Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Mush-Room med Needcompany. Fotograf Ursula Kaufmann

Mush-Room med Needcompany. Fotograf Ursula Kaufmann

Absurd, våldsamt rolig, smart galen, svart men ändå vit komedi

STOCKHOLM: Såväl förväntningar, tempo som humör är på topp när eliten inom europeisk performance, Grace Ellen Barkey och Needcompany från Belgien, gästar Dansens Hus Stora scen med nya dansteaterföreställningen Mush-Room. Utgångsläget är hundra procent energi. Sedan bara accelererar det.

Tillsammans med bildkonstnären Lot Lemm och sju artister i Needcompany påminner koreografen Grace Ellen Barkey om förfallets skönhet, skönhetens förfall och vikten av kamp för frihet. Om än mot alla odds.

Needcompany i Mush-Room. Fotograf Maarten Vanden Abeelee

Needcompany i Mush-Room. Fotograf Maarten Vanden Abeelee

Absurd scenlycka i rusig svampskog
Sex svampar och en svampätare befolkar en mystisk värld där jättesvampar växer upp och ner, dinglar och dansar oroväckande i ett fluktuerande ljus fyllt av spänning. Iförda vita smurfhuvor, som snarare för tankarna till ett underjordiskt terroristläger än till snälla seriefigurer, spelar Needcompany upp en absurd, våldsamt rolig, smart galen, svart men ändå vit komedi om ”The movement of acceptance of Funghi …”
    
Är det ett svampinferno eller guantanamoparty? En ekande barnbokssaga för vuxna eller en gladläskig drömvärld i underjorden? I en ormgrop av vilda människosvampar efterfrågas ”no more global darkness” och med högljudd humor och skränande djupsinne blandas i rasande tempo den pågående nonsensdialogen om svamparnas fri- och rättigheter med fysisk utlevelse.
    
Tillfället att stå i rampljuset för att äntligen få komma till tals ska tas tillvara, budskapet ska fram, kosta vad det kosta vill. Ingen ber om ursäkt för det finns inga ursäkter att be om. Alla bara kör. Höga som hus eller bara lite småfulla? Eller helt enkelt konstnärligt fulländade.

Lever rövare gör de hursomhelst, dansarna och skådespelarna, performanceartisterna i Needcompany med skyhög, kvalitativ svansföring.
    
Och vi njuter. Av den oemotståndliga mixen av dans, rörelse, teater, scenografi och inte minst; musik.

”Vi skojar inte! Dreams come true, önskningar uppfylls …” Så låter kultförklarade, amerikanska konstkollektivet Residents – där medlemmarna varit anonyma sedan 1969 –  kärleksfulla stridsrop som i nära samverkan med Barkey har skrivit musiken till Mush-Room. Samarbetet beskrivs som att The Residents, ”masters of weird”, har hoppat upp på Grace Ellen Barkeys axlar, grabbat tag i hennes långa, toviga hår, och så har de galopperat iväg tillsammans in i en annan dimension där de dansar en gudomlig duett.

Ja, precis så känns det faktiskt.

Needcompany i Mush-Room. Fotograf Ursula Kaufmann

Needcompany i Mush-Room. Fotograf Ursula Kaufmann

Koreografin är gymnastiskt lekfull och stundvis oerhört vacker ihop med den rytmiska musiken. Dansspråket då och då märkvärdigt undfallande, oftast kraftfullt påfallande. Det teatrala spelet dominerar över dansen och helheten fungerar som riktigt underhållande konst där mystiska spår lämnas som påminner om att allt är möjligt. Det är ingen idé att tveka. Det finns inga ursäkter.
    
Det är intressant att alla medverkande uppenbarligen inte är dansare, men som de dansar ändå – med liv och lust, utan revirtänkande eller några som helst skygglappar. Performance-genren tillåter som bekant gränsöverskridanden, här även vad det gäller konstnärlig spänst och teknisk kapacitet där uttryckets värde och vikt vinner överlägset i den annars ständigt rådande tävlingen; jakten på den bästa danstekniken.
    
I Mush-Room är det varje individs personliga uttryck och konstnärliga kompetens som gäller och den helhet som individerna/artisterna skapar med sitt gränslösa utspel känns ovanligt starkt och genuint. De individuella formtopparna staplar sig oavbrutet på varandra i den nittio minuter korta föreställningen utan paus och andhämtning. Det är artisteri i högform.

Vi möter upprorsmakarsvampar, kärlekslängtanssvampar, maträttssvampar, svampmissiler och färgglada terroristsvampar med toapappersrullevapen, hjärtsolglasögon och glitter. Det låter inte klokt och det är det inte heller. Men det är väldigt kommunikativt.
    
Från att i början lite misstänksamt undra vad nu denna långhåriga man som skriker i mikrofonen egentligen har att säga, slutar man strax att tänka och sveps bara med och in i svamprummet. Vi skrattar, lever oss in och finner oss tydligen i att med ens ha börjat tro på – svampar.
   
Den genom hela stycket talade, agiterande texten, skriven av Grace Ellen Barkey, framförs i ett dynamiskt växelspel av var och en i ensemblen på engelska, franska och andra mer eller mindre kända språk. Det är lättillgängligt och helt galet. Publiken bjuds redan från början in att delta i kampen för svamparnas sak (!) och den interaktiva känslan förstärks särskilt när salongsljuset med jämna mellanrum tänds helt och föreställningen liksom i egen förvåning avbryter sig själv samtidigt som den i lika högt tempo bara fortsätter, i förtjust dialog med publiken.
    
Föreställningen är fysisk, förförisk, i vissa delar erotisk. Det är medryckande med en nästan skrämmande skönhet som tränger igenom och fördjupar den komiska absurditeten.

Needcompany i Mush-Room. Fotograf Phile Deprez

Needcompany i Mush-Room. Fotograf Phile Deprez

Grace Ellen Barkey, född i Surabaya, Indonesien och dansutbildad i Amsterdam, har arbetat som dansare och skådespelerska och grundade Needcompany 1986 tillsammans med regissören Jan Lauwers. De har sin bas i Bryssel och räknas idag som en av Europas stilbildande teatergrupper.

Att Barkey på Needcompanys hemsida presenteras som ”The president of the movement against melancholy” känns passande. Mush-Room är en synnerligen uppsluppen tillställning där det konstnärliga djupet känns mycket starkt, just tack vare den klädsamma frånvaron av melankoli. Grace Ellen Barkey ropar på sitt extroverta, helt egna språk ut sitt budskap ”befria ditt sinne!”

Det som händer i salongen är just detta. Våra sinnen befrias och flyger lätt förvirrade men lyckligt lössläppta omkring i den hallucinatoriska snårskogen av svampar, sporer och allmänmänsklig längtan efter frihet. Allt är möjligt i svamparnas rum.

Eller som de själva skriker i medryckande svampextas: 'We are alive and kicking! Full of exceptional dreams and cosmic wishes!'

Mush Room
Visuellt koncept: Lemm & Barkey
Koreografi och text: Grace Ellen Barkey
Musik: The Residents
På scen: Sung-Im Her, Yumiko Funaya, Benoît Gob, Maarten Seghers, Julien Faure, Mohamed Toukabri, Catherine Travelletti
Produktionschef: Luc Galle
Produktion: Needcompany
Samproduktion: PACT Zollverein (Essen),Internationale Figurentheater-Festival (Erlangen)
Med stöd av the Flemish authorities
Foto: Phile Deprez, The Residents

Anna Lafvas
9 april 2013


  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil