Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Onegin i  Helsingfors, Edita Raušerová och Wilfried Jacobs. Foto Sakari Viika

Onegin i Helsingfors, Edita Raušerová och Wilfried Jacobs. Foto Sakari Viika

Onegin – ett drama värt en stor publik

HELSINGFORS: Baletten Onegin av John Cranko är en oerhört lyckad helhet. Fascinerande scenbilder avlöser varandra och skapar hunger efter mer av detta drama, tack!

Slutet av första akten med Tatjanas dröm lovar mycket, och hon är den egentliga huvudpersonen om man tänker noga. Det är lättare att identifiera sig med henne än med Onegin, vars tankevärld förblir oss något mer främmande. Vi kallar inte heller honom med förnamnet, Eugen, i denna balett – och inte heller de andra herrarna bland huvudpersonerna, Lenskij och Gremin.

Isabelle Ciaravola och Kenneth Greve i sista akten av Onegin. Foto Jack Devant

Isabelle Ciaravola och Kenneth Greve i sista akten av Onegin. Foto Jack Devant

Samma iscensättning av baletten, en klassiker från 1965 då Stuttgartbaletten hade världspremiär, visas överallt på sistone. Förutom i Helsingfors denna höst, för inte så länge sedan också i Stockholm. På kommande är den till Estoniateatern i Tallinn med premiär i mars 2015.

Allt stämmer så väl i detta verk, och man tröttnar inte på att se det åter och åter igen. Dess lugna stämning från en svunnen värld med kärleksdrama, dueller och scener ur livet på landsorten med lite fläkt av världen någonstans där ute med sina udda representanter – som titelpersonen. Så känslofyllt och med sina bästa tolkare på scenen ett toppdrama.

Helsingforspubliken fick i maj se den sista akten dansad på en galaföreställning med namnet Kenneth & Friends. Balettchefen Kenneth Greve dansade själv Onegins roll och som Tatjana sågs en underbar Isabelle Ciaravola, till i våras étoile (stjärna) på Parisoperan.

Dessa två dansare i fyrtioårsåldern med sin livserfarenhet skapade en stämning som är svår att uppnå om man är riktigt ung. De hade också tidigare erfarenhet från sina roller och detta innebar att de i dansen kunde glömma tekniken och ge sig hän åt tolkningen.

Det blev en upplevelse för oss alla i publiken, och skapade en förväntan inför denna höst och dess nypremiär med unga dansare, dansare som inte tidigare framträtt i detta verk.

Michal Krčmář och Tiina Myllymäki i drömscenen. Foto Mirka Klemola

Michal Krčmář och Tiina Myllymäki i drömscenen. Foto Mirka Klemola

Tatjana, Onegin, Olga och hennes Lenskij,  Gremin
På sin premiär som Tatjana gjorde Tiina Myllymäki en av sin bästa roller. Hennes unga flicka och senare gifta dam var tolkad med enkel och nyanserad elegans. Tiina – förstaprisvinnare i Mora 2002 – har under sin
karriär utvecklats positivt och innehar positionen som premiärdansare sedan 2012

Michal Krčmář, premiärdansare sedan 2011 och ännu inte fyllda 25 (förrän nästa juni), dansade Onegins roll. Som dansare har Michal en mängd goda egenskaper. Han är en atlet med säker teknik, har starka och elastiska hopp och fina linjer, och en stark närvaro på scenen.

Parets andra kväll blev riktigt lovande då samarbetet gick bättre än på premiären. Michal och Tiina lyckades bättre i lyften, och de tycktes också ha trängt in i sina svåra roller, i tolkningen av karaktärerna. Den nödvändiga andan av drama lyckades de båda också få med och meddela över rampen.

Tursamt för mig såg jag denna tredje rollfördelning två gånger. Det är synd att detta par inte denna gång fick uppträda mer. Med flera föreställningar går det ofta att utveckla saker.

Andra akten visade några delikata scener. Denna akt med bal, med Onegins ödesdigra beslut att avvisa Tatjana, med lek och flirt med Olga, och den påföljande duellen där utmanaren Lenskij blir skjuten av Onegin.

På balen dansar de unga som skall hitta en levnadspartner, men också de äldre, föräldrarna, tanter och gubbar. Många av dem gjorde sina roller med stort engagemang. Anastasia Dunets som modern med omtanke om sina döttrar, de tre gamla damerna Minna Alaraudanjoki, Aino Ettala och Anandah Kononen – likaså herrarna Jouka Valkama, Aki Pakarinen, Asla Jääskeläinen och Aapo Siikala i sina respektive roller.

Olga, denna gång Eun-Ji Ha, gjorde sin roll flickaktigt, dansant luftigt och skönt. Hon har en suverän teknik och är sedan 2013 étoile på Nationaloperan.

Lenskij, Olgas älskade, gjordes av Florian Modan, mycket ung också han – balettskolan avslutad i Stuttgart 2010. Av Florian har vi en del att vänta. En angenäm dansprestation.

Lenskij och Olga, Florian Modan och Linda Haakana. Foto Sakari Viika

Lenskij och Olga, Florian Modan och Linda Haakana. Foto Sakari Viika

Gremin – Tatjanas äkta man
Eemu Äikiös partnerarbete ser ut att vara utomordentligt, och man har också kunnat lägga märke till den positiva utvecklingen i hans dansteknik. Om han ännu lite mer kunde ägna uppmärksamhet åt sina ansiktsuttryck skulle hans artisteri framstå ännu bättre. En liten glimt åt det hållet kunde ses på stället där Gremin tar avsked av Tatjana för att åka till tjänstgöring.

Balettkåren lyser i de gemensamma scenerna. När tredje akten påbörjas med polonäs i det greminska hemmet är stämningen festlig. Storslagen blir balen med dess eleganta och danskunniga gäster, och damerna blir i sin tur och turvis en del av Onegins fantasivärld.

De är gestalter som påminner om Tatjana, vilken denne olycklige man återser efter många år, inte längre som en blyg ung flicka utan en åtråvärd dam av värld – nu som fru till vännen Gremin.

Henne ska Onegin ha. Det är dock hon som bestämmer, och det blir ett – om också ett tvekande – nej, men det står fast.

Desislava Stoeva och Jani Talo som Tatjana och Gremin. Foto Sakari Viika

Desislava Stoeva och Jani Talo som Tatjana och Gremin. Foto Sakari Viika

Den trogna balettpubliken har hittat till Onegins föreställningar, men annars har verket inte blivit så populärt som man skulle önska sig. De som inte kommer regelbundet men har sett det tycks ha blivit mycket positivt överraskade.

Det var drama för hela slanten, och inte minst när Tatjana i slutet desperat visa Onegin på dörren efter en avgörande och slutlig duett med den man som hon drömt om en gång i sitt liv.

Anita Jokela
27 okt 2014


  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil