Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

endansaresliv1

En dag i en dansares liv - av och med Kungliga Baletten. Under två kvällar i maj 2019 bjöd Kungliga Baletten in till en föreställningen som låter en liten, intim publik komma riktigt nära deras vardag. Ledda av premiärdansare Nathalie Nordquist som var kvällens värd och ciceron, fick publiken ta del av allt från repetitioner till hur man arbetar fram en koreografi, hur man förbereder skor och hur man sminkar sig. Och Nathalie delade med sig med ord och bild från sin karriär. Deltog gjorde dansarna Nathalie Nordquist, Dmitry Zagrebin, Luiza Lopes, Kisa Nakashima och Erik Rudquist. Balettchef Nicolas Le Riche coachade repetitör Hlin Hjalmarsdottir jobbade med koreografimoment. Foto Kentaro Mitsumori

10 jun
2019

Ur en dansares vardag

STOCKHOLM: Vid blott två tillfällen i maj gavs på Operans Rotunda en timslång studioföreställning under namnet En dag i en dansares liv. Mycket dans, levande musik, en klartänkt ackompanjerande text där inga ord var överflödiga. Informativt, upplysande och pedagogiskt, genomsyrat av kärlek till dansen. Kort sagt en juvel till dokumentär...

Mamma till förställningen var premiärdansaren Nathalie Nordquist. Hon började med sin egen väg till dansen. Ett framförande av La fille Mal gardée fick henne, som blyg ung flicka, att inse hur mycket det är möjligt att säga utan att ens öppna munnen.

I avsnittet Daglig träning leddes en kort skola av balettchefen Nicolas Le Riche. Första solistdansaren Luiza Lopes, premiärdansaren Dmitry Zagrebin och kårdansarna Kisa Nakashima och Erik Rudkvist (de fyra medverkande dansarna i programmet) fick visa övningar vid stången och på golvet. Balettchefen framhöll att det mot slutet av varje daglig skola också brukar beredas plats för någon extrakrydda. Zagrebin visade då ett par härliga prov på sin imponerande förmåga att göra piruetter.

endansaresliv4

Nathalie Nordquist delade med sig med ord och bild från sin karriär. Foto Kentaro Mitsumori

I sin både dokumentära och konstnärliga föreställning resonerar Nathalie Nordquist också om kostymer, smink och mask. Tre dansinslag återstår. I ett avsnitt repeterar balettmästaren Hlín Hjálmarsdóttir ett stycke modern dans med Kisa Nakashima och Erik Rudqvist. Dylika repetitioner har sitt alldeles eget värde: I arbete med ny koreografi får dansarna unika tillfällen att utveckla sin rörelsevokabulär.

De sista dansavsnitten är hämtade ur Don Quijote. Också den baletten återkommer på repertoaren, med nypremiär 27 mars 2020. På Rotundan framförs en duett och ett solo från baletten. Luiza Lopes och Dmitry Zagrebin imponerar stort.

endansaresliv3

Luiza Lopes och Dmitry Zagrebin visade en duett från Don Quijote. Foto Kentaro Mitsumori

Efter att Nathalie Nordquist talat om tåspetsskor och dans på tå följde en av föreställningens höjdpunkter, när Lopes och Rudqvist arbetade med ett avsnitt ur andra akten av Giselle. Hon har efter sin död förvandlats till ett nattens väsen.

Paret började med att visa en stegsekvens. Därefter började Le Riche förklara dansösens uppgift att framstå som en överjordisk varelse. Då rör hon sig på ett speciellt sätt: när hon dansar flyter hon fram över golvet, och i luften seglar hon snarare än att hoppa.

Vissa moment måste då dansösen göra själv, med en extraordinär tåspetsteknik. I andra fall behöver hon hjälp av sin partner, som i lyft. Där ställs stora krav på partnerns styrka och på deras samarbete för att svävandet i luften ska se okonstlat och poetiskt ut.

Giselle
Baletten återkommer på repertoaren i höst. Nypremiär 6 september, dessutom visas ett utdrag på Parkteatern i Vitabergsparken 24 augusti. Därför vill jag här tillåta mig en liten utvikning om detta verk.

Utmaningarna för dansösen är här komplexa. I första akten gestaltar hon en ung flicka som just fått en första upplevelse av kärlekens trollmakt. Men när hennes förhoppningar grusats dör hon av brustet hjärta.

I andra akten har hon förvandlats till en av vilierna – vitklädda, bortomjordiska andeväsen som i skogen nattetid hetsar ensamma män till döds. Men Giselle minns fortfarande kärleken till Albrecht, mannen hon älskade, och hon har ingen önskan att döda honom.

En av 1900-talets stora uttolkare av rollen, Alicia Markova (1910-2004), redogör i sin känslofulla, fängslande bok ”Giselle and I”, för sitt decennielånga arbete med rollen, från 1934 och framåt.

Dansösens uppgift i andra akten är att med dansen som enda medel framställa en varelse som inte längre är mänsklig och som inte längre uttrycker sig på människors vis, men som ändå längst inne fortfarande besitter små rester av kärlek.

Viliernas ledare Myrtha kräver att Giselle ska locka sin Albrecht till allt hetsigare dans. Det gör hon, men till slut förmår hon motstå Myrthas krav och rädda honom. Giselles kärlek har visat sig vara starkare än både livet och döden. Där finns en uppgift som en dansös kan ägna långvariga delar under sin karriär att förfina och förtydliga.

endansaresliv2

Luiza Lopes och Erik Rundquist i en variation från Giselle. Foto Kentaro Mitsumori

Genomgående är Nathalie Nordquists kommentarer och förklaringar genomarbetade och informativa - personliga också. Med avslutningen knyter hon ihop föreställningens berättelse och gör den till en vacker novell. I publiken sitter ett litet barn och ser en balett dansas. Där tänds ett ljus av förståelse och ett frö till en framtid.

Vidare framåt
För den som under en period inte kan dansa finns en mångfald möjligheter att uträtta något annat. Nathalie Nordquist har under åren skaffat sig förnämlig erfarenhet – se bara på hennes presentation på Operans hemsida: Hon har dansat mängder av stora roller.

I maj följde Nathalie Nordquist med till Moskva, som coach och stöd, när kårdansaren Kaho Yanagisawa blivit inbjuden att delta i tävlingen Benois de la Danse, på Bolsjojteatern.

Varför kan då inte Nathalie dansa själv nu? Det meddelade hon i sin föreställning: Hon befinner sig i vad man kallar välsignat tillstånd. Dansportalen gratulerar.

Peter Bohlin
10 juni 2019


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil