Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Artikelarkiv

Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.


  • Aurelie Dupont och Nicolas Le Riche i Fröken Julie. Foto Anne Deniaud, ONdP

    Fröken Julie med Parisoperans balett


    PARIS: Den 21 februari 2014 hade Birgit Cullbergs Fröken Julie premiär på Parisoperan.
    Balettchefen Brigitte Lefèvre ville uppmärksamma två av den moderna dansens pionjärer och ger baletten tillsammans med Agnes de Milles Fall River Legend . Cullberg och de Mille sökte båda nya vägar för att tolka kroppens rörelser och uttryck, inre  passioner och konflikter.



  • Kira Hilli i Speaking in Tongues av Stanislav Belyaevskij. Foto Mirka Kleemola

    Hög nivå i den nationella balettävlingen 2014


    HELSINGFORS: För fjärde gången ordnade Föreningen för balettpedagogerna i Finland en tävling för unga dansare. Vartannat år tävlas det i två dagar i kategorier för solistdansare i åldersgrupper 12-14, 15-17 och 18-20, samt i gruppdans för åldrarna 10-12, 13-15 och 16-20 år.Denna gång ordnades tävlingen i den anrika Aleksandersteatern, före detta operahuset och dessförinnan en rysk teater från tiden då nationen ännu inte var självständig. Historiens vingslag kan alltså kännas i salongen och i korridorerna. Solisterna skall dansa två nummer, en traditionell klassisk variation och en ny balettkoreografi, grupperna ska dansa en ny koreografi. Priserna är mellan 100 och 600 euro.




  • C/Ompany i Protocol Relating to Status of Bucket and Rope. Foto Matron

    Japanska underhållare i egen nisch


    STOCKHOLM: Protocol Relating to Status of Bucket and Rope är en originell titel på ett dansverk.  Så är artisterna i och bakom verket också en särpräglad kvartett personligheter.Kollektivet bär namnet C/Ompany och leds av Shintaro Oue, som under flera år dansade i Cullbergbaletten.  Som de övriga härstammar han från Japan. Alla är internationellt verksamma, gruppen verkar i Sverige och Japan.



  • Sex kinesiska dansare i minimalistisk dans. Fotograf Andreas Nilsson

    Musiken lyfter kinesiskt-samiskt möte på Dansens hus


    STOCKHOLM: Efter en lång spelperiod med Cirkus Cirkör inleddes den egentliga gästspelssäsongen på Dansens Hus våren 2014 av Tao Dance Theater och Norrlandsoperan.Nya chefen för Dansens Hus, Annelie Gardell, var tidigare konstnärlig ledare och verksamhetschef för dansverksamheten vid Norrlandsoperan i Umeå. Hon fick därmed glädjen att omedelbart återupprätta sambandet.



  • Balettchefen Ingrid Lorentzen. Erik Nerg

    Klassiskt och nyskapande modernt i Oslo


    OSLO: Ingrid Lorentzen är konstnärlig chef för den norska Nasjonalballetten sedan hösten 2012, men det här spelåret är det första som hon har kunnat bestämma helt själv.Dansportalen träffade henne i foajén till det populära operahuset i Oslo för ett samtal om hennes mål och drömmar.Säsongen började med ett stort Fokinprogram där dagens nyskapare inom koreografin fick ta sig an några av de verk som skapades av Fokin, Stravinskij, Nijinskij och de andra som var revolutionerande för 100 år sedan.



  • Hanna Lindblad som Alex i Flashdance. Foto Mats Bäcker

    Explosiv klassiker imponerar på China Teatern


    STOCKHOLM: Den klassika filmen Flashdance från 80-talet har, lagom till filmens 30-årsjubileum, nu hamnat på China Teaterns scen. I denna medryckande musikal möter vi Hanna Lindblad i rollen som Alex Owens.Hon är en ung kvinna i staden Pittsburgh som tillbringar dagarna som svetsare och nätterna som dansare. Hennes dröm är att komma in på den prestigefyllda dansskolan i staden – och för det krävs både mod och självförtroende. 



  • Karl-Erik Wigle Andersson i A Solo for Diego, Lausanne 2014. Foto Gregory Batardon

    Kalle Wigle till final i Lausanne (uppdaterad)


    LAUSANNE: Karl-Erik Wigle Andersson gick till final i den prestigefulla tävlingen Prix de Lausanne i Schweiz. Hemma efter finalen berättar Kalle för Dansportalen:"Det var en fantastisk vecka. Vi åkte ner förra söndagen och jag kom hem igår på söndagskvällen. Bara det att få se alla dansarkollegor från hela världen – och se hur duktiga alla var – det var helt galet. I början var alla så koncentrerade på sig själva och examinationen inför juryn så jag och Frei Ruhl höll oss litet för oss själva, men när finalen kom var vi alla vänner och stöttade varandra.


För fler artiklar – Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.

Återställ

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil