Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Mush-Room med Needcompany. Fotograf Ursula Kaufmann

Mush-Room med Needcompany. Fotograf Ursula Kaufmann

Absurd, våldsamt rolig, smart galen, svart men ändå vit komedi

STOCKHOLM: Såväl förväntningar, tempo som humör är på topp när eliten inom europeisk performance, Grace Ellen Barkey och Needcompany från Belgien, gästar Dansens Hus Stora scen med nya dansteaterföreställningen Mush-Room. Utgångsläget är hundra procent energi. Sedan bara accelererar det.

Tillsammans med bildkonstnären Lot Lemm och sju artister i Needcompany påminner koreografen Grace Ellen Barkey om förfallets skönhet, skönhetens förfall och vikten av kamp för frihet. Om än mot alla odds.

Needcompany i Mush-Room. Fotograf Maarten Vanden Abeelee

Needcompany i Mush-Room. Fotograf Maarten Vanden Abeelee

Absurd scenlycka i rusig svampskog
Sex svampar och en svampätare befolkar en mystisk värld där jättesvampar växer upp och ner, dinglar och dansar oroväckande i ett fluktuerande ljus fyllt av spänning. Iförda vita smurfhuvor, som snarare för tankarna till ett underjordiskt terroristläger än till snälla seriefigurer, spelar Needcompany upp en absurd, våldsamt rolig, smart galen, svart men ändå vit komedi om ”The movement of acceptance of Funghi …”
    
Är det ett svampinferno eller guantanamoparty? En ekande barnbokssaga för vuxna eller en gladläskig drömvärld i underjorden? I en ormgrop av vilda människosvampar efterfrågas ”no more global darkness” och med högljudd humor och skränande djupsinne blandas i rasande tempo den pågående nonsensdialogen om svamparnas fri- och rättigheter med fysisk utlevelse.
    
Tillfället att stå i rampljuset för att äntligen få komma till tals ska tas tillvara, budskapet ska fram, kosta vad det kosta vill. Ingen ber om ursäkt för det finns inga ursäkter att be om. Alla bara kör. Höga som hus eller bara lite småfulla? Eller helt enkelt konstnärligt fulländade.

Lever rövare gör de hursomhelst, dansarna och skådespelarna, performanceartisterna i Needcompany med skyhög, kvalitativ svansföring.
    
Och vi njuter. Av den oemotståndliga mixen av dans, rörelse, teater, scenografi och inte minst; musik.

”Vi skojar inte! Dreams come true, önskningar uppfylls …” Så låter kultförklarade, amerikanska konstkollektivet Residents – där medlemmarna varit anonyma sedan 1969 –  kärleksfulla stridsrop som i nära samverkan med Barkey har skrivit musiken till Mush-Room. Samarbetet beskrivs som att The Residents, ”masters of weird”, har hoppat upp på Grace Ellen Barkeys axlar, grabbat tag i hennes långa, toviga hår, och så har de galopperat iväg tillsammans in i en annan dimension där de dansar en gudomlig duett.

Ja, precis så känns det faktiskt.

Needcompany i Mush-Room. Fotograf Ursula Kaufmann

Needcompany i Mush-Room. Fotograf Ursula Kaufmann

Koreografin är gymnastiskt lekfull och stundvis oerhört vacker ihop med den rytmiska musiken. Dansspråket då och då märkvärdigt undfallande, oftast kraftfullt påfallande. Det teatrala spelet dominerar över dansen och helheten fungerar som riktigt underhållande konst där mystiska spår lämnas som påminner om att allt är möjligt. Det är ingen idé att tveka. Det finns inga ursäkter.
    
Det är intressant att alla medverkande uppenbarligen inte är dansare, men som de dansar ändå – med liv och lust, utan revirtänkande eller några som helst skygglappar. Performance-genren tillåter som bekant gränsöverskridanden, här även vad det gäller konstnärlig spänst och teknisk kapacitet där uttryckets värde och vikt vinner överlägset i den annars ständigt rådande tävlingen; jakten på den bästa danstekniken.
    
I Mush-Room är det varje individs personliga uttryck och konstnärliga kompetens som gäller och den helhet som individerna/artisterna skapar med sitt gränslösa utspel känns ovanligt starkt och genuint. De individuella formtopparna staplar sig oavbrutet på varandra i den nittio minuter korta föreställningen utan paus och andhämtning. Det är artisteri i högform.

Vi möter upprorsmakarsvampar, kärlekslängtanssvampar, maträttssvampar, svampmissiler och färgglada terroristsvampar med toapappersrullevapen, hjärtsolglasögon och glitter. Det låter inte klokt och det är det inte heller. Men det är väldigt kommunikativt.
    
Från att i början lite misstänksamt undra vad nu denna långhåriga man som skriker i mikrofonen egentligen har att säga, slutar man strax att tänka och sveps bara med och in i svamprummet. Vi skrattar, lever oss in och finner oss tydligen i att med ens ha börjat tro på – svampar.
   
Den genom hela stycket talade, agiterande texten, skriven av Grace Ellen Barkey, framförs i ett dynamiskt växelspel av var och en i ensemblen på engelska, franska och andra mer eller mindre kända språk. Det är lättillgängligt och helt galet. Publiken bjuds redan från början in att delta i kampen för svamparnas sak (!) och den interaktiva känslan förstärks särskilt när salongsljuset med jämna mellanrum tänds helt och föreställningen liksom i egen förvåning avbryter sig själv samtidigt som den i lika högt tempo bara fortsätter, i förtjust dialog med publiken.
    
Föreställningen är fysisk, förförisk, i vissa delar erotisk. Det är medryckande med en nästan skrämmande skönhet som tränger igenom och fördjupar den komiska absurditeten.

Needcompany i Mush-Room. Fotograf Phile Deprez

Needcompany i Mush-Room. Fotograf Phile Deprez

Grace Ellen Barkey, född i Surabaya, Indonesien och dansutbildad i Amsterdam, har arbetat som dansare och skådespelerska och grundade Needcompany 1986 tillsammans med regissören Jan Lauwers. De har sin bas i Bryssel och räknas idag som en av Europas stilbildande teatergrupper.

Att Barkey på Needcompanys hemsida presenteras som ”The president of the movement against melancholy” känns passande. Mush-Room är en synnerligen uppsluppen tillställning där det konstnärliga djupet känns mycket starkt, just tack vare den klädsamma frånvaron av melankoli. Grace Ellen Barkey ropar på sitt extroverta, helt egna språk ut sitt budskap ”befria ditt sinne!”

Det som händer i salongen är just detta. Våra sinnen befrias och flyger lätt förvirrade men lyckligt lössläppta omkring i den hallucinatoriska snårskogen av svampar, sporer och allmänmänsklig längtan efter frihet. Allt är möjligt i svamparnas rum.

Eller som de själva skriker i medryckande svampextas: 'We are alive and kicking! Full of exceptional dreams and cosmic wishes!'

Mush Room
Visuellt koncept: Lemm & Barkey
Koreografi och text: Grace Ellen Barkey
Musik: The Residents
På scen: Sung-Im Her, Yumiko Funaya, Benoît Gob, Maarten Seghers, Julien Faure, Mohamed Toukabri, Catherine Travelletti
Produktionschef: Luc Galle
Produktion: Needcompany
Samproduktion: PACT Zollverein (Essen),Internationale Figurentheater-Festival (Erlangen)
Med stöd av the Flemish authorities
Foto: Phile Deprez, The Residents

Anna Lafvas
9 april 2013


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil