Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Proxy 1

Proxy – en föreställning där man också strävar att få publiken involverad med vad som visas på scenen. Foto Chrisander Brun

06 nov
2019

"Norrdans ska ha en inriktning mot en ung publik"

HÄRNÖSAND: Danschefen Martin Forsberg tog över Norrdans i augusti 2018. ”Jag har varit chef här i ett år och två månader nu,” berättar Martin. ”Jag är född uppväxt i Härnösand men lämnade staden som femtonåring. Jag utbildade mig i Danmark och har jobbat som professionell dansare och frilansande koreograf i 15 år. Nu bor jag i Sundsvall och pendlar till Norrdans här i Härnösand."

Martin Forsberg

Danschefen för Norrdans Martin Forsberg. Foto Christian Bang

Norrdans hör hemma i Härnösand som är en gammal kultur- och residensstad i Västernorrlands län. En ganska lugn stad med en rikedom på äldre bebyggelse, typisk för en centralort uppvuxen kring förra sekelskiftet.

Inte så brandhärjad som många andra norrländska trästäder. Officiella byggnader som domkyrka, länsresidens, rådhus och bankpalats pryder fortfarande dess centrum.

Härnösand har däremot en ny, stor och funktionell teaterbyggnad med två scener, en stor och en mindre. Tvärs över gatan har Norrdans sitt hem i en tidigare biografbyggnad. Här finns goda resurser för träning, skapande och repetitioner.

Norrdans bildades 1995 i Härnösand som ett kompani för samtida dans riktat till en bred publik både lokalt, nationellt och internationellt. Den första ledaren blev Jeanne Yasco, som stannade i ett tiotal år.

2007 tog Mira Helenius Martinsson över med ett starkt engagenang och en högklassig repertoar. Truppen har utöver sitt hemmadistrikt även framträtt för Stockholms publiken med regelbundna föreställningar på Dieselverkstaden i Nacka. Mira började här som dansare och blev sedan producent och chef i 11 år med en bred och kvalitativ repertoar.

Jag har koreograferat flera gånger för Norrdans under min frilanskarriär, säger danschefen Martin Forsberg. Norrdans har funnits här sedan 1995, så vi firar 25 år nästa år.

Jag har ju sett kompaniet vid dess gästspel på Dieselverkstaden i Stockholm och det har varit mycket intressanta och uppskattade föreställningar.
Vi kommer att visa oss i Stockholm även i framtiden, men om det blir på Dieselverkstan vet jag inte ännu.

Vilket är ert uppdrag här i Härnösand?
Vi har väldigt tydliga ägardirektiv från våra uppdragsgivare som är region Västernorrland och Sundsvallskommun. Vi ska verka med särskilt inriktning mot en ung publik och hålla hög konstnärlig kvalité.
Vi ska också turnera i de fyra nordligaste länen. Det är en satsning på att där ska finnas tillgång till högkvalitativ scenkonst i form av musikteater, teater, opera och samtida dans. Vi spelar normalt från Sundsvall i söder till Kiruna i norr.

Norrdans är en del av NMD (Norrlands nätverk för musikteater och dans) som förutom Norrdans består av Norrlandsoperan, Piteå kammaropera och Estrad Norr.

Proxy 3

I Proxy vill man få åskådarna att svara på dansarnas rörelser på scenen genom att ta efter. Foto Chrisander Brun

Hur lägger du upp repertoaren? Koreograferar du allting själv?
Jag koreograferar väl högst en gång per säsong, men sedan bjuder vi in nya koreografer som gör sina egna verk. Det ger dansarna möjlighet att utvecklas och få nya impulser. Nu har vi många nya dansare från i år, vilket innebär att vi kommer att bygga upp en ny repertoar. Dansarna kommer från ett tiotal länder och representerar nästan alla olika bakgrunder och inriktningar man kan tänka sig.

Vilken är din personliga vision för dansen i det område ni förfogar över?
Dans är ju ingen vara utan ett erbjudande. Jag hoppas att vi kan fortsätta att ge en varierad och högklassig repertoar. Det är viktigt dansen är relevant och samtida och arbetar med samtida koreografer. Jag brukar citera uttrycket Art shall comfort the disturbed and disturb the comfortable. Dansen ska inte konservera!

Nästa projekt är ett helt nytt verk av en rysk koreograf, regissör och performance-konstnär, Olga Tsvetkova. Hon gör en ny skapelse Human after All, fortsätter Martin och tillägger:
Vi kommer i fortsättningen att arbeta enbart med nya verk – inte shoppa bland de gamla! Det är bättre att göra vårt eget.

Hur tar publiken emot era föreställningar?
Vi har ett spännande uppdrag, ett stort geografiskt område med både större städer och mindre orter. Vi har en hängiven publik men den största gåvan är att vi gör många skolföreställningar där alla barn får uppleva samma sak, oavsett deras bakgrund.

Jag hoppas att det ska göra dem intresserade och att de kommer tillbaka och aktivt söker konst i alla former. Både intensivt och impulsivt. Dans handlar så mycket om närvaro – upplevelse. Jag får ju ofta höra att 'jag förstår inte modern samtida dans'. Då brukar jag svara: vad händer om du inte försöker förstå utan bara uppleva dansen?

Proxy 2

I Martin Forsbergs nya produktion ska du känna dig delaktig som åskådare. Foto Chrisander Brun

På kvällen var det premiär på Martin Forsbergs nya produktion Proxy. Föreställningen har en ovanlig inledning då publiken möter dansarna redan i foajén. Man inbjuds att sätta sig vid borden tillsammans med dem eller vandra runt och möta andra dansare runt om i lokalen.

Avsikten är att man ska känna sig delaktig – minska avståndet mellan scen och salong. Själv får jag bland annat uppleva hur det känns att synbarligen byta fötter med en av dem. En upplevelse jag kan rekommendera men inte beskriva i ord!

Föreställningen flyttar så över till teatersalongen. Man har också där en strävan att få publiken involverad med vad som visas på scenen. Få oss att svara på dansarnas rörelser på scenen genom att ta efter och göra likadant i salongen.

Det blir till en början lite trevande, men många viftar med uppsträckta armar, reser sig i bänkarna, vickar på höfterna och svarar på tillropen från scenen.

Dansarna själva står för sin del koreografin och resultatet är en livfull dans som så småningom övergår till en häftig dansshow där dansarna få släppa lös till häftig musik. Då känns det skönt att få se på och bara njuta!

En annorlunda och upplivande kväll!

Anders Jörlén
6 nov 2019


  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil