Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Kira Hilli i Speaking in Tongues av Stanislav Belyaevskij. Foto Mirka Kleemola

Kira Hilli i Speaking in Tongues av Stanislav Belyaevskij. Foto Mirka Kleemola

Hög nivå i den nationella balettävlingen 2014

HELSINGFORS: För fjärde gången ordnade Föreningen för balettpedagogerna i Finland en tävling för unga dansare. Vartannat år tävlas det i två dagar i kategorier för solistdansare i åldersgrupper 12-14, 15-17 och 18-20, samt i gruppdans för åldrarna 10-12, 13-15 och 16-20 år.

Denna gång ordnades tävlingen i den anrika Aleksandersteatern, före detta operahuset och dessförinnan en rysk teater från tiden då nationen ännu inte var självständig. Historiens vingslag kan alltså kännas i salongen och i korridorerna.

Solisterna skall dansa två nummer, en traditionell klassisk variation och en ny balettkoreografi, grupperna ska dansa en ny koreografi. Priserna är mellan 100 och 600 euro.

Pallotellen (Lek med boll) av Kati Nyyssönen. Foto Mirka Kleemola

Pallotellen (Lek med boll) av Kati Nyyssönen. Foto Mirka Kleemola

Juryn bestod denna gång av Saima Kranig, före detta solistdansare vid Estoniateatern i Tallinn, därefter länge pedagog och repetitör på olika håll i Finland. Vidare av ordföranden i juryn Jarkko Lehmus, dansare, koreograf och mångsysslare inom området samt Tarja Ranta, som gjort fin karriär som solistdansare och därefter länge repetitör vid Finlands nationalbalett.

Som sekreterare fungerade Kirsi Aromaa, före detta solistdansare på Operan, nu pedagog, med erfarenhet av att tävla och också vinna i tävlingar. Juryn sökte främst kunniga dansare med personlighet och närvaro på scenen. God teknik i balett är det främsta kravet för att kunna tävla. Om den unga dansaren också redan har tolkning i sitt framförande är det ett plus.

Tävlingen
De lyckliga deltagarna som gallrats ut för att delta på grund av insända videoband är egentligen alla vinnare, de är de utvalda och landets bästa just nu.

Kira Hilli får publikens pris av Enni Schorin, representant för sponsorerna. Längst t.v. med mikrofonen ses Maija Hänninen, ordförande för balettpedagogerna. Foto Mirka Kleemola

Kira Hilli får publikens pris av Enni Schorin, representant för sponsorerna. Längst t.v. med mikrofonen ses Maija Hänninen, ordförande för balettpedagogerna. Foto Mirka Kleemola

Tävlingen höll en bra nationell nivå
Vissa av dansarna i vinnande grupper hade mera i bagaget än andra, och ofta fanns det en ledande person som man tyckte om att följa: en ung personlighet.

Operans balettskola vann första pris i  gruppen 10-12 åringar, och i denna grupp hette personen med charm Colin Jacobs. Den andra pojken i denna koreografi Lumikeijut ja pakkanen (Snöälvorna och frosten), koreograf och repetitör Minna Stenvall) hade insjuknat och en ersättare hade kallats in på platsen.

Colin har förutom scennärvaro en utvecklad bra teknik med fina klassiska linjer och ypperliga piruetter. Flickorna Ada Kaijala, Aino Kannas, Silvia Kononen, Nea Kumpu, Ester Poussot och Rosa Säilynoja dansade graciöst.

Förutom Operans balettskola med nio erhållna priser kammade en annan stor skola hem mycket. Det var Helsingin Tanssiopisto (Helsingfors Dansinstitut) som fick fem priser. Espoon tanssiopisto (Dansinstitutet i Esbo) fick två priser och fyra skolor var sitt pris.

Se pristagarna i slutet av artikeln.

En del pedagoger och repetitörer hade satt sina fingeravtryck på flera av de främsta framgångarna, t ex Maj-Lis Rajala, Stanislav Belyaevskij, Anastasia Dunets, Minna Stenvall och Riikka Nyman. Även i andra enstaka fall kunde man se att solisten eller hela gruppen haft en pedagog som gjort ett väldigt fint jobb.

Bakom varje dansare syns det jobb som deras lärare och repetitörer gjort. Det gäller att lyfta fram pedagoger vars fingeravtryck är synliga då man ser deras elever dansa. Det ville pedagogföreningen göra och belönade Minna Stenvall från operans balettskola för det arbete hon gjort för åldersklassen 10-12 år, för den bästa balettpedagogiska undervisningen.

Viivi Ahola som Giselle. Foto Mirka Kleemola

Viivi Ahola som Giselle. Foto Mirka Kleemola

De yngsta visade på talang
En av pedagogerna jag vill framhäva är Teija Suova som har egen balettskola. Eleven Viivi Ahola fick andrapriset i klassen för 12-14 åringar. Viivi dansade en variation ur Giselle och som andra nummer Suovas egen koreografi Kukkaistyttö (Blomsterflickan). Suova hade varit repetitör för båda. Viivi i sin tur är en charmant och dansant ung ballerina med bra teknik.

Första pris fick dock Helsingin tanssiopistos Kira Hilli, mycket säker i sitt framträdande och begåvad med kunnande i både balett och modernt. I december fyllde hon 14 år, och med sina 169 cm och rätta mått och proportioner hos den slanka kroppen är hon en ståtlig dansare; och mogen för sin ålder.

Bakom hennes lyckade Esmeralda-variation stod erfarna Maj-Lis Rajala, med ballerinabakgrund, som repetitör. Kiras fina tolkning i Speaking in Tongues (Tala i tungor) i gul heltrikå höll intresset hos alla åskådare. Koreografen – här också repetitören – Stanislav Belyajevskij fick priset för den bästa nutida koreografin

Kira fick också publikens pris med namnet Tanssin Kipinä (Dansens Gnista). Och inte nog med det, hon var även med i klassen gruppdans för 16-20 åringar i Tuuterin tyttäret (Döttrarna Tuuteri) – en modern och trevlig koreografi av Anandah Kononen. Döttrarna framfördes i folkdansanda och till folkmusik och vann första pris i sin grupp. Detta nummer var också favorit hos publiken.

En stor del av de unga dansarna är mogna i sina roller, vilket syns i deras framförande. Förutom baletträningen gäller det att ha koll på allt omkring som skola och läxor, ätande och mycket mer.

Rasmus Ahlgren i solo ur Esmeralda. Foto Mirka Kleemola

Rasmus Ahlgren i solo ur Esmeralda. Foto Mirka Kleemola

En sympatisk ung man med fart i framförandet och scenutstrålning tävlade i gruppen solister 12-14 år. Han heter Rasmus Ahlgren och kom från Helsingin Balettiakatemia (Helsingfors Balettakademi). Han var den enda solistpojken och en glädje att se.

Rasmus lärare Juha Kirjonen – tidigare solist vid Nationalbaletten – hade koreograferat Rasmus moderna nummer Klovni (Clownen) – vilket tillsammans med en variation från Esmeralda gav Rasmus ett uppmuntringspris.

Ett uppmuntringspris fick även Rosa Jääskeläinen från Vantaan tanssiopisto. Hon levde sig in i Prelude ur Chopiniana (Sylfiderna) av Mihail Fokin och visade sensibilitet för rollen.

I samma grupp hade även Operans balettskolas unga Viola Länsivuori en hel del talang men den här gången var det inte hennes tur att få pris. En bra flicka med utvecklingspotential, ännu med något fölaktigt i dansen – vilket man ju kan och får ha ännu i hennes ålder.  

Espoon tanssiopistos
Numret Pallotellen (Lek med boll) som fick tredje pris i de yngres serie hade passande rörelsematerial för sina små dansare och deras nummer var väl inövat för 15 dansare av desss koreograf Kati Nyyssönen.

De äldre deltagarna
Eliisa Nenonen hade en passande modern koreografi i vilken hon fascinerade i sin röda dräkt. Hennes dans var precis och stadig, och hon hade förmågan att fånga åskådarens intresse hela numret igenom. Hon belönades med ett delat andra pris, tillsammans med Katerina Torp, som var trygg i sina nummer, och som likaså övertygade. Båda flickorna från operans balettskola hade Anastasia Dunets som repetitör i sina klassiska nummer, och Terhi Räsänen i det nya numret I will follow you (Jag följer dig) där koreografin också var hennes.

Helmivalssi (Pärlvalsen), en gruppkoreografi av Riikka Nyman, som också inövat dansen, var vackert utförd. Flickorna hade fina armrörelser och plastiska poser. Första pris gick till operans skola i denna serie. Andrapriset gick till Esbo: Sanna Leino från Espoon tanssiopisto hade koreograferat och övat Jäätyvät pisarat (Droppar som fryser till is) med nio unga damer. Snyggt och trevligt.

En lite annorlunda koreografi var Vilma Mehtonen-Laihos Merten sota (Havens krig) vilket Helsingin tanssiopistos unga pojkar och flickor dansade hurtigt och med inlevelse. Tredje pris i klassen för grupper 13-15 år resulterade detta i. De femton krigarna befann sig i en fantasivärld som avvek från alla andra världar vi såg på teaterns scen denna gång.

Ur Sanna Leinos Jäätyvät pisarat (Droppar som fryser till is). Foto Mirka Kleemola

Ur Sanna Leinos Jäätyvät pisarat (Droppar som fryser till is). Foto Mirka Kleemola


Något att anmärka generellt

Trots att det finns mycket kunnande i undervisningen vill jag dock lyfta fram en viktig sak: hur dansarna springer på scenen och dessförinnan förstås i klassen. Eller ignorerar man det – kanske barnen inte alls springer förrän de övar sig inför ett nummer.

Så sällan får man se ordentligt springande där fötterna inte ser lösa ut. Det är dock en stor del av dansen, med det förflyttar man sig på scenen, helst så att vristerna är ordentligt sträckta när det gäller. Även knäna skall ge lite efter när fötterna når golvet så att språnget inte ser stötigt ut.

Viola Länsivuori i D.M.V. av Marilena Fontoura. Foto Mirka Kleemola

Viola Länsivuori i D.M.V. av Marilena Fontoura. Foto Mirka Kleemola

Rosa Jääskeläinen i Chopiniana. Foto Mirka Kleemola

Rosa Jääskeläinen i Chopiniana. Foto Mirka Kleemola

Stämningen i salongen var förväntansfull och uppmuntrande
Ett enstaka långt hår lossnar när en av de uppträdande virvlar och vänder huvudet i sin dans, det faller långsamt ner i ljuset av strålkastaren.

Vid något skede upplyser man oss om byte i ordningen av uppträdanden: någon blöder från näsan och kan inte dansa just då, fast orsaken får publiken inte veta.

Vi befinner oss i mitten av tävlingen och spänningen är stor. Publiken bistår dansarna genom att stilla och koncentrerat följa med i numren, och genom att ge applåder åt alla deltagare – men någon får lite extra om personen ifråga visat gediget kunnande eller med dansen gett uttryck åt känslor på ett moget sätt.

Och – man lyfter hatten för pojkar som vågar dansa. Fortfarande tycks det ofta vara på det viset att man sätter sin dotter till balettskola medan pojken antas vara mer intresserad av något annat – trots att genren kräver mycket styrka och energi, och ingalunda är bara ett lätt glidande på scenen typ pas de bourré som småflickor antas vara experter i.

Familjens bistånd är viktigt för alla ungdomar för att de skall orka kämpa vidare och i bästa fall bli professionella dansare, koreografer, pedagoger, kulturaktörer eller aktörer i ett yrke där åren med baletträning är ett plus.

Leikitellen (Lekande), Foto Mirka Kleemola

Leikitellen (Lekande), Foto Mirka Kleemola

PRISER
Solister 12-14 år
1.    Kira Hilli, Helsingin Tanssiopisto (Helsingfors Dansinstitut),
därtill publikens pris Tanssin Kipinä (Dansens gnista)
2.    Viivi Ahola, Baletti- ja tanssistudio Teija Suova (Balett- och dansstudio Teija Suova)
3.    Maiju Marvaila, Suomen Kansallisoopperan balettioppilaitos SKO (Operans balettskola)
Uppmuntringspriser
Rasmus Ahlgren, Helsingin Tanssiakatemia (Helsingfors Dansakademi)
Rosa Jääskeläinen, Vantaan tanssiopisto (Vanda Dansinstitut)

Eliisa Nenonen. Foto Mirka Kleemola

Eliisa Nenonen. Foto Mirka Kleemola

Katerina Torp i Keijuhaltijatar (Älvfén) av Nikolaj och Sergej Legat. Foto Mirka Kleemola

Katerina Torp i Keijuhaltijatar (Älvfén) av Nikolaj och Sergej Legat. Foto Mirka Kleemola

Solister 15-17 år
1.    –
2.    Delat: Eliisa Nenonen, SKO och Katerina Torp, SKO
3.    Delat: Erika Vilander, SKO och Anna Järvinen, SKO
Uppmuntringspris
Katariina Hietala, Lappeenrannan Tanssiopisto (Dansinstitutet vid Willmanstrand)

Helmivalssi (Pärlvalsen) av Riikka Nyman. Foto Mirka Kleemola

Helmivalssi (Pärlvalsen) av Riikka Nyman. Foto Mirka Kleemola

Anandah Kononens Tuuterin tyttäret (Döttrarna Tuuteri). Foto Mirka Kleemola

Anandah Kononens Tuuterin tyttäret (Döttrarna Tuuteri). Foto Mirka Kleemola

Grupper 10-12 år

1.    SKO – Lumikeijut ja pakkanen (Snöälvorna och frosten), koreograf Minna Stenvall.
Dansare se texten ovan.

2.    SKO – Leikitellen (Lekande), koreograf Riikka Nyman. Dansare: Aino Berglund, Sanni Eloranta,
Nuutti Kallio, Madlen Mäkelä, Aida Savonen, Alina Shor, Edith Stenvall, Lia Tarkkanen.

3.    Espoon tanssiopisto (Esbo Dansinstitut), Pallotellen (Lekande), koreograf Kati Nyyssönen
Dansare: Tuuli Ezer, Hilja Huovila, Lilja Kervinen, Emilia Tuominen, Silja Kähkönen, Sandra
Mäkelä, Inez Nevanlinna, Aino Paassola, Elli-Maria Pasonen, Viivi Patronen, Rosa Peltola,
Essi Peuhkurinen, Sara Tognetty, Sandra Työlahti, Venla Vuola.

Grupper 13-15
1.    SKO – Helmivalssi, koreograf Riikka Nyman.
Dansare: Birit Haarla, Kati-Maaret Haarla, Veronika Leinonen, Jasmin Markkanen/
Matilda Kokura, Matilda Nordberg, Erika Pastel, Maiju Rossi, Taika Tiesmaa.

2.    Espoon tanssiopisto, (Esbo Dansinstitut) Jäätyvät pisarat (Droppar som fryser till is)
koreograf Sanna Leino
Dansare: Siina Ailasmaa, Taru Heinaro, Ellen Mäkelä, Isabella Nevanlinna, Iiris Nissinen,
Isabella Nyström, Iiris Sääskilahti, Anna Vasa, Laura Vertanen.

3.    Helsingin Tanssiopisto (Helsingfors dansinstitut), Merten sota (Havens krig),
koreograf Vilma Mehtonen-Laiho
Dansare: Egle Griciute, Phet Haanpää, Kirsikka Kotilainen, Sampo Lavonen, Sofia
Papadopoulos, Oona Patomäki, Anne Porkka, Sini Ruohomäki, Anna Skibjuk, Jiro Tanabe,
Milena Turunen, Vilma Turunen, Jasna Vuorinen, Emilion Wessman, Ada Westerholm

Grupper 16-20 år
1. Helsingin Tanssiopisto (Helsingfors Dansinstitut), Tuuterin tyttäret (Döttrarna Tuuteri), 
koreograf Anandah Kononen
Dansare: Nasa Abibo Baptista Balde, Kira Hilli, Julia Holmén, Pilvi Kuronen, Sylvia Laulaja,
Kati Reinikainen, Sofia Salovaara, Tiia Tikkala, Ruusa Vuori, Anna Westerholm

Priset för den bästa nya balettkoreografin
Stanislav Belyaevskij för Speaking in Tongues, dansare: Kira Hill

Balettpedagogernas Specialpris för bästa balettpedagogiska undervisning: Minna Stenvall

Anita Jokela
23 feb 2014


  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil