Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

endansaresliv1

En dag i en dansares liv - av och med Kungliga Baletten. Under två kvällar i maj 2019 bjöd Kungliga Baletten in till en föreställningen som låter en liten, intim publik komma riktigt nära deras vardag. Ledda av premiärdansare Nathalie Nordquist som var kvällens värd och ciceron, fick publiken ta del av allt från repetitioner till hur man arbetar fram en koreografi, hur man förbereder skor och hur man sminkar sig. Och Nathalie delade med sig med ord och bild från sin karriär. Deltog gjorde dansarna Nathalie Nordquist, Dmitry Zagrebin, Luiza Lopes, Kisa Nakashima och Erik Rudquist. Balettchef Nicolas Le Riche coachade repetitör Hlin Hjalmarsdottir jobbade med koreografimoment. Foto Kentaro Mitsumori

10 jun
2019

Ur en dansares vardag

STOCKHOLM: Vid blott två tillfällen i maj gavs på Operans Rotunda en timslång studioföreställning under namnet En dag i en dansares liv. Mycket dans, levande musik, en klartänkt ackompanjerande text där inga ord var överflödiga. Informativt, upplysande och pedagogiskt, genomsyrat av kärlek till dansen. Kort sagt en juvel till dokumentär...

Mamma till förställningen var premiärdansaren Nathalie Nordquist. Hon började med sin egen väg till dansen. Ett framförande av La fille Mal gardée fick henne, som blyg ung flicka, att inse hur mycket det är möjligt att säga utan att ens öppna munnen.

I avsnittet Daglig träning leddes en kort skola av balettchefen Nicolas Le Riche. Första solistdansaren Luiza Lopes, premiärdansaren Dmitry Zagrebin och kårdansarna Kisa Nakashima och Erik Rudkvist (de fyra medverkande dansarna i programmet) fick visa övningar vid stången och på golvet. Balettchefen framhöll att det mot slutet av varje daglig skola också brukar beredas plats för någon extrakrydda. Zagrebin visade då ett par härliga prov på sin imponerande förmåga att göra piruetter.

endansaresliv4

Nathalie Nordquist delade med sig med ord och bild från sin karriär. Foto Kentaro Mitsumori

I sin både dokumentära och konstnärliga föreställning resonerar Nathalie Nordquist också om kostymer, smink och mask. Tre dansinslag återstår. I ett avsnitt repeterar balettmästaren Hlín Hjálmarsdóttir ett stycke modern dans med Kisa Nakashima och Erik Rudqvist. Dylika repetitioner har sitt alldeles eget värde: I arbete med ny koreografi får dansarna unika tillfällen att utveckla sin rörelsevokabulär.

De sista dansavsnitten är hämtade ur Don Quijote. Också den baletten återkommer på repertoaren, med nypremiär 27 mars 2020. På Rotundan framförs en duett och ett solo från baletten. Luiza Lopes och Dmitry Zagrebin imponerar stort.

endansaresliv3

Luiza Lopes och Dmitry Zagrebin visade en duett från Don Quijote. Foto Kentaro Mitsumori

Efter att Nathalie Nordquist talat om tåspetsskor och dans på tå följde en av föreställningens höjdpunkter, när Lopes och Rudqvist arbetade med ett avsnitt ur andra akten av Giselle. Hon har efter sin död förvandlats till ett nattens väsen.

Paret började med att visa en stegsekvens. Därefter började Le Riche förklara dansösens uppgift att framstå som en överjordisk varelse. Då rör hon sig på ett speciellt sätt: när hon dansar flyter hon fram över golvet, och i luften seglar hon snarare än att hoppa.

Vissa moment måste då dansösen göra själv, med en extraordinär tåspetsteknik. I andra fall behöver hon hjälp av sin partner, som i lyft. Där ställs stora krav på partnerns styrka och på deras samarbete för att svävandet i luften ska se okonstlat och poetiskt ut.

Giselle
Baletten återkommer på repertoaren i höst. Nypremiär 6 september, dessutom visas ett utdrag på Parkteatern i Vitabergsparken 24 augusti. Därför vill jag här tillåta mig en liten utvikning om detta verk.

Utmaningarna för dansösen är här komplexa. I första akten gestaltar hon en ung flicka som just fått en första upplevelse av kärlekens trollmakt. Men när hennes förhoppningar grusats dör hon av brustet hjärta.

I andra akten har hon förvandlats till en av vilierna – vitklädda, bortomjordiska andeväsen som i skogen nattetid hetsar ensamma män till döds. Men Giselle minns fortfarande kärleken till Albrecht, mannen hon älskade, och hon har ingen önskan att döda honom.

En av 1900-talets stora uttolkare av rollen, Alicia Markova (1910-2004), redogör i sin känslofulla, fängslande bok ”Giselle and I”, för sitt decennielånga arbete med rollen, från 1934 och framåt.

Dansösens uppgift i andra akten är att med dansen som enda medel framställa en varelse som inte längre är mänsklig och som inte längre uttrycker sig på människors vis, men som ändå längst inne fortfarande besitter små rester av kärlek.

Viliernas ledare Myrtha kräver att Giselle ska locka sin Albrecht till allt hetsigare dans. Det gör hon, men till slut förmår hon motstå Myrthas krav och rädda honom. Giselles kärlek har visat sig vara starkare än både livet och döden. Där finns en uppgift som en dansös kan ägna långvariga delar under sin karriär att förfina och förtydliga.

endansaresliv2

Luiza Lopes och Erik Rundquist i en variation från Giselle. Foto Kentaro Mitsumori

Genomgående är Nathalie Nordquists kommentarer och förklaringar genomarbetade och informativa - personliga också. Med avslutningen knyter hon ihop föreställningens berättelse och gör den till en vacker novell. I publiken sitter ett litet barn och ser en balett dansas. Där tänds ett ljus av förståelse och ett frö till en framtid.

Vidare framåt
För den som under en period inte kan dansa finns en mångfald möjligheter att uträtta något annat. Nathalie Nordquist har under åren skaffat sig förnämlig erfarenhet – se bara på hennes presentation på Operans hemsida: Hon har dansat mängder av stora roller.

I maj följde Nathalie Nordquist med till Moskva, som coach och stöd, när kårdansaren Kaho Yanagisawa blivit inbjuden att delta i tävlingen Benois de la Danse, på Bolsjojteatern.

Varför kan då inte Nathalie dansa själv nu? Det meddelade hon i sin föreställning: Hon befinner sig i vad man kallar välsignat tillstånd. Dansportalen gratulerar.

Peter Bohlin
10 juni 2019


  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil