Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Kira Hilli och Samuel Haramo i Satumaan Päivikki (Päivikki från Sagolandet). Foto Susanna Reitamo.

Kira Hilli och Samuel Haramo i Satumaan Päivikki (Päivikki från Sagolandet). Foto Susanna Reitamo.

Gala för stipendier till unga dansare

HELSINGFORS:  Även den här våren har Pro Dance-galan genomförts i Helsingfors. Programmet var varierande och på scenen sågs både amatörer (läs: de som älskar denna konst) och proffs med stjärnstatus från Operan. Alla dansare som uppträdde gjorde det gratis och bidrog på detta sätt till det goda ändamålet.

Som konferencierer fungerade Anita Remitz, även ordförande i föreningen Pro Dance, och maken Sakari Reitamo. De berättade om verksamheten vars syfte är att årligen ordna en gala och dela ut stipendier till unga dansare.

Polzunets, en Ukrainsk dans, med dansare från Helsingfors Dansinstitut (15-17år). Foto Susanna Reitamo

Polzunets, en Ukrainsk dans, med dansare från Helsingfors Dansinstitut (15-17år). Foto Susanna Reitamo

Tolv små clowner i åldern 7-8 år från Helsingin Tanssiopisto (Helsingfors Dansinstitut) fick inleda och skapade genast, med sitt glada uppträdande, en munter stämning hos publiken.

Andra grupper med barn och unga avlöste varandra i god takt tills det var dags för mer avancerade nummer. För ett av dessa svarade 15-åriga Kira Hilli (pristagare i Falun) och 16-åriga Samuel Haramo med en scen från Maj-Lis Rajalas balett med namnet Satumaan Päivikki (ungefär Päivikki från Sagolandet). Den baletten skapade hon i början av 1990 till Operans balettelever och kommande solister

Kira (från Helsingin Tanssiopisto) lyste i denna roll som den unga fräscha flickan, vilket hon ju själv är också, skicklig i tekniken och strålande glad och avslappnad i dansen. Samuel (från Operans balettelevskola) tog sin uppgift med allvar och var en koncentrerad och god partner till Kira.

Eerika Kraft som Spindeln i Pessi och Illusia. Foto Susanna Reitamo

Eerika Kraft som Spindeln i Pessi och Illusia. Foto Susanna Reitamo

En scen ur Heikki Värtsis balett från 1950-talet Pessi ja Illusia (Pessi och Illusia) till Ahti Sonninens musik dansades av Emma Ikävalko (Illusia), Aaron Saira (Pessi) och Eerika Kraft (Ristilukki = Spindeln), alla från Lappeenrannan Tanssiopisto (Dansinstitutet i Willmanstrand).

Kaija Kontunen-Forsblom hade som repetitör gjort ett bra jobb och speciellt fäste man uppmärksamhet på Eerika Krafts mogna uppträdande i spindelns roll.

Före pausen sågs även Operans Eun-Ji Ha och Frans Valkama i zigenar-pas de deux ur Don Quijote, njutbart  lätt och underhållande. Efter möjligheterna till mingel satte man sig åter ner på bänkarna i salen. Några fler unga uppträdde skickligt i sina nummer och därefter återkom operabalettens dansare.

Julia Holmén och dansare från Helsingfors dansinstitut i Girl in Black. Foto Susanna Reitamo

Julia Holmén och dansare från Helsingfors dansinstitut i Girl in Black. Foto Susanna Reitamo

Mai Komori och Oliver Jahelka i första delen av tredje aktens pas de deux ur Paquita, säkra och kunniga. Den fina unga danssolisten Maria Baranova och Sergej Popov, ännu ung men under utveckling i krävande roller, framträdde i ett pas de deux ur Svansjöns tredje akt. Och efter stipendieutdelningen – det eleganta paret Desislava Stoeva och Michal Krčmář i pas de deux ur Don Quijotes tredje akt.

I sistnämnda fallet kunde man se ett bra påbörjat samarbete i partnerskapet. Tyvärr har Stoeva senare varit sjukskriven på grund av skada. Maria Baranova likaså, hon skulle ha dansat under våren som ledande solist både i Mumintrollet på kometjakt av Anandah Kononen och En midsommarnattsdröm av Jorma Elo. Det blev en intressant och lyckad kväll och publiken trivdes. Nästa vår träffas man igen!

Desislava Stoeva och Michal Krčmář i Don Quijote. Fofo Susanna Reitamo

Desislava Stoeva och Michal Krčmář i Don Quijote. Fofo Susanna Reitamo

Fem unga stipendiater, fr.v: Viivi Ahola, Konsta Roos, Erika Vilander, Oskari Nyyssölä, Jane Sievänen. Foto Susanna Reitamo

Fem unga stipendiater, fr.v: Viivi Ahola, Konsta Roos, Erika Vilander, Oskari Nyyssölä, Jane Sievänen. Foto Susanna Reitamo

Stipendiater:
Professionella dansare, vardera 1 500 €:
Franz Valkama och Michal Krčmář

Koreograf, 1.000 €:
Marina Tirkkonen

Studerande, vardera  500 €:
Oskari Nyyssölä, Konsta Roos, Jane Sievänen, Viivi Ahola, Erika Vilander.

Alexandersteatern
kallas idag Helsingfors gamla operahus. Byggnaden från 1800-talet var ursprungligen ett  ryskt teaterhus med tämligen små utrymmen. Senare har man byggt om i huset och ett annex med övningsalar och annat står invid det äldre.

Idag förstår man knappt hur det fram till 1993 kunde dansas stora balettverk typ Svansjön på en scen på vilken dansare kommer från kulissen till höger med ett till två hopp fram till kulissen i vänster.

Anita Jokela
18 maj 2015


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil