Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anneli Alhanko. Foto Per Andersson

Anneli Alhanko. Foto Per Andersson

Base23 vill förmedla teknik och passion

STOCKHOLM: Efter en lång och framgångsrik karriär som prima ballerina la Anneli Alhanko sina dansskor åt sidan för att på ett annat sätt arbeta för dansen fortsatta framväxt i Sverige.

Den egna dansskolan Base23 är en av huvudstadens största dansskolor med allt från hobbydans till en treårig yrkesmusikalutbildning (SMU, Stockholms musikalutbildning).

Under dryga fyra år har de från grunden byggt en dansutbildning för konstnärligt skapande inom såväl balett, modern dans, jazz, musikal som streetdance.

Anneli, 2010 startade du dansskolan Base23 tillsammans med Eva Johnson. Skolan har växt explosionsartat. Vad var tanken från början?
Att vara dansare idag är så otroligt krävande och man måste behärska flera stilar. Evas och min dröm vara att samla olika stilar under ett tak, för att underlätta för de som vill dansa olika genrer. Jag tycker att baletträningen är grunden för en bra danskarriär, så baletten var ju helt självklar. Sedan var också musikal givet.

Vi har även dansarlinjen där eleverna tränar klassisk balett, jazz och modern. Streetlinjen finns också och det är en genre som växer sig större och större.

När det gäller musikalutbildning så ville vi kunna konkurrera med London och New York och då tänkte vi att vi måste satsa på en eftergymnasial artistutbildning där man får lika mycket dans, sång och teater. Till våren går första årskullen ut. Det är så fantastiskt att se hur de har utvecklats och det ska bli jättespännande att se dem på olika scener. Avgångseleverna är superproffsiga.  
 
Vad upplever du är styrkorna med dansskolan Base23?
Styrkorna är lärarna och kvaliteten vi håller i vår undervisning. Vilket bland annat märks genom alla uppdrag som vi får och det är så roligt med alla föreställningar vi gör. Nyligen gjorde vi en fantastisk Drottning Kristina som spelades på slottet. En annan styrka är att när man vänder sig till den här skolan kan man få bra undervisning inom olika genrer som bland annat balett, musikal, jazz och street.

Uppdragen som Anneli nämner är många. Bland annat har elever från skolan medverkat i olika TV-program, galor med mera. Just nu pågår bland annat dansutbildning för de barn som fått roller i musikalen Billy Elliot som ska sättas upp i Malmö och Stockholm.
 
Vad skulle du vilja utveckla?
Vi är stenhårda med att kvaliteten ska vara bra och arbetar aktivt med att hitta nya sätt att nå kvalitet. Vi har uteslutande fantastiska lärare i och med att vi får välja dem själva. Det är inte lätt att vara lärare, man är väldigt ensam. Linjernas konstnärliga ledare har som uppgift att ge lärarkåren inspiration och verktyg att nå eleverna på bästa sätt.

Det är viktigt att eleverna förstår vad de ska göra och varför. Jag var i 20-årsåldern när jag åkte till Monte Carlo och Marika Besobrasova som hjälpte mig lägga om hela min teknik och öka min förståelse för hur och varför jag skulle träna. Jag har även vidareutbildat mig för fantastiska lärare i New York och för Annika Lööf. Annika och jag har jobbat väldigt nära i många år.

Det är det här som jag känner att jag vill ge ungdomarna. De ska få rätt grund från början, för att kunna utvecklas till skickliga dansare och minska skaderisken. Jag säger till musikaltreorna, tänk nu på vad ni har lärt er så ni har det med er i resten av livet.

Anneli Alhanko med elever vid Base23. Foto Per Andersson

Anneli Alhanko med elever vid Base23. Foto Per Andersson

Vad vill du förmedla till unga blivande dansare?
Dels att hitta en bra, inspirerande och kreativ miljö att dansa i. Hitta någon som kan förmedla både teknik, passion och locka fram det bästa ur dig. Men viktigast är att hitta sin egen drivkraft. Det är drivkraften, passionen och glöden i dig själv som för dig framåt, att kunna fortsätta trots motgångar. Det är väl den drivkraften jag själv har haft.

Det är tufft för dagens dansare. Konkurrens kommer från olika delar av världen på ett annat sätt än tidigare och det gäller det att vara bra på många olika sätt och dansstilar.

Visst har jag undrat varför jag håller på, men slutligen är det för att jag älskar det jag gjorde och fortfarande gör. För mig är det så underbart att se unga människor utvecklas och utvecklas på rätt sätt. Att få en grundlig utbildning är något jag önskar att alla skulle få.

Jenny Berkán
22 maj 2015


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil