Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

AnnaStåhl5

Anna Ståhl. De tre Musketörerna Stadsteatern 2012. Foto Carl Thorborg

17 jun
2019

Anna Ståhl: Jag tycker om att dansa, skapa dans och att undervisa

STOCKHOLM: En kväll träffas Anna Ståhl och jag på ett café i centrala Stockholm. Anna kan beskrivas som en allkonstnär där dansen står i fokus. Jag förundras och inspireras över hennes energi och kraft. Som 43-åring upplever hon sig starkare än på många år och säger ”jag känner att jag är jätteglad i kroppen och vill jag verkligen utnyttja det”.

AnnaStåhl2

Anna Ståhl. Bröderna Lejonhjärta. 2009. Foto Petra Hellberg

Hur skulle du beskriva ditt yrke?
Jag känner mig som en dansare som skapar. Det blir lite konst, jag skriver musik, jag sjunger och koreograferar men det är dansen som är drivkraften. Jag kan lätt bli rastlös och det är mycket som pågår i huvudet, mycket humor, mycket klur och jag gillar att spåna nya idéer oavsett om det blir något eller inte. När jag koreograferar får jag ibland frågan om jag har slutat att dansa och vice versa när jag dansar, men för mig finns inte antingen eller.

Vad får dig att varje dag välja dans?
Dans är hemma. Jag växte upp i England och började dansa som treåring. När jag var 16 år så kom jag till Sverige. Då hade jag ingen aning om vad man skulle kunna göra av det och hoppas att jag fortfarande inte vet allt, men dans var en stor del av min vardag och känslan blev hemma.

Första året i Sverige valde jag bort dansen i en månad, men jag blev helt bananas och snart var dansen tillbaka i mitt liv och jag började på gymnasiet på Kungliga Svenska Balettskolan.

Men att välja dans det är inte riktigt ett val. Många säger att de inte kan leva utan musik och det är samma sak för mig. Jag lever jättemycket i dans och musik. Båda är för mig något musikaliskt, ljud eller inte ljud så är allt rytmer som det går att hitta mönster i vilket blir spännande för hjärnan. Jag inspireras av att få dansa olika stilar i och med alla produktioner jag jobbar med.

Ibland får jag fokusera mer på partnering eller mer klassisk teknikbaserade grejer eller supercontemporary som när jag jobbade i Norrdans. Andra perioder är det stepp som när jag var på Kungliga Operan i samband med ”Alice i Underlandet” och lärde ut tekniken. Jätteroligt att få träffa det kreativa gänget och träffa mina gamla klasskamrater. Jag tycker om att dansa, skapa dans och att undervisa. Helt olika element.

Upplevde du någon skillnad på att dansa i England jämfört med i Sverige?
Det är inte lika uppdelat i England. RAD (Royal Academy of Dance) var grunden till baletten, Du hade din balettvariation som du tävlade med och ”your pointshoework”. I träningen ingick även modernt, karaktär, stepp och sång. Som barn var jag med i musikaler och där sas det att om du ska satsa på dans så ska du kunna allt.

På Svenska balettskolan fanns inte stepp eller sång och för mig var det jätteviktigt att få utlopp för det musikaliska. Jag gick och sjöng vid sidan av för att få in i musiken. Jazzen som är grundad i balett-tekniken är också viktig för mig.

"Fun Home" Koreografi. Foto Sören Vilks

Sen blev det flera år med Modern jazzdans ensemble tillsammans med Charles Moore, Jan Åström och Roger Johansson. Sjukt kul. Parallellt med dansen så har jag koreograferat, gjort kortfilm, musikaler.

I 13 år, dock inte i följd, så har jag jobbat med Stjärnklart och körat och dansat bakom olika artister. Förra sommaren var jag med och dansade i filmen ”En del av mitt hjärta” som är baserad på Tomas Ledins musik. Roine Söderlundh koreograferade och Edward af Sillén regisserade. Vi var runt 40 dansare som var med i filmen i olika scener. Samtidigt så koreograferade jag en föreställning på Stadsteatern, Krilon med Carolina Frände som regissör.

Nyligen spelade jag in ett dataspel för Lionbite Games. Där jag animerades och karaktären kommer att se ut och röra sig som jag.

Under samma period arbetade jag med musikalen ”On the Town” som under hösten 2018 gavs i Jönköping. I den har vi jobbat hårt med dansen där allt är baserat på klassisk teknik och de medverkande dansar jättefysisk jazz. I manuset är det 60-70 procent dans.

Vad har du haft för roll i den?
Jag var biträdande koreograf till Roine Söderlundh. Jag har jobbat med honom i många år, och det är alltid med stor glädje. Han jobbar med kvalitet och kreativitet så det känns hemma.

Har du någonsin varit utan dansjobb?
Ja då. Tidvis har det varit superknapert. Särskilt när jag var ung och inte hade alla kontakter eller erfarenheter som jag har idag.

Har det aldrig skrämt dig?
Nej, aldrig. Det handlar nog om hur jag är som person. Frilans fungerar bra för mig då jag har ett behov att känna mig fri. Jag kan bli lite oinspirerad om jag har långtidskontrakt. Egentligen är det bara en känsla, tiden går snabbt och i många kontrakt får jag chansen till att vara dansare och ibland även koreograf, repetitör, regiassistent. I perioder undervisar jag och så är jag utbildad massör. Variation är viktigt för mig, allt har samma värde det är bara olika färger.

AnnaStåhl4

Anna Ståhl 2018. Rygg. Foto Nikola Stankovic

Berätta mer om din karriär?
Under skoltiden fick jag möjlighet att ingå i uppdrag tillsammans med Mats Ek och Per Jonson. Jag kommer aldrig glömma när Per Jonson ställde sig framför gruppen och sa att vi skulle improvisera genom att följa honom och sen rörde han sig snabbt. Idag skulle jag velat veta i vilket tempo det egentligen var, men då kändes det mycket snabbt.

Efter skolan jobbade jag med Norrdans som var det första kompaniet som jag hade ett längre kontrakt med. Till en början var det mycket contemporary och jag jobbade med koreografer som Helena Franzén, Jessica Iwansson, Bogdan och Carina.

AnnaStåhl3

Anna i London på 1980-talet. Foto privat

Om du skulle ge ett råd till en ung dansare idag, vad skulle det vara?
Gör! Låt inte tvekan stoppa dig att pröva. Upptäck under tiden om det är rätt eller fel. Att inte missa chanser, att få uppleva saker även om det bär i väg mot en annan riktning än det man tänkt från början. Jag önskar att jag tidigt i karriären hade fått mer push i det. Att någon även hade sagt att det är ok att landa på rumpan ibland, att vara dålig. Dömandet kan vara hårt speciellt från sig själv. Ogrundad kritik oavsett om det kommer från en själv eller från någon annan är fullkomligt okreativt, det ger inte bättre dansare eller medarbetare.

Hur hittar du kraft och vila?
Det varierar. Att träna är ett sätt att vila och jag sover väldigt bra. Sen är jag jättebra på att stänga av, sitta still som när jag målar då blir det meditativt.

Anna och jag skiljs åt. Premiärer och föreställningar avlöser varandra. Under våren har Anna bland annat regisserat och koreograferat Lisa Nilssons föreställning LISA KVINNAN SOM ÄR JAG som hade premiär på Rival i Stockholm den 14 februari samt Elvira Madigan som i juni går att se på någon av Parkteaterns många scener. Anna har många järn i elden och har en till synes outtröttlig energi. Jag låter mig inspireras att hitta balansen mellan kreativitet och meditativ vila.

Jenny Berkán
17 juni 2019


  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil