Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Stora Daldansen 2009: Lettland sopade dansgolvet

Lettland skickade två dansare till Mora att delta i den 22:årgången av Stora Daldansen. Båda kammade hem priser och utnämningar i stor konkurrens med 27 andra deltagare från Estland, Finland, Norge, Island och Sverige.

Alise Prudane, 17 år, tog hem första priset i juniorklassen på 500 euro, samt vann även publikens pris, dvs publiken på finalen den 23 maj röstade fram henne som bästa dansare. Priset var en tupp från Nusnäs. Dessutom fick hon äran att åka till tävlingen i Grasse i november i år. Hon tävlade med Odettes variation ur Svansjöns andra akt samt med tamburinvariationen ur Esmeralda.

Vinnare 2009 Stora Daldansen

Sju dansare belönades vid finalen i Stora Daldansen i Mora 2009. Från vänster: Alise Prudane Lettland, Per Andreas Bach Hovdal Norge, Karolina Niemi Finland, Tuukka Piitulainen Finland, Sirkka-Liisa Forslund Mora, Lilli Dahlberg Finland, Catinka Åman Träger Sverige, Tuomas Haukka Finland. Fotograf Cristian Hillbom

Juniorvinnaren ska efter prisutdelningen få dansa sitt bidrag igen, i det här fallet Esmeralda. Men hon hade packat ned sin tamburin och den gick inte att finna med så kort varsel så vi fick se en underbar Esmeralda-variation igen, dock utan tamburin.

Hennes landsmaninna Ieva Racene, 18 år som deltog i seniorklassen fick även möjlighet att åka till tävlingen i Grasse i år. Hon deltog med en Paquita-variation samt ett modernt verk, My Idea av Ilja Vlasenko till musik av Bach. De båda dansarna går på balettskolan i Riga där Mikhail Baryshnikov en gång började som balettelev.

Lettlands två dansare med tränare

Lettlands tränare gladdes sig åt sina adepters framgångar i Mora. Alise Prudane har tre priser i handen, publikens pris som är Nusnästuppen, samt första priset i juniorklassen och resa och uppehälle till Grasse. Ieva Racene håller i handen inbjudan med resa och uppehälle i Grasse. Fotograf Cristian Hillbom

Den tredje dansaren som åker till Grasse blev Niklas Blomqvist, 18 år, från Svenska Balettskolan i Stockholm. Han gjorde Franz´ variation från Coppelias tredje akt samt en mycket personlig och härlig version av Paul Taylors Tico-Tico.

Stora Daldansen delar in deltagarna i två grupper, juniorer mellan 15 och 17 år, och seniorer mellan 18 och 20 år. Av de 29 deltagarna i årets tävling var det 10 som tävlade som seniorer. Att tävla som senior innebär att andra variationen måste vara ett modernt verk på högst tre minuter.

Finland tog hem tre priser av de fyra dansare som gick till finalen. Tuomas Haukka, 17 år som med sina två mycket korta variationer övertygade domarna att han var värd ett fjärde pris. Solors variation ur Bajadären på 53 sekunder och Basilios variation ur Don Quijote på 56 sekunder.

Tuukka Piitulainen, 16 år (som du kan läsa mer om längre ned på sidan), tog hem tredje pris med variationen ur Nötknäpparen och Franz´ version ur Coppelia.

Lilli Dahlberg från Finland fick andra pris samt även Nils-Åke Häggboms pris, som innebär resa och uppehälle och att få vara med på tävlingen i Grasse i år. Hon gjorde Cupidos variation ur Don Quijote och Svanhildas variation ur Coppelia.

Per Andreas Bach Hovdal Norge

Per Andreas Bach Hovdal från Norge, kammade hem segern i seniorklassen. Totalt är han på scenen i 3.36 minuter, men det föregås av timmar av träning även i Mora, bilden från ett av träningspassen i Mora parken. Fotograf Cristian Hillbom

I seniorklassen delade Norge, Finland och Sverige på placeringarna. Per Andreas Bach Hovdal vann första pris med ett solo från Paquita samt en stark tolkning av Preludium i giss-moll av Andreas Heise.

Karoliina Niemi från Finland fick andra pris med en Paquita-variation samt ett solo av Merja Snellman till Led Zepplins musik.

Catinka Åman Träger gjorde Gamzattis variation ur Bajadären och ett modernt verk av Madeleine Karlsson.

Cornelia Medrek kom till finalen i Mora men fick inget pris här, men mottog Gösta Svalbergs pris den 13 maj vid vårföreställningen på Svenska Balettskolan i Stockholm.

sminkning

Sminkning på gång. Fotograf Cristian Hillbom

Ieva Racene Lettland

Ieva Racene från Lettland. Fotograf Cristian Hillbom

Resultat:
Junior 15-17 år
1:a pris 500 € Alise Prudane, Lettland
samt publikens pris och även resa och uppehälle i Grasse
2:a pris 350 € Lilli Dahlberg, Finland
samt Nils-Åke Häggboms pris som är resa och uppehälle i Grasse
3:e pris 200 € Tuukka Piitulainen, Finland
4:e pris diplom Tuomas Haukka, Finland

Senior 18-20 år
1:a pris 500 € Per Andreas Bach Hovdal. Norge
2:a pris 350 € Karoliina Niemi, Finland
3:e pris 200 €  Catinka Åman Träger, Stockholm

Resa till och uppehälle i Grasse:
Ieva Racene, Lettland
Niklas Blomqvist, Stockholm

Juryn i Mora 2009

Juryn vid Stora Daldansen är en samlad balettexpertis från olika delar av Europa. Från vänster: Tiit Härm, chef för Estlands Nationalbalett i Tallinn. Marc Ribaud, chef för Kungliga Operans balett samt även ordförande i juryn både i Mora och i Grasse. Caroline Llorca, rektor för balettelevskolan vid Operan i München. Nils-Åke Häggbom, konstnärlig ledare för Confidencen, tidigare även chef för baletten vid Operan. Richard Suttie, premiärdansare på Nationalbaletten i Oslo. Fotograf Cristian Hillbom

Ett porträtt av en dansare: Det här det mest roliga jag gör

Tuukka Piitulainen, elev på finska Nationalbalettens elevskola deltar för första gången på en internationell danstävling. Dansportalen fick en pratstund med Tuukka mellan repetitionerna på Mora parkens scen vid tävlingen Stora Daldansen.
Tuukka Piitulainen Finland

Tuukka Piitulainen svävar över scengolvet i Mora parken vid en av repetitionerna inför fredagens semifinal. Fotograf Cristian Hillbom

Vad är det som inspirerat dig att hålla på med dans?
Jag såg min allra första dansföreställning som femåring och blev redan då fascinerad särskilt av musiken. När jag var åtta år såg jag Nötknäpparen och tyckte det var den vackraste baletten av all dans jag hittills sett i mitt unga liv. Jag bestämde mig för att jag också ville lära mig det och sökte och tog mina första lektioner strax efter den föreställningen. Det var visserligen bara ett par dagar i veckan, men jag kände mig så motiverad. Musiken och rollkaraktärerna, framförallt prinsens roll i Nötknäpparen var en så stark maskulin karaktär som jag också ville bli.

Du är i snart 17 år, så du har hållit på med dans i nästan nio år!
Ja, jag är inne på mitt nionde år men jag antogs som nioåring till Nationalbalettens elevskola. Idag är jag den ende som är kvar i skolan sedan jag började, alla andra har slutat. De flesta av mina kamrater tröttnade när de var en 13-14 år, då hade de ändå hållit med dans i sex år av sina liv.

Hur ser en vanlig dag ut för dig?
Tre dagar i veckan, tisdag, torsdag och fredag går jag upp klockan sju och kommer till balettskolan klockan nio. Efter uppvärmning har vi balettlektion mellan 10.00 och 11.30. Fram till kl 13.00 har vi lektioner som kan handla om modernt, repertoar, jazz eller karaktär. Efter lunch har vi baletteori och det pågår fram till klockan 16.00.

Två dagar i veckan, måndag och onsdag går vi på ett gymnasium för vanliga teorilektioner från morgonen fram till klockan 16.00. Mellan 17.15 och 20.30 har vi balettlektioner på balettskolan, efter lektionernas slut vid halvniotiden, håller vi på med piruetter och stora hopp för att göra något extra roligt som inspiration. Vi avslutar dagen med en bastusittning och det är ett skönt tillfälle att prata igenom dagen med sina klasskompisar. Jag brukar inte vara hemma förrän efter halv elva de kvällarna.

Lördag är den roligaste dagen eftersom vi endast har balettlektioner från nio på morgonen fram till cirka 13.00. Då har man chans att pröva mer av det man lärt sig tidigare och utveckla sin teknik.

Gör du något annat vid sidan av dansträningen?
Jag har spelat klassisk violin fram till nu men har slutat med det. Jag spelade även trummor i ett band. Det var roligt att göra det eftersom det var min chans att umgås med kompisar utanför balettskolan.

Har du tid att t ex gå på bio?
Bio?, säger Tuukka och ler och underförstått finns det saker som måste prioriteras bort även i en ung dansares liv.

Om du skulle få frågan från en ung person som ska börja dansa, vad skulle du ge för råd och inspiration?
Jag skulle vilja att personen får chans att älska balett på samma sätt som jag gjorde en gång. Det här är det roligaste jag någonsin gör och det inspirerar mig hela tiden att utvecklas som person och dansare, säger Tuukka Piitulainen och ser ut att trivas med att mäta sin dansprestation med de övriga tävlande vid årets Stora Daldansen.

Han fick senare tredje pris i juniorklassen vid finalen den 23 maj.

Cristian Hillbom
25 maj 2009


  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil