Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander

Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto Kungliga Operan / Nils Emil Nylander

10 feb
2024

Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter

Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner. De båda koreograferna delar kväll och verken har beröringspunkter även om dem till synes först mest skiljer sig åt. Det är intressant att se hur olika det kan bli även om båda koreograferna jobbar nära sina team och har rörelse och scenografi i fokus.

Lukás Timulaks koreografi inleder kvällen. Som flera gånger förut samarbetar han med scenografen Peter Bilak. Det här är andra gången de kommer till Stockholm och sätter upp Totality in parts. De poängterar att de inte är ensamma i arbetet, fler delar behövs för helheten. Musiken är skapad av Volker Bertelmann (Hauschka), kostymen av Annemarije van Harten och ljuset av Tom Visser. Allas bitar är viktiga för att det ska bli komplett.

Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander

Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Dansare Zane Smith-Taylor. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander

Det för tankarna tillbaka till 1700-talet och dansteoretikern Jean Georges Noverres som jobbade för att verk blev äkta först när de inblandade, till exempel koreografer, kompositörer, dekoratörer och kostymörer jobbade tillsammans. Det är som att Timulaks och hans team har tagit Noverres på orden. Samarbetet utmanar och utvecklar säkert dem själva i deras konstnärliga uttryck och därmed också verket. De säger sig kunna ha både ett inifrån och ett utifrån perspektiv genom att tillsammans spåna fram idéer och sedan jobba självständigt.

Under processen kan de på så sätt uppleva vad de andra gör för första gången och därmed diskutera vad som håller. Under publiksamtalet i guldfoajén innan premiären betonar dem båda hur tacksamma de är för samarbetet med Kungliga Operans tekniska team. Tack vara dem har det gått att förverkliga idéer. Bilak har skapat en stor kreation bestående av över 200 lampor. Antalet lysande lampor är i ständig förändring och förstärker stämningen.

Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander

Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander

Den hänger över de 16 dansarna som en stor sol. Dansarna har plats att röra sig omfångsrikt och med flöde samtidigt som de förhåller sig till varandra och en stor cirkel på golvet. Även här behövs samarbete för att med kropparna skapa formationer, musikaliska effekter och lyft. Dansarna tolkar Bilaks rörelser med precision, dansanthet och finess.

Emma Portner har en annan ingång till scenografin. Hennes team består av bland andra Eric Chad som tillsammans med Portner gör scenografin. Bregie van Balen står för kostym, Noah Rubin för ljuddesign och Erik Chad ljusdesign. Tillsammans har de skapat ett verk där scenografin involveras mer handgripligen med vad som händer på scenen. Tacksamt uttrycker också Portner vilka möjligheter scenen på Kungliga Operan har gällande förvandling i stunden och hur det har inspirerat henne i arbetet. På scenen står 25 badkar och används flitigt av de sju dansarna. Koreografen berättar att det varit utmanande att hitta rätt badkar. De behöver vara tillräckligt stora, inte för tunga, inte för hala och inte heller för sträva för huden. Karen ska fungera som en scen, som del av en scen och som danspartner. Portner säger att karen även kan tolkas som metaforer.

Bathtub Ballet, Kungliga Baletten 2024. Koreografi Emma Portner. Foto Kungliga Operan / Nils Emil Nylander

Bathtub Ballet, Kungliga Baletten 2024. Koreografi Emma Portner. Foto Kungliga Operan / Nils Emil Nylander

Scenografin i Bathtubes Ballet är delaktig på alla tänkbara sätt. De tar upp mycket av scenytan och utmanar kreativiteten till andra typer av rörelser än vad dansarna kanske är vana vid. Dansarna rör sig i, bredvid och med de stora vita möblerna. Stundtals blir det lekfullt men det finns även något tyngre över hela stycket. Lamporna som hänger ner från taket ändrar ibland höjd och varierar mellan att vara stilla eller röra sig fram och tillbaka. Det ena leder till det andra och innovativa idéer om vad som kan hända med scenografin, scengolvet och rörelser är i ständig utveckling. Vilket i sin tur bidrar till att kvällen blir varierande.

Bathtub Ballet, Kungliga Baletten 2024. Koreografi Emma Portner. Foto Kungliga Operan / Nils Emil Nylander

Bathtub Ballet, Kungliga Baletten 2024. Koreografi Emma Portner. Foto Kungliga Operan / Nils Emil Nylander

Båda verken utgår från tydlighet och struktur. Det finns som matematiska uträkningar för hur och när förflyttningar ska ske, dansare och scenografi inräknade. Det är också det som gör alla övergångar så smidiga samtidigt som det föränderliga driver framåt. Båda koreograferna skapar dock rörelsematerialet först i mötet med dansarna.

Återigen behövs samarbete för att alla delar ska falla på plats. Alla på, runt om scenen, alla som varit med i processen och alla som plockar ihop efteråt är betydelsefulla för helheten. Samtliga beslut oavsett om något läggs till eller tas bort får någon form av konsekvens, en slags dominoeffekt. Även publikens engagemang är av vikt. Nerven av att ha människor som ger sin uppmärksamhet blir som bränsle för det som presteras. Varenda del behövs för att allt ska falla på plats.

Bathtub Ballet, Kungliga Baletten 2024. Koreografi Emma Portner. Foto Kungliga Operan / Nils Emil Nylander

Bathtub Ballet, Kungliga Baletten 2024. Koreografi Emma Portner. Foto Kungliga Operan / Nils Emil Nylander

Timulak och Bilak pratar gällande sitt verk om allas vår gemensamma nämnare, celler och kanske är det cellernas samarbete som ger förutsättningar till allt och för oss samman. Oavsett vad behövs många för att få ihop föreställningen. Premiären var inget undantag. Alla som arbetade med verken fick ihop sina delar och alla bidrog till berörande dansanta upplevelser.

Jenny Berkán
Timulak/Portner, Kungliga Operan 9 feb - 2 mars 2023

DANSARE TOTALITY IN PARTS

Felicia Andersson
Louise Camelbeke
Sarah Erin Keaveney
Luiza Lopes
Anna Cecilia Meyer
Kisa Nakashima
Rikako Shibamoto
Taylor Yanke
Davide De Ponte
Hiroaki Ishida
Julien Keulen
Kentaro Mitsumori
Luca Righi
João Felipe Santana
Carl Sjögren
Zane Smith-Taylor
Coralie Aulas

DANSARE BATHTUB BALLET

Daria Ivanova
Arthur Erlanson
Daniel Norgren-Jensen
Maya Schonbrun
Emily Slawski
Ethan Watts
Madeline Woo

Dansare ur Kungliga Baletten


  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil