Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Marlen

Marlem Fuertes Castro, solist och utbildad på Kubas nationalbalett. Foto Auguste Marmus

24 okt
2019

Marlen Fuertes Castro: "Dansen har valt mig, det är inte något som jag har kunnat välja bort"

VAISON LA ROMAINE, FRANKRIKE: Éric Vu-An har av Vaison Danse 2019 blivit ombedd att sätta upp Don Quijote i den lilla staden Vaison la Romaine i Vaucluse.

Denna 23-åriga festival har alltid strävat efter att visa så stor bredd som möjligt av vad som är danskonst. I år är såväl Alexander Ekman som Jean-Claude Gallotta och Sidi Larbi Cherkaoui representerade. Och Marlen Fuertes Castro, dansar rollen som Kitri.

Le Ballet Nice Méditerranée, med Vu-An som direktör sedan 2009, visar således upp en av våra stora klassiker på den antika amfiteaterns premiärkväll.

Éric Vu-An, vad innebär det att göra Don Quijote på en utomhusscen?
En balett som Don Quijote som dansas utomhus, betyder helt klart många svårigheter eftersom det är mycket scenografi, teknik och effekter som vi har varit tvungna att göra ”minimalistiska”. Det är också så att myggor, flugor och andra insekter riskerar att flyga in i dansarnas mun när de är andfådda. Men den här scenen är magisk.

Eric o Marlen

Eric Vu-An och Marlen Fuertes. Foto Auguste Marmus

I slutet av 80-talet dansade Vu-An själv Basilio, och nu är han alltså tillbaka som koreograf, men också som rollinnehavare; han dansar självaste Don Quijote.

Marius Petipas balett Don Quijote bygger dock bara på ett par scener ur Cervantes roman och de stora rollerna för dansarna är Kitri och Basilio som här dansas av de bägge kubanska dansarna Marlen Fuerte Castro och Luis Valle Ponce.
Det här är ett mytomspunnet ställe och det är överväldigande att stå på den här antika fantastiska scenen. Det finns en atmosfär som är helt förtrollande. Pierre-François Heuclin, den konstnärliga chefen för Vaison Danse hade hört talas om att jag hade två kubanska dansare som faktiskt träffades först i kompaniet och inte på Kuba. Det handlar om Marlen Fuertes och Louis Valle Ponce, berättar Éric Vu-An vidare.

Det är alltså lite märkligt att de träffades först i kompaniet, le Ballet Nice Méditerranée, och inte tidigare, trots att de gått på samma skola, de kände till varandra fortsätter Éric, men de hade aldrig träffats förut. Hon dansade i Madrid och han på Kuba.

Vad är det då som attraherar så med baletten Don Quijote?
Jag dansade själv Basil när jag var 19 år med Rudolf Nurejev som koreograf. Det är ju så, skrattar Éric, att det är något som alltid finns kvar i mig. Jag har också dansat Basilios variationer på så många ställen, Bolshoj, i Japan, lite överallt i världen. Så det är sant att det är en balett och en roll som jag kan ut i fingerspetsarna.

Eric Vu-An Don Quijote

Don Quijote i Eric Vu-Ans uppsättning. Foto Auguste Marmus

Här gör nu Éric Vu-An sin egen version av Don Quijote, men han understryker hur viktigt det är att respektera den klassiska koreografin av Petipa som ibland är lite i farozonen. Man måste också ha en budget för att sätta upp en balett som Don Quijote eftersom det är många dansare på scenen, en speciell typ av scen, loger, kostymer, det är mastigt. För ett modernt kompani med sex dansare och lite ljussättning är detta däremot inte något, skrattar Éric:
Det är sant att Don Quijote kanske inte är helt modernt i vår tid, men jag vill försvara och lyfta upp den här traditionen, de här vackra stora baletterna. De måste få leva vidare och excellensen i dansarnas tekniska kvaliteter är något oemotståndligt.

I den här uppsättningen har han gjort om hela andra akten. Utöver de tre variationerna, där han har försökt behålla Petipas bas, är det i övrigt inte alls den traditionella versionen av Don Quijote. Don Quijote är i ständig jakt efter Dulcinella och han ser ju henne lite i Kitri. Hans jakt efter den eviga kvinnligheten finns varken i Petipas eller Nurejevs version.

Eric Vu-An

Eric Vu-An. Foto Auguste Marmus

Éric Vu-an har faktiskt vågat vara lite närmre Cervantes:
Det är sant att jag är nu själv närmare Don Quijote! När jag var ung var jag mer som Basilio, men nu är jag gammal, skrattar Éric. Don Quijote är faktiskt värd lite mer uppmärksamhet tycker jag, och jag har ju gett honom det i min uppsättning!

Rollen som Don Quijote dansas inte alltid av en dansare, det viktiga är att det är någon som behärskar pantomim, förklarar Éric. Dessutom måste han vara exakt med i musiken, så det är oftast bättre om han spelas av en dansare.

Éric berättar om sitt arbete med Nurejev som han beskriver som en Enorm personlighet. En Enorm koreograf. Och en Exceptionell dansare:
Han var alltid hungrig. Allt var oproportionerligt. När han hade mottagningar hemma så var det enorma draperingar, det var som att gå in i en teater. Han hade ett behov av att stå på scen, han hade lust att fortsätta även utanför operahuset.

Han tog musiklektioner för att bli dirigent, det var en sorts frenesi av liv och han ville absolut sluka allting. Samtidigt var det en komplex personlighet. Som var ganska possessiv. Han såg inte med speciellt blida ögon att personer, dansare, arbetade med andra koreografer. Man tillhörde honom.

Men, försvarar Éric honom, det är också något som är ganska normalt för konstnärer. Kanske blev det ännu mer accentuerat med tanke på hans väg för att komma dit han var. Den hade inte varit helt enkelt. Så jag kan förstå att han inte var kapabel att se på saker med distans och serenitet. Allt var passion. Till ytterlighet. Det var aldrig likgiltighet.

Éric säger att han själv känner en tillhörighet med denna viljestyrka och kompromisslöshet som Nurejev hade:
Jag själv tillhör samma familj som Nurejev i det att jag begär ALLT av mina dansare. Halvmesyrer vill jag inte ha. Jag är för Konsten, excellensen, för jag vet, utöver att det är fabulöst för publiken, så är det också det för dansarna, att få gå till sina begränsningar och hitta något. Jag menar den konstnärliga gränsen, inte den atletiska för jag vill inte att de ska skada sig. Men den konstnärliga gränsen måste man fram till.

En annan stor personlighet, som Éric dock aldrig arbetat med, men vars geni han beskådat, är Birgit Cullberg:
Jag såg faktiskt det hon gjort efter det att jag sett hennes son Mats Ek. Ett kvinnligt geni. En av de riktigt största, som heller aldrig klev av scenen.

Eric Vu-An

Eric Vu-An berättar för Dansportalen om sitt dansarliv. Foto Auguste Marmus

En dansarkarriär är ofta över i 40-års åldern och jag frågar Éric vad han tror att det beror på:
Kanske är de tomma. Eller tömda på konstnärligt sökande. Inte tomma som människor. Kanske har de lust att hålla på men andra saker, säger han och ler. Men det är alltid lika förvånande. För det finns stora dansare som plötsligt bestämmer sig för att sluta. Det finns inga regler.

Men det är alltid märkligt när all den rörelse-intelligensen, den rikedom de har i sig försvinner. Och ändå finns den på något sätt kvar på scenen. De sätter märken i oss andra.

Den stora frågan; vad är då Éric Vu-Ans vision med dansen som konstform?
Kanske lite i otakt just nu med det man borde söka efter i den unga generationen. För det finns en kraftig vilja att vara i media och att det ska gå fort.

Vad jag menar är att unga nu vill utvecklas snabbt för att få ett snabbt resultat. Dans är tvärtemot för man böjar mycket tidigt – 8, 9, 10 år – och man måste ha lust att söka, inte att snabbt få tillbaka någon slags lönsamhet.

Och idag då allting går så fort har många unga lust att leva tre, eller fyra, olika liv. Då blir det kanske så att ett sökande inom ett enda område, en enda värld, och dessutom så flyktig som dansen är, går dåligt ihop med dagens behov av ett snabbt gensvar.

Så dansen måste hitta sin plats mitt i detta. Det krävs timmar och timmar av repetition. Den klassiska baletten är lite som matlagningskonst, man måste ha en speciell känsla för när man ska göra vissa saker, det är ingen mikrovågsugn som kan göra det!

Éric Vu-An började själv tidigt:
När jag var nio år sa jag till mina föräldrar att jag ville in på en dansskola. Men med tanke på vilken hudfärg jag hade, och har, skulle de aldrig ta in mig på Parisoperan, men när jag var 15 år var jag redan professionell.

Sitt kompani, le Ballet de Nice Méditerranée, värnar han om så mycket det går:
Jag tillåter inte mina dansare att dansa på vilket underlag som helst, vi plockar alltid med vår egen dansmatta. Det är det minsta jag kan göra för att undvika att dansarnas skador.

Auguste Marmus och Marlen Fuerte

Dansareleven Auguste Marmus möter dansaren Marlen Fuerte Castro. Foto privat

En av dem, Marlen Fuertes Castro, dansar rollen som Kitri. Hon är solist och utbildad på Kubas nationalbalett – Ballet Nacional de Cuba under Alicia och Fernando Alonso – och säger till Dansportalen:
Det är inte bara en excellent teknik utan också en skola där starka uttryck och danskänsla utvecklas, berättar Marlen.

Marlen började extremt tidigt, redan som tre-åring. Och Alicia Alonzo är fortfarande kvar:
Hon är helt blind, berättar Marlen, men har en extremt upptränad känsla och det är ibland nästan övernaturligt, skrattar Marlen, hur hon hör att dansarna inte är 100% med i musiken, lyfter en arm fel, eller inte har sin energi riktad åt rätt håll.

Marlen blev först inte antagen till den statliga balettskolan, men som liten hade hon i en dröm sett sig själv som dansös och hon trodde så intensivt på detta så det fanns inget annat som var möjligt.

När hennes mamma tog henne till Kubas Nationalbalett i Havana ansåg de först att hon inte hade en kropp med förutsättningar som dög; det var fel på fötterna, ryggen och på hennes knän så hon skulle aldrig kunna bli balettdansös. Men skam den som ger sig!

Hennes mamma lät henne dansa hemma, hon ordnade med en stång och med hjälp av en väninna till sin mamma fick hon hjälp att komma in på skolan.

Kitri hopp

Marlen som Kitri i Don Quijote. Foto Auguste Marmus

Vem är då Kitri för Marlen?
Det är en flicka som är motsägelsefull i allt som hon gör! Hon är kär i Basile. men tillhör inte samma klass…

Men ”kär” på riktigt i sin motspelare blir hon inte:
Nej, verkligen inte, skrattar hon. Nä, men det är inte så alls, han är bara min danspartner!

Marlen berättar om svårigheterna med ensamheten, långt ifrån sin familj. Hennes man följer henne så mycket han kan men familjen på Kuba var det länge svårt att ha en regelbunden kontakt med p g a svårigheter med internet. Det är ibland tungt.

Semester då?
Nej, nästan aldrig! Jag jobbar varje dag. Har jag ingen föreställning eller repetition så måste jag varje dag underhålla kroppen. Ständigt.

Men dansen har valt mig. Det är så jag ser det, det är så jag känner det. Det är inte något som jag har kunnat välja bort.

Så dansas världens första roman, Cervantes historia om Don Quijote de la Mancha, vidare. Drömmaren, idealisten, slåss inte mot väderkvarnar, utan här är det verklighetens eldflugor i den ljumma svarta natten som riskerar att förblinda alla stjärnor i Le Ballet Nice Méditerranée.

Thérèse Eng
24 okt 2019

In memoriam
Den 17 oktober 2019 avled prima ballerina assoluta Alicia Alonso i sitt hem i Havanna på Kuba, den 21 december 2019 skulle Alicia Alonso fylla 99 år.


  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil