Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Julia - Abigail Sheppard

Julia – Abigail Sheppard – tar sig till Fader Lorenzo för att få råd i sin svåra situation, hon kan inte äkta Paris då hon redan är gift med Romeo. Foto Roosa Oksaharju

09 nov
2022

Dansnöje och stora känslor: Romeo och Julia åter vid Nationalbaletten i Helsingfors

John Crankos fina dansverk Romeo och Julia till musik av Prokovjev har inlett sin nya framgång på Nationalbaletten i Helsingfors efter en paus på närmare 10 år. Detta på begäran av publiken som älskar detta verk skapat i andan av Shakespeares berättelse från antikens tider.

Romeo - Martin Nudo 

Romeo – här Martin Nudo (stående), har i början av balscenen mött och blivit blixtförälskad i sin Julia, Abigail Sheppard, som också uppvaktas av Florian Modans Paris. Foto Roosa Oksaharju

En eloge är det till föreställningen som andas på riktigt med Abigail Sheppard och Jun Xia som de unga älskande I Verona. Sensitivt så det förslår, vackert och okonstlat.

Premiärdansaren Jun Xia är som Romeo mycket uttrycksfull och det som han har i rörelserna återspeglas också i ansiktet. Här har vi alltså en mångsidig tolkare av rollen. Hans dansteknik är ypperlig och han är snabb i alla vändningarna på scenen; ett exempel är hur han i balkongscenen rör sig i trapporna för att nå Julia, och lyfter upp henne för att ta henne med till gårdens mer skymda plan. Efter att ha hjälpt henne tillbaka upp klättrar han ner längs väggen för att fly platsen.

Yuka Masumotos Julia och Jun Xia som Romeo i en öm scen. Foto Roosa Oksaharju

Yuka Masumotos Julia och Jun Xia som Romeo i en öm scen. Foto Roosa Oksaharju

Abigail Sheppards (också hon premiärdansare) Julia inspireras tydligt av den skicklige och tillmötesgående partnern som ständigt söker blickkontakt med henne. Deras lyft är exceptionellt luftiga och arabeskerna höga, och publiken andas i denna fascinerande scen – fortfarande första aktens balkongscen – med dansen: inget prassel av pastillaskar eller annat störande. Paret hittar varandra åter och åter, skiljs åt, är högt uppe i sin lycka: allt detta återspeglas i den mångsidiga koreografin.

Fäktning på torget R&J

Fäktningscen på torget. Foto Roosa Oksaharju

Föreställningen som skildras här intygar på ett helt annat sätt än en annan för några dagar tidigare. Abigail Sheppard har hittills dansat med två rollinnehavare av Romeo, och man märker tydligt skillnaden med de olika partners och deras inverkan i samarbetet, också på den kommunikativa nivån på scenen.

Sheppard är en mångsidig konstnär, hon har gjort roller från och med Aurora i Törnrosa och Olga i Onegin till Myrtha i Giselle, titelrollen i Sylvia och titelrollen i Pippi Långstrump, förutom många ledande roller i moderna verk. Hon är i sin dans tolkande och tekniskt ledig.

Romeo Martin 

Romeo (Martin Nudo) kramas i Julias sängkammare före avskedet av en desperat Julia, Abigail Sheppard. Foto Roosa Oksaharju

Som Tybalt levererar Johan Pakkanen en rollprestation som är både stilig och välutförd i själva dansen och i fläktscener. Tydlig och trovärdig också.

Fina roller gör också säkra och alltid skicklige i sina roller Frans Valkama som Mercutio med sina alltid ypperliga hopp, och senare som döende kamrat i Romeos och Benvolios armar, samt en stilig Giulio Diligente från ungdomsgruppen som Benvolio, han också bland annat med sin vassa fotteknik.

Den ståtlige rivalen Paris som vill äkta Julia, Aapo Kokkonen med sina rena linjer, ritar en bild av en traditionell mansfigur, dock inte helt utan känslor till henne vilket kommer fram då han sörjer sin till gravkammaren förda fästmö. Rollen har i koreografin byggts till att vara lite dämpad.

Karnevalsfolket R&J

Karnevalsfolket på kommande: Shunsuke Arimizu, Iga Krata framför Thomas Brun och Giulio Diligente som den sista glade figuren. Foto Roosa Oksaharju

Sara Saviolas Amman görs med moderlig anda och kompetensen att leva in sig i rollen.

Andra solistroller är också bemannade med goda tolkare, så också corps de ballet. Hela ensemblen dansar här precist och lever in i uppgifterna livfullt. Det finns en del potential i dem. Så också till exempel i damtrion av vagabonder: Hatice Çağla Ertürk, Francesca Loi och Hye Ji Kang.

Claire Teisseyres dans med extra elongation charmerar, hon har i Nationalbaletten fått dansa mest lite mindre solistroller, hittills. Här är hon Rosalinda, i början Romeos flickvän, och senare en bland brudtärnorna, de unga flickorna som uppvaktar Julia (förutom Claire Teisseyre Phoebe Liggins, Seo Yeun Kim, Viola Länsivuori, Min Young Kim, Terhi Talo, Vanessa Lai och Mai Komori). Deras behagfulla dansnummer hör till mina favoriter i den här baletten.

Rome&Julia

En typisk position i verket – elongation med en utsträckt arm av Romeo (Martin Nudo) och Julia (Abigail Sheppard) då allt gott finns i hoppet. Fader Lorenzo (Antti Keinänen) har vigt paret till äktenskap, Amman Aino Matikka till vänster. Foto Roosa Oksaharju

Många av balettens seniordansare gör trovärdiga roller: Broder Lorenzo och Hertigen av Verona spelas av Samuli Poutanen, Lord och Lady Montague av Eemu Äikiö och Maria Tamminen, Lord och Lady Capuletti av Antti Keinänen och Tiina Myllymäki. Hon sörjer och driver sönder sin klänning i förtvivlan när Julias kusin Tybalts dödats i duellen med Romeo.

Berättelsen börjar luta åt den slutgiltiga katastrofen. När tredje akten är slut får dansarna och orkestern med dirigenten Johannes Witt sina välförtjänta applåder för en fin föreställning. När jag vid ingången till operahuset efteråt råkar Jun Xia från Kina tackar jag honom spontant - på engelska - och får svaret på både engelska och finska, “kiitos” (tack)!

Abigail Sheppard

Abigail Sheppard omfamnar sin döda gemål (Martin Nudo) sista gången på båren i släktens gravkammare. Foto Roosa Oksaharju

De tidigare iscensättningarna hos Nationalbaletten gjordes av koreograferna Dimiter Parlic (premiär 1967), Elsa Sylvestersson (1979), Natalia Horecna (2016) och Marilena Fontoura (2000, ett kortare modernt). John Crankos helaftonsbalett fick sin premiär i kompaniet 1996. Den har senast setts 2012 och recenserats då i Dansportalen.

Till baletter med samma tragiska berättelse av koreograferna Birger Bartholin (1954) och Serge Lifar (1960) användes musik av Peter Tchaikovsky. Dessa verk hade bara en akt.

Anita Jokela
Helsingfors
Romeo och Julia (John Cranko – Sergej Prokofjev) Finlands Nationalopera och -balett, 3 nov


  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil