Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Nikisha Fogo

Nikisha Fogo i en vacker grand jeté från en repetition av Sylvia. Foto Gabriele Schacherl

26 aug
2019

Det är en dansares eget ansvar att utvecklas som artist

STOCKHOLM/WIEN: Premiärdansösen vid Staatsballett i Wien, stockholmsfödda Nikisha Fogo, har varit tillbaka i sin hemstad för ett besök hos föräldrarna. Dansportalen fick en intervju med henne.

Du utnämndes under det gångna spelåret till premiärdansare vid Wiener Staatsoper – hur länge har du varit i Wien nu?

Det blir mitt sjätte år i Wien i höst. Jag började där direkt efter att jag avslutat min utbildning – först till nian vid Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm och därefter två år vid Royal Ballet School i London. Direkt därefter gick flytten till Wien.

Nikisha Fogo

Efter utnämningen till Erste Solistin 10 nov 2018. Foto Shino Takisawa

Raka spåret alltså! Du är nu Erste Solistin – första solist, vilket motsvarar premiärdansare här hemma. Hur gick det till?
Solisttitel fick jag 2016 och i höstas – 10 november 2018 – utnämndes jag till Första solist. Då hade vi premiär på treaktsbaletten Sylvia, en kreation av min chef Manuel Legris, som skapat en ny version av den klassiska baletten. Där blev jag tilldelad titelrollen. Det var väldigt spännande eftersom han koreograferade den direkt för mig.

Utnämningen skedde på scenen inför publik och min mamma och pappa och hela släkten var där, det var väldigt speciellt. Det var min första stora huvudroll i Wien. Jag hade dansat många solistroller tidigare, men inte en stor huvudroll i en klassisk balett.

Nikisha Fogo

Nikisha Fogo i Sylvia. Foto Ashley Taylor

Sylvia har inte givits i Sverige sedan 1934!
Ja, den fick inte någon större framgång vid urpremiären, den framfördes senare i London i en uppsättning av Frederick Ashton och då gick det bättre.

Hur var det att komma till ett så stort balettkompani direkt efter skolan?
Vi är ganska många – cirka hundra dansare – det är väldigt annorlunda jämfört med skolan, där lärarna främst ser till att man kan rörelserna och att tekniken är bra.

Men i ett kompani är det mycket eget arbete – det är en dansares eget ansvar att hålla sig i form och bli allt bättre och utvecklas som artist utan att en lärare säger till en vad man ska göra. Det är det som gör att man gör framsteg och kan motsvara koreografernas förväntningar.

Sedan ska man lära sig nya roller. Vi börjar normalt klockan 10 på förmiddagen och jobbar fram till halv sex, men det händer ofta att man tränar även på kvällarna. När vi har kvällsföreställning så slutar träningen klockan 14. I Sylvia var det ju chefen som var koreograf också, så det var lite annorlunda.

Vem är din partner i Sylvia?
Det är Denys Cherevychko som kommer från Ukraina som gör Aminta. Sylvia har egentligen tre olika partners: förutom Aminta är det kärleksguden Eros som dansas av Mihail Sosnovschi från Moldavien och italienaren Davide Dato som gör rollen som jägaren Orion.

Det var annorlunda och ganska roligt att dansa med tre olika partners. Varje dansare har ett eget sätt och man får anpassa sig till var och en. Men det var mycket givande och gick väldigt bra. De har också varit längre i kompaniet vid Staatsoper.

Nikisha Fogo

Från scenrepetition av Sylvia tillsammans med Denys Chevrevychko som Aminta. Foto Asley Taylor, Wiener Staatsballett

Hur kändes det att flytta till ett nytt land och vara borta från din familj?
Det kändes spännande och lite läskigt när man inte vet vad som väntar en, men mest av allt var det spännande. Min bästa kompis från London fick också kontrakt i Wien och det kändes skönt att vi hade varandra. Nu har jag en pojkvän som också dansar i kompaniet, då känns det inte så ensamt.

Det var också många andra som var nya i Wien, och vi var väldigt unga jämfört med de andra, men nu kan man kanske säga att vi tillhör mittengänget. Varje år kommer det fler unga dansare från olika länder. Det är bara 2-3 stycken som är från Österrike, så de är i minoritet.

Nikisha Fogo

Danza! Nikisha Fogo, Wiener Staatsballett. Foto Ronnie Bohem

Hur bor du i Wien?
Det är ganska lätt att hitta boende i Wien, och inte så dyrt heller, men jag har faktiskt flyttat fem gånger – i princip varje år – men har nu hittat en bra lägenhet, tio minuter till teatern med buss. Wien är en jättetrevlig, vacker stad och det är väldigt bekvämt att bo där, billig mat bland annat!

Nikisha Fogo

Nikisha Fogo i Raymonda. Foto Asley Taylor, Wiener Staatsballett

Vilka andra roller har du gjort under de första åren?
Den första större rollen var i William Forsythes Second Detail. Som ny dansare först som reserv, men fick sedan chansen att göra ett scenrep och en föreställning.

Vi har dansat mycket Balanchine, som Allegro Brillante, Tarantella, Stars and Stripes och i år Theme and Variations– en drömroll, men kul och tillfredsställande. Var också med i Alexanders Ekmans Cacti.

Jag har fått hoppa in i flera roller, men de litar på mig och det har gått bra. Vi får i alla fall tillräckligt med tid att förbereda oss – men man måste också göra sin hemläxa själv så att man är förberedd när man kommer till repetitionen och får god hjälp från balettmästarna.

Har du några speciella favoriter bland balettmästarna – gäster t.ex?
Senast var det Stéphane Phavorin och Florance Clerc från Parisoperan som är gästbalettmästare och satte upp Nurejevs version av Raymonda.

För två år sedan var jag med i danserna till nyårskonserten som visas i TV också i Sverige. Då var det Jiří Bubeníček som gjorde koreografin och nu senast var jag med igen och då var det min kollega Andrei Kabanovski som var koreograf. Efter Sylvia kom titelrollen i Coppelia och sedan den stora huvudrollen i John Neumeiers Våroffer.

Det låter som en givande och mångsidig framtid?
Ja, förhoppningsvis kommer det många intressanta uppgifter.

Nikisha Fogo

"no more" – en musikvideo av The Alley Official. Foto Stellan Runge

Hur känns det att inte ha familjen nära?
När jag var 16 år och flyttade till London var det en stor förändring. Jag hade goda vänner som tog hand om mig, men det är klart att man saknar sin familj med syster och katter och hundar och allt det där.

Jag trivs jättebra i Wien och trivs bra med jobbet och med min chef som ger mig bra roller, så nu känns det som rätt plats att vara på. Det skulle ju förstås vara kul att få gästspela här hemma någon gång.

I våras gjorde jag flera gästspel och dansade nya roller i verk av stora koreografer som till exempel William Forsythes Artifact Suite, som var mycket givande och det gick väldigt bra. En annan stor roll var huvudrollen Medora i Le Corsaire tillsammans med Davide Dato, också den instuderad av Manuel Legris.

Att dansa Sylvia vid Benoit de la Dance-galan i Moskva var en stor ära för mig. Manuel Legris belönades för sin nya koreografi och jag dansade med min partner Denys.

Hur ser framtiden ut?
I höst blir det bland annat Balanchines Jewels – solopartiet i Rubies – det ska bli kul! Sedan väntar Coppelia, ett blandprogram med Harald Landers Études och Forsythes Artifact Suite. Jiří Kyliáns Psalmsymphonie avslutar. Olga i Onegin står också på repertoaren.

Några önskningar?
Att se mer av världen vore ju roligt förstås – och möta nya dansare och ny publik, men jag trivs bra i Wien och med min chef. Vi har en bred och varierad repertoar. Det är viktigt att få bra roller – och ha kul!

Det skulle också vara roligt att komma hem till Stockholm och dansa för hemmapubliken.

Anders Jörlén
26 aug 2019

Nikisha Fogo tilldelades första pris vid Stora Daldansen i Falun och vid den internationella balettävlingen i Grasse 2010

Sylvia: balett till musik av Léo Delibes och koreografi av Eugene Lacoste hade premiär i Paris 1876. Ny version av Frederick Ashton i London 1952.


  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil