Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Balettchefen Ingrid Lorentzen. Erik Nerg

Balettchefen Ingrid Lorentzen. Erik Nerg

Klassiskt och nyskapande modernt i Oslo

OSLO: Ingrid Lorentzen är konstnärlig chef för den norska Nasjonalballetten sedan hösten 2012, men det här spelåret är det första som hon har kunnat bestämma helt själv.

Dansportalen träffade henne i foajén till det populära operahuset i Oslo för ett samtal om hennes mål och drömmar.

Säsongen började med ett stort Fokinprogram där dagens nyskapare inom koreografin fick ta sig an några av de verk som skapades av Fokin, Stravinskij, Nijinskij och de andra som var revolutionerande för 100 år sedan.

Jag såg bara att inom den idén kunde vi få plats med mycket, säger Ingid Lorentzen. Jag ville lyfta upp ny koreografi på stora scenen. Vi har gjort nya verk tidigare, men oftast på lilla scenen och med korta repetitionstider, så jag ville ge chans till nya koreografer och ge dem rejäl repetitionstid.

Man har bara en chans att göra en öppningsföreställning. Det var också att ta en kalkylerad risk att använda den fantastiska musik som redan fanns, något av den bästa balettmusiken någonsin. Musiken är en klar inspiration och jag tänkte att det skulle bli intresant att till exempel se Ina Christel Johannesen arbeta med Rimskij Korsakov – ett intressant möte.

Det hjälper också publiken att ge riktiga handlingsbaletter som Liam Scarletts Eldfågeln – kan vi göra sådana idag, tänkte jag. Jag undrade också om publiken skulle acceptera att vi gör baletter med prinsar och prinsessor idag – och skulle vi klara av det?.

Men Fantasy-boomen är ju så framgångsrik. Jag satt en dag i salongen och tänkte på hur kvällen skulle tas emot och det var just det jag tänkte – det här är ju ren Fantasy! Det hade jag inte tänkt på förrän jag såg det på scenen, i studion ger det ett helt annat intryck. Jag kom att tänka på TV-serien Game of Thrones och skrev om det i programmet och det blev citerat av Financial Times kritiker, vilket jag tyckte var morsomt!

Aarne Kristian Ruutu som Kasttjej i Liam Scarletts Eldldfågeln. Foto Erik Berg

Aarne Kristian Ruutu som Kasttjej i Liam Scarletts Eldldfågeln. Foto Erik Berg

Liam Scarlett ska också göra ett till verk här. Jag såg hans verk när jag just hade tillträtt och den rätta känslan fanns där med det samma – då var det bara att köra på.

Han var redan engagerad för att göra något på lilla scenen, men när jag såg hans Asphodel Meadows i Londontänkte jag: den måste upp på stora scenen. Jag frågade honom om han ville göra något ur Eldfågeln dessförinnan. Han sa att 'det var märkligt, jag har suttit och lyssnat på den musiken under flygturen hit och blev genast tänd på den'. Ja, så fick han göra Eldfågeln också.

Nu blir det alltså två verk här av honom – det är väldigt fint att få arbeta med samma koreograf så snart igen. Man får lära känna hans sätt att arbeta bättre. Vi måste ju utveckla klassisk dans. Det finns mycken fantastisk samtida koreografi, men de som lyckas att använda den klassiska tekniken och utveckla den måste vi ta väl hand om. Och han kan verkligen det.

Programmet det här spelåret är ju väldigt varierat och ni har många gästande grupper, har det alltid varit så i det nya Operahuset?
Det har det faktiskt, det nya i år är att vi har blivit fast spelplats för våra två huskoreografer, Jo Strømgren och Alan Lucien Øyen, som också har var sitt eget kompani. Det startade egentligen med idén att vi ville tala om att om man vill se dem, så ska man komma hit. Vårt hus är också deras hem. Och så får vi arbeta med dem på Operan. Den här säsongen gör de ju Orfeus respektive Petrusjka. Men det viktigaste är helheten – att de faktiskt hör hemma här och likaså deras kompanier.

Jo Strømgren kommer hit med sitt kompani i fem olika verk: Society, Strømgren för barn med The Kitchen, och så har han en Munchföreställning med dockor för vuxna och ett polskt gästspel med hans koreografi. Nu har han också gjort regi och koreografi till operan Orfeus.

Alan Øyen gör samtidigt ett teaterstycke på lilla scenen: sin egen kommentar till Orfeusmyten, Det är fem timmar långt i tre akter med levande orkester och massor av kulisser –  ett riktigt överflödighetshorn säger vi. Det är ett slags 'sit-com' med skådespelare och dansare som agerar. De möter en verklig person, Lisa Reynolds, som berättar sin hsistoria och så våxer den samman med Orefeusmyten. Det blir många lager.

Glucks Orfeus och Eurydike är också första gången operaensemblen och baletten samarbetar på likas villkor. Jag och chefen för operaverksamheten, Per Boye Hansen, är överens om att vi skall utöka detta samarbete.

Breakdansgruppen Gingways möter Nasjonalballeteen på Stora scenen. Foto Erik Berg

Breakdansgruppen Gingways möter Nasjonalballeteen på Stora scenen. Foto Erik Berg

Hur lång mandattid har du fått och hur ser planeringen ut?
Fem år har jag fått på mig nu. Vi har den klassiska repertoaren som ligger kvar och det är jag tacksam för, den är vår grundval. Till Champs Elysées Teatern i Paris i höst reser vi med ett Kyliän-program.

Kylian-repertoaren och verken av Litghtfoot och Leon (från Nederlands Dans Theater) är vi mycket angelägna att behålla. Vi har också Crankos Onegin på programmet nästan samtidigt som i Stockholm, – det vore intressant om vi kunde byta solister med varandra och få se andra dansare med våra egna kompanier.

Jag har väldigt god kontakt med Johannes Öhman, han är ett stort stöd för mig. Vi pratar ofta med varandra och utbyter råd och erfarenheter – medan barnen skriker i bakgrunden hemma hos oss båda. Jag kom ju direkt från att vara solist i baletten här till chefsjobbet, så jag hade ingen egen erfarenhet av att leda ett kompani.

Vilken är din dröm för Nasjonalbaletten?
Jag vill gärna behålla en stor del av den modernare repertoaren och fortsätta bygga på den med nya signaturverk, som ingen annan har. Vi har varit bra på den typen av verk och blivit kända för det. Det vore dumt av mig att bryta nu och kasta bort den goodwill det har gett oss.

Vi har 17 baletter av Kyliàn i repertoaren, så tillsammans med klassikerna och det helt nya blir det de tre grundstenar jag vill bygga repertoaren på. 

Vi har 59 dansare i kåren, men många är sjuklediga eller har mammaledigt, så vi har en hel del vikarier och extra anställda. Det är hundra roller i Fokinprogrammet och samtidigt är baletten med i Orfeus, så det vill till att fylla alla platser.

Mina drömmar för den närmaste tiden är att vi ska få fler av de där signaturbaletterna i repertoaren som man förknippar med Nasjonalbaletten – som det var med Stormen och Glen Tetley på åttitalet. Och så är det en dröm att vi ska få komma ut mera, vi har inte dansat utomlands sedan 1999, då vi var på Sadler's Wells i London..

Nu besökte vi Mikhailovskijteatern i S:t Petersburg i höstas och så blir det Paris till hösten så det är på gång. Jag vill också fortsätta samarbetet med det fria moderna danslivet  i Norge och den samtida kulturen. Vi har ett stort ansvar där – att inte isolera oss från det övriga kulturlivet.

Norges främsta grupp för samtida dans Carte Blanche gästspelar regelbundet i Operahuset. Här i Crystal Pites Ten Duets on a theme of Rescue. Foto Erik Berg

Norges främsta grupp för samtida dans Carte Blanche gästspelar regelbundet i Operahuset. Här i Crystal Pites Ten Duets on a theme of Rescue. Foto Erik Berg

Men vi har resurserna att göra det exceptionella och det skall vi också göra, annars är det ingen annan som gör det! Därför kan Alexander Ekman få 200 kvadratmeter vatten på scenen i sin A Swan Lake i vår! Och för att nu tala om klassikerna: några dagar efter Alexanders balett ger vi den traditionella Svansjön i Ann-Marie Holmes iscensättning.

Operahuset har blivit en stor succé, förstår jag
JA! På de fem år som gått sedan operahuset invigdes har det varit över 10 miljoner besökare här, som kommit för att se och besöka Operan – i ett land med 5 miljoner invånare! Det har blivit Norges största turistattraktion – större än Wigeland och Monch, konstaterar Ingrid stolt!

Anders Jörlén
14 feb 2014


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil