Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Balettpedagogtävlingen

Kalaparvi – Fiskstim från Helsingin Tanssiopisto tog förstapriset i åldersklassen 10-12 år. Foto Roosa Oksaharju

08 mar
2020

Många talanger i den nationella balettävlingen

Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors. Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och konkurrensen för att få delta visade detta – ungefär hälften fick en plats i tävlingen.

Alla unga dansare i åldern 14-20 vilka fått möjligheten att delta i tävlingen kunde man redan betrakta som vinnare. Respons skulle alla få av tävlingens domare. Katariina Edling, tidigare dansare vid Stockholmsoperan och fortsättningsvis aktiv som dansare och numera även som pedagog. Jouka Valkama, dansare vid Nationaloperan i Helsingfors och lektor Heli Kuula, balettpedagog med mångsidig erfarenhet inom branschen.

Dansarna tävlade som solister eller i grupper. Solisterna 12-14 år, 15-16 år, 17-19 år, och grupperna 10-12 år, 13-15 år, 16-20 år. Tydliga bevis för talang och kunnande fanns att se också hos dansare som inte kom till prispallen. Även de fick sin del av uppmuntringspriserna.

Balettpedagogtävlingen 2020

Den ryska dansen ur Nötknäpparen med Jesse Lehto, Axel Lindroos, Juuso Meklin och Leevi Hapuoja. Foto Roosa Oksaharju

Solisterna:
Åldersgruppen 12-14 år
Allra först ut var Olivia Huttu från Helsingin Tanssiopisto [Helsingfors Dansinstitut]. Hon imponerade genast med ett äkta dansglädje i en variation ur Die Puppenfee [Dockfén koreografi Josef Hassreiter] och fick tredje pris. Sträckningen i vristerna kräver ännu bearbetning hos denna unga begåvade dansare.

De nästa tävlande flickorna hade inte mindre utstrålning i sina nummer än Olivia: Pinja Elonen från Balettskolan Hannele Suomalainen och Veera Vartio från Tanssiopisto gjorde intryck på publiken och bra ifrån sig.

Mwanana Mjengwa

Mwanana Mjengwa i Gulnaras variation ur Korsaren. Foto Roosa Oksaharju

I denna åldersgrupp på åtta flickor var dock vinnaren klar, hon hette 14-åriga Mwanana Mjengwa. Hon var den mognaste i gruppen med personlighet och skicklig i tekniken. Hon är elev på Tanssiopisto. Gulnaras variation ur Korsaren var väl instuderad och fräsch. Andra numret, Dreamer, var en egen koreografi.

Balettpedagogtävlingen 2020

Tuuli Ezér dansade starkt sin egen koreografi Min vilja, inte din. Foto Roosa Oksaharju

Åldersgruppen 15-16 år
Förutom redan nämnda vinnaren Pinja Rissanen fanns i denna grupp många intressanta dansare. De var 16 tävlanden, flera begåvningar som är på väg uppåt i dansen. Tuuli Ezér från operans balettskola, tidigare Espoon Tanssiopisto [Esbo dansinstitut], dansade som första nummer en spansk variation ur Paquita, tekniskt fint och uttrycksfullt.

I den egna koreografin Minun tahtoni, ei sinun (Min vilja, inte din) till musik av Zack Hemsey förstärkte hon bilden av sin dansarkvalitet, tolkningen av verket med mycket kraftiga känslor lämnade ingen orörd.

Det blev ett tredje pris och dessutom hedersomnämnandet Dansens gnista, publikens specialpris. Åskådarna hade fått säga sitt genom omröstning. Därtill kammade Tuuli hem priset för En ny balettkoreografi 2020 – dvs. allt som allt tre priser i tävlingen. Tuuli har också varit framgångsrik i tidigare tävlingar.

Karin Jacobs

Karin Jacobs i Bakterien. Foto Roosa Oksaharju

Karin Jacobs fick andra priset med sin precisa, i alla detaljer snygga Swanildas variation ur tredje akten i Coppelia och med tolkningen av det moderna verket Bakteeri [Bakterien] av Katerina Torp [musik Opium Poppy].

Stiliga Karin var den första av de fem eleverna från Operans balettskola som valt den som sitt andra nummer. Koreografen Katerina Torp, dansare och själv utexaminerad från samma skola, hade verkat som repetitör för alla deltagarna.

Balettpedagogtävlingen 2020

Miika Rissanen i Muodon Muutos. Foto Roosa Oksaharju

Tre pojkar kom från operabalettskolan. Glädjande var att Miika Rissanen, Kasperi Kolehmainen och Arttu Tyni hade sina personliga drag och även kvalitet i uppträdanden. Pojkarnas andra nummer var Muodon Muutos [Metamorfos] av Jani Talo [musik Dvorak). Av dessa belönades Miika Rissanen med en kursinbjudan.

Balettpedagogtävlingen 2020

Aleksei Frich i James variation ur La Sylphide. Foto Roosa Oksaharju

Åldersgruppen 17-19 år
Sju av tio flickor var från operabalettskolan, en från Helsingin Tanssiakatemia [Helsingfors Dansakademi] och två från Tanssiopisto. En stilig man från Tanssiopisto, Aleksei Frich, precis i sina hopp och imponerande i variationen ur La Sylphide samt i det moderna Why [musik Arvo Pärt] av Anandah Kononen. Aleksei Frich belönades med uppmuntringspriser.

Saida Solla delade förstapriset med Viivi Ahola, båda från operabalettskolan. Saidas entré till scenen märks alltid, variationen ur Paquita var en fullträff och fin var även hennes Neljäs perhonen [Den fjärde fjärilen] av Oskari Kymäläinen [musik Kaija Saariaho]. Utstuderat dansat.

Viivi Aholas första nummer, Kitris variation från Don Quixote var snygg, fraserad och detaljerna var på sin plats. Andra numret var My dear melancholy som var egen koreografi, passade henne bra.

Andra priset delades då inte ut och tredje priset fick Aino Louhivaara med Paquita-variationen som hon dansade ståtligt och med glans och med andra numret Heartbeat av Anu Sistonen [musik Astor Piazzolla].

Grupperna
Vid prisutdelningsgalan såg vi vinnaren i gruppen 10-12 år Kalaparvi [Fiskstim]. Den övertygade om hur man med enkla medel gör passande och skicklig danskoreografi även för de allra yngsta. Fiskstimflickorna var Hilda Andersson, Mila Fiilin, Saima Gavalas, Tara Huttu, Valenti Jokipii, Olivia Lundström, Cecilia Marschan, Noora Mattila, Sofia Paatela, Emilia Pyhäjärvi, Katri Seppälä, Kastanja Tuomala och Ursula Weckman.

I ett sådant nummer kan de visa sin nådda kompetens och dansa fullt ut med äkta glädje. Tretton dansare från Tanssiopisto uppträdde i denna koreografi som bearbetats för gruppen efter Nelli Satamas originalverk.

Förstapristagaren i gruppen 13-15 år var Den ryska dansen ur Nötknäpparen med fem tuffa pojkar. De dansade fullt ut sitt energiladdade nummer. Rejält med applåder av åskådarna.

* * *

En tävling lockar även intresserade åskådare med lång erfarenhet inom branschen. En av dessa är danskonstnären Seija Silfverberg, en grand old lady som gjort en fin karriär som premiärdansare vid operan och därefter som pedagog i 40 år. Allra först hade hon en egen skola men sedan behövde operabalettskolan en erfaren pedagog med talang även för den konstnärliga finslipningen för de mest framgångsrika eleverna.

Seija Silfverberg

Seija Silfverberg som Odette i Nationaloperans Svansjön 1966. Foto Nationaloperans arkiv.

Hennes personlighet syntes på scenen på ett sätt som redan en balettelev upplevde som något extra konstnärligt. Så länge jag själv haft baletten i mitt liv har jag kunnat följa Silfverbergs konstnärskap. Det har synts i poesin i dansen, till exempel. i rollerna som Odette-Odile i Svansjön och Gajaneh, och i ett fint och passande strängt och ändå varsamt tillmötesgående vid arbetet med eleverna.

Efter solisternas dag frågar jag Seija Silfverberg vad hon främst av allt tänker om tävlingen som i och för sig har haft en bra standard. Många intressanta åsikter om nuläget i balettens värld lyfts fram.

Hon tar först upp 16-åriga Pinja Rissanens insats, som ett exempel på kvalitet i dansen. Där finns allt vad en solist skall presentera på scenen – glansen i utförandet och lättheten. Och de egenskaper som söktes i tävlingen: tekniken, linjerna, expressiviteten och musikaliteten. Om detta kan man vara helt överens.

Pinja var suverän i sina två nummer och blev vinnaren i solistklassen i gruppen 15-16 år. Hon är numera elev vid anrika Vaganova Akademin i St. Petersburg, och tidigare vid Miloff Tanssiopisto [Dansinstitut] i Tammerfors. Pinja var med redan som fjortonåring 2018 och vann även då förstapriset i sin åldersklass.

Balettpedagogtävlingen 2020

Pinja Rissanens suveräna Diana. Foto Roosa Oksaharju

Hon var suverän i båda sina nummer i tävlingen: hennes klassiska Diana ur baletten Diana och Acteon [koreografi A. Vaganova, musik Riccardo Drigo] var en frisk vind dansad med en lätthet som inte lämnade mycket mer att önska av prestationen. Dansaren hade själv koreograferat sitt andra tävlingsnummer Pulse [musik Kirill Richter] vilket passade henne fint.

Seija Silfverberg går i diskussionen strax över till vissa detaljer som hon saknat hos många i tävlingen. Det blir tal om armrörelserna och en del kritik över hur mycket man fäst uppmärksamhet på dessa i skolorna. Här talar en lady och dansare som i tiderna själv ansågs ha haft något som beskrevs som ”sjungande armar”. En annan detalj som hon märkt är att dansarna för sina arabesques lite snett bakåt, inte helt rätt.

Seija Silfverberg och jag är glada över att ha träffats i samband med tävlingen; vi tycker båda att det är fint med sådana här tillfällen där unga dansare – förutom att tävla med varandra kan se vad andra dansstuderande har att presentera, växla tankar och själv få nya.

Vi hoppas på att utbildningarna i landet kan utvecklas på ett sätt där även konstnärligheten kan få sin plats utöver det tekniska kunnandet.

Pristagarna:
Den Sjunde Nationella balettävlingen

Vid publikomröstningen fick hedersomnämnandet Dansens gnista
Tuuli Ezér, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan

SOLISTERNA 12-14 år: Ung Dansare 2020
Första pris: Mwanana Mjengwa, Helsingfors dansinstitut
Andra pris: Kaisla Anttonen, Willmanstrand dansinstitut
Tredje pris: Olivia Huttu, Helsingfors dansinstitut

SOLISTERNA 15-16 år: Ung Dansare 2020
Första pris: Pinja Rissanen, Vaganova balettakademi
Andra pris: Karin Jacobs, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Tredje pris: Tuuli Ezér, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan

SOLISTERNA 17-19 år: Ung Dansare 2020
Första pris: Saida Solla, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Första pris: Viivi Ahola, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Andra pris delades inte ut
Tredje pris: Aino Louhivaara, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan

GRUPPKOREOGRAFIER 10-12 år
Första pris: Fiskstim, Helsingfors dansinstitut
Andra pris: Berätta det med blommor, Esbo Dansinstitut

GRUPPKOREOGRAFIER 13-15 år
Första pris: Rysk dans ur baletten Nötknäpparen, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Andra pris: I havets djup, Balettskolan Hannele Suomalainen
Tredje pris: Estate, Helsingfors dansinstitut

GRUPPKOREOGRAFIER 16-20 år
Första pris: Den röda mattan, Helsingfors dansinstitut
Andra pris: Svan(e)sång, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan

UPPMUNTRINGSPRISER
Summer Intensive - kursgåvokort 100 %
Aleksei Frich, Helsingfors dansinstitut

Summer Intensive - kursgåvokort 50 %
Miika Rissanen, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan

Summer Intensive - kursgåvokort 50 %
Mwanana Mjengwa, Helsingfors dansinstitut

Kursgåvokorten: Dunets & Belyaevsky-sommarkurs:
Pinja Rissanen, Vaganova balettakademi
Miika Rissanen, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Aleksei Frich, Helsingfors dansinstitut

Gåvokort till dansbutiken Piruetti
Frida Stenvall, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Eeva Hyvärilä, Musikinstitut Arkipelag
Kasperi Kolehmainen, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Viivi Ketolainen, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Lotta Arjanne, Helsingfors dansinstitut

BÄSTA ELEVKOREOGRAFI
Johanna Koivumies: "Katkos", Balettläroanstalten vid Operabalettskolan ”Avbrottet”, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan

NY BALETTKOREOGRAFI 2020
Tuuli Ezér: ”Min vilja, inte din”, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan

NAMNEPRISET AV BALETTPEDAGOGFÖRENINGEN
Laura Poikolainen: åt en repetitör av ett grupputförande vars yrkesskicklighet bakom gruppens/gruppernas prestation är synlig

Anita Jokela
Helsingfors


  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil