Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anneli Alhanko på sin skola Base23. Foto Daniel Roos – www.danielroos.se

Anneli Alhanko på sin skola Base23. Foto Daniel Roos – www.danielroos.se

Svensk version av Billy Elliot på gång

STOCKHOLM: ”Alla roller ska vara karaktärsmässigt väl besatta, det är otroligt viktigt för att musikalen ska verka trovärdig,” säger Anneli Alhanko till Dansportalen.

Det är hennes och Eva Johnsons skola Base23 på Östermalm i Stockholm som fått uppdraget att träna dem som ska spela rollen som Billy och Michael för den svenska versionen av Billy Elliot the Musical.

Premiär är det på Malmö Opera 13 februari 2016 och i Stockholm i februari 2017 på Stadsteaterns stora scen i Kulturhuset vid Sergels torg.

Nils 13 år, Jesper 12 år och Grim 12 år vid audition för Billy Elliot. Foto Cristian Hillbom

Nils 13 år, Jesper 12 år och Grim 12 år vid audition för Billy Elliot. Foto Cristian Hillbom

Jacob 13 år och Oscar 11 år vid Stadsteaterns audition för Billy Elliot. Foto Cristian Hillbom

Jacob 13 år och Oscar 11 år vid Stadsteaterns audition för Billy Elliot. Foto Cristian Hillbom

I dag har man tagit ut 16 aspiranter som senare ska väljas ut att spela rollen som antingen Billy eller Michael.

”Det är så otroligt bärande roller både Billy och Michael. Jag har sett föreställningen både i London och i New York. Det innebär att de måste kunna både dansa, sjunga, steppa, utföra akrobatik och skådespela”, säger Anneli och jag inser att det blir en rejäl resa för de unga adepterna som ska göra rollerna.

”Jag fick en förfrågan från början om vi på Base23 kunde ta hand om utbildningen, och vi sa omedelbart JA absolut! Men det beror på att vi har alla dansformerna på vår skola, vi har balett, teater, musik, sång och stepp. För akrobatiken fick vi ta in en extra resurs.”

Men att hitta några som kan lära sig alla dessa konstnärliga variationer måste ju ända vara en utmaning?

”Ja det är riktigt, vi har bland aspiranterna de som är bra på att sjunga, andra på att spela teater och att dansa. Det är nu vårt jobb att se till att de kan dessa fem olika moment som ingår i showen.”

Roine Söderlundh. Foto Base23

Roine Söderlundh. Foto Base23

”Det är vår konstnärlige ledare Roine Söderlundh som ansvarar för koregrafin till den svenska versionen av Billy Elliot, men först ska han nu sätta upp Top Hat på Malmöoperan.”

”Efter den uppsättningen ska han på allvar börja med musikalen. Det ska bli mycket dans i den svenska versionen av Billy Elliot", säger Anneli.

”Det är Malmöoperan tillsammans med Stockholms stadsteater som tagit hit Billy Elliot till Sverige. Och då har man valt att ha Sverigepremiär i Malmö 13 februari 2016. Det är deras produktion och de har sedan frågat oss om vi vill ta hand om utbildningen av rollerna Billy och Michael till musikalen.”

Alla Billy/Michael-roller kanske besätts av enbart ungdomar från Stockholmsområdet. 

"Det var pojkar också från andra delar av landet som sökte, men de som kom in på utbildningen är, förutom en pojke från Göteborg, de flesta från Stockholmsområdet," säger Anneli.

Det är idag ingen från Skåne som valts att spela de yngre rollerna i uppsättningen. Större delen av repetitionerna sker i Stockholm och föreställningarna i Malmö läggs i anslutning till helgerna. De har med sig personal till Malmö som ska studera med dem så att de kan hålla samma tempo i undervisningen som övriga i klassen de går i. De är i Malmö cirka 1,5 månad för att repetera föreställningen innan premiären.

I Malmö spelas föreställningen fram till 2 juni. Under hösten 2016 repeteras föreställningen och troligen måste även nya pojkar tränas för rollen som Billy/Michael inför stockholmspremiären i februari 2017.

”Det som har gjort mycket för pojkdansen är hip-hop och street. Det är många unga pojkar som kommer hit och vill dansa hip-hop och så ser de att det finns mycket annat också. Men det är hip-hop som lockar dem…”

Varför har Billy Elliot the Musical blivet en så megahit?

”Det är en stark historia och en annorlunda historia, detta att en ung pojke inte får göra som han vill för att konventionerna säger att han inte ska dansa. Där har vi kommit mycket längre idag än i England på 1980-talet…”

”Både filmen och musikalen har nått en otroligt bred publik, som lockats av blandningen av det sociala ämnet och att vi följer en persons utveckling till att just få vara sig själv…”, avslutar Anneli Alhanko.

Cristian Hillbom
18 juni 2015


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil