Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

AnnaStåhl5

Anna Ståhl. De tre Musketörerna Stadsteatern 2012. Foto Carl Thorborg

17 jun
2019

Anna Ståhl: Jag tycker om att dansa, skapa dans och att undervisa

STOCKHOLM: En kväll träffas Anna Ståhl och jag på ett café i centrala Stockholm. Anna kan beskrivas som en allkonstnär där dansen står i fokus. Jag förundras och inspireras över hennes energi och kraft. Som 43-åring upplever hon sig starkare än på många år och säger ”jag känner att jag är jätteglad i kroppen och vill jag verkligen utnyttja det”.

AnnaStåhl2

Anna Ståhl. Bröderna Lejonhjärta. 2009. Foto Petra Hellberg

Hur skulle du beskriva ditt yrke?
Jag känner mig som en dansare som skapar. Det blir lite konst, jag skriver musik, jag sjunger och koreograferar men det är dansen som är drivkraften. Jag kan lätt bli rastlös och det är mycket som pågår i huvudet, mycket humor, mycket klur och jag gillar att spåna nya idéer oavsett om det blir något eller inte. När jag koreograferar får jag ibland frågan om jag har slutat att dansa och vice versa när jag dansar, men för mig finns inte antingen eller.

Vad får dig att varje dag välja dans?
Dans är hemma. Jag växte upp i England och började dansa som treåring. När jag var 16 år så kom jag till Sverige. Då hade jag ingen aning om vad man skulle kunna göra av det och hoppas att jag fortfarande inte vet allt, men dans var en stor del av min vardag och känslan blev hemma.

Första året i Sverige valde jag bort dansen i en månad, men jag blev helt bananas och snart var dansen tillbaka i mitt liv och jag började på gymnasiet på Kungliga Svenska Balettskolan.

Men att välja dans det är inte riktigt ett val. Många säger att de inte kan leva utan musik och det är samma sak för mig. Jag lever jättemycket i dans och musik. Båda är för mig något musikaliskt, ljud eller inte ljud så är allt rytmer som det går att hitta mönster i vilket blir spännande för hjärnan. Jag inspireras av att få dansa olika stilar i och med alla produktioner jag jobbar med.

Ibland får jag fokusera mer på partnering eller mer klassisk teknikbaserade grejer eller supercontemporary som när jag jobbade i Norrdans. Andra perioder är det stepp som när jag var på Kungliga Operan i samband med ”Alice i Underlandet” och lärde ut tekniken. Jätteroligt att få träffa det kreativa gänget och träffa mina gamla klasskamrater. Jag tycker om att dansa, skapa dans och att undervisa. Helt olika element.

Upplevde du någon skillnad på att dansa i England jämfört med i Sverige?
Det är inte lika uppdelat i England. RAD (Royal Academy of Dance) var grunden till baletten, Du hade din balettvariation som du tävlade med och ”your pointshoework”. I träningen ingick även modernt, karaktär, stepp och sång. Som barn var jag med i musikaler och där sas det att om du ska satsa på dans så ska du kunna allt.

På Svenska balettskolan fanns inte stepp eller sång och för mig var det jätteviktigt att få utlopp för det musikaliska. Jag gick och sjöng vid sidan av för att få in i musiken. Jazzen som är grundad i balett-tekniken är också viktig för mig.

"Fun Home" Koreografi. Foto Sören Vilks

Sen blev det flera år med Modern jazzdans ensemble tillsammans med Charles Moore, Jan Åström och Roger Johansson. Sjukt kul. Parallellt med dansen så har jag koreograferat, gjort kortfilm, musikaler.

I 13 år, dock inte i följd, så har jag jobbat med Stjärnklart och körat och dansat bakom olika artister. Förra sommaren var jag med och dansade i filmen ”En del av mitt hjärta” som är baserad på Tomas Ledins musik. Roine Söderlundh koreograferade och Edward af Sillén regisserade. Vi var runt 40 dansare som var med i filmen i olika scener. Samtidigt så koreograferade jag en föreställning på Stadsteatern, Krilon med Carolina Frände som regissör.

Nyligen spelade jag in ett dataspel för Lionbite Games. Där jag animerades och karaktären kommer att se ut och röra sig som jag.

Under samma period arbetade jag med musikalen ”On the Town” som under hösten 2018 gavs i Jönköping. I den har vi jobbat hårt med dansen där allt är baserat på klassisk teknik och de medverkande dansar jättefysisk jazz. I manuset är det 60-70 procent dans.

Vad har du haft för roll i den?
Jag var biträdande koreograf till Roine Söderlundh. Jag har jobbat med honom i många år, och det är alltid med stor glädje. Han jobbar med kvalitet och kreativitet så det känns hemma.

Har du någonsin varit utan dansjobb?
Ja då. Tidvis har det varit superknapert. Särskilt när jag var ung och inte hade alla kontakter eller erfarenheter som jag har idag.

Har det aldrig skrämt dig?
Nej, aldrig. Det handlar nog om hur jag är som person. Frilans fungerar bra för mig då jag har ett behov att känna mig fri. Jag kan bli lite oinspirerad om jag har långtidskontrakt. Egentligen är det bara en känsla, tiden går snabbt och i många kontrakt får jag chansen till att vara dansare och ibland även koreograf, repetitör, regiassistent. I perioder undervisar jag och så är jag utbildad massör. Variation är viktigt för mig, allt har samma värde det är bara olika färger.

AnnaStåhl4

Anna Ståhl 2018. Rygg. Foto Nikola Stankovic

Berätta mer om din karriär?
Under skoltiden fick jag möjlighet att ingå i uppdrag tillsammans med Mats Ek och Per Jonson. Jag kommer aldrig glömma när Per Jonson ställde sig framför gruppen och sa att vi skulle improvisera genom att följa honom och sen rörde han sig snabbt. Idag skulle jag velat veta i vilket tempo det egentligen var, men då kändes det mycket snabbt.

Efter skolan jobbade jag med Norrdans som var det första kompaniet som jag hade ett längre kontrakt med. Till en början var det mycket contemporary och jag jobbade med koreografer som Helena Franzén, Jessica Iwansson, Bogdan och Carina.

AnnaStåhl3

Anna i London på 1980-talet. Foto privat

Om du skulle ge ett råd till en ung dansare idag, vad skulle det vara?
Gör! Låt inte tvekan stoppa dig att pröva. Upptäck under tiden om det är rätt eller fel. Att inte missa chanser, att få uppleva saker även om det bär i väg mot en annan riktning än det man tänkt från början. Jag önskar att jag tidigt i karriären hade fått mer push i det. Att någon även hade sagt att det är ok att landa på rumpan ibland, att vara dålig. Dömandet kan vara hårt speciellt från sig själv. Ogrundad kritik oavsett om det kommer från en själv eller från någon annan är fullkomligt okreativt, det ger inte bättre dansare eller medarbetare.

Hur hittar du kraft och vila?
Det varierar. Att träna är ett sätt att vila och jag sover väldigt bra. Sen är jag jättebra på att stänga av, sitta still som när jag målar då blir det meditativt.

Anna och jag skiljs åt. Premiärer och föreställningar avlöser varandra. Under våren har Anna bland annat regisserat och koreograferat Lisa Nilssons föreställning LISA KVINNAN SOM ÄR JAG som hade premiär på Rival i Stockholm den 14 februari samt Elvira Madigan som i juni går att se på någon av Parkteaterns många scener. Anna har många järn i elden och har en till synes outtröttlig energi. Jag låter mig inspireras att hitta balansen mellan kreativitet och meditativ vila.

Jenny Berkán
17 juni 2019


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil