Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Stora Daldansen 2009: Lettland sopade dansgolvet

Lettland skickade två dansare till Mora att delta i den 22:årgången av Stora Daldansen. Båda kammade hem priser och utnämningar i stor konkurrens med 27 andra deltagare från Estland, Finland, Norge, Island och Sverige.

Alise Prudane, 17 år, tog hem första priset i juniorklassen på 500 euro, samt vann även publikens pris, dvs publiken på finalen den 23 maj röstade fram henne som bästa dansare. Priset var en tupp från Nusnäs. Dessutom fick hon äran att åka till tävlingen i Grasse i november i år. Hon tävlade med Odettes variation ur Svansjöns andra akt samt med tamburinvariationen ur Esmeralda.

Vinnare 2009 Stora Daldansen

Sju dansare belönades vid finalen i Stora Daldansen i Mora 2009. Från vänster: Alise Prudane Lettland, Per Andreas Bach Hovdal Norge, Karolina Niemi Finland, Tuukka Piitulainen Finland, Sirkka-Liisa Forslund Mora, Lilli Dahlberg Finland, Catinka Åman Träger Sverige, Tuomas Haukka Finland. Fotograf Cristian Hillbom

Juniorvinnaren ska efter prisutdelningen få dansa sitt bidrag igen, i det här fallet Esmeralda. Men hon hade packat ned sin tamburin och den gick inte att finna med så kort varsel så vi fick se en underbar Esmeralda-variation igen, dock utan tamburin.

Hennes landsmaninna Ieva Racene, 18 år som deltog i seniorklassen fick även möjlighet att åka till tävlingen i Grasse i år. Hon deltog med en Paquita-variation samt ett modernt verk, My Idea av Ilja Vlasenko till musik av Bach. De båda dansarna går på balettskolan i Riga där Mikhail Baryshnikov en gång började som balettelev.

Lettlands två dansare med tränare

Lettlands tränare gladdes sig åt sina adepters framgångar i Mora. Alise Prudane har tre priser i handen, publikens pris som är Nusnästuppen, samt första priset i juniorklassen och resa och uppehälle till Grasse. Ieva Racene håller i handen inbjudan med resa och uppehälle i Grasse. Fotograf Cristian Hillbom

Den tredje dansaren som åker till Grasse blev Niklas Blomqvist, 18 år, från Svenska Balettskolan i Stockholm. Han gjorde Franz´ variation från Coppelias tredje akt samt en mycket personlig och härlig version av Paul Taylors Tico-Tico.

Stora Daldansen delar in deltagarna i två grupper, juniorer mellan 15 och 17 år, och seniorer mellan 18 och 20 år. Av de 29 deltagarna i årets tävling var det 10 som tävlade som seniorer. Att tävla som senior innebär att andra variationen måste vara ett modernt verk på högst tre minuter.

Finland tog hem tre priser av de fyra dansare som gick till finalen. Tuomas Haukka, 17 år som med sina två mycket korta variationer övertygade domarna att han var värd ett fjärde pris. Solors variation ur Bajadären på 53 sekunder och Basilios variation ur Don Quijote på 56 sekunder.

Tuukka Piitulainen, 16 år (som du kan läsa mer om längre ned på sidan), tog hem tredje pris med variationen ur Nötknäpparen och Franz´ version ur Coppelia.

Lilli Dahlberg från Finland fick andra pris samt även Nils-Åke Häggboms pris, som innebär resa och uppehälle och att få vara med på tävlingen i Grasse i år. Hon gjorde Cupidos variation ur Don Quijote och Svanhildas variation ur Coppelia.

Per Andreas Bach Hovdal Norge

Per Andreas Bach Hovdal från Norge, kammade hem segern i seniorklassen. Totalt är han på scenen i 3.36 minuter, men det föregås av timmar av träning även i Mora, bilden från ett av träningspassen i Mora parken. Fotograf Cristian Hillbom

I seniorklassen delade Norge, Finland och Sverige på placeringarna. Per Andreas Bach Hovdal vann första pris med ett solo från Paquita samt en stark tolkning av Preludium i giss-moll av Andreas Heise.

Karoliina Niemi från Finland fick andra pris med en Paquita-variation samt ett solo av Merja Snellman till Led Zepplins musik.

Catinka Åman Träger gjorde Gamzattis variation ur Bajadären och ett modernt verk av Madeleine Karlsson.

Cornelia Medrek kom till finalen i Mora men fick inget pris här, men mottog Gösta Svalbergs pris den 13 maj vid vårföreställningen på Svenska Balettskolan i Stockholm.

sminkning

Sminkning på gång. Fotograf Cristian Hillbom

Ieva Racene Lettland

Ieva Racene från Lettland. Fotograf Cristian Hillbom

Resultat:
Junior 15-17 år
1:a pris 500 € Alise Prudane, Lettland
samt publikens pris och även resa och uppehälle i Grasse
2:a pris 350 € Lilli Dahlberg, Finland
samt Nils-Åke Häggboms pris som är resa och uppehälle i Grasse
3:e pris 200 € Tuukka Piitulainen, Finland
4:e pris diplom Tuomas Haukka, Finland

Senior 18-20 år
1:a pris 500 € Per Andreas Bach Hovdal. Norge
2:a pris 350 € Karoliina Niemi, Finland
3:e pris 200 €  Catinka Åman Träger, Stockholm

Resa till och uppehälle i Grasse:
Ieva Racene, Lettland
Niklas Blomqvist, Stockholm

Juryn i Mora 2009

Juryn vid Stora Daldansen är en samlad balettexpertis från olika delar av Europa. Från vänster: Tiit Härm, chef för Estlands Nationalbalett i Tallinn. Marc Ribaud, chef för Kungliga Operans balett samt även ordförande i juryn både i Mora och i Grasse. Caroline Llorca, rektor för balettelevskolan vid Operan i München. Nils-Åke Häggbom, konstnärlig ledare för Confidencen, tidigare även chef för baletten vid Operan. Richard Suttie, premiärdansare på Nationalbaletten i Oslo. Fotograf Cristian Hillbom

Ett porträtt av en dansare: Det här det mest roliga jag gör

Tuukka Piitulainen, elev på finska Nationalbalettens elevskola deltar för första gången på en internationell danstävling. Dansportalen fick en pratstund med Tuukka mellan repetitionerna på Mora parkens scen vid tävlingen Stora Daldansen.
Tuukka Piitulainen Finland

Tuukka Piitulainen svävar över scengolvet i Mora parken vid en av repetitionerna inför fredagens semifinal. Fotograf Cristian Hillbom

Vad är det som inspirerat dig att hålla på med dans?
Jag såg min allra första dansföreställning som femåring och blev redan då fascinerad särskilt av musiken. När jag var åtta år såg jag Nötknäpparen och tyckte det var den vackraste baletten av all dans jag hittills sett i mitt unga liv. Jag bestämde mig för att jag också ville lära mig det och sökte och tog mina första lektioner strax efter den föreställningen. Det var visserligen bara ett par dagar i veckan, men jag kände mig så motiverad. Musiken och rollkaraktärerna, framförallt prinsens roll i Nötknäpparen var en så stark maskulin karaktär som jag också ville bli.

Du är i snart 17 år, så du har hållit på med dans i nästan nio år!
Ja, jag är inne på mitt nionde år men jag antogs som nioåring till Nationalbalettens elevskola. Idag är jag den ende som är kvar i skolan sedan jag började, alla andra har slutat. De flesta av mina kamrater tröttnade när de var en 13-14 år, då hade de ändå hållit med dans i sex år av sina liv.

Hur ser en vanlig dag ut för dig?
Tre dagar i veckan, tisdag, torsdag och fredag går jag upp klockan sju och kommer till balettskolan klockan nio. Efter uppvärmning har vi balettlektion mellan 10.00 och 11.30. Fram till kl 13.00 har vi lektioner som kan handla om modernt, repertoar, jazz eller karaktär. Efter lunch har vi baletteori och det pågår fram till klockan 16.00.

Två dagar i veckan, måndag och onsdag går vi på ett gymnasium för vanliga teorilektioner från morgonen fram till klockan 16.00. Mellan 17.15 och 20.30 har vi balettlektioner på balettskolan, efter lektionernas slut vid halvniotiden, håller vi på med piruetter och stora hopp för att göra något extra roligt som inspiration. Vi avslutar dagen med en bastusittning och det är ett skönt tillfälle att prata igenom dagen med sina klasskompisar. Jag brukar inte vara hemma förrän efter halv elva de kvällarna.

Lördag är den roligaste dagen eftersom vi endast har balettlektioner från nio på morgonen fram till cirka 13.00. Då har man chans att pröva mer av det man lärt sig tidigare och utveckla sin teknik.

Gör du något annat vid sidan av dansträningen?
Jag har spelat klassisk violin fram till nu men har slutat med det. Jag spelade även trummor i ett band. Det var roligt att göra det eftersom det var min chans att umgås med kompisar utanför balettskolan.

Har du tid att t ex gå på bio?
Bio?, säger Tuukka och ler och underförstått finns det saker som måste prioriteras bort även i en ung dansares liv.

Om du skulle få frågan från en ung person som ska börja dansa, vad skulle du ge för råd och inspiration?
Jag skulle vilja att personen får chans att älska balett på samma sätt som jag gjorde en gång. Det här är det roligaste jag någonsin gör och det inspirerar mig hela tiden att utvecklas som person och dansare, säger Tuukka Piitulainen och ser ut att trivas med att mäta sin dansprestation med de övriga tävlande vid årets Stora Daldansen.

Han fick senare tredje pris i juniorklassen vid finalen den 23 maj.

Cristian Hillbom
25 maj 2009


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil