Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anneli Alhanko. Foto Per Andersson

Anneli Alhanko. Foto Per Andersson

Base23 vill förmedla teknik och passion

STOCKHOLM: Efter en lång och framgångsrik karriär som prima ballerina la Anneli Alhanko sina dansskor åt sidan för att på ett annat sätt arbeta för dansen fortsatta framväxt i Sverige.

Den egna dansskolan Base23 är en av huvudstadens största dansskolor med allt från hobbydans till en treårig yrkesmusikalutbildning (SMU, Stockholms musikalutbildning).

Under dryga fyra år har de från grunden byggt en dansutbildning för konstnärligt skapande inom såväl balett, modern dans, jazz, musikal som streetdance.

Anneli, 2010 startade du dansskolan Base23 tillsammans med Eva Johnson. Skolan har växt explosionsartat. Vad var tanken från början?
Att vara dansare idag är så otroligt krävande och man måste behärska flera stilar. Evas och min dröm vara att samla olika stilar under ett tak, för att underlätta för de som vill dansa olika genrer. Jag tycker att baletträningen är grunden för en bra danskarriär, så baletten var ju helt självklar. Sedan var också musikal givet.

Vi har även dansarlinjen där eleverna tränar klassisk balett, jazz och modern. Streetlinjen finns också och det är en genre som växer sig större och större.

När det gäller musikalutbildning så ville vi kunna konkurrera med London och New York och då tänkte vi att vi måste satsa på en eftergymnasial artistutbildning där man får lika mycket dans, sång och teater. Till våren går första årskullen ut. Det är så fantastiskt att se hur de har utvecklats och det ska bli jättespännande att se dem på olika scener. Avgångseleverna är superproffsiga.  
 
Vad upplever du är styrkorna med dansskolan Base23?
Styrkorna är lärarna och kvaliteten vi håller i vår undervisning. Vilket bland annat märks genom alla uppdrag som vi får och det är så roligt med alla föreställningar vi gör. Nyligen gjorde vi en fantastisk Drottning Kristina som spelades på slottet. En annan styrka är att när man vänder sig till den här skolan kan man få bra undervisning inom olika genrer som bland annat balett, musikal, jazz och street.

Uppdragen som Anneli nämner är många. Bland annat har elever från skolan medverkat i olika TV-program, galor med mera. Just nu pågår bland annat dansutbildning för de barn som fått roller i musikalen Billy Elliot som ska sättas upp i Malmö och Stockholm.
 
Vad skulle du vilja utveckla?
Vi är stenhårda med att kvaliteten ska vara bra och arbetar aktivt med att hitta nya sätt att nå kvalitet. Vi har uteslutande fantastiska lärare i och med att vi får välja dem själva. Det är inte lätt att vara lärare, man är väldigt ensam. Linjernas konstnärliga ledare har som uppgift att ge lärarkåren inspiration och verktyg att nå eleverna på bästa sätt.

Det är viktigt att eleverna förstår vad de ska göra och varför. Jag var i 20-årsåldern när jag åkte till Monte Carlo och Marika Besobrasova som hjälpte mig lägga om hela min teknik och öka min förståelse för hur och varför jag skulle träna. Jag har även vidareutbildat mig för fantastiska lärare i New York och för Annika Lööf. Annika och jag har jobbat väldigt nära i många år.

Det är det här som jag känner att jag vill ge ungdomarna. De ska få rätt grund från början, för att kunna utvecklas till skickliga dansare och minska skaderisken. Jag säger till musikaltreorna, tänk nu på vad ni har lärt er så ni har det med er i resten av livet.

Anneli Alhanko med elever vid Base23. Foto Per Andersson

Anneli Alhanko med elever vid Base23. Foto Per Andersson

Vad vill du förmedla till unga blivande dansare?
Dels att hitta en bra, inspirerande och kreativ miljö att dansa i. Hitta någon som kan förmedla både teknik, passion och locka fram det bästa ur dig. Men viktigast är att hitta sin egen drivkraft. Det är drivkraften, passionen och glöden i dig själv som för dig framåt, att kunna fortsätta trots motgångar. Det är väl den drivkraften jag själv har haft.

Det är tufft för dagens dansare. Konkurrens kommer från olika delar av världen på ett annat sätt än tidigare och det gäller det att vara bra på många olika sätt och dansstilar.

Visst har jag undrat varför jag håller på, men slutligen är det för att jag älskar det jag gjorde och fortfarande gör. För mig är det så underbart att se unga människor utvecklas och utvecklas på rätt sätt. Att få en grundlig utbildning är något jag önskar att alla skulle få.

Jenny Berkán
22 maj 2015


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil