Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Nikisha Fogo

Nikisha Fogo i en vacker grand jeté från en repetition av Sylvia. Foto Gabriele Schacherl

26 aug
2019

Det är en dansares eget ansvar att utvecklas som artist

STOCKHOLM/WIEN: Premiärdansösen vid Staatsballett i Wien, stockholmsfödda Nikisha Fogo, har varit tillbaka i sin hemstad för ett besök hos föräldrarna. Dansportalen fick en intervju med henne.

Du utnämndes under det gångna spelåret till premiärdansare vid Wiener Staatsoper – hur länge har du varit i Wien nu?

Det blir mitt sjätte år i Wien i höst. Jag började där direkt efter att jag avslutat min utbildning – först till nian vid Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm och därefter två år vid Royal Ballet School i London. Direkt därefter gick flytten till Wien.

Nikisha Fogo

Efter utnämningen till Erste Solistin 10 nov 2018. Foto Shino Takisawa

Raka spåret alltså! Du är nu Erste Solistin – första solist, vilket motsvarar premiärdansare här hemma. Hur gick det till?
Solisttitel fick jag 2016 och i höstas – 10 november 2018 – utnämndes jag till Första solist. Då hade vi premiär på treaktsbaletten Sylvia, en kreation av min chef Manuel Legris, som skapat en ny version av den klassiska baletten. Där blev jag tilldelad titelrollen. Det var väldigt spännande eftersom han koreograferade den direkt för mig.

Utnämningen skedde på scenen inför publik och min mamma och pappa och hela släkten var där, det var väldigt speciellt. Det var min första stora huvudroll i Wien. Jag hade dansat många solistroller tidigare, men inte en stor huvudroll i en klassisk balett.

Nikisha Fogo

Nikisha Fogo i Sylvia. Foto Ashley Taylor

Sylvia har inte givits i Sverige sedan 1934!
Ja, den fick inte någon större framgång vid urpremiären, den framfördes senare i London i en uppsättning av Frederick Ashton och då gick det bättre.

Hur var det att komma till ett så stort balettkompani direkt efter skolan?
Vi är ganska många – cirka hundra dansare – det är väldigt annorlunda jämfört med skolan, där lärarna främst ser till att man kan rörelserna och att tekniken är bra.

Men i ett kompani är det mycket eget arbete – det är en dansares eget ansvar att hålla sig i form och bli allt bättre och utvecklas som artist utan att en lärare säger till en vad man ska göra. Det är det som gör att man gör framsteg och kan motsvara koreografernas förväntningar.

Sedan ska man lära sig nya roller. Vi börjar normalt klockan 10 på förmiddagen och jobbar fram till halv sex, men det händer ofta att man tränar även på kvällarna. När vi har kvällsföreställning så slutar träningen klockan 14. I Sylvia var det ju chefen som var koreograf också, så det var lite annorlunda.

Vem är din partner i Sylvia?
Det är Denys Cherevychko som kommer från Ukraina som gör Aminta. Sylvia har egentligen tre olika partners: förutom Aminta är det kärleksguden Eros som dansas av Mihail Sosnovschi från Moldavien och italienaren Davide Dato som gör rollen som jägaren Orion.

Det var annorlunda och ganska roligt att dansa med tre olika partners. Varje dansare har ett eget sätt och man får anpassa sig till var och en. Men det var mycket givande och gick väldigt bra. De har också varit längre i kompaniet vid Staatsoper.

Nikisha Fogo

Från scenrepetition av Sylvia tillsammans med Denys Chevrevychko som Aminta. Foto Asley Taylor, Wiener Staatsballett

Hur kändes det att flytta till ett nytt land och vara borta från din familj?
Det kändes spännande och lite läskigt när man inte vet vad som väntar en, men mest av allt var det spännande. Min bästa kompis från London fick också kontrakt i Wien och det kändes skönt att vi hade varandra. Nu har jag en pojkvän som också dansar i kompaniet, då känns det inte så ensamt.

Det var också många andra som var nya i Wien, och vi var väldigt unga jämfört med de andra, men nu kan man kanske säga att vi tillhör mittengänget. Varje år kommer det fler unga dansare från olika länder. Det är bara 2-3 stycken som är från Österrike, så de är i minoritet.

Nikisha Fogo

Danza! Nikisha Fogo, Wiener Staatsballett. Foto Ronnie Bohem

Hur bor du i Wien?
Det är ganska lätt att hitta boende i Wien, och inte så dyrt heller, men jag har faktiskt flyttat fem gånger – i princip varje år – men har nu hittat en bra lägenhet, tio minuter till teatern med buss. Wien är en jättetrevlig, vacker stad och det är väldigt bekvämt att bo där, billig mat bland annat!

Nikisha Fogo

Nikisha Fogo i Raymonda. Foto Asley Taylor, Wiener Staatsballett

Vilka andra roller har du gjort under de första åren?
Den första större rollen var i William Forsythes Second Detail. Som ny dansare först som reserv, men fick sedan chansen att göra ett scenrep och en föreställning.

Vi har dansat mycket Balanchine, som Allegro Brillante, Tarantella, Stars and Stripes och i år Theme and Variations– en drömroll, men kul och tillfredsställande. Var också med i Alexanders Ekmans Cacti.

Jag har fått hoppa in i flera roller, men de litar på mig och det har gått bra. Vi får i alla fall tillräckligt med tid att förbereda oss – men man måste också göra sin hemläxa själv så att man är förberedd när man kommer till repetitionen och får god hjälp från balettmästarna.

Har du några speciella favoriter bland balettmästarna – gäster t.ex?
Senast var det Stéphane Phavorin och Florance Clerc från Parisoperan som är gästbalettmästare och satte upp Nurejevs version av Raymonda.

För två år sedan var jag med i danserna till nyårskonserten som visas i TV också i Sverige. Då var det Jiří Bubeníček som gjorde koreografin och nu senast var jag med igen och då var det min kollega Andrei Kabanovski som var koreograf. Efter Sylvia kom titelrollen i Coppelia och sedan den stora huvudrollen i John Neumeiers Våroffer.

Det låter som en givande och mångsidig framtid?
Ja, förhoppningsvis kommer det många intressanta uppgifter.

Nikisha Fogo

"no more" – en musikvideo av The Alley Official. Foto Stellan Runge

Hur känns det att inte ha familjen nära?
När jag var 16 år och flyttade till London var det en stor förändring. Jag hade goda vänner som tog hand om mig, men det är klart att man saknar sin familj med syster och katter och hundar och allt det där.

Jag trivs jättebra i Wien och trivs bra med jobbet och med min chef som ger mig bra roller, så nu känns det som rätt plats att vara på. Det skulle ju förstås vara kul att få gästspela här hemma någon gång.

I våras gjorde jag flera gästspel och dansade nya roller i verk av stora koreografer som till exempel William Forsythes Artifact Suite, som var mycket givande och det gick väldigt bra. En annan stor roll var huvudrollen Medora i Le Corsaire tillsammans med Davide Dato, också den instuderad av Manuel Legris.

Att dansa Sylvia vid Benoit de la Dance-galan i Moskva var en stor ära för mig. Manuel Legris belönades för sin nya koreografi och jag dansade med min partner Denys.

Hur ser framtiden ut?
I höst blir det bland annat Balanchines Jewels – solopartiet i Rubies – det ska bli kul! Sedan väntar Coppelia, ett blandprogram med Harald Landers Études och Forsythes Artifact Suite. Jiří Kyliáns Psalmsymphonie avslutar. Olga i Onegin står också på repertoaren.

Några önskningar?
Att se mer av världen vore ju roligt förstås – och möta nya dansare och ny publik, men jag trivs bra i Wien och med min chef. Vi har en bred och varierad repertoar. Det är viktigt att få bra roller – och ha kul!

Det skulle också vara roligt att komma hem till Stockholm och dansa för hemmapubliken.

Anders Jörlén
26 aug 2019

Nikisha Fogo tilldelades första pris vid Stora Daldansen i Falun och vid den internationella balettävlingen i Grasse 2010

Sylvia: balett till musik av Léo Delibes och koreografi av Eugene Lacoste hade premiär i Paris 1876. Ny version av Frederick Ashton i London 1952.

 

Följ Dansportalen på Instagram


  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil