Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Kira Hilli i Speaking in Tongues av Stanislav Belyaevskij. Foto Mirka Kleemola

Kira Hilli i Speaking in Tongues av Stanislav Belyaevskij. Foto Mirka Kleemola

Hög nivå i den nationella balettävlingen 2014

HELSINGFORS: För fjärde gången ordnade Föreningen för balettpedagogerna i Finland en tävling för unga dansare. Vartannat år tävlas det i två dagar i kategorier för solistdansare i åldersgrupper 12-14, 15-17 och 18-20, samt i gruppdans för åldrarna 10-12, 13-15 och 16-20 år.

Denna gång ordnades tävlingen i den anrika Aleksandersteatern, före detta operahuset och dessförinnan en rysk teater från tiden då nationen ännu inte var självständig. Historiens vingslag kan alltså kännas i salongen och i korridorerna.

Solisterna skall dansa två nummer, en traditionell klassisk variation och en ny balettkoreografi, grupperna ska dansa en ny koreografi. Priserna är mellan 100 och 600 euro.

Pallotellen (Lek med boll) av Kati Nyyssönen. Foto Mirka Kleemola

Pallotellen (Lek med boll) av Kati Nyyssönen. Foto Mirka Kleemola

Juryn bestod denna gång av Saima Kranig, före detta solistdansare vid Estoniateatern i Tallinn, därefter länge pedagog och repetitör på olika håll i Finland. Vidare av ordföranden i juryn Jarkko Lehmus, dansare, koreograf och mångsysslare inom området samt Tarja Ranta, som gjort fin karriär som solistdansare och därefter länge repetitör vid Finlands nationalbalett.

Som sekreterare fungerade Kirsi Aromaa, före detta solistdansare på Operan, nu pedagog, med erfarenhet av att tävla och också vinna i tävlingar. Juryn sökte främst kunniga dansare med personlighet och närvaro på scenen. God teknik i balett är det främsta kravet för att kunna tävla. Om den unga dansaren också redan har tolkning i sitt framförande är det ett plus.

Tävlingen
De lyckliga deltagarna som gallrats ut för att delta på grund av insända videoband är egentligen alla vinnare, de är de utvalda och landets bästa just nu.

Kira Hilli får publikens pris av Enni Schorin, representant för sponsorerna. Längst t.v. med mikrofonen ses Maija Hänninen, ordförande för balettpedagogerna. Foto Mirka Kleemola

Kira Hilli får publikens pris av Enni Schorin, representant för sponsorerna. Längst t.v. med mikrofonen ses Maija Hänninen, ordförande för balettpedagogerna. Foto Mirka Kleemola

Tävlingen höll en bra nationell nivå
Vissa av dansarna i vinnande grupper hade mera i bagaget än andra, och ofta fanns det en ledande person som man tyckte om att följa: en ung personlighet.

Operans balettskola vann första pris i  gruppen 10-12 åringar, och i denna grupp hette personen med charm Colin Jacobs. Den andra pojken i denna koreografi Lumikeijut ja pakkanen (Snöälvorna och frosten), koreograf och repetitör Minna Stenvall) hade insjuknat och en ersättare hade kallats in på platsen.

Colin har förutom scennärvaro en utvecklad bra teknik med fina klassiska linjer och ypperliga piruetter. Flickorna Ada Kaijala, Aino Kannas, Silvia Kononen, Nea Kumpu, Ester Poussot och Rosa Säilynoja dansade graciöst.

Förutom Operans balettskola med nio erhållna priser kammade en annan stor skola hem mycket. Det var Helsingin Tanssiopisto (Helsingfors Dansinstitut) som fick fem priser. Espoon tanssiopisto (Dansinstitutet i Esbo) fick två priser och fyra skolor var sitt pris.

Se pristagarna i slutet av artikeln.

En del pedagoger och repetitörer hade satt sina fingeravtryck på flera av de främsta framgångarna, t ex Maj-Lis Rajala, Stanislav Belyaevskij, Anastasia Dunets, Minna Stenvall och Riikka Nyman. Även i andra enstaka fall kunde man se att solisten eller hela gruppen haft en pedagog som gjort ett väldigt fint jobb.

Bakom varje dansare syns det jobb som deras lärare och repetitörer gjort. Det gäller att lyfta fram pedagoger vars fingeravtryck är synliga då man ser deras elever dansa. Det ville pedagogföreningen göra och belönade Minna Stenvall från operans balettskola för det arbete hon gjort för åldersklassen 10-12 år, för den bästa balettpedagogiska undervisningen.

Viivi Ahola som Giselle. Foto Mirka Kleemola

Viivi Ahola som Giselle. Foto Mirka Kleemola

De yngsta visade på talang
En av pedagogerna jag vill framhäva är Teija Suova som har egen balettskola. Eleven Viivi Ahola fick andrapriset i klassen för 12-14 åringar. Viivi dansade en variation ur Giselle och som andra nummer Suovas egen koreografi Kukkaistyttö (Blomsterflickan). Suova hade varit repetitör för båda. Viivi i sin tur är en charmant och dansant ung ballerina med bra teknik.

Första pris fick dock Helsingin tanssiopistos Kira Hilli, mycket säker i sitt framträdande och begåvad med kunnande i både balett och modernt. I december fyllde hon 14 år, och med sina 169 cm och rätta mått och proportioner hos den slanka kroppen är hon en ståtlig dansare; och mogen för sin ålder.

Bakom hennes lyckade Esmeralda-variation stod erfarna Maj-Lis Rajala, med ballerinabakgrund, som repetitör. Kiras fina tolkning i Speaking in Tongues (Tala i tungor) i gul heltrikå höll intresset hos alla åskådare. Koreografen – här också repetitören – Stanislav Belyajevskij fick priset för den bästa nutida koreografin

Kira fick också publikens pris med namnet Tanssin Kipinä (Dansens Gnista). Och inte nog med det, hon var även med i klassen gruppdans för 16-20 åringar i Tuuterin tyttäret (Döttrarna Tuuteri) – en modern och trevlig koreografi av Anandah Kononen. Döttrarna framfördes i folkdansanda och till folkmusik och vann första pris i sin grupp. Detta nummer var också favorit hos publiken.

En stor del av de unga dansarna är mogna i sina roller, vilket syns i deras framförande. Förutom baletträningen gäller det att ha koll på allt omkring som skola och läxor, ätande och mycket mer.

Rasmus Ahlgren i solo ur Esmeralda. Foto Mirka Kleemola

Rasmus Ahlgren i solo ur Esmeralda. Foto Mirka Kleemola

En sympatisk ung man med fart i framförandet och scenutstrålning tävlade i gruppen solister 12-14 år. Han heter Rasmus Ahlgren och kom från Helsingin Balettiakatemia (Helsingfors Balettakademi). Han var den enda solistpojken och en glädje att se.

Rasmus lärare Juha Kirjonen – tidigare solist vid Nationalbaletten – hade koreograferat Rasmus moderna nummer Klovni (Clownen) – vilket tillsammans med en variation från Esmeralda gav Rasmus ett uppmuntringspris.

Ett uppmuntringspris fick även Rosa Jääskeläinen från Vantaan tanssiopisto. Hon levde sig in i Prelude ur Chopiniana (Sylfiderna) av Mihail Fokin och visade sensibilitet för rollen.

I samma grupp hade även Operans balettskolas unga Viola Länsivuori en hel del talang men den här gången var det inte hennes tur att få pris. En bra flicka med utvecklingspotential, ännu med något fölaktigt i dansen – vilket man ju kan och får ha ännu i hennes ålder.  

Espoon tanssiopistos
Numret Pallotellen (Lek med boll) som fick tredje pris i de yngres serie hade passande rörelsematerial för sina små dansare och deras nummer var väl inövat för 15 dansare av desss koreograf Kati Nyyssönen.

De äldre deltagarna
Eliisa Nenonen hade en passande modern koreografi i vilken hon fascinerade i sin röda dräkt. Hennes dans var precis och stadig, och hon hade förmågan att fånga åskådarens intresse hela numret igenom. Hon belönades med ett delat andra pris, tillsammans med Katerina Torp, som var trygg i sina nummer, och som likaså övertygade. Båda flickorna från operans balettskola hade Anastasia Dunets som repetitör i sina klassiska nummer, och Terhi Räsänen i det nya numret I will follow you (Jag följer dig) där koreografin också var hennes.

Helmivalssi (Pärlvalsen), en gruppkoreografi av Riikka Nyman, som också inövat dansen, var vackert utförd. Flickorna hade fina armrörelser och plastiska poser. Första pris gick till operans skola i denna serie. Andrapriset gick till Esbo: Sanna Leino från Espoon tanssiopisto hade koreograferat och övat Jäätyvät pisarat (Droppar som fryser till is) med nio unga damer. Snyggt och trevligt.

En lite annorlunda koreografi var Vilma Mehtonen-Laihos Merten sota (Havens krig) vilket Helsingin tanssiopistos unga pojkar och flickor dansade hurtigt och med inlevelse. Tredje pris i klassen för grupper 13-15 år resulterade detta i. De femton krigarna befann sig i en fantasivärld som avvek från alla andra världar vi såg på teaterns scen denna gång.

Ur Sanna Leinos Jäätyvät pisarat (Droppar som fryser till is). Foto Mirka Kleemola

Ur Sanna Leinos Jäätyvät pisarat (Droppar som fryser till is). Foto Mirka Kleemola


Något att anmärka generellt

Trots att det finns mycket kunnande i undervisningen vill jag dock lyfta fram en viktig sak: hur dansarna springer på scenen och dessförinnan förstås i klassen. Eller ignorerar man det – kanske barnen inte alls springer förrän de övar sig inför ett nummer.

Så sällan får man se ordentligt springande där fötterna inte ser lösa ut. Det är dock en stor del av dansen, med det förflyttar man sig på scenen, helst så att vristerna är ordentligt sträckta när det gäller. Även knäna skall ge lite efter när fötterna når golvet så att språnget inte ser stötigt ut.

Viola Länsivuori i D.M.V. av Marilena Fontoura. Foto Mirka Kleemola

Viola Länsivuori i D.M.V. av Marilena Fontoura. Foto Mirka Kleemola

Rosa Jääskeläinen i Chopiniana. Foto Mirka Kleemola

Rosa Jääskeläinen i Chopiniana. Foto Mirka Kleemola

Stämningen i salongen var förväntansfull och uppmuntrande
Ett enstaka långt hår lossnar när en av de uppträdande virvlar och vänder huvudet i sin dans, det faller långsamt ner i ljuset av strålkastaren.

Vid något skede upplyser man oss om byte i ordningen av uppträdanden: någon blöder från näsan och kan inte dansa just då, fast orsaken får publiken inte veta.

Vi befinner oss i mitten av tävlingen och spänningen är stor. Publiken bistår dansarna genom att stilla och koncentrerat följa med i numren, och genom att ge applåder åt alla deltagare – men någon får lite extra om personen ifråga visat gediget kunnande eller med dansen gett uttryck åt känslor på ett moget sätt.

Och – man lyfter hatten för pojkar som vågar dansa. Fortfarande tycks det ofta vara på det viset att man sätter sin dotter till balettskola medan pojken antas vara mer intresserad av något annat – trots att genren kräver mycket styrka och energi, och ingalunda är bara ett lätt glidande på scenen typ pas de bourré som småflickor antas vara experter i.

Familjens bistånd är viktigt för alla ungdomar för att de skall orka kämpa vidare och i bästa fall bli professionella dansare, koreografer, pedagoger, kulturaktörer eller aktörer i ett yrke där åren med baletträning är ett plus.

Leikitellen (Lekande), Foto Mirka Kleemola

Leikitellen (Lekande), Foto Mirka Kleemola

PRISER
Solister 12-14 år
1.    Kira Hilli, Helsingin Tanssiopisto (Helsingfors Dansinstitut),
därtill publikens pris Tanssin Kipinä (Dansens gnista)
2.    Viivi Ahola, Baletti- ja tanssistudio Teija Suova (Balett- och dansstudio Teija Suova)
3.    Maiju Marvaila, Suomen Kansallisoopperan balettioppilaitos SKO (Operans balettskola)
Uppmuntringspriser
Rasmus Ahlgren, Helsingin Tanssiakatemia (Helsingfors Dansakademi)
Rosa Jääskeläinen, Vantaan tanssiopisto (Vanda Dansinstitut)

Eliisa Nenonen. Foto Mirka Kleemola

Eliisa Nenonen. Foto Mirka Kleemola

Katerina Torp i Keijuhaltijatar (Älvfén) av Nikolaj och Sergej Legat. Foto Mirka Kleemola

Katerina Torp i Keijuhaltijatar (Älvfén) av Nikolaj och Sergej Legat. Foto Mirka Kleemola

Solister 15-17 år
1.    –
2.    Delat: Eliisa Nenonen, SKO och Katerina Torp, SKO
3.    Delat: Erika Vilander, SKO och Anna Järvinen, SKO
Uppmuntringspris
Katariina Hietala, Lappeenrannan Tanssiopisto (Dansinstitutet vid Willmanstrand)

Helmivalssi (Pärlvalsen) av Riikka Nyman. Foto Mirka Kleemola

Helmivalssi (Pärlvalsen) av Riikka Nyman. Foto Mirka Kleemola

Anandah Kononens Tuuterin tyttäret (Döttrarna Tuuteri). Foto Mirka Kleemola

Anandah Kononens Tuuterin tyttäret (Döttrarna Tuuteri). Foto Mirka Kleemola

Grupper 10-12 år

1.    SKO – Lumikeijut ja pakkanen (Snöälvorna och frosten), koreograf Minna Stenvall.
Dansare se texten ovan.

2.    SKO – Leikitellen (Lekande), koreograf Riikka Nyman. Dansare: Aino Berglund, Sanni Eloranta,
Nuutti Kallio, Madlen Mäkelä, Aida Savonen, Alina Shor, Edith Stenvall, Lia Tarkkanen.

3.    Espoon tanssiopisto (Esbo Dansinstitut), Pallotellen (Lekande), koreograf Kati Nyyssönen
Dansare: Tuuli Ezer, Hilja Huovila, Lilja Kervinen, Emilia Tuominen, Silja Kähkönen, Sandra
Mäkelä, Inez Nevanlinna, Aino Paassola, Elli-Maria Pasonen, Viivi Patronen, Rosa Peltola,
Essi Peuhkurinen, Sara Tognetty, Sandra Työlahti, Venla Vuola.

Grupper 13-15
1.    SKO – Helmivalssi, koreograf Riikka Nyman.
Dansare: Birit Haarla, Kati-Maaret Haarla, Veronika Leinonen, Jasmin Markkanen/
Matilda Kokura, Matilda Nordberg, Erika Pastel, Maiju Rossi, Taika Tiesmaa.

2.    Espoon tanssiopisto, (Esbo Dansinstitut) Jäätyvät pisarat (Droppar som fryser till is)
koreograf Sanna Leino
Dansare: Siina Ailasmaa, Taru Heinaro, Ellen Mäkelä, Isabella Nevanlinna, Iiris Nissinen,
Isabella Nyström, Iiris Sääskilahti, Anna Vasa, Laura Vertanen.

3.    Helsingin Tanssiopisto (Helsingfors dansinstitut), Merten sota (Havens krig),
koreograf Vilma Mehtonen-Laiho
Dansare: Egle Griciute, Phet Haanpää, Kirsikka Kotilainen, Sampo Lavonen, Sofia
Papadopoulos, Oona Patomäki, Anne Porkka, Sini Ruohomäki, Anna Skibjuk, Jiro Tanabe,
Milena Turunen, Vilma Turunen, Jasna Vuorinen, Emilion Wessman, Ada Westerholm

Grupper 16-20 år
1. Helsingin Tanssiopisto (Helsingfors Dansinstitut), Tuuterin tyttäret (Döttrarna Tuuteri), 
koreograf Anandah Kononen
Dansare: Nasa Abibo Baptista Balde, Kira Hilli, Julia Holmén, Pilvi Kuronen, Sylvia Laulaja,
Kati Reinikainen, Sofia Salovaara, Tiia Tikkala, Ruusa Vuori, Anna Westerholm

Priset för den bästa nya balettkoreografin
Stanislav Belyaevskij för Speaking in Tongues, dansare: Kira Hill

Balettpedagogernas Specialpris för bästa balettpedagogiska undervisning: Minna Stenvall

Anita Jokela
23 feb 2014


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil