Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

malinthoorsksbserenad1

Malin Thoors repeterar Serenad på Kungliga Svenska Balettskolan med elever från årskurs 9 och gymnasiet årskurs 1, 2 och 3. Fem elever från Conservatoire Superieur de Paris ska även vara med i verket. Foto Clairemarie Osta le Riche

13 dec
2019

Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet

STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.

Ett verk skapat av den världsberömda koreografen George Balanchine. Malin är en av de repetitörer i världen som är certifierad att iscensätta Balanchines verk.

Malin Thoors1

Malin Thoors under repetition med Nederländska Nationalbaletten. Foto Altin Kaftira

Malin utbildades vid Kungliga Operans Balettelevskola och blev efter det anställd först som betald elev och sedan som dansare i Kungliga Baletten mellan åren 1977-1984.

Varför avslutade du din danskarriär på Operan så tidigt?
Jag tog tjänstledigt spelåret 1982-83 och åkte till London för att påbörja en utbildning till koreolog i Benesh Notation vid Benesh Institute of Choreology under Monica Parkers ledning.

Hon var tidigare dansare vid Royal Ballet och gjorde betydande insatser vid grundandet av institutet. Jag tog ledigt med tanke på framtiden då en dansares karriär är kort. Jag ville ha en utbildning att falla tillbaka på när karriären var över.

Under min tid i balettelevskolan hade vi kurser med Agneta Stjernlöv – koreolog och repetitör vid Kungliga Baletten Hon såg att jag hade fallenhet för notation och uppmuntrade mig, på det sättet väcktes mitt intresse.

Jag tog ytterligare tjänstledigt för att slutföra min utbildning vid Benech Institute till Holder of Benesh Movement Notation Advanced Theory and Teacher's Diploma AIChor 1985.

Efter det ordnade institutet praktik för mig med Royal Ballet och Royal Opera Ballet då de tyckte att det gick bra för mig.

Det ledde till att jag blev erbjuden en anställning på Royal Ballet – som jag inte fick då Sverige inte var med i EU. Så i slutänden bestämdes det att jobbet skulle gå till en britt. Jag fortsatte ändå med enstaka lärorika projekt med Royal Ballet fram till 1986. Bland annat fick jag redan då i uppdrag att repetera Anthony Dowell, Lesley Collier och andra skickliga dansare.

Efter det kom jag hem och fick ett erbjudande om jobb som koreolog på Kungliga Operan men jag kände att jag ville pröva mina vingar mera och lära mig skriva bättre och snabbare innan jag var beredd att ta en heltidsanställning där.

Serenad Malin Thoors

Malin Thoors repeterar Serenad med elever från Kungliga Svenska Balettskolan. Foto Clariemarie Osta le Riche

Hur skulle du beskriva Benech Notation för någon som inte vet någonting om det?
Man skriver på partitur på fem notlinjer. På så sätt kan man läsa ut var rörelserna ska utföras i förhållande till musiken.

Man skriver in tecken som man kan tycka ser ut som små streckgubbar. Armar och ben är inte inritade men armbågar och knän är med.

Det är olika tecken för olika kroppsdelar, för olika plan i förhållande till kroppen och för olika riktningar.

Det är väldigt detaljerat och även visuellt med rörelselinjer som visar hur händer och fötter rör sig inom koreografin.

Det är också mycket konstnärliga kvaliteter och uttryck som bör ingå i notationen. Utifrån notationen ska man kunna lära ut koreografin och instudera en balett, både tekniskt och konstnärligt.

Ärligt talat så använder jag själv mycket video-material. Helst så nära inpå tiden som möjligt från då koreografen själv gjorde sina senaste modifikationer.

Du övade upp din notation under tre år i England vad hände sedan?
Då blev jag erbjuden jobb i Amsterdam med Dutch National Ballet och på Parisoperan. Jag valde Amsterdam för jag tyckte att det var intressantare.

Jag skulle få arbeta med ett Balanchine program tillsammans med gästrepetitörer från New York. Reuven Voremberg som var balettmästare och chef för den konstnärliga personalen hade fått tips om mig via institutet.

På den tiden var Balanchines baletter en stor del av Dutch National Ballets repertoar. Jag hade själv dansat en del Balanchine verk under min tid på Kungliga Operan vilket jag uppskattade mycket.

Malin Thoors Holland

Under repetition med Nederländska Nationalbaletten och dansarna Jurgita Dronina och Marijn Rademaker. Foto Altin Kaftira

Hur blir man certifierad repetitör av ”Balanchine Trust” – de som äger rättigheterna till Balanchines baletter?
Under min tid med Dutch National Ballet arbetade jag med många av de dansare som hade arbetat med Balanchine i New York City Ballet när han skapade sina verk. Karin von Aroldingen, Patricia Neary, Bart Cook och Sean Lavery för att nämna några.

De kom till Amsterdam för att instudera Balanchines baletter. De såg att jag var lämpad för att repetera hans verk och på så sätt blev jag certifierad.

Under de femton år jag arbetade och lärde mig baletterna i Amsterdam fick jag ledigt för att resa och instudera Balanchines verk i flera internationella kompanier. Först tillsammans med Karin von Aroldingen och senare på egen hand.

Det var guld värt för mig att få den erfarenheten också blev jag uppmärksam på hur bra jag hade det hemma i Amsterdam. Jag trivdes väldigt bra där och hade ett rikt socialt liv. Det var roligt samtidigt som det var mycket arbete.

Du har inte bara instuderat och repeterat klassiska baletter även om det har varit mycket Balanchine och Frederick Ashton. Du har också arbetat med moderna verk bland annat av Martha Graham. Hur kommer det sig?
När jag kom till Dutch National Ballet hade de många nutida verk som jag repeterade. Verk av de stora holländska koreograferna Hans van Manen, Rudi van Dantzig och Toer van Schayk.

När Wayne Eagling tog över chefskapet efter Rudy van Dantzig utökade han repertoaren med verk av Martha Graham som passade klassiska dansare. Det var tack vare att vi även studerade Graham-teknik under utbildningen på Kungliga Operans Balettelevskola som jag kände att jag kunde ge mig i kast med att repetera och instudera dessa baletter vid Dutch National Ballet.

Vilka erfarenheter tog du med dig från tiden i Holland?
Det var ju en oerhört lärorik tid jag lärde mig otroligt mycket. För det var det första kompani jag arbetade i som koreolog och repetitör. Det hände så mycket, det var så många intressanta danskonstnärer som kom dit och det var mycket hög kvalitet på dansarna.

Några av de verk som iscensattes var baletter av Frederick Ashton. Från Royal Ballet kom dansarna och repetitörerna Michael Somes och hans fru Wendy Ellis Somes och satte upp dessa verk.

Wayne Eagling fanns ju även på plats med all sin kunskap. Jag jobbade tillsammans med dem, det var så jag kom i kontakt med och lärde mig Ashtons baletter. Senare blev jag tillfrågad att instudera hans verk.

Under min tid i Stockholm hade jag dansat i Ashtons balett La fille mal gardée.
Ett verk som jag senare instuderade vid flera internationella kompanier.

Malin Thoors Holland

Jurgita Dronina och Marijn Radsmaker från Nederländska nationalbaletten repeterar med Malin Thoors. Foto Altin Kaftira

Sedan kom du till Parisoperan?
Jag hade varit i Paris och instuderat baletter av Balanchine tillsammans med Karin von Aroldingen och Sarah Leland, dansare och balettmästare vid New York City Ballet. Baletten Jewels skulle sättas upp och jag blev tillfrågad att medverka i arbetet med instuderingen.

Vid ett senare tillfälle då jag återvände till Parisoperan så frågade dåvarande balettchef Brigitte Lefèvre om jag skulle vara intresserad av en anställning som balettmästare. Jag tackade ja och blev kvar på Parisoperan i elva år, 2003-2014.

Det blev inget koreolog arbete under den här tiden eftersom jag var anställd som balettmästare. Jag hade inget krav på mig att skriva ner baletterna. Det jag hann skriva var för min egen skull som stöd för minnet, tillräckligt så att jag själv skulle kunna instudera verken igen.

På vilket sätt skilde sig kompanierna och dansarna?
I innehållet av repertoaren naturligtvis. I Paris dansades mycket av Rudolf Nurejevs verk som han skapat under sin tid som balettchef där.

Det är svårt att jämföra dansarna. I Paris kommer de flesta dansarna från den egna balettskolan medan i Amsterdam kommer dansarna från hela världen. Tar man Balanchines baletter som exempel så blir de annorlunda dansade beroende på vilken skolning dansarna har. Vilket inte betyder att det blir bättre eller sämre.

Det är inte meningen att alla ska efterlikna New York City Ballet där Balanchine skapade sina verk.

Under den korta tid dansarna har på sig under instuderingsarbetet är det viktiga att de kan tillgodogöra sig vissa element av stilen, kan förknippa dansen till musiken och att de rör på sig med mycket energi över scenen.

Trivdes du lika bra i Paris som i Amsterdam?
Jag tyckte det var fantastiska år. Mycket av repertoaren var ny för mig vilket var en berikande och intressant utmaning. Jag repeterade både klassiska och moderna verk.
Den första moderna verket jag arbetade med var en kreation Genus som skapades för dansarna av koreografen Wayne McGregor. Jag satte upp och repeterade mycket Balanchine baletter också.

Allting var så mycket större i Paris. Man jobbade i två operahus ”Palais Garnier” och ”Opéra de Bastille”. Kompaniet var mycket större med 154 dansare mot hälften i Amsterdam.

Jag tyckte det var mycket givande att få arbeta med unga förmågor som var på väg upp. Att få coacha, bygga deras självförtroende och se hur de växte.

Malin Thoors Serenad

Elever från årskurs 9 samt gymnasiet årskurs 1, 2 och 3 på Kungliga Svenska Balettskolan repeterar Serenad. Foto Clairemarie Osta le Riche.

Balanchines balett ”Serenade” har du tidigare instuderat med Finska Nationalbaletten, MaggioDansa i Florens och på Parisoperan. I perioder under skolåret 2019-20 instuderar du Serenade vid Kungliga Svenska Balettskolan vad kan du säga om det?

Jag är här tre veckor nu under hösten och tre veckor innan premiär i vår. Nu har jag jobbat i två och en halv vecka.

Det jag koncentrerar mig på är att eleverna kommer in i stilen och vad verket kommer att betyda för dem i deras utveckling. Det är viktigt att de dansar med hänförelse och rör på sig, även över en mindre scen som deras egen på Riddarfjärdsteatern.

Eftersom eleverna även har sina teoristudier att sköta så har vi tid halva dagar för repetitioner. Det är ingen idé att stressa och få ihop hela verket nu. Samtidigt är det viktigt att de under den tid vi har får känna på hur man arbetar på ett professionellt sätt.

Det är ett krävande verk, en utmaning för de fyra olika årskurser jag jobbar med – flickor och pojkar i årskurs 9 och gymnasiet 1-3 på den klassiska linjen. Från vad jag ser tycker jag att de har potential att klara av uppgiften. De är motiverade och arbetar hårt.

Sedan 2014 frilansar Malin och åker över hela världen och instuderar baletter.
Innan vi avslutar frågar jag henne vilka projekt hon har den närmaste framtiden.
Nästa jobb är ett stort verk Beethovens 7th Symphony av Toer van Schyke med Royal Winnipeg Ballet i Kanada.

Men först och främst ska Jag hitta ett nytt hem. Jag bodde i Sverige 2015-2018. Under den tiden reste jag mycket och jobbade mycket i USA. Det var trevligt att bo i Sverige igen men kanske var det för tidigt att flytta hem.

Jag tyckte det var svårt med mörkret och snön så jag flyttade tillbaka till Paris temporärt. Det jag tänker mig nu är att flytta från storstaden till södra Europa någonstans där det finns sol och friska vindar från havet.

Margareta Lidström
13 dec 2019


  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil