Artiklar från 2008 – till idag
Frågeställningar om mänsklig strävan och stickning vävs samman med poetisk cirkuskonst, suggestiv musik och trolsk scenografi i ett dansant allkonstverk med stark helhetskänsla.
Cirkus Cirkörs nya föreställning Knitting Peace utspelas i en magisk rumslighet av konstfärdigt framvävda nät, grova trådar och mystiska garnnystan som kan rymma överraskande inre rum.
Vi befinner oss långt ifrån den traditionella cirkusmanegens skränigt färgsprakande uppvisningshysteri. I Knitting Peace kikar vi istället in i ett fantasins tittskåp där det är högt i tak och rumsligt ovisst med linor och trassliga nät.
En spännande, hemlighetsfull värld av mänsklig kamp och förmåga befolkad av en konstnärlig och tekniskt kompetent ensemble som behärskar och beskriver helt nya dimensioner.
Högt upp, som i ett DJ-bås i bästa housestil, huserar musikern, kompositören, multiinstrumentalisten och sångaren Samuel "Loop Took” Andersson och agerar med stor integritet enmansband föreställningen igenom. Anderssons musik, inte minst hans finstämda fiol, skapar en nästan trolsk stämning. Den suggestivt melodiösa livemusiken engagerar sinnena och bidrar starkt till känslan av en röd tråd. Som är alltigenom vit. Oskuldsfull och brinnande.
Linor drivs av cykelhjul som trampas runt av mänskliga ben, stickade dockor ändrar form och slår följe med lindansaren, balansakter sker på rullande garnnystan och en växande jättestickning sätts i gungning. Föreställningen vibrerar av kreativitet men lyckas ändå med konststycket att hålla tonfallet sympatiskt lågmält.
Cirkus handlar alltid om mänskliga muskler och imponerande kroppskontroll, men här flyttas fokus till det poetiska uttrycket och sökandet efter balansen i tillvaron. Nycirkusartisterna blir uttolkarna av en allmänmänsklig längtan och strävan.
Just människans eviga strävan står i centrum i Knitting Peace och stickandets terapeutiska och gränsöverskridande funktion används både som metafor och faktisk handling. Trasslet i livsväven, kampen, letandet efter lycka, frid och balans … Allt diskuteras rörligt och i samklang med det trassliga materialet som både blir hinder och redskap att kreativt nyttja. Livets inneboende eller möjligen utifrån pålagda motstånd blir själva energin att tillgå. Kanske för att uträtta stordåd.
Föreställningen blir aldrig insmickrande. Tvärtom håller ensemblen en lite hemlighetsfull distans och i deras värdiga artisteri, deras hängivenhet och ekvilibrism, som ger prov på respektlös glädje och styrka, får vi som publik en medryckande känsla av att vara inbjudna och betrodda. Vi är alla delar av samma väv.
Det finns en ungdomligt färgad mognad i uttrycket, en romantisk koncentration och en leklust som både spritter och smittar av sig. Kanske påminner nycirkuskonsterna oss om att våga utmana våra egna begränsningar och fortsätta drömma och kämpa, fortsätta vår egen strävan.
Cirkusartister strävar ofta efter att uppnå det omöjliga. Frågan som ställs i Knitting Peace är om strävan efter en omöjlighet kanske är vägen till lycka? Att sträva efter fred på jorden, är det att sträva efter det omöjliga? Kan själva strävan förändra något? Går det att sticka fred?
Cirkus Cirkör vill med Knitting Peace vara en del av denna omöjliga strävan efter fred på jorden. Låta naiviteten vara en drivkraft, visa på strävan i sig som en styrka och ett medel. Ett mål som inte går att uppnå kan vara målet i sig. Själva strävan kan vara meningen med livet.
Knitting Peace hade urpremiär i Marseille i januari och den svenska premiären skedde i den nyinvigda cirkushallen i Alby i februari. Föreställningen har spelats på Stora teatern i Göteborg och går efter gästspelet på Dansens hus i Stockholm ut på en två år lång nationell och internationell turné.
Knitting Peace har jobbats fram i en lång process där Cirkus Cirkör har undersökt cirkusens innersta egenheter och genom olika uttryckssätt försökt göra dem allmängiltiga. Föreställningen ingår i det internationella samarbetsprojektet Lacrimae vars syfte är att utveckla nycirkusen som konstform genom konstnärlig forskning, erfarenhetsutbyten och gränsöverskridande samarbeten.
Idé, koncept, regi: Tilde Björfors. Cirkus Cirkör
Scenografi: Fanny Senocq, Stefan Karlström. Stickad scenografi: Aino Ihanainen.
Kostym: Anna Bonnevier.
Musik: Samuel "Loop Tok" Andersson.
Medverkande: Jens Engman, Aino Ihanainen, Ilona Jäntti, Matleena Laine, Alexander Weibel Weibel
Anna Lafvas
18 mars 2013
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision