Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg

Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. Dansare: Dmitry Zagrebin och Daria Ivanova. Foto Carl Thorborg

23 feb
2020

I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.

Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.

I en danssal högt upp på Kungliga Operan i Stockholm sitter åskådare längs ena långväggen. Med nyfikenhet får vi se på när Mats Ek och dansare repeterar hans del av föreställningen Kylián/Ek/Naharin.

Ek och Ekman

I första versionen var det endast en kvinna och vattnet, säger Mats Ek under samtalet med Marie-Louise Ekman. Foto C Hillbom

Ek uppmuntrar sina dansare, Daria Ivanova och Dmitry Zagrebin, genom att säga vilka delar som var bra och ber dem sedan upprepa sekvens för sekvens.

Blickar, kroppsvridningar, förlängningar utforskas, ingen detalj är för liten för att lämnas åt slumpen. I hörnet repeterar en annan kvinnlig dansare, Kaho Yanagisawa, som också gör huvudrollen fast i ett annat lag. Jag slås av hur olika de båda kvinnliga dansarna är rent fysiskt. Den ena lång, den andra kortare. Båda utvecklar allt som Ek efterfrågar, likt men ändå helt olikt och personligt.

Marie-Louise Ekman intervjuar Mats Ek.
Ekmans scenografi har förgyllt och kompletterat Eks baletter flera gånger under årens lopp. Detta har Ek tagit fasta på och tillägnar koreografin till Ekman. Även denna gång har Ekman ett finger med i spelet då hon valt färgen på den klänning som den kvinnliga dansaren bär i föreställningen.

Verket skapades för flera år sedan. I första versionen var det endast en kvinna och vattnet. I versionen som spelas på Kungliga Operan och som vävs in i Ohad Nahrins koreografi, medverkar också en man. Ek menar att ytterligare en kropp för med sig en ny spänning till koreografin. Förutom dansarna och glaset med vatten finns ett bord på scenen. Ett rektangulärt grönt bord.

Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg

Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. Dansare: Daria Ivanova. Foto Carl Thorborg

Marie-Louise Ekman undrar varför han så ofta väljer att ha med just detta föremål i sina koreografier. Ek påtalar att det finns en laddning i bordets form, att flera komponenter gör det spännande. Bordet möjliggör scenytor både ovanpå och under. Det vardagliga får en annan betydelse genom att lyfta in den på scenen. Det blir en slags kontrast till kroppen som erbjuder dialog.

Ekman frågar hur färdig Mats är när han möter dansarna, om han kommer med skapat material eller om rörelserna improviseras fram tillsammans med dem som ska utföra koreografierna. Ek ler och säger att han har lite problem med att vara spontan. Materialet arbetar han fram i sin egen kropp och i mötet med dansarna erbjuds det som ett förslag eller startpunkt. För att kunna vara spontan säger han sig behöva vara mycket förberedd.

Ohad Naharins "Minus 16", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. Foto: Carl Thorborg

Ohad Naharins "Minus 16", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. Dansare Moe Nieda och Samuele Ninci. Foto Carl Thorborg

I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de han skapar men i rätt sammanhang som på scenen ser det helt naturligt ut. Dem erfarenheter och kunnande han har hämtar ur hans egen kropp förvaltas och förändras i mötet med dansarna.

Han poängterar att det för honom blir ganska ointressant om dansaren bara får göra det som dem tycker är roligt eller ser häftigt ut. När det blir avgörande så försvinner det intressanta. Men när rörelserna anpassas till dansaren och stommen behålls så utvecklas materialet.

Jiri Kyliáns "Wings of Wax", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: AdiLiJiang Abudureheman, Desislava Stoeva och Julien Keulen. Foto: Carl Thorborg

Jiri Kyliáns "Wings of Wax", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. Dansare: AdiLiJiang Abudureheman, Desislava Stoeva och Julien Keulen. Foto Carl Thorborg

Hans samarbete med Ana Laguna och den egna självkritiken är också komponenter för att koreografierna förhoppningsvis bli bra. Med glimten i ögat säger Ek att Laguna är en sträng domare.

Ekman undrar över Mats Eks beslut att för några år sedan lägga av och frågar varför det inte blev så. Ek säger att han inte skapade något nytt under fyra år. Däremot sattes hans gamla verk upp på olika platser i världen, vilket kan ha påverkat att det kändes som han inte slutade.

Under denna period vaknade en längtan till att stå på scenen igen. Vilket ledde till att han bröt sitt löfte med bland annat Axe där han dansade tillsammans med Ana Laguna och Yvan Auzely.Det var som att en ny dörr öppnades. Ek menar att det är bra för en koreograf att ha erfarenhet av att vara dansare. Förutom att det är roligt och svårt så ökas förståelsen för dansarna som han jobbar med.

Ohad Naharins "Minus 16", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: dansare ur Kungliga Baletten. Foto: Carl Thorborg

Ohad Naharins "Minus 16", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. Dansare ur Kungliga Baletten. Foto Carl Thorborg

När frågorna släpps fritt, frågar någon i publiken vad vattnet i verket har för betydelse. Mats svarar att han gärna låter publiken få ha sin egen tolkning. Men att vattnet kan föreställa en livsgivande kraft, och hur samma saker kan ge motsatt effekt i olika situationer.

Mats Ek poängterar att samarbeten är viktiga. Förutom Ana Laguna och Marie-Louise Ekman nämner han också Eva Säfström repetitör på Kungliga Operan. Han känner sig glad att få vara med som en del av föreställningen och uttrycker sin beundran för de andra två koreograferna Jiri Kylián och Ohad Naharin.

Jiri Kyliáns "Wings of Wax", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Gianmarco Romano och Luiza Lopes. Foto: Carl Thorborg

Jiri Kyliáns "Wings of Wax", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. Dansare: Gianmarco Romano och Luiza Lopes. Foto Carl Thorborg

En vecka senare är det dags för premiär.
Föreställningen erbjuder en dynamisk blandning av finstämd dans till kraftanvändning på olika sätt. Publiken erbjuds att åka med i en berg och dalbana av hänfördhet, hissnande, skratt och en känsla av att åkturen var alldeles för kort. Jag tror ingen kan värja sig från dansarnas, repetitörerna, musikens, scenografernas och koreografernas samspel.

I premiärsamtalet strax innan ridån går upp säger Mats Ek att dans är en konstform som inte går att jämföra med någon annan. Konsten förkroppsligas och levandegörs i exakt det ögonblick som publiken ser det och sen är det borta.

För dansarna gäller det att bygga upp en värld av koncentration och trots att stegen har utförts säkert 1000 gånger förut på samma ställe i musiken måste de levandegöra varje del. För mig lyckades alla denna premiärafton.

Jag går hem och tänker att gärna återupplever allt en gång till även om det bara blir för en kort stund.

Kylián/Ek/Naharin

Spelar från 21 februari till 12 mars
Kungliga Operan

Jenny Berkán
Stockholm


  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

  • Ella Persson 1 Foto Cristian Hillbom
    Ella Persson: After the Mikhailovsky Ballet in St. Petersburg, new future awaits.

    I was born in Solna 25 years ago. We were a normal family with mom, dad, my brother and sister. We lived in Bergshamra, I went to a normal school and played around a lot.

  • DonQuixote 1
    Don Quixote: A triumph for the company
    Don Quixote is a ballet loved by dancers and audiences alike. The Royal Swedish Ballet open their season with Rudolph Nureyev ’s version of the ballet following Marius Petipa ’s choreography and staged ...

  • Tristan and Isolde_chor. Krzysztof Pastor_dancers_Yuka Ebihara _ Vladimir Yaroshenko, photo Hidemi Seto
    Galan i Villmanstrand med mer livskraft än någonsin
    Villmanstrand var åter en gång platsen för en lyckad gala. En traditionell balettgala för alla balettälskande och dansvänner firades i Villmanstrand [Lappeenranta] efter en paus på två år. Festligt bl...

  • Drottningholmsteatern
    Pontus Lidbergs event på Drottningholmsteatern är mer lek än dans
    Jubileumsföreställningen på Drottningholmsteatern är Salle de machines efter en barockteater som i Tuilerierna i Paris kunde förtrolla åskådarna med nya sceniska uppfinningar.

  • Carl Sjögren Felicia Andersson
    Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten
    Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymn...

  • Unai Celis Peribanes
    Elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg erbjuds plats vid American Ballet Theater School i New York
    Unai Celis Peribanes berättar om sin tid vid Svenska Balettskolan och om förväntningarna inför framtiden vid American Ballet Theatre school. Unai kommer från Bilbao i Norra Spanien. Han har varit elev...

  • RBS Defile
    A thrilling show with the Royal Ballet School
    The Royal Ballet School have a fail-safe item on their Summer Performance, one that ensures the curtain will come down on a packed audience with a collective lump in its throat. That item is the Grand...

  • Folia
    José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses
    För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses , en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två ve...

  • KSB på Operan 12 juni
    Smittande dansglädje på Operan av Kungliga Svenska Balettskolan
    På Kungliga Svenska Balettskolans Sommargala på Kungliga Operan var den största nyheten första framförandet av Études classiques , med 75 elever från årskurserna 4, 5, 6 och 9, gymnasiets årskurser 1 o...

  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil