Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Vivian Assal Koohnavard  1

.Vivian Assal Koohnavard preparerar för en slide över Arshak Ghalumyan. Foto Yan Revazov

17 jul
2023

Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist

I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i den klassiska såväl som i den samtida repertoaren. I Berlin instuderade jag Mats Eks ”En slags” där Vivian och Arshak Ghalumyan dansade ett pas de deux i verket. Vivian är också engagerad i kampen för Irans kvinnor.

Vivian Assal Koohnavard 2

Första mötet mellan dansarna i början av pas de deux-et. Foto Yan Revazov

Berätta om din utbildning.
Jag är från Göteborg och gick grundskolan vid Svenska Balettskolan. Efter det sökte jag till gymnasiet i Stockholm vid Kungliga Svenska Balettskolan. De hade startat en linje med lika mycket klassisk balett som modern nutida dans. Jag var intresserad av att studera båda teknikerna och blev antagen. Efter det första året sökte jag stipendium från Carina Ari stiftelsen för sommarstudier. De erbjöd mig två års betald utbildning utomlands. Jag sökte till Hamburg Balettskola John Neumeier och blev antagen. Det var två lärorika men tuffa år. Jag var ung och tyckte inte vi elever fick det stöd och den hjälp vi behövde.

Vad hände efter avslutat utbildning?
Jag fick anställning i ett klassiskt kompani i Tjeckien i Brno Jag trivdes inte där och inte med kompanilivet. Det är en stor omställning från skolan till det professionella livet. Jag längtade hem till Sverige och efter ett år återvände jag till Göteborg. Jag behövde tid för att veta hur jag ville gå vidare med min karriär. I Göteborg fick jag korttidsanställning på GöteborgsOperan i produktionen ”A Flowering Tree”. Det var en rolig tid.

Under året i Tjeckien utbildade jag mig också till Pilatesinstruktör. Det jobbade jag parallellt som under tiden i Göteborg. Efter ett år i Göteborg kände jag att jag ville tillbaka till dansen på heltid. Jag hade lust igen och kände att jag inte var färdig med karriären.

Då sökte jag mig till Oslos Nationalbalett. Jag var intresserad av deras repertoar och jag ville till ett samhälle som var likt Sverige där jag kunde trivas. Jag fick inte jobb där. Jag hade tappat en del av formen under året i Göteborg då jag inte hade möjlighet att uppehålla träningen på den höga nivå som krävs.

Då sökte jag mig till KHIO, Konsthögskolan i Oslo. Där studerade jag ett år och tränade upp mig. De har ett samarbete med Nationalbaletten. Jag medverkade i föreställningar med dem och fick så småningom ett korttidskontrakt där. Jag stannade sammanlagt två år i Oslo.

Vivian Assal Koohnavard 3

De dansande utforskar och upptäcker varandra. Foto Yan Revazov

Hur kom du till Berlin?
Efter Oslo sökte jag mig vidare. Då kom jag till Berlin och gjorde audition för Staatsballett.

Jag fick inte jobb direkt men en reservplats. En bit in på säsongen hörde jag av mig till Johannes Öhman som då hade börjat som chef i Berlin och sett mig på audition. Jag frågade om de behövde någon dansare. Han bad mig komma en vecka senare för att börja arbeta. Sedan dess har jag varit här.

Varför sökte du dig till Staatsballett Berlin?
Jag visste vad Johannes Öhman hade gjort för repertoar i Stockholm och den intresserade mig.

Jag ville dansa både klassisk balett och samtida koreografi. Sacha Waltz som också var konstnärligt ansvarig för kompaniet kände jag inte till så mycket om, men jag var intresserad av att få veta mer om hennes arbete. Jag visste inte mycket om staden Berlin men repertoaren lockade mig.

Hur tycker du att de fem åren i Berlin har varit?
Det har varit en plats för mig att få växa på. I Oslo kämpade jag med att passa in. Jag kände mig inte riktigt accepterad som den typ av dansare jag är. Här känner jag att jag får plats för att växa. Jag har utvecklats och mognat under tiden här. Jag har också fått möjlighet att koreografera och utveckla den sidan.

Det är tufft med arbetstempot. Vi ger föreställningar på tre olika scener med olika repertoar, Deutsche Oper, Staatsoper och Komische Oper. Samtidigt har det varit skönt att hela tiden vara igång. Men nu när jag är lite äldre önskar jag att jag hade mera tid för att gå djupare in i uppgifterna. Vi spelar flera produktioner och repar nya samtidigt, blandat klassiskt och modernt. Det är tufft för kroppen man måste vara väldigt fokuserad. Man blir trött och måste verkligen ta hand om sig.

Vivian Assal Koohnavard 4

Ett av flera lyft som ingår i pas de deux-et. Foto Yan Revazov

Hur stort är kompaniet?
Vi är 85 dansare. Vi var fler när Johannes var chef. Han hade en grupp med moderna dansare av vilka bara några är kvar.

Hur är det att arbeta med Mats Ek?
Jag har alltid sett upp till Mats och hans verk. Under min utbildning såg och lärde vi oss om hans koreografier. Vi fick arbeta med dem i studio och med dansarna på GöteborgsOperan.

Det som är så givande och utmanande med Mats koreografi är att man behöver vara så närvarande. Det är fantastiskt inspirerande och fascinerande att arbeta med honom. Hans koreografier är så väl uttänkta och utarbetade. När jag arbetar med Mats blir jag helt fokuserad och har öronen på skaft.

Eftersom vi håller så högt tempo för det mesta ges det inte tid till att fördjupa sig som man skulle önska i de olika uppgifterna, både i den klassiska och i den samtida repertoaren. Nu med Mats verk finns de förutsättningarna och det är en nödvändighet. Jag känner mig priviligerad som har fått den här möjligheten.

Vivian Assal Koohnavard 5

Högt lyft i slutet av pas de deux-et där Vivian samtidigt sätter på sig skon. Foto Yan Revazov

Till hösten ska ni få en ny chef Christian Spuck. En del dansare måste sluta, men du får vara kvar?
Ja, det är tufft för dem som får sparken. Det finns inga fasta anställningar för dansarna, man anställs på tidsbegränsade kontrakt som förnyas eller så får man gå.

Jag blev glad att jag fick vara kvar och ser fram emot att få en skapande konstnärlig chef. Jag är också intresserad av hans koreografiska stil som är mer neoklassisk och modern. Jag tänker att om det inte fungerar med en ny chef tar jag mig vidare. Jag tycker kulturstaden Berlin är rätt plats för en banbrytande förändring av dansrepertoaren mer åt det nutida hållet.

Din familj är från Iran men du är född i Sverige när kom dina föräldrar till Sverige?
De flydde till Sverige några år efter revolutionen 1979 då allt förändrades i Iran. De träffades i Sverige och de hade släktingar i Sverige som flytt före dem. Några år senare hade de fått mig och min lillasyster. Vi pratar persiska hemma och bevarar den persiska kulturen även om mina föräldrar är väl integrerade. Pappa mer än mamma som har haft svårare att komma in i den svenska kulturen. Vi har fortfarande kontakt med vänner och släktingar i Iran på pappas sida. Mammas släktingar har flytt eller gått bort.

Har du varit i Iran?
Mina föräldrar tog med mig dit när jag var spädbarn. De har inte uppmuntrat mig att åka dit. Jag har med åren blivit nyfiken på att besöka landet. För tre år sedan var jag på väg men det var inte så lätt eftersom mina föräldrar är därifrån och har flytt landet. Jag kunde inte åka dit på turistvisum och var tvungen att söka pass på Iranska ambassaden. Det ställdes en massa närgående märkliga frågor så jag backade ur, bland annat på grund av det.

Vivian Assal Koohnavard 6

Arshak har tagit av Vivian ena skon och dricker ur den. Foto Yan Revazov

Du är aktivist vad gör du för att uppmärksamma situationen i Iran?
Jag hoppas att folket inte ger upp utan fortsätter att protestera. Regimen gör allt för att motarbeta och tysta ner det som händer. Jag demonstrerar och är aktiv på sociala medier för att sprida all information som kommer från Iran. Information de inte har möjlighet att sprida själva. Jag vill hjälpa till att väcka opinion och göra människor medvetna om allt brutalt som händer främst mot kvinnor. Vi är alla människor och måste se bortom olika kulturer och gränser. Jag har också koreograferat och dansat föreställningar för att uppmärksamma den Iranska kulturen och historien och för att få upp ögonen för det som händer i landet nu.

Har du känt dig utsatt för rasism i Sverige?
Jag har aldrig känt mig utsatt. Som barn kände jag mig som svensk. Sedan kom jag tidigt, redan som sextonåring, in i den internationella dansvälden i och med att jag studerande på balettskolan i Hamburg.

Vad tänker du om framtiden?
Jag är inte säker på vad det blir. Men jag vill arbeta med skapande som behandlar samhällsfrågor och mänskliga förutsättningar. Jag tror på att människor kan beröras av och engageras via konsten, i mitt fall scenkonsten.

Margareta Lidström
Berlin


  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil