Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Onegin i  Helsingfors, Edita Raušerová och Wilfried Jacobs. Foto Sakari Viika

Onegin i Helsingfors, Edita Raušerová och Wilfried Jacobs. Foto Sakari Viika

Onegin – ett drama värt en stor publik

HELSINGFORS: Baletten Onegin av John Cranko är en oerhört lyckad helhet. Fascinerande scenbilder avlöser varandra och skapar hunger efter mer av detta drama, tack!

Slutet av första akten med Tatjanas dröm lovar mycket, och hon är den egentliga huvudpersonen om man tänker noga. Det är lättare att identifiera sig med henne än med Onegin, vars tankevärld förblir oss något mer främmande. Vi kallar inte heller honom med förnamnet, Eugen, i denna balett – och inte heller de andra herrarna bland huvudpersonerna, Lenskij och Gremin.

Isabelle Ciaravola och Kenneth Greve i sista akten av Onegin. Foto Jack Devant

Isabelle Ciaravola och Kenneth Greve i sista akten av Onegin. Foto Jack Devant

Samma iscensättning av baletten, en klassiker från 1965 då Stuttgartbaletten hade världspremiär, visas överallt på sistone. Förutom i Helsingfors denna höst, för inte så länge sedan också i Stockholm. På kommande är den till Estoniateatern i Tallinn med premiär i mars 2015.

Allt stämmer så väl i detta verk, och man tröttnar inte på att se det åter och åter igen. Dess lugna stämning från en svunnen värld med kärleksdrama, dueller och scener ur livet på landsorten med lite fläkt av världen någonstans där ute med sina udda representanter – som titelpersonen. Så känslofyllt och med sina bästa tolkare på scenen ett toppdrama.

Helsingforspubliken fick i maj se den sista akten dansad på en galaföreställning med namnet Kenneth & Friends. Balettchefen Kenneth Greve dansade själv Onegins roll och som Tatjana sågs en underbar Isabelle Ciaravola, till i våras étoile (stjärna) på Parisoperan.

Dessa två dansare i fyrtioårsåldern med sin livserfarenhet skapade en stämning som är svår att uppnå om man är riktigt ung. De hade också tidigare erfarenhet från sina roller och detta innebar att de i dansen kunde glömma tekniken och ge sig hän åt tolkningen.

Det blev en upplevelse för oss alla i publiken, och skapade en förväntan inför denna höst och dess nypremiär med unga dansare, dansare som inte tidigare framträtt i detta verk.

Michal Krčmář och Tiina Myllymäki i drömscenen. Foto Mirka Klemola

Michal Krčmář och Tiina Myllymäki i drömscenen. Foto Mirka Klemola

Tatjana, Onegin, Olga och hennes Lenskij,  Gremin
På sin premiär som Tatjana gjorde Tiina Myllymäki en av sin bästa roller. Hennes unga flicka och senare gifta dam var tolkad med enkel och nyanserad elegans. Tiina – förstaprisvinnare i Mora 2002 – har under sin
karriär utvecklats positivt och innehar positionen som premiärdansare sedan 2012

Michal Krčmář, premiärdansare sedan 2011 och ännu inte fyllda 25 (förrän nästa juni), dansade Onegins roll. Som dansare har Michal en mängd goda egenskaper. Han är en atlet med säker teknik, har starka och elastiska hopp och fina linjer, och en stark närvaro på scenen.

Parets andra kväll blev riktigt lovande då samarbetet gick bättre än på premiären. Michal och Tiina lyckades bättre i lyften, och de tycktes också ha trängt in i sina svåra roller, i tolkningen av karaktärerna. Den nödvändiga andan av drama lyckades de båda också få med och meddela över rampen.

Tursamt för mig såg jag denna tredje rollfördelning två gånger. Det är synd att detta par inte denna gång fick uppträda mer. Med flera föreställningar går det ofta att utveckla saker.

Andra akten visade några delikata scener. Denna akt med bal, med Onegins ödesdigra beslut att avvisa Tatjana, med lek och flirt med Olga, och den påföljande duellen där utmanaren Lenskij blir skjuten av Onegin.

På balen dansar de unga som skall hitta en levnadspartner, men också de äldre, föräldrarna, tanter och gubbar. Många av dem gjorde sina roller med stort engagemang. Anastasia Dunets som modern med omtanke om sina döttrar, de tre gamla damerna Minna Alaraudanjoki, Aino Ettala och Anandah Kononen – likaså herrarna Jouka Valkama, Aki Pakarinen, Asla Jääskeläinen och Aapo Siikala i sina respektive roller.

Olga, denna gång Eun-Ji Ha, gjorde sin roll flickaktigt, dansant luftigt och skönt. Hon har en suverän teknik och är sedan 2013 étoile på Nationaloperan.

Lenskij, Olgas älskade, gjordes av Florian Modan, mycket ung också han – balettskolan avslutad i Stuttgart 2010. Av Florian har vi en del att vänta. En angenäm dansprestation.

Lenskij och Olga, Florian Modan och Linda Haakana. Foto Sakari Viika

Lenskij och Olga, Florian Modan och Linda Haakana. Foto Sakari Viika

Gremin – Tatjanas äkta man
Eemu Äikiös partnerarbete ser ut att vara utomordentligt, och man har också kunnat lägga märke till den positiva utvecklingen i hans dansteknik. Om han ännu lite mer kunde ägna uppmärksamhet åt sina ansiktsuttryck skulle hans artisteri framstå ännu bättre. En liten glimt åt det hållet kunde ses på stället där Gremin tar avsked av Tatjana för att åka till tjänstgöring.

Balettkåren lyser i de gemensamma scenerna. När tredje akten påbörjas med polonäs i det greminska hemmet är stämningen festlig. Storslagen blir balen med dess eleganta och danskunniga gäster, och damerna blir i sin tur och turvis en del av Onegins fantasivärld.

De är gestalter som påminner om Tatjana, vilken denne olycklige man återser efter många år, inte längre som en blyg ung flicka utan en åtråvärd dam av värld – nu som fru till vännen Gremin.

Henne ska Onegin ha. Det är dock hon som bestämmer, och det blir ett – om också ett tvekande – nej, men det står fast.

Desislava Stoeva och Jani Talo som Tatjana och Gremin. Foto Sakari Viika

Desislava Stoeva och Jani Talo som Tatjana och Gremin. Foto Sakari Viika

Den trogna balettpubliken har hittat till Onegins föreställningar, men annars har verket inte blivit så populärt som man skulle önska sig. De som inte kommer regelbundet men har sett det tycks ha blivit mycket positivt överraskade.

Det var drama för hela slanten, och inte minst när Tatjana i slutet desperat visa Onegin på dörren efter en avgörande och slutlig duett med den man som hon drömt om en gång i sitt liv.

Anita Jokela
27 okt 2014


  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil