fyra ’tomtenissar’. Deras vita stickade luvor och tröjor står i bjärt kontrast till platsen grå grisighet och yllets renhet känns som ett försök att besvärja misären. Märkligt oberörda av stanken och smutsen utför ’nissarna’ en intrikat dansritual inför ett bjärt upplyst tomtealtare med trinda, skäggiga jultomtar.

När jag åter befinner mig uppe på St. Eriksbron känns vinterrusket riktigt mysigt i jämförelse med det jag nu vet döljer sig under mina fötter.

Lena Andrén
7 dec 2009


  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

  • SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...

  • AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....


  • 25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...

  • Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...

  • malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...

  • Seb M Mareld
    Dansglädje, drömmar och disciplin
    GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur S...

  • FlemingFlindt1
    Flemming Flindt: Jag fick förmånen att leka, men gjorde det med allvar. Ny biografi
    KÖPENHAMN: Utbildad i Köpenhamn blev Flemming Flindt dansör i världsklass, med, från 24 års ålder, sex år som danseur étoile (ungefär premiärdansör) på Parisoperan. Därefter 12 år som mycket produktiv...

  • FAS Cullberg1
    Cullberg muting their skin
    STOCKHOLM: Since May 1:st 2014 Gabriel Smeets is the artistic director at what was earlier known as the Cullbergballet, now Cullberg. He comes from Valkenburg, Netherlands where he was born in 1958.I ...

  • Vem KSB
    Kungliga Svenska Balettskolan med ett massivt dansprogram
    STOCKHOLM: Dansportalen har fått en intervju med konstnärlig chef Cecilia Selander Moss vid Kungliga Svenska Balettskolan. Cecilia är själv utbildad vid skolan och har en bakgrund som dansare, balettm...

  • Proxy 1
    "Norrdans ska ha en inriktning mot en ung publik"
    HÄRNÖSAND: Danschefen Martin Forsberg tog över Norrdans i augusti 2018. ”Jag har varit chef här i ett år och två månader nu,” berättar Martin. ”Jag är född uppväxt i Härnösand men lämnade staden som f...

  • Grasse1
    Samira Bethkes succé vid årets tävling i Grasse
    GRASSE, Frankrike: Den stora stjärnan vid de internationella balettävlingarna i Grasse, var sjuttonåriga Samira Bethke från Sverige. Hon erövrade första pris i årets högsta kategori.Samira tränar nu v...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil