Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ivo Cramér – en av Sveriges mångsidigaste personligheter är borta

Ivo Cramér (1921-2009) har nyligen avlidit. Svensk scenkonst har därmed förlorat en av sina flitigaste och mest mångsidiga personligheter. Hans privata arkiv omfattade ett fyrtiotal inbundna klippböcker, plus registervolym. Där förtecknades hans verksamhet från 1933 till och med 1985. Inom commedia dell’arte, dockteater, mim, musical, opera, operett, revy, talteater, television och framför allt dans skapade han omkring 300 verk i 400 uppsättningar. Av dessa är ca 200 baletter och kortare dansverk.

Ivo Cramérs formella utbildning i dans var kort. Under två terminer tog han i sin ungdom danslektioner för den ryskfödda pedagogen Vera Alexandrova. Hans utbildning i musik blev mer omfattande: Efter avlagd studentexamen studerade han piano och komposition.

Ivo instruerar Cramérbaletten 1967. Fotograf Ove Alström

Ivo instruerar Cramérbaletten 1967. Fotograf Ove Alström

När Ivo Cramér väl hade valt dansen gick det snabbt. 1940 medverkade han i ett par verk av Birgit Cullberg. 1945 startade han den första Cramérbaletten, som turnerade i Sverige, Danmark och Norge. 1946 bildade han Svenska Dans-Teatern tillsammans med Birgit Cullberg. Där skapade han bl. a. Den förlorade sonen, som många gånger skulle återkomma i flera versioner. Den är förmodligen Ivo Cramérs oftast framförda och geografiskt mest spridda balett.

1967 kunde Ivo Cramér starta Cramérbaletten vid Riksteatern. Under nitton säsonger gav baletten ett åttiotal verk av 21 koreografer. Många unga koreografer fick chansen att skapa verk för en institution. Man spelade på många orter i landet där man förut inte sett dans. Ivo Cramér lanserade där en metod: Han skapade vad han själv kallade gummisnoddsbaletter – verk som han kunde trycka ihop för riktigt små scener och dra ut ordentligt på stora scener.

Ivo Cramér utsågs 1975 till balettchef vid Stockholmsoperan – den förste svensken på posten på över 50 år. Där lyckades han bl. a. introducera Jiri Kylián i Sverige, och han öppnade huset: Yngre koreografer fick chansen att skapa verk för utrymmen där man inte tidigare hade dansat. Efter fem år återvände han som chef för Crmaérbaletten.

Ivo Cramér och Elise Englund, tidigare dansare i Cramérbaletten och Ivos assistent, som noterade och därmed bevarade baletten  Dansvurmen i Cramérbaletten.Ivo Cramér tillsammans med Elise Englund, tidigare dansare i Cramérbalett och Ivos assistent. Det var hon som noterade ocg därmed bevarade baletten Dansvurmen.

Ivo Cramér och Elise Englund, tidigare dansare i Cramérbaletten och Ivos assistent, som noterade och därmed bevarade baletten Dansvurmen

Ivo Cramérs intresse för dans i äldre stilarter var långvarigt och lyckosamt. 1967 inledde han sitt första samarbete med Mary Skeaping, med 1800-talsbaletten Den nye Narkissos, som gavs på Drottningholmsteatern. Deras samarbete tycks ha varit idealiskt. Så här sade Mary Skeaping, på tal om deras 1700-talsbalett Fiskarena: ”Ivo och jag har visat att alla de haft fel som påstått att ett samarbete koreografer emellan inte har några utsikter att lyckas. Många danser har vi skapat tillsammans, bokstavligt talat bredvid varandra. Andra gånger har vi fördelat uppgifter emellan oss. Hela tiden med respekt för varandras kunnande har vi sedan diskuterat det färdiga resultatet och ändrat till den grad att det så här efteråt inte går att säga vad en av oss gjort och vad den andre.”

Efter Mary Skeapings död 1984 fortsatte Ivo Cramér arbetet med historiska stilarter, och han fick många hedersamma uppdrag i Frankrike., som faktiskt återfick vitala delar av sin danshistoria tack vare Ivo Cramér. Rudolf Nurejev, som då var balettchef vid Parisoperan, bad honom sätta upp både Dansvurmen och Harlekin, kärlekens trollkarl i Paris. Och till franska revolutionsjubileet 1989 blev Ivo Cramér engagerad för att göra en rekonstruktion av den ursprungliga La Fille Mal Gardée, som hade urpremiär just 1789. Reslutatet blev en succé, och baletten filmades. Där gjorde Ivo Cramer en liten roll som notarie, och han framträdde där, veterligt för första gången, också som sångare!

1992 skapade Ivo Cramér Jason et Médée, den första rekonstruktionen i modern tid av en längre balett av 1700-talsmästaren Jean-Georges Noverre. Verket dansades av Stockholmsoperans balett på Drottningholmsteatern, och något senare återkom även Dansvurmen till teatern.

År 2006 var han hedersgäst på Dansbiennalen i västra Götaland. Där hade han den stora glädjen att återse Fader vår (urpremiär 1971) i ett lika storartat som uppskattat framförande i Göteborgs Domkyrka.

Sin stora bok- och materialsamling donerade Ivo Cramér till Göteborgs Stadsmuseum. Där finns den nu tillgänglig, är professionellt katalogiserad, och finns även på diskett.

Peter Bohlin
14 maj 2009


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil