Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Bernice Coppieters – en internationell stjärna

Nyligen dansade Kungliga baletten Sverigepremiären på Altro Canto av Jean-Christophe Maillot, balettchef i Monte Carlo. Han introducerades i Sverige 2007 med Cendrillon, den originella version av Askungen som då dansades på Stockholmsoperan.

Den som under fem veckor i Stockholm iscensatt Altro Canto är Bernice Coppieters, "étoile" i  Les Ballets de Monte Carlo. Dansportalen fick glädjen att träffa den långa, säkra, smärta, charmerande, korthåriga stjärnan för ett samtal.

Bernice Coppieters. Fotograf Henk Van Cauwenbergh

Bernice Coppieters. Fotograf Henk Van Cauwenbergh

Välkommen tillbaka till Stockholm!
Tack! Förra gången jag var här, 2007, var också första gången jag fick förtroendet att själv göra en iscensättning, då av Jean-Christophe Maillots Cendrillon (Askungen). Det är betydligt mer snö nu, och det är roligt. Jag får inte se så mycket snö annars.

Du hamnade redan i unga år på rätt plats.
Ja! Efter utbildning i Antwerp Institute of Ballet vann jag 1988 ett pris vid Prix de Lausanne, och när jag dansat ett år med Kungliga Baletten i Flandern blev jag utnämnd till solist.

1991 blev jag så antagen vid Ballets de Monte-Carlo, och den ensemblen har jag blivit trogen.

Där hade nämligen en ung Jean-Christophe Maillot gjort succé som koreograf. 1992 utnämndes han till koreografisk rådgivare, och året därpå till balettchef.

Med detsamma när jag fick dansa i hans verk insåg jag att detta var vad jag ville ägna mig åt. Och så har det blivit. Han har skapat så fantastiskt mycket för mig. Han har riktigt skulpterat mig.

Du blev hans musa, och nu är Du en länk i dansens levande kedja.
Ja! Allt han har gett mig under åren får jag nu möjlighet att föra vidare till andra dansare. Det är härligt att medan man fortfarande dansar kunna kombinera båda sidor av yrket.

Samtidigt som man ger vidare ett verk, en stil, en del av en tradition, får man nämligen nya perspektiv på vad man själv gör på scenen, och det har man då möjlighet att tillämpa! Också det är en gåva. Nu sätter jag upp ungefär ett verk per år.

Bernice Coppieters i repetition med Nathalie Nordquist. Fotograf Hans Nilsson

Bernice Coppieters i repetition med Nathalie Nordquist. Fotograf Hans Nilsson

Du blev utnämnd till "étoile" redan vid 25 års ålder.
Åh, det var en minnesvärd afton. HKH Prinsessan Caroline gav mig utmärkelsen på scenen. Det var världens överraskning – ingen hade ens antytt något.

Därefter följde en period som hade sina svårigheter. Det är ett stort ansvar att i unga år få en hög utmärkelse, och jag ville göra mig riktigt förtjänt av den. Jag har nog alltid varit något av perfektionist, så jag ställde mycket stora krav på mig själv.

Då fick en kollega mig att inse något utomordentligt viktigt: Ställ inte så stora krav på dig själv att de blir en plåga. Krav – visst! Men se till att njuta av framgången och de möjligheter den ger, och att sätta värde på och finna tillfredsställelse i det arbete ni utför! Det har jag gjort mitt allra bästa för att tillämpa.

Bernice Coppieters i Faust. Fotograf Marie-Laure Briane

Bernice Coppieters i Faust. Fotograf Marie-Laure Briane

Nu något om Altro Canto!
I detta verk utgick Jean-Christopeh Maillot från barockmusik, och från uppslaget att det inte är så viktigt vem som bär kjol och vem som bär byxor. Den idén anammades med glädje av balettens kostymskapare Karl Lagerfeld – de är goda vänner sedan länge.

I Altro Canto stiger dansarna därför över könsrollernas gränser och blir i stället helt enkelt människor. För detta motiv utarbetade Jean-Christophe Maillot en stil som jag skulle vilja beskriva som "subtle" och "delicate" (ungefär nyansrik och förfinad).

Hur är det då att dansa i Les Ballets de Monte-Carlo?
Några fakta: vi är cirka 40 dansare, vi turnerar ungefär halva året, och har då alltid vår egen dirigent med oss. Flera av dansarna, 10 - 15 stycken, har varit med lika länge som jag, som en sorts järngäng. Likadant är det med administrationen: många har arbetat där mycket länge.

Som baletttchef har Jean-Christophe Maillot därför en i hög grad inarbetad och trygg omgivning., Han kan lita på att saker fungerar, så att han kan ägna sig åt att koreografera, och han är mycket produktiv.

I två år dansasde Nathalie Nordqvist och Joakim Stephenson i ensemblen. Det var roligt att träffa dem igen. En dansare från Stockholm fortsätter hos oss: Katarzyna Kucharska.   

I Monte Carlo bor bara ca 30.000 invånare, men kulturlivet är livaktigt. Till exempel invigdes år 2000 balettens nya scen, "Salle des Princes", i det nya, stora kongresscentrum som heter Grimaldi Forum. Där är vi inte beroende av att samarbeta med någon opera, och då blir t. ex. planering enklare.

När vi är på turné kommer många gästspel. T.ex. har både Pina Bauschs dansteater och Bolsjojteatern framträtt i Monte Carlo.   

Schéhérazade. Fotograf Marie-Laure Briane

Schéhérazade. Fotograf Marie-Laure Briane

De sista dagarna kom, som brukligt är, koreografen, Jean-Christophe Maillot, själv till Stockholm och gjorde de sista, viktiga finjusteringrna av sitt verk.

Två dagar efter premiären på Altro Canto i Stockholm reste de tu med Monte Carlobaletten på gästspel till Damaskus för att framföra bl. a. Maillots Schéhérazade. Bernice Coppieters dansar fortfarande. Det vore förstås en dröm att få se henne i den rollen.

Peter Bohlin
11 mars 2011

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil