Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Balettchefen Ingrid Lorentzen. Erik Nerg

Balettchefen Ingrid Lorentzen. Erik Nerg

Klassiskt och nyskapande modernt i Oslo

OSLO: Ingrid Lorentzen är konstnärlig chef för den norska Nasjonalballetten sedan hösten 2012, men det här spelåret är det första som hon har kunnat bestämma helt själv.

Dansportalen träffade henne i foajén till det populära operahuset i Oslo för ett samtal om hennes mål och drömmar.

Säsongen började med ett stort Fokinprogram där dagens nyskapare inom koreografin fick ta sig an några av de verk som skapades av Fokin, Stravinskij, Nijinskij och de andra som var revolutionerande för 100 år sedan.

Jag såg bara att inom den idén kunde vi få plats med mycket, säger Ingid Lorentzen. Jag ville lyfta upp ny koreografi på stora scenen. Vi har gjort nya verk tidigare, men oftast på lilla scenen och med korta repetitionstider, så jag ville ge chans till nya koreografer och ge dem rejäl repetitionstid.

Man har bara en chans att göra en öppningsföreställning. Det var också att ta en kalkylerad risk att använda den fantastiska musik som redan fanns, något av den bästa balettmusiken någonsin. Musiken är en klar inspiration och jag tänkte att det skulle bli intresant att till exempel se Ina Christel Johannesen arbeta med Rimskij Korsakov – ett intressant möte.

Det hjälper också publiken att ge riktiga handlingsbaletter som Liam Scarletts Eldfågeln – kan vi göra sådana idag, tänkte jag. Jag undrade också om publiken skulle acceptera att vi gör baletter med prinsar och prinsessor idag – och skulle vi klara av det?.

Men Fantasy-boomen är ju så framgångsrik. Jag satt en dag i salongen och tänkte på hur kvällen skulle tas emot och det var just det jag tänkte – det här är ju ren Fantasy! Det hade jag inte tänkt på förrän jag såg det på scenen, i studion ger det ett helt annat intryck. Jag kom att tänka på TV-serien Game of Thrones och skrev om det i programmet och det blev citerat av Financial Times kritiker, vilket jag tyckte var morsomt!

Aarne Kristian Ruutu som Kasttjej i Liam Scarletts Eldldfågeln. Foto Erik Berg

Aarne Kristian Ruutu som Kasttjej i Liam Scarletts Eldldfågeln. Foto Erik Berg

Liam Scarlett ska också göra ett till verk här. Jag såg hans verk när jag just hade tillträtt och den rätta känslan fanns där med det samma – då var det bara att köra på.

Han var redan engagerad för att göra något på lilla scenen, men när jag såg hans Asphodel Meadows i Londontänkte jag: den måste upp på stora scenen. Jag frågade honom om han ville göra något ur Eldfågeln dessförinnan. Han sa att 'det var märkligt, jag har suttit och lyssnat på den musiken under flygturen hit och blev genast tänd på den'. Ja, så fick han göra Eldfågeln också.

Nu blir det alltså två verk här av honom – det är väldigt fint att få arbeta med samma koreograf så snart igen. Man får lära känna hans sätt att arbeta bättre. Vi måste ju utveckla klassisk dans. Det finns mycken fantastisk samtida koreografi, men de som lyckas att använda den klassiska tekniken och utveckla den måste vi ta väl hand om. Och han kan verkligen det.

Programmet det här spelåret är ju väldigt varierat och ni har många gästande grupper, har det alltid varit så i det nya Operahuset?
Det har det faktiskt, det nya i år är att vi har blivit fast spelplats för våra två huskoreografer, Jo Strømgren och Alan Lucien Øyen, som också har var sitt eget kompani. Det startade egentligen med idén att vi ville tala om att om man vill se dem, så ska man komma hit. Vårt hus är också deras hem. Och så får vi arbeta med dem på Operan. Den här säsongen gör de ju Orfeus respektive Petrusjka. Men det viktigaste är helheten – att de faktiskt hör hemma här och likaså deras kompanier.

Jo Strømgren kommer hit med sitt kompani i fem olika verk: Society, Strømgren för barn med The Kitchen, och så har han en Munchföreställning med dockor för vuxna och ett polskt gästspel med hans koreografi. Nu har han också gjort regi och koreografi till operan Orfeus.

Alan Øyen gör samtidigt ett teaterstycke på lilla scenen: sin egen kommentar till Orfeusmyten, Det är fem timmar långt i tre akter med levande orkester och massor av kulisser –  ett riktigt överflödighetshorn säger vi. Det är ett slags 'sit-com' med skådespelare och dansare som agerar. De möter en verklig person, Lisa Reynolds, som berättar sin hsistoria och så våxer den samman med Orefeusmyten. Det blir många lager.

Glucks Orfeus och Eurydike är också första gången operaensemblen och baletten samarbetar på likas villkor. Jag och chefen för operaverksamheten, Per Boye Hansen, är överens om att vi skall utöka detta samarbete.

Breakdansgruppen Gingways möter Nasjonalballeteen på Stora scenen. Foto Erik Berg

Breakdansgruppen Gingways möter Nasjonalballeteen på Stora scenen. Foto Erik Berg

Hur lång mandattid har du fått och hur ser planeringen ut?
Fem år har jag fått på mig nu. Vi har den klassiska repertoaren som ligger kvar och det är jag tacksam för, den är vår grundval. Till Champs Elysées Teatern i Paris i höst reser vi med ett Kyliän-program.

Kylian-repertoaren och verken av Litghtfoot och Leon (från Nederlands Dans Theater) är vi mycket angelägna att behålla. Vi har också Crankos Onegin på programmet nästan samtidigt som i Stockholm, – det vore intressant om vi kunde byta solister med varandra och få se andra dansare med våra egna kompanier.

Jag har väldigt god kontakt med Johannes Öhman, han är ett stort stöd för mig. Vi pratar ofta med varandra och utbyter råd och erfarenheter – medan barnen skriker i bakgrunden hemma hos oss båda. Jag kom ju direkt från att vara solist i baletten här till chefsjobbet, så jag hade ingen egen erfarenhet av att leda ett kompani.

Vilken är din dröm för Nasjonalbaletten?
Jag vill gärna behålla en stor del av den modernare repertoaren och fortsätta bygga på den med nya signaturverk, som ingen annan har. Vi har varit bra på den typen av verk och blivit kända för det. Det vore dumt av mig att bryta nu och kasta bort den goodwill det har gett oss.

Vi har 17 baletter av Kyliàn i repertoaren, så tillsammans med klassikerna och det helt nya blir det de tre grundstenar jag vill bygga repertoaren på. 

Vi har 59 dansare i kåren, men många är sjuklediga eller har mammaledigt, så vi har en hel del vikarier och extra anställda. Det är hundra roller i Fokinprogrammet och samtidigt är baletten med i Orfeus, så det vill till att fylla alla platser.

Mina drömmar för den närmaste tiden är att vi ska få fler av de där signaturbaletterna i repertoaren som man förknippar med Nasjonalbaletten – som det var med Stormen och Glen Tetley på åttitalet. Och så är det en dröm att vi ska få komma ut mera, vi har inte dansat utomlands sedan 1999, då vi var på Sadler's Wells i London..

Nu besökte vi Mikhailovskijteatern i S:t Petersburg i höstas och så blir det Paris till hösten så det är på gång. Jag vill också fortsätta samarbetet med det fria moderna danslivet  i Norge och den samtida kulturen. Vi har ett stort ansvar där – att inte isolera oss från det övriga kulturlivet.

Norges främsta grupp för samtida dans Carte Blanche gästspelar regelbundet i Operahuset. Här i Crystal Pites Ten Duets on a theme of Rescue. Foto Erik Berg

Norges främsta grupp för samtida dans Carte Blanche gästspelar regelbundet i Operahuset. Här i Crystal Pites Ten Duets on a theme of Rescue. Foto Erik Berg

Men vi har resurserna att göra det exceptionella och det skall vi också göra, annars är det ingen annan som gör det! Därför kan Alexander Ekman få 200 kvadratmeter vatten på scenen i sin A Swan Lake i vår! Och för att nu tala om klassikerna: några dagar efter Alexanders balett ger vi den traditionella Svansjön i Ann-Marie Holmes iscensättning.

Operahuset har blivit en stor succé, förstår jag
JA! På de fem år som gått sedan operahuset invigdes har det varit över 10 miljoner besökare här, som kommit för att se och besöka Operan – i ett land med 5 miljoner invånare! Det har blivit Norges största turistattraktion – större än Wigeland och Monch, konstaterar Ingrid stolt!

Anders Jörlén
14 feb 2014


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil