Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Onegin i  Helsingfors, Edita Raušerová och Wilfried Jacobs. Foto Sakari Viika

Onegin i Helsingfors, Edita Raušerová och Wilfried Jacobs. Foto Sakari Viika

Onegin – ett drama värt en stor publik

HELSINGFORS: Baletten Onegin av John Cranko är en oerhört lyckad helhet. Fascinerande scenbilder avlöser varandra och skapar hunger efter mer av detta drama, tack!

Slutet av första akten med Tatjanas dröm lovar mycket, och hon är den egentliga huvudpersonen om man tänker noga. Det är lättare att identifiera sig med henne än med Onegin, vars tankevärld förblir oss något mer främmande. Vi kallar inte heller honom med förnamnet, Eugen, i denna balett – och inte heller de andra herrarna bland huvudpersonerna, Lenskij och Gremin.

Isabelle Ciaravola och Kenneth Greve i sista akten av Onegin. Foto Jack Devant

Isabelle Ciaravola och Kenneth Greve i sista akten av Onegin. Foto Jack Devant

Samma iscensättning av baletten, en klassiker från 1965 då Stuttgartbaletten hade världspremiär, visas överallt på sistone. Förutom i Helsingfors denna höst, för inte så länge sedan också i Stockholm. På kommande är den till Estoniateatern i Tallinn med premiär i mars 2015.

Allt stämmer så väl i detta verk, och man tröttnar inte på att se det åter och åter igen. Dess lugna stämning från en svunnen värld med kärleksdrama, dueller och scener ur livet på landsorten med lite fläkt av världen någonstans där ute med sina udda representanter – som titelpersonen. Så känslofyllt och med sina bästa tolkare på scenen ett toppdrama.

Helsingforspubliken fick i maj se den sista akten dansad på en galaföreställning med namnet Kenneth & Friends. Balettchefen Kenneth Greve dansade själv Onegins roll och som Tatjana sågs en underbar Isabelle Ciaravola, till i våras étoile (stjärna) på Parisoperan.

Dessa två dansare i fyrtioårsåldern med sin livserfarenhet skapade en stämning som är svår att uppnå om man är riktigt ung. De hade också tidigare erfarenhet från sina roller och detta innebar att de i dansen kunde glömma tekniken och ge sig hän åt tolkningen.

Det blev en upplevelse för oss alla i publiken, och skapade en förväntan inför denna höst och dess nypremiär med unga dansare, dansare som inte tidigare framträtt i detta verk.

Michal Krčmář och Tiina Myllymäki i drömscenen. Foto Mirka Klemola

Michal Krčmář och Tiina Myllymäki i drömscenen. Foto Mirka Klemola

Tatjana, Onegin, Olga och hennes Lenskij,  Gremin
På sin premiär som Tatjana gjorde Tiina Myllymäki en av sin bästa roller. Hennes unga flicka och senare gifta dam var tolkad med enkel och nyanserad elegans. Tiina – förstaprisvinnare i Mora 2002 – har under sin
karriär utvecklats positivt och innehar positionen som premiärdansare sedan 2012

Michal Krčmář, premiärdansare sedan 2011 och ännu inte fyllda 25 (förrän nästa juni), dansade Onegins roll. Som dansare har Michal en mängd goda egenskaper. Han är en atlet med säker teknik, har starka och elastiska hopp och fina linjer, och en stark närvaro på scenen.

Parets andra kväll blev riktigt lovande då samarbetet gick bättre än på premiären. Michal och Tiina lyckades bättre i lyften, och de tycktes också ha trängt in i sina svåra roller, i tolkningen av karaktärerna. Den nödvändiga andan av drama lyckades de båda också få med och meddela över rampen.

Tursamt för mig såg jag denna tredje rollfördelning två gånger. Det är synd att detta par inte denna gång fick uppträda mer. Med flera föreställningar går det ofta att utveckla saker.

Andra akten visade några delikata scener. Denna akt med bal, med Onegins ödesdigra beslut att avvisa Tatjana, med lek och flirt med Olga, och den påföljande duellen där utmanaren Lenskij blir skjuten av Onegin.

På balen dansar de unga som skall hitta en levnadspartner, men också de äldre, föräldrarna, tanter och gubbar. Många av dem gjorde sina roller med stort engagemang. Anastasia Dunets som modern med omtanke om sina döttrar, de tre gamla damerna Minna Alaraudanjoki, Aino Ettala och Anandah Kononen – likaså herrarna Jouka Valkama, Aki Pakarinen, Asla Jääskeläinen och Aapo Siikala i sina respektive roller.

Olga, denna gång Eun-Ji Ha, gjorde sin roll flickaktigt, dansant luftigt och skönt. Hon har en suverän teknik och är sedan 2013 étoile på Nationaloperan.

Lenskij, Olgas älskade, gjordes av Florian Modan, mycket ung också han – balettskolan avslutad i Stuttgart 2010. Av Florian har vi en del att vänta. En angenäm dansprestation.

Lenskij och Olga, Florian Modan och Linda Haakana. Foto Sakari Viika

Lenskij och Olga, Florian Modan och Linda Haakana. Foto Sakari Viika

Gremin – Tatjanas äkta man
Eemu Äikiös partnerarbete ser ut att vara utomordentligt, och man har också kunnat lägga märke till den positiva utvecklingen i hans dansteknik. Om han ännu lite mer kunde ägna uppmärksamhet åt sina ansiktsuttryck skulle hans artisteri framstå ännu bättre. En liten glimt åt det hållet kunde ses på stället där Gremin tar avsked av Tatjana för att åka till tjänstgöring.

Balettkåren lyser i de gemensamma scenerna. När tredje akten påbörjas med polonäs i det greminska hemmet är stämningen festlig. Storslagen blir balen med dess eleganta och danskunniga gäster, och damerna blir i sin tur och turvis en del av Onegins fantasivärld.

De är gestalter som påminner om Tatjana, vilken denne olycklige man återser efter många år, inte längre som en blyg ung flicka utan en åtråvärd dam av värld – nu som fru till vännen Gremin.

Henne ska Onegin ha. Det är dock hon som bestämmer, och det blir ett – om också ett tvekande – nej, men det står fast.

Desislava Stoeva och Jani Talo som Tatjana och Gremin. Foto Sakari Viika

Desislava Stoeva och Jani Talo som Tatjana och Gremin. Foto Sakari Viika

Den trogna balettpubliken har hittat till Onegins föreställningar, men annars har verket inte blivit så populärt som man skulle önska sig. De som inte kommer regelbundet men har sett det tycks ha blivit mycket positivt överraskade.

Det var drama för hela slanten, och inte minst när Tatjana i slutet desperat visa Onegin på dörren efter en avgörande och slutlig duett med den man som hon drömt om en gång i sitt liv.

Anita Jokela
27 okt 2014


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil