Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

AnastasiaLeppist - 11

Anastasia går på Vaganovaskolan i St Petersburg. Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter. Foto Josephine Björklund

07 jan
2020

Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.

När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in.

Idag bor hon på internat och har bara möjlighet att komma hem till Sverige och sin familj på loven. Anastasias mamma Ira Leppist som också är med under intervjun åker så ofta hon kan till Ryssland för att träffa sin dotter.

AnastasiaLeppist - 8

Jag började drömma om få gå utbildningen, vara en elev som alla andra. Foto Josephine Björklund

Varför sökte du till Vaganova?
Jag är jätteintresserad av balett. När jag var liten skickade mamma mig till Base23. Efter Base23 sökte jag till Kungliga Svenska Balettskolan och det var där jag hörde talas om Vaganovaskolan. Jag började drömma om få gå utbildningen, vara en elev som alla andra och inte en internationell elev. Eftersom min mamma är från Ryssland så kunde jag lite ryska, jag tänkte att det kunde underlätta.

Berätta om antagningen?
Förra sommaren åkte jag till Ryssland för att gå på ett Vaganova-läger. En av lärarna sa att jag borde söka eftersom hon trodde att jag hade möjlighet att komma in.

Ira, Anastasias mamma, infliker:
Egentligen kom Anastasia in redan i juni men då tvekade skolan på grund av hennes ryska. Dansproven gick bra men osäkerheten kom om Anastasia skulle kunna ta till sig utbildningen eftersom all undervisning sker på ryska. Skolan sa att vi skulle komma tillbaka i augusti och om ryskan var bättre så skulle hon kunna bli antagen.

Anastasia fortsätter:
Under sommaren jobbade jag jättemycket med ryskan tillsammans med en kvinna som kom hem till oss och hjälpte mig. Det var svårt men jag kände att jag skulle klara det. I augusti åkte jag och mamma tillbaka till Ryssland för att göra antagningen som bestod av tre olika prov. Första gick bra och jag blev jätteglad. På andra provet var det läkarundersökning och där var jag också vidare. Inför tredje provet var jag nervös och började tvivla på om jag skulle komma in. Vi fick gå in i ett litet rum och vänta på resultatet. När juryn bestämt sig kom de ut med en lista och berättade. Det var mycket känslor i luften.

Högt? Inför alla?
Ja. Juryn läste upp flera namn men de sa inte mitt. Jag blev orolig. Sedan visade det sig att de läst upp namnen på dem som inte kommit in. När jag förstod det blev jag jätteglad. Många runt omkring mig började gråta, andra hoppade runt av glädje.

Hur många kommer in?
Det finns plats för 10 tjejer och 10 killar i varje grupp. I årskurs fem är det tre grupper A, B och V (* se fotnot). För varje årskurs minskas antalet elever och till slut blir grupperna färre. I årskurs nio finns bara en grupp kvar, A. Elever kan åka ut om de inte jobbar så bra eller utvecklas för långsamt. Man får högst vara 12 år när man söker sedan är det försent om man inte söker som internationell elev, men då blir det inte samma undervisning.

AnastasiaLeppist - 1

Det jag gillar med skolan är att lärarna bryr sig om oss. De är stränga men det är med omtanke. Foto Josephine Björklund

Ira förklarar:
Rent teoretiskt så är utbildningen lika bra för internationella studenter men den möjligheten finns bara på gymnasiet inte på grundskolan.

Går ålders- och årskursindelning att jämföra med Sverige?
Ja det gör det, säger Ira. Hon har gått tillbaka två år på grund av hennes ryska och går i femman. På föräldramötet sa de att Anastasia lär sig snabbt. Planen att hon ska jobba i kapp och till slut gå i en klass där klasskamraterna är i hennes egen ålder.

Hur bor du?
På internat som ligger i anslutning till skolan. Det enda dåliga är att vi nästan aldrig är ute. Det går att gå inomhus mellan byggnaderna, men vi måste ta utevägen för att få frisk luft. På kvällen när vi går hem så är det så himla härligt att titta upp på stjärnorna.

Ira, hur upplever du som mamma att ha din dotter så långt borta?
Det är en stor omställning och vi var nästan oförberedda. Det är en sak att drömma och hoppas. Vi tog inte Anastasias idé på största allvar samtidigt som vi prioriterade hennes vilja. Långt ifrån alla barn är så målmedvetna. Vi tänkte att hon får pröva och sedan fortsätta dansa i Sverige eller någon annanstans. Som mamma stödjer jag henne och hjälper på alla sätt jag kan. Men skulle jag märka att hon inte mår bra så får hon komma hem.

Hur håller ni kontakten?
Via whats’up, säger Anastaia. Fast ibland har jag så mycket hemläxor att jag inte ens hinner ringa mamma på kvällen. Vi måste gå och lägga oss klockan tio, då går det runt någon som kollar att vi sover. Jag brukar lägga mig i sängen, låtsas sova, och sen går jag på toa för att fortsätta läxorna. Jag går undan för att inte väcka min rumskompis. Hon gör alltid sina läxor snabbt och kan lägga sig för att sova tidigt medans jag har flera stycken kvar.

Hur trivs du Anastasia?
Det jag gillar med skolan är att lärarna bryr sig om oss. Vi som bor på internatet har ju inte våra föräldrar så det är lärarna som fostrar oss och de vill att vi ska vara väluppfostrade. De är stränga men det är med omtanke. Mycket disciplin som att vi måste ha inneskor med klack och varma kläder så att vi inte blir sjuka. Att bli sjuk skulle vara en mardröm, då blir det svårt att hinna komma ikapp.

Skolan är intensiv och krävande, säger Ira. Ja, och det är långa dagar, lägger Anstasia till. Ibland har vi sovmorgon, då brukar jag gå till en kvinna som hjälper mig med ryskan sen får jag springa för att hinna till lektionen. Tempot är högt både på teorin och på baletten. Efter två månader i årskurs fem så gör vi samma steg som vi gjorde i årskurs sju på Kungliga Svenska Balettskolan. Med den hastigheten undrar jag vad som är möjligt att göra i nian.

AnastasiaLeppist - 5

Förhoppningen är att Anastasia ska fortsätta trivas och lära på Vaganova. Foto Josephine Björklund

Har du balettlektioner varje dag?
Vi har teori och dans sex dagar i veckan. På lördagar slutar vi halv fem, det är vår tidigaste dag. För dem som repeterar är dagarna ännu längre, sen är det snabbt hem för att äta och göra läxor. I Ryssland är det många baletter som har barn med i föreställningarna.

Ira fortsätter: Efter en vecka på skolan kom en kvinna från Mariinskijteatern och valde barn till en föreställning. Anastasia fick en av rollerna. På föräldrarmötet sa jag vi helst inte vill att Anastasia ska ta några obetydliga roller det första året. Alltså vara med i föreställningar där barnen dansar litegrann men ändå måste vara på teatern i flera timmar. På skolan tycker de att jag är lite knäpp men teaterlivet får komma senare. Just nu är det fokus på att klara utbildningen.

Du beskriver att det är tuff press och högt tempo. Hur påverkar det er som går där, är det lätt att skaffa en kompis?
Alla som bor på internatet vet hur det är att vara utan sina föräldrar så det blir som att alla tar hand om varandra som att vi är en familj.

Ira säger: För de allra flesta så är Vaganova deras dröm och internatet deras hem.

Hinner du vila någonting?
Vi är lediga på söndagar. Oftast hämtar några släktingar mig på lördagskvällen och då åker vi ut till deras sommarställe.

Vad drömmer du om när du blir vuxen?
Jag vill bli en jättebra ballerina, skriva kontrakt på t ex Mariinskijteatern. Konstformen lockar mer än pengar även om jag vill kunna försörja mig och en familj.

Anastasia är full av energi och efter intervjun småspringer hon till Humlegården för att bli fotograferad av Josephine Björklund. Mamman och jag småpratar, hon uttrycker stolthet över sin dotter och upprepar att kraven på barnen är höga. Förhoppningen är att Anastasia ska fortsätta trivas och lära på Vaganova. Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter. Samtidigt diskuterar mor och dotter att det även finns andra vägar för att nå sina drömmar. Möjligen kan en sådan uppfattning hjälpa att ta till sig utbildningen på bästa sätt utan att det blir på för på blodigt allvar.

Jenny Berkán
Stockholm

*De tre första bokstäverna i det ryska alfabetet är A, B, V, som på ryska skrivs А, Б, В


  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil