Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Donizetti KSB

Otto Eltell och Isabella Nilsson i Kungliga Svenska Balettskolans föreställning av Donizetti. Foto Till Stengel

03 jul
2023

Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar

Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

Lille Prinsen KSB

Carla Crépin, Tage Filipsson och Narima Dugieva i Kungliga Svenska Balettskolans uppsättning av Lille Prinsen. Foto Till Stengel

Det absolut viktigaste vid säsongsavslutningsföreställningar är förstås att välutbildade unga danskonstnärer med hög potential får chanser att visa sina bästa sidor: energi, stil, precision, förvärvad säkerhet, tekniska färdigheter, personlighet. Detta ställer, lika naturligt, stora krav på de koreografier ungdomarna har att framträda i.

I de klassiska verken i Kungliga Svenska balettskolans Sommargala på Kungliga Operan 11 juni 2023 fanns allt detta. Utgångspunkten för koreografin i Memento Suite var avslutningen i ett verk av Antony Dowson. Bredan Collins och Andrea Helander Kramesova har med utsökt stilkänsla och fantasi lagt till egna danser där 20 elever från skolans gymnasium och internationella gästelever glänste. Repetitörerna Nathalie Nordström och Jan-Erik Wikström har fått de unga dansarna att lysa av elegans och säkerhet.

Donizetti KSB

Waltteri Voitila och Otto Eltell i Donizetti. Foto Tilo Stengel

Förra året utförde balettskolan en bragd när man lyckades engagera spanske José Carlos Martínez för att sätta upp Donizetti för skolan. Här återkommer ett storartat verk, dessutom med en glad dos humor, där 13 elever, åter från gymnasiet och utlandet, får alla chanser att stråla. En särskild glädje var att i båda baletterna se så många begåvade unga herrar. Här var de ansvariga repetitörerna Collins, Nordström, Helander Kramesova och Wikström. Skolans konstnärliga chef Cecilia Selander Moss har all anledning att vara stolt.

Lille Prinsen KSB

Elton Ekström och Ida Säfvestad i Lille Prinsen. Foto Tilo Stengel

Den lille prinsen
I samma föreställning framfördes också en förtjusande version av Antoine de Saint-Exupérys klassiska bok för barn och vuxna Den lille prinsen. Koncept och koreografi: Ann-Sofie Birabent, lärare i klassisk balett vid skolan.

Hennes metod för att ge plats åt över 80 elever från fjärde till och med nionde klass har varit enkel och effektiv. Titelrollen framförs med ungdomlig pondus av sjundeklassaren Ted Bäckström. Avsnitten Rosen och Öknen (med ormen) framförs av två respektive en dansare. I större scener verkar det som om skolans alla elever medverkar: Tjugo fjärdeklassare i stycket Fåret, fjorton sjätteklassare i Lamptändaren (en åttondeklassare), fjorton sjundeklassare i Monarken, tjugosju femteklassare i Räven (en sjundeklassare) och tio sjunde- till niondeklassare i Den botaniska trädgården.

Lille Prinsen KSB

Åsrkurs 6 och Edvin Ekstedt i Lille Prinsen. Foto Tilo Stengel

Musikalisk koreografi till verk av fem komponister, genomgående vackra kostymer av Anna-Sara Dåvik och Lotti Widell, med rävkostymen som en höjdpunkt. Välgjorda projektioner och dekor av Karla Hübbe och Maja Forslund. Rollen som den vuxne flygaren spelas av skolans IT-expert Fredrik Lindborner. Gott tecken: Man använder bestämt många av skolans resurser.

Den som inte redan läst boken rekommenderas högeligen att göra det. Vuxna kan bli klokare.

Lille Prinsen KSB

Årskurs 4 i Lille Prinsen. Foto Tilo Stengel

Den moderna linjen
Här var det i mitt tycke bästa verket Madeleine Karlssons Voicing. Det framfördes till musik av den fascinerande röstakrobaten Bobby McFerrin. Koreografen hade för tio elever från åttonde klass till gymnasie 2 skapat en tilltalande svit rörelser till en fängslande rytmik. Men vid ett par tillfällen framfördes rörelserna i tystnad, och då gick en viktig dimension i stycket förlorad.

Ett glatt stycke var Charlotta Öfverholms Utdrag ur De ensamma djuren. Där agerade två dansöser från gymnasie 3 till bland annat Vivaldimusik, förstärkt med djurljud från dansöserna.

Donizetti KSB

Klassiska gymnasiet i Donizetti. Foto Tilo Stengel

Ett ovanligt stycke dansades av Ingmar Tedborn, i egen koreografi. På skolan kan eleverna välja kurs i koreografi, och det har Tedborn gjort. Kostymen hade han också skapat själv. Han både fängslade åskådarens intresse och lyckads bibehålla det. En klar personlighet. Blott styckets titel lämnade mig undrande: I sadistens korsett.

Det är inte lätt att finna en verkningsfull inledning, som omedelbart skapar ett intresse. Den tjeckiske koreografen Jarek Cemerek hade lyckats när han inledde Fanan, för tolv unga dansare, med ett svepande av en stor fana. Därmed hade han också placerat sitt stycke i en känsla av konflikt, och intrycket bibehölls under ett stiliserat spel till och från en grupp. Rörelserna fick därmed en inre mening. Både effektivt och ovanligt.

Donizetti KSB

Otto Eltell, Werneri Voitila och Theodor Bimer i Donizetti. Foto Tilo Stengel

Koreografier för skolans moderna linje saknar en motsvarighet till den mäktiga stomme som den klassiska linjen har i balettens teknik. Därför kan man behöva förstärkning av något annat, till exempel någon form av innehåll. Sådant hade de fyra ovannämnda styckena, men jag saknade det i två verk.

Det var ingen brist på ambition i Helena Franzéns Deep Dive, för tre ungdomar i gymnasie 3. I programbladet stod: ”Om att söka sig ut på djupa vatten, om att följa sin instinkt och verkligen lyssna – inåt och utåt.” Jättehöga aspirationer, men hur ska man omvandla dem till dans? Vad jag såg var en trio i utveckling från golvarbete till stående.

Dan Johansson stod inför en stor och svår uppgift när han i Landscape of ehoes skulle skapa ett verk för en grupp på hela arton dansare. Mycket rörelse, men jag saknade en bärande idé. I programbladet uttrycktes arbetsmetoden med ord som samspel, lyssnande, lyhördhet och vakenhet. Åter: ingen brist på ambition, men jag ser svårigheter att översätta vissa ord till konkret rörelse. Samspel och lyhördhet, visst, men lyssnande och vakenhet?

Gruppsamarbete och gruppverkan är vackra mål, och de kan göras tydliga. Och kanske vore en grund i någon av de etablerade moderna dansteknikerna ett konkret stöd?

Peter Bohlin
Stockholm


  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Luca Masala Princess Grace
    The Artistic Director of the Princess Grace Academy: "We take from 10 to 20 students every year".
    Monaco has a famous ballet school – Princess Grace Academy. The Academy was founded in 1975 following Princess Grace and Prince Rainier III ’s desire to establish a high level dance school in the Princ...

  • Shen Yun framför unik scenkonst
    Med sina 800 dansare och musiker i åtta kompanier har Shen Yun gjort ett kraftfullt avtryck i samtida scenkonst. Med säte i New York, har de friheten att ge liv åt tradit...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil