Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson

Ur Giovanni Bucchieris nya film 100 årstider. Foto Axel Petterson

24 nov
2023

Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont

Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER. Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

Vem är Giovanni Bucchieri?
Jag är en kille som har vuxit upp mycket ensam. Därför har jag blivit beroende av ett socialt nätverk, och jag älskar mina vänner. Jag ger mycket till dem men jag får minst lika mycket tillbaka. De är mitt allt, min ”familj” och min trygghet.

Närmast är vi sex personer. När man föds bör man göra sitt bästa av allt, uppleva så mycket som möjligt och vara respektfull mot människor. Viktigast för mig är kärlek och respekt och att aldrig döma andra.

Giovanni Bucheri från filmen 100 ÅRSTIDER.

Giovanni Bucchieri från filmen 100 ÅRSTIDER. Foto Axel Petterson

Du kommer från Linköping ursprungligen och har vad jag förstår den närapå klassiska trasiga uppväxten. Hur klarade du av det?
Någon tröst fanns inte att hämta, min mor grät mycket. En sak vi gjorde tillsammans som hon mådde bra av var att shoppa kläder, jag kunde stå i timmar framför omklädningsrum och ge råd som den yngste ”personal shopper” någonsin och jag älskar det fortfarande. Enda tryggheten från min mor, kanske. Flickvänner har häpnat över mitt tålamod!

Det är inte givet att bli framgångsrik för att man haft det stökigt som liten. Men i ditt fall är det annorlunda. Du har funnit många sätt att uttrycka ditt livs historia, och verkat lite under radarn. Nu fyllde Du nyligen femtio. Hur känns det?
Jag har alltid hatat födelsedagar, men den här gången kände jag mig ödmjuk över vad jag har uppnått inom dans och musik, jag har levt och gjort allt jag kunnat och är nästan stolt att jag kommit hit, överlevt 50-årsdagen! Jag lever med mitt livs kärlek och mina två valpar, samt spännande projekt på gång. Jag har en framtid!

100 årstider filmposter

Filmposter för 100 ÅRSTIDER.

Hur hamnade du på Operan?
Jag kände bara till break och streetdance. Såg en artikel i Kamratposten på biblioteket och frågade min mormor, sökte något som liknade Fame och ville komma bort från Linköping! Mormor lotsade mig till att pröva Operans elevskola. Jag var 15 år bland alla småkillar och kunde inget. Men dåvarande chefen Gösta Svalberg som varit gymnast såg någonting (jag gjorde en frivolt!) och plockade in mig.

Efter gymnasiet och Svenska Balettskolan slutade jag dansa. Levde på socialbidrag när jag stötte på premiärdansaren Conny Borg som drog tillbaka mig i träning. Det var kring 1993. Han hade alltid funnits för mig på skolan, och jag tror det är hans förtjänst att jag blev dansare.

Via skolan åkte jag till Jackson, USA, på en tävling. Efter den resan fick jag jobb på Operan i några år, men jag var ju busig och kanske svår att placera. Ville alltid något annat! Men själva huset, det älskade jag!

När jag fick jobb hos Cullberg var det jätteroligt och de förstod mig: jag tror att jag passade in bättre där. Jag fick bland annat dansa Romeo och även prinsen i Törnrosa av Mats Ek och jag var en mycket ung assistent till Birgit Cullberg.

Giovanni tilldelas Brussel international film festival Grand Prix2023, och dessutom Youth Jury award för sin film 100 årstider.

Giovanni tilldelas Brussel international film festival Grand Prix2023, och dessutom Youth Jury award för sin film 100 årstider.

Vad har dansen spelat för roll i ditt liv som frilans?
Den har betytt allt! Ju mer man jobbar med teater så inser man att dansen är mycket större. Inga ord, det är kroppen… dansen fick mig att komma nära musiken.

Jag saknade kulturellt kapital, men hittade till exempel Bach. Musiken är dans, den är högst och har lärt mig, mycket tack vare Mats Ek som är en mästare på dramaturgi, att dra upp långa scenerier. Att tänka på kameran som dans, klippning som dans. Duktiga skådespelare är musikaliska! Det är min skola!

Du är ju även musiker, beskriv hur musiken påverkat dig?
”Jag är självlärd, skriver musik men inte noter! Tycker det låser mig… Jag skriver ofta klassiskt för piano och stråkar. Musiken till filmen 100 årstider är från Bach Johannespassionen, men också ny musik som jag skapat tillsammans med fantastiske kompositören Stefan Levin. Mitt sätt att jobba är att hänga upp verk på olika toner, det blir min storyboard, mindmap. Mina anteckningar.

Till filmpremiären släpper jag en ny egen låt, jag har en fot även i popen. Formen spelar ingen roll för mig, det är bara olika uttryck. Mitt modeintresse har gett mig många kontakter i den världen, jobbade som modell i Milano. Ett exempel är en spelning på Ellegalan, där Sthlm 59° North dansade. Jag har gjort grejer jag tycker om, inte direkt hört till någon bransch, det är väl först nu som allt blir mer synligt.”

Muzeul de Arta_Portrete_Vlad Braga

Giovanni Bucchieri. Foto: Vlad Braga

Då har vi nått fram till filmen! Tidigare har du medverkat i flera intressanta verk som dansfilmerna ”Rain” (2007) ”Labyrinth within” (2010) med stjärnan Nancy Wheelan (NYC ballet) av Pontus Lidberg, samt i långfilmen ”Varg” 2008, regi: Daniel Alfredson. Själv har han gjort ”Juliet, Juliet and Juliet” med Ana Laguna och Stina Ekblad med mera.
Jag använder mitt liv utan begränsningar, gör om mina minnen, det är en vindlande väg. 100 årstider handlar om en ung man som vill spara alla ögonblick och därför har filmat dem, det är autentiska avsnitt. Men det är dramatiserat, fiction. Filmen är inte dokumentär!

Jag som regissör är ingen Norén eller Bergman. Det är viktigt att kunna leka, det är bara konst liksom – man får göra bort sig. Hjärta är det som gäller. Vill ge mina medarbetare eget ansvar. Då händer saker.

Hur har du finansierat allting?
Tidigare har jag inte orkat vänta på Filminstitutet, jag har skrapat ihop pengar själv. Nu har det gått bra, RMB i London, French Quarter Film och Svenska Filminstitutet. Trots att jag fyllt 50 och är man…!

Producent Ludvig Andersson har spelat in delar av musiken i London, i första hand titelspåret. En annan producent är Mathilde Dedye (bland annat ”And then we danced”, ”Återträffen”). Axel Petterson står för fotot, ett geni. Robert Krantz: en demonklippare. Kostymerna har Sara Forsberg skapat, jag har satt stilen på mig själv.

Louise Peterhoff i 100 årstider. Foto Axel Petterson

Louise Peterhoff i 100 årstider. Foto Axel Petterson

Förutom Giovanni får vi se Louise Peterhoff, Karin Franz Körlof, Stina Ekblad, Lia Boysen, Gerhard Hobersdorfer i bärande roller, ingen dålig skådespelarlista!
De tror på det här och önskar vara med. Det är en ynnest för mig. Måste särskilt nämna Louise, filmen hade inte blivit till utan henne. Att jag fått vara hennes pojkvän är en välsignelse. Hon har betytt allt för den här filmen! Hennes enorma skådespelarbegåvning! Hur hon satsar hela sin själ i det hon gör! Det såg man redan när hon var ung som dansare, en unik begåvning som nu genomsyrar hela hennes konstnärskap.

Du ser redan framåt och har flera projekt på gång?
Jag är djupt engagerad i utstöttas situation och arbetar med det. De är de mest generösa människorna! Har själv varit deprimerad men fått hjälp av terapi och medicin.

I vår kommer jag föreläsa på en workshop på Columbia University i New York, något jag är stolt över. Det handlar om arbetssätt med dans, teater och musik. När man undervisar förstår man att man faktiskt kan något! Nästa filmprojekt är ”Hjältarnas sjukdom” (alltså melankoli), det är ett citat av Gellius och Aristoteles. Det handlar om omsorg om utstötta, musik av Gorecki.

Sedan väntar ett projekt på Dramaten med Alexandra Pascalidou, en briljant person.

Marie Louise Waldenström
Stockholm


  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil