Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Karl-Erik Wigle Andersson i A Solo for Diego, Lausanne 2014. Foto Gregory Batardon

Karl-Erik Wigle Andersson i A Solo for Diego, Lausanne 2014. Foto Gregory Batardon

Kalle Wigle till final i Lausanne (uppdaterad)

LAUSANNE: Karl-Erik Wigle Andersson gick till final i den prestigefulla tävlingen Prix de Lausanne i Schweiz. Hemma efter finalen berättar Kalle för Dansportalen:

"Det var en fantastisk vecka. Vi åkte ner förra söndagen och jag kom hem igår på söndagskvällen. Bara det att få se alla dansarkollegor från hela världen – och se hur duktiga alla var – det var helt galet. I början var alla så koncentrerade på sig själva och examinationen inför juryn så jag och Frei Ruhl höll oss litet för oss själva, men när finalen kom var vi alla vänner och stöttade varandra.

Kalle Wigle i A Solo for Diego. Foto Gregory Batardon

Kalle Wigle i A Solo for Diego. Foto Gregory Batardon

Vi tog skola i klassisk balett för Patrick Armand från San Fracisco Ballet School (tidigare stjärndansare bland annat i London Festival Ballet – nu ENB – och själv vinnare av Prix de Lausanne) och modernt för lärare från Basel och Japan. Patrick Armand var även vår coach för de klassiska solona.

Det moderna numret A Solo for Diego av engelsmannen Richard Wherlock (balettchef och koreograf i Basel) hade jag förberett redan hemma i Sverige. Vi fick se inspelningar av de moderna solon man kunde välja mellan och jag fastnade direkt för det här så fort jag såg det. Det passade mig allra bäst. Cilla Olsen var också med och hjälpte mig vid instuderingen.

 Visst blir man trött under tävlingen, men att somna i den här ställningen.... Foto Gregory batardon

Visst blir man trött under tävlingen, men att somna i den här ställningen.... Foto Gregory batardon

Mitt klassiska bidrag var prinsens solo ur Törnrrosa, akt III, och det hade jag repeterat hemma med Donald Kirkpatrick, som också var med som ledare och coach i Lausanne. Margareta Lidström och Nina Höglund från Kungliga Svenska Balettskolan kom ner på torsdagen för att följa upp och stötta oss.

Det var mycket hårt arbete hela veckan och man blev tröttare och tröttare. Bäst tyckte jag det gick i semifinalen – när finalen kom så var jag så trött att det var bara att lita till det inövade och göra sitt bästa. Det kunde gått bättre, men juryn följer ju oss hela veckan, så de vet nog vad man kan.

Det var jätteroligt att komma till final, även om jag inte fick pris – i stället fick jag kontakt med ledare från hela världen och jag fick faktiskt intressanta samtal med representanter från elva danskompanier och skolor världen runt. Bland annat talade jag med Tamara Rojo, chef för English National Ballet och träffade även Lindsay Fischer från National Ballet of Canada som erbjöd mig kontrakt som apprentice (aspirant).

Dessutom fick jag erbjudande om stipendier från Royal Ballet School, English National Ballet Shool och Central School of Ballet, alla i London, samt National Ballet School of Canada, John Cranko School i Stuttgart, Tanz-Akademie Zürich, Neumeiers skola i Hamburg och Ballett-Akademie i München och Houston Ballet Academy i USA.

Lausanne är en fin och vacker stad och allt var väldigt väl organiserat. Det mesta med tävlingen var positivt. Jag har utvecklats muycket och även om det var tufft att stå inför juryns bedömning, var det inte lika nervöst som när man kom till finalen och någon ropade: 'You're next!'.

Klarar man Prix de Lausanne – då klarar man vad som helst!" avslutar Kalle.

Han var en av de tjugo finalisterna: sju flickor och 13 pojkar. Kalle tävlade med Prinsens solo ur Törnrosa akt III och A Solo for Diego av spanjoren Goyo Montero. Han studerar vid Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm.

Frei Ruhl, också från Kungliga Svenska Balettskolan, gjorde också en fin insats och gick till semifinal, men tyvärr inte vidare till final. De övriga finalisterna kom från Brasilien, Frankrike, Japan, Kina, Spanien, Sydkorea, Tyskland och USA.

Tävlingen i Lausanne har hållits sedan 1973 och av de sammanlagt 388 dansare som deltagit finns flera av dansens stora stjärnor, till exempel Carlos Acosta, Laetitia Pujol och Michel Gascard och årets finalvärdinna Deborah Bull. Priserna består – förutom guldmedaljen – av stipendier till gratis studier vid en av världens främsta balettskolor. Alla tävlande framför både ett klassiskt och ett modernt samtida solo. De samtida verken skapas av speciella koreografer som tävlingsledningen valt ut.

Haruo Niyama repeterar sitt klassiska solo. Foto Gregory Batardon

Haruo Niyama repeterar sitt klassiska solo. Foto Gregory Batardon

Pristagare i Prix de Lausanne 2014:


Första pris– guldmedalj och stipendium nr 1 – tilldelades Haruo Niyama, Japon.

Övriga pristagare:
Sae Maeda, Japan – stipendium 2
Precious Adams, USA – stipendium 3
David Fernando Navarro Yudes, Spanien – stipendium 4
Garegin Pogossian., Frankrike – stipendium 5
Mikio Kato, Japan – stipendium 6

Dessutom utdelades pris för bästa samtida dans till Precious Adams och publikens pris till David Fernando Navarro Yudes.

Anders Jörlén
4 feb 2014


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil