Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ivo Cramér – en av Sveriges mångsidigaste personligheter är borta

Ivo Cramér (1921-2009) har nyligen avlidit. Svensk scenkonst har därmed förlorat en av sina flitigaste och mest mångsidiga personligheter. Hans privata arkiv omfattade ett fyrtiotal inbundna klippböcker, plus registervolym. Där förtecknades hans verksamhet från 1933 till och med 1985. Inom commedia dell’arte, dockteater, mim, musical, opera, operett, revy, talteater, television och framför allt dans skapade han omkring 300 verk i 400 uppsättningar. Av dessa är ca 200 baletter och kortare dansverk.

Ivo Cramérs formella utbildning i dans var kort. Under två terminer tog han i sin ungdom danslektioner för den ryskfödda pedagogen Vera Alexandrova. Hans utbildning i musik blev mer omfattande: Efter avlagd studentexamen studerade han piano och komposition.

Ivo instruerar Cramérbaletten 1967. Fotograf Ove Alström

Ivo instruerar Cramérbaletten 1967. Fotograf Ove Alström

När Ivo Cramér väl hade valt dansen gick det snabbt. 1940 medverkade han i ett par verk av Birgit Cullberg. 1945 startade han den första Cramérbaletten, som turnerade i Sverige, Danmark och Norge. 1946 bildade han Svenska Dans-Teatern tillsammans med Birgit Cullberg. Där skapade han bl. a. Den förlorade sonen, som många gånger skulle återkomma i flera versioner. Den är förmodligen Ivo Cramérs oftast framförda och geografiskt mest spridda balett.

1967 kunde Ivo Cramér starta Cramérbaletten vid Riksteatern. Under nitton säsonger gav baletten ett åttiotal verk av 21 koreografer. Många unga koreografer fick chansen att skapa verk för en institution. Man spelade på många orter i landet där man förut inte sett dans. Ivo Cramér lanserade där en metod: Han skapade vad han själv kallade gummisnoddsbaletter – verk som han kunde trycka ihop för riktigt små scener och dra ut ordentligt på stora scener.

Ivo Cramér utsågs 1975 till balettchef vid Stockholmsoperan – den förste svensken på posten på över 50 år. Där lyckades han bl. a. introducera Jiri Kylián i Sverige, och han öppnade huset: Yngre koreografer fick chansen att skapa verk för utrymmen där man inte tidigare hade dansat. Efter fem år återvände han som chef för Crmaérbaletten.

Ivo Cramér och Elise Englund, tidigare dansare i Cramérbaletten och Ivos assistent, som noterade och därmed bevarade baletten  Dansvurmen i Cramérbaletten.Ivo Cramér tillsammans med Elise Englund, tidigare dansare i Cramérbalett och Ivos assistent. Det var hon som noterade ocg därmed bevarade baletten Dansvurmen.

Ivo Cramér och Elise Englund, tidigare dansare i Cramérbaletten och Ivos assistent, som noterade och därmed bevarade baletten Dansvurmen

Ivo Cramérs intresse för dans i äldre stilarter var långvarigt och lyckosamt. 1967 inledde han sitt första samarbete med Mary Skeaping, med 1800-talsbaletten Den nye Narkissos, som gavs på Drottningholmsteatern. Deras samarbete tycks ha varit idealiskt. Så här sade Mary Skeaping, på tal om deras 1700-talsbalett Fiskarena: ”Ivo och jag har visat att alla de haft fel som påstått att ett samarbete koreografer emellan inte har några utsikter att lyckas. Många danser har vi skapat tillsammans, bokstavligt talat bredvid varandra. Andra gånger har vi fördelat uppgifter emellan oss. Hela tiden med respekt för varandras kunnande har vi sedan diskuterat det färdiga resultatet och ändrat till den grad att det så här efteråt inte går att säga vad en av oss gjort och vad den andre.”

Efter Mary Skeapings död 1984 fortsatte Ivo Cramér arbetet med historiska stilarter, och han fick många hedersamma uppdrag i Frankrike., som faktiskt återfick vitala delar av sin danshistoria tack vare Ivo Cramér. Rudolf Nurejev, som då var balettchef vid Parisoperan, bad honom sätta upp både Dansvurmen och Harlekin, kärlekens trollkarl i Paris. Och till franska revolutionsjubileet 1989 blev Ivo Cramér engagerad för att göra en rekonstruktion av den ursprungliga La Fille Mal Gardée, som hade urpremiär just 1789. Reslutatet blev en succé, och baletten filmades. Där gjorde Ivo Cramer en liten roll som notarie, och han framträdde där, veterligt för första gången, också som sångare!

1992 skapade Ivo Cramér Jason et Médée, den första rekonstruktionen i modern tid av en längre balett av 1700-talsmästaren Jean-Georges Noverre. Verket dansades av Stockholmsoperans balett på Drottningholmsteatern, och något senare återkom även Dansvurmen till teatern.

År 2006 var han hedersgäst på Dansbiennalen i västra Götaland. Där hade han den stora glädjen att återse Fader vår (urpremiär 1971) i ett lika storartat som uppskattat framförande i Göteborgs Domkyrka.

Sin stora bok- och materialsamling donerade Ivo Cramér till Göteborgs Stadsmuseum. Där finns den nu tillgänglig, är professionellt katalogiserad, och finns även på diskett.

Peter Bohlin
14 maj 2009


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil