Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Romeo & Julia Storan 2024

Marianne Mörck med danselever från Svenska Balettskolan i Romeo och Julia. Foto Tilo Stengel

17 maj
2024

Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum

Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta Shakespeares klassiker, Romeo och Julia, på Stora Teatern i Göteborg som en del av Svenska Balettskolans 75-årsjubileum. I samband med firandet instiftades Svenska Unga Baletten, ett danskompani med unga dansare och danselever från Svenska Balettskolan som grundades 1949 just på Stora Teatern, kallad Storan i folkmun.

Romeo & Julia Storan 2024

Dödsscenen ur Romeo och Julia. Medverkande Heidi Stangertz och Elliot Nyrén. Foto Emmy Jonsson


Dansportalen fick möjlighet att prata med både Amman (Marianne Mörck), och Romeo (Elliot Nyrén) och Julia (Heidi Stangertz) i en paus under de hektiska repetitionsdagarna.

Hur förbereder man sig man sig för att inta rollen som Julias amma i en balettföreställning, Marianne?

Nu är jag ju 75 och har inte dansat sen jag var 8 år då jag skulle in i baletten, men det blev ju, av olyckliga omständigheter, inte så. Jag är inte heller den som promenerar varje dag precis, och jag stretchar inte, det är likadant med min uppsjungning som operasångerska…

Det har alltid varit mer pang på, men nu fungerar inte vissa saker lika bra som de gjorde förut, men jag har ett fruktansvärt glatt humör och älskar teatern i alla former! Att får röra mig i det här är fantastiskt och jag bara hänger med!

Marianne Mörck som Julias amma. Foto Pernilla Ranagården

Marianne Mörck som Julias amma. Foto Pernilla Ranagården


Storan, det var väl här din karriär började en gång i tiden?

Ja, när jag var i 15-års åldern och vi bodde uppe i Johanneberg var jag med vår vicevärdinna som städade på Stora Teatern klockan fem varje morgon. Jag fick följa med och såg alla skor, någon som hade whiskey, det var rosetter och kort och champagne, torkade blommor och parfym luktade det, det var fantastiskt! Det var här jag började i kören sen. Det är mitt hem.

De flesta i den här föreställningen är ju barn eller ungdomar, hur är det att jobba med så unga artister?

Att se deras ansträngningar att göra allting rätt och att få vara med är jättekul! Ibland tänker jag att det där kanske kommer att bli en ny ballerina, är han kanske en ny Nurejev… man ser ju på dem… de är så drillade, de här små knutarna, den här koden att håret ska vara uppsträckt och helt perfekt.

Högstadieelever från Svenska Balettskolan i sminktagen. Foto Thérèse Eng

Högstadieelever från Svenska Balettskolan i sminktagen. Foto Thérèse Eng


I den här uppsättningen är Romeo och Julia riktigt små från början och dansas då av de yngsta baletteleverna på skolan i årskurs fyra och fem. Elliot och Heidi dansar Romeo och Julia som ungdomar, runt 15 år, precis som de själva. Det är deras kompisgäng som tvingar dem från varandra och inte deras familjer som i Shakespeares original, och det gör föreställningen mer aktuell, menar Heidi. På skolan har de också fått se filmklassikern West Side Story.

Elliot Nyrén i logen på Stora Teatern. Foto Thérèse Eng

Elliot Nyrén i logen på Stora Teatern. Foto Thérèse Eng


Både Heidi och Elliot berättar om dramatiken som bygger upp föreställningen:

Det är jättemycket spel, 50 % spel och 50 % dans. Om man inte har något skådespel så faller dansen platt. Jag övar inte så mycket, utan det kommer mer naturligt, säger Heidi. Eftersom vi inte har några repliker är det extra viktigt med skådespelandet för att förstå vad som händer. För min del är det min svaghet, erkänner Elliot, men jag tränar på det.

Repetion av Romeo och Julia med orkester på scenen. Foto Lisa Hernandez

Repetion av Romeo och Julia med orkester på scenen. Foto Lisa Hernandez


Vad är det roligaste med den här föreställningen?

För mig är det roligaste att få göra dödsscenen, jag tycker det är såå roligt! Det är också intressant att inte behöva vara glad hela tiden utan få gräva lite djupare i hur Julia känner. För Elliot, som inte är lika förtjust i att skådespela, är det ändå dödsscenen som är höjdpunkten. Jag är död så himla länge så jag kan bara sova, skrattar Elliot!

Gycklarscen, Romeo och Julia på Storan. Foto Tilo Stengel

Gycklarscen, Romeo och Julia på Storan. Foto Tilo Stengel


Varför ska man se den här föreställningen?

Det är underhållande och en ny tolkning av pjäsen, säger Heidi. Även om man har storyn i bakhuvudet är det ändå nytt. Man ska gå och se den för att den är så himla bra, fyller Marianne i. Det är mängder med glädje, unga dansare som ska ut i världen sen, och som nu får sätta benen på den här underbara scenen på Storan! Och livemusik och även äldre dansare från både Kungliga och Göteborgsoperan, så den har precis allt!

Thérèse Eng
Göteborg
Stora Teatern, Romeo och Julia 17 – 20 maj 2024


  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil