Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

endansaresliv1

En dag i en dansares liv - av och med Kungliga Baletten. Under två kvällar i maj 2019 bjöd Kungliga Baletten in till en föreställningen som låter en liten, intim publik komma riktigt nära deras vardag. Ledda av premiärdansare Nathalie Nordquist som var kvällens värd och ciceron, fick publiken ta del av allt från repetitioner till hur man arbetar fram en koreografi, hur man förbereder skor och hur man sminkar sig. Och Nathalie delade med sig med ord och bild från sin karriär. Deltog gjorde dansarna Nathalie Nordquist, Dmitry Zagrebin, Luiza Lopes, Kisa Nakashima och Erik Rudquist. Balettchef Nicolas Le Riche coachade repetitör Hlin Hjalmarsdottir jobbade med koreografimoment. Foto Kentaro Mitsumori

10 jun
2019

Ur en dansares vardag

STOCKHOLM: Vid blott två tillfällen i maj gavs på Operans Rotunda en timslång studioföreställning under namnet En dag i en dansares liv. Mycket dans, levande musik, en klartänkt ackompanjerande text där inga ord var överflödiga. Informativt, upplysande och pedagogiskt, genomsyrat av kärlek till dansen. Kort sagt en juvel till dokumentär...

Mamma till förställningen var premiärdansaren Nathalie Nordquist. Hon började med sin egen väg till dansen. Ett framförande av La fille Mal gardée fick henne, som blyg ung flicka, att inse hur mycket det är möjligt att säga utan att ens öppna munnen.

I avsnittet Daglig träning leddes en kort skola av balettchefen Nicolas Le Riche. Första solistdansaren Luiza Lopes, premiärdansaren Dmitry Zagrebin och kårdansarna Kisa Nakashima och Erik Rudkvist (de fyra medverkande dansarna i programmet) fick visa övningar vid stången och på golvet. Balettchefen framhöll att det mot slutet av varje daglig skola också brukar beredas plats för någon extrakrydda. Zagrebin visade då ett par härliga prov på sin imponerande förmåga att göra piruetter.

endansaresliv4

Nathalie Nordquist delade med sig med ord och bild från sin karriär. Foto Kentaro Mitsumori

I sin både dokumentära och konstnärliga föreställning resonerar Nathalie Nordquist också om kostymer, smink och mask. Tre dansinslag återstår. I ett avsnitt repeterar balettmästaren Hlín Hjálmarsdóttir ett stycke modern dans med Kisa Nakashima och Erik Rudqvist. Dylika repetitioner har sitt alldeles eget värde: I arbete med ny koreografi får dansarna unika tillfällen att utveckla sin rörelsevokabulär.

De sista dansavsnitten är hämtade ur Don Quijote. Också den baletten återkommer på repertoaren, med nypremiär 27 mars 2020. På Rotundan framförs en duett och ett solo från baletten. Luiza Lopes och Dmitry Zagrebin imponerar stort.

endansaresliv3

Luiza Lopes och Dmitry Zagrebin visade en duett från Don Quijote. Foto Kentaro Mitsumori

Efter att Nathalie Nordquist talat om tåspetsskor och dans på tå följde en av föreställningens höjdpunkter, när Lopes och Rudqvist arbetade med ett avsnitt ur andra akten av Giselle. Hon har efter sin död förvandlats till ett nattens väsen.

Paret började med att visa en stegsekvens. Därefter började Le Riche förklara dansösens uppgift att framstå som en överjordisk varelse. Då rör hon sig på ett speciellt sätt: när hon dansar flyter hon fram över golvet, och i luften seglar hon snarare än att hoppa.

Vissa moment måste då dansösen göra själv, med en extraordinär tåspetsteknik. I andra fall behöver hon hjälp av sin partner, som i lyft. Där ställs stora krav på partnerns styrka och på deras samarbete för att svävandet i luften ska se okonstlat och poetiskt ut.

Giselle
Baletten återkommer på repertoaren i höst. Nypremiär 6 september, dessutom visas ett utdrag på Parkteatern i Vitabergsparken 24 augusti. Därför vill jag här tillåta mig en liten utvikning om detta verk.

Utmaningarna för dansösen är här komplexa. I första akten gestaltar hon en ung flicka som just fått en första upplevelse av kärlekens trollmakt. Men när hennes förhoppningar grusats dör hon av brustet hjärta.

I andra akten har hon förvandlats till en av vilierna – vitklädda, bortomjordiska andeväsen som i skogen nattetid hetsar ensamma män till döds. Men Giselle minns fortfarande kärleken till Albrecht, mannen hon älskade, och hon har ingen önskan att döda honom.

En av 1900-talets stora uttolkare av rollen, Alicia Markova (1910-2004), redogör i sin känslofulla, fängslande bok ”Giselle and I”, för sitt decennielånga arbete med rollen, från 1934 och framåt.

Dansösens uppgift i andra akten är att med dansen som enda medel framställa en varelse som inte längre är mänsklig och som inte längre uttrycker sig på människors vis, men som ändå längst inne fortfarande besitter små rester av kärlek.

Viliernas ledare Myrtha kräver att Giselle ska locka sin Albrecht till allt hetsigare dans. Det gör hon, men till slut förmår hon motstå Myrthas krav och rädda honom. Giselles kärlek har visat sig vara starkare än både livet och döden. Där finns en uppgift som en dansös kan ägna långvariga delar under sin karriär att förfina och förtydliga.

endansaresliv2

Luiza Lopes och Erik Rundquist i en variation från Giselle. Foto Kentaro Mitsumori

Genomgående är Nathalie Nordquists kommentarer och förklaringar genomarbetade och informativa - personliga också. Med avslutningen knyter hon ihop föreställningens berättelse och gör den till en vacker novell. I publiken sitter ett litet barn och ser en balett dansas. Där tänds ett ljus av förståelse och ett frö till en framtid.

Vidare framåt
För den som under en period inte kan dansa finns en mångfald möjligheter att uträtta något annat. Nathalie Nordquist har under åren skaffat sig förnämlig erfarenhet – se bara på hennes presentation på Operans hemsida: Hon har dansat mängder av stora roller.

I maj följde Nathalie Nordquist med till Moskva, som coach och stöd, när kårdansaren Kaho Yanagisawa blivit inbjuden att delta i tävlingen Benois de la Danse, på Bolsjojteatern.

Varför kan då inte Nathalie dansa själv nu? Det meddelade hon i sin föreställning: Hon befinner sig i vad man kallar välsignat tillstånd. Dansportalen gratulerar.

Peter Bohlin
10 juni 2019


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil