Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.

Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta. Foto Dansmuseet

13 nov
2023

”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet

Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet och intendent på Nationalmuseum. Han anställdes vid Länsmuseet Gävleborg 2019 som länsantikvarie och tillträdde som chef vid Dansmuseet första september i år.

Varför lämnade du Länsmuseet i Gävle och hur kom det sig att du sökte dig till Dansmuseet?
Det hände en del politiskt tråkiga saker i Gävle i februari. Vi fick en ny ordförande i styrelsen som var sverigedemokrat vars åsikter om verksamheten jag inte delade. Efter en tid övergick han till att bli ledamot i styrelsen. Jag tyckte att situationen var mycket tråkig och började se mig om efter andra arbeten. Då dök möjligheten upp att söka chefsjobbet på Dansmuseet.

Jag hade arbetat i Gävle i fyra och ett halvt år och genomfört väldigt mycket förändringar. Jag var tillfreds med vad jag hade gjort och lämnade uppdraget med stolthet.

Hans Lindholm Öjmyr

Dansmuseets nye chef Hans Lindholm Öjmyr. Foto Dansmuseet

Var vill du lägga tonvikten i arbetet med Dansmuseet?
Jag har inget färdigt svar på den frågan än. När jag tittar på vad Dansmuseet har varit och är ser jag väldigt många olika museer med många olika inriktningar och olika storlek. Det har påverkats av vilka som har jobbat här och av var museet har legat.

Vi håller på med ett internt arbete där vi diskuterar igenom område efter område. Målet är att skriva fram det som jag vill ska bli Dansmuseet. Det som är min styrka är det publika arbetet med att få besökarna engagerade och glada.

Det finns väldigt olika önskemål bland Dansmuseets anhängare angående framtiden som jag tror är ett resultat av att museet har sett så olika ut i olika tider.

Framförallt vill jag göra museet mera populärt, lite gladare och festligare att lätta lite på allvaret. Mera dans och musik, jag vill gärna att besökarna själva ska dansa i någon form.

Danskroki på Dansmuseet

Danskroki på Dansmuseet har intresserat många alltifrån amatörer till mer professionella tecknare. Foto Dansmuseet

Du har tidigare varit intresserad av att arbeta med pedagogisk inriktning hur kommer du att utveckla den sidan nu?Alla frågor hänger ihop. Om vi börjar med utställningarna så vill jag att de ska vara mera upplevelsebaserade. Jag vill visa film på jättestora skärmar där man ser dans, hör musik och får berättelsen vilket gör att besökarna kan bli mera inkluderade.

Danskroki, som redan finns, vill jag utöka. Den är extremt populär och alltid utsåld. Vi har babydans som också är populär. Vi har haft ”Danceoke” där man står tätt ihop, tittar på dansfilmer i olika stilar härmar och dansar med. Det vill jag göra igen för att det är kul och bejakar dans och rörelse.

Vi ska också erbjuda en mer allvarlig sida med utställningar, visningar och föreläsningar.

Danskroki innebär att en modell dansar och plötsligt fryser i en pose, allt från några sekunder till minuter.

Danskroki innebär att en modell dansar och plötsligt fryser i en pose, allt från några sekunder till minuter. Deltagarna tecknar och målar efter förmåga. Här är det en ovanligt skicklig tecknare som har varit på plats. Glada amatörer välkomnas särskilt.

Hur ser ekonomin ut ni har nyligen sänkt entréavgiften?
Det var mitt första beslut som chef. Vi behöver flera besökare, då ska man inte ha högst museiavgift i Stockholm. I första hand vill vi att besökarna köper årskort för 150 kronor då får man också rabatt i butiken och i bistron. Ekonomin är svajig men man ska inte snåla sig ur krisen.

Dansmuseet består av två stiftelser som är väldigt sammanflätade. Statsbidraget till Dansmuseet har stått still väldigt länge samtidigt som priserna och hyran har ökat.

Vi har även mera forskningsinriktade medel som vi kan söka ur Rolf de Mare’s minnesfond. Nu använder vi de medlen till digitaliseringsprojektet som är under utveckling.

Framtiden är oviss, mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu.

Danskroki på Dansmuseet

En skicklig tecknare från en av Dansmuseets krokitimmar. Foto Dansmuseet

Tycker du att det nuvarande läget på Drottninggatan är bra?
Nej, egentligen inte. Det är fina lokaler och ligger centralt. Men vi försvinner bland alla kontor, godisaffärer och souvenirshopar.

Vad gäller lokalerna har vi den stora bankhallen. Efter utställningen som pågår fram till våren kommer vi att tömma den. Vi planerar att ha mera publika aktiviteter där och eventuellt hyra ut och kanske tjäna lite pengar.

Om du får önska dig var museet ska ligga i framtiden var hamnar det då?
Jag tänker mig en ny urban miljö som Norra Djurgårdsstaden. Ett område där det finns mycket folk, kultur, kaféer, promenadstråk och som är barnvänligt.

Slakthusområdet skulle också kunna vara ett alternativ om tio-femton år eller Liljeholmen. Det måste finnas liv och rörelse runt omkring.

Hela världen dansar på DM

Hela världen dansar på Dansmuseet. Foto DM

Vad har ni för samarbeten med andra museer?
Vi har ett samarbete med Scenkonstmuseet där man får gå på båda museerna för en entrébiljett. Det är det museum som ligger närmast vår verksamhet så det känns troligt att det kan bli samarbeten i framtiden.

Vi har träffat Carina Ari stiftelserna och inlett ett samtal med dem om eventuella samarbeten eftersom vi har angränsande verksamheter när det gäller arkiv och bibliotek.

Tror du att gratis entré till museer skulle locka flera besökare?
Det gör det definitivt. Men vi behöver intäkter och det ger entréavgifterna. I stort tycker jag att det är bra med fri entré men det har både för och nackdelar.

Kan man tänka sig att man bara tar betalt för en del specifika utställningar som en del museer har gjort när entrén varit fri?
Är man ett stort museum är det möjligt. Man behöver lokaler som är praktiska att dela upp.

Hur arbetar ni med marknadsföring?
Där finns det enormt mycket att göra. Man måste vara aktiv på sociala medier där alla är idag. Just nu filmar vi dansare som framför olika stilar. Det ska vi använda oss av digitalt i vår marknadsföring. Vi arbetar också med att ta fram en logotyp för hur vi ska skriva Dansmuseet.

Ett berg av tåspetsskor som får tjänstgöra som scenografi i utställningen TuffTuff. 

Ett berg av tåspetsskor som får tjänstgöra som scenografi i utställningen TuffTuff. Foto Dansmuseet

Var har du för visioner för framtiden vad önskar du för museet?
Rolf de Maré och Svenska Baletten är fantastiskt och viktigt men det är en hörna av verksamheten. Det finns så enormt mycket annat som vi måste ta in för att göra det spännande för besökarna.

Man ska känna lust när man kommer till museet, bli intresserad av dans och danskonst.

Vi måste visa mer dans från hela världen och mer samtida dans. Man ska kunna ta del av både historien och nutiden. Museet ska erbjuda en bred kunskapsbas och dokumentation.

Jag tänker mig att det ska finnas en mötesplats och en sorts experimentell scen för olika stilar av dans och danskonst. Där ska man kunna träffas och interagera med varandra både fysiskt och genom till exempel konferenser. Att skapa en möjlighet för undersökande dans och också visa dansföreställningar.

Att ge besökarna en möjlighet att uppleva och komma närmare dansen genom sitt eget dansande och att väcka nyfikenhet för att lära om dans.

Det är viktigt att arbeta mycket med barn och rörelse för att skapa möjligheter för dem att upptäcka hur kul det är att dansa.

Erik Mattsson på Dansmuseet

Erik Mattsson guidar på Dansmuseet. Foto DM

Hur ser ditt dansande ut och vad tycker du om den sceniska dansen?
Jag tycker mycket om att dansa. Jag gick en kurs i folkdans när jag var barn. Jag skulle väldigt gärna vilja gå en kurs i salsa, det är så läckert. Tråkigt nog bröt jag foten i våras så dansen får pausa ett tag.

Barockdans tycker jag är lite knäppt och kul. Klassisk Balett tycker jag mycket om. Det är lite konstigt men underbart, en sagovärld som man dras in i och tekniken är imponerande.

Jag kan inte säga att jag tycker om all dans men jag kan se vad som helst och ibland fascineras av något oväntat och okänt.

Margareta Lidström
Stockholm


  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil