Artiklar från 2008 – till idag
Kalaparvi – Fiskstim från Helsingin Tanssiopisto tog förstapriset i åldersklassen 10-12 år. Foto Roosa Oksaharju
Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors. Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och konkurrensen för att få delta visade detta – ungefär hälften fick en plats i tävlingen.
Alla unga dansare i åldern 14-20 vilka fått möjligheten att delta i tävlingen kunde man redan betrakta som vinnare. Respons skulle alla få av tävlingens domare. Katariina Edling, tidigare dansare vid Stockholmsoperan och fortsättningsvis aktiv som dansare och numera även som pedagog. Jouka Valkama, dansare vid Nationaloperan i Helsingfors och lektor Heli Kuula, balettpedagog med mångsidig erfarenhet inom branschen.
Dansarna tävlade som solister eller i grupper. Solisterna 12-14 år, 15-16 år, 17-19 år, och grupperna 10-12 år, 13-15 år, 16-20 år. Tydliga bevis för talang och kunnande fanns att se också hos dansare som inte kom till prispallen. Även de fick sin del av uppmuntringspriserna.
Den ryska dansen ur Nötknäpparen med Jesse Lehto, Axel Lindroos, Juuso Meklin och Leevi Hapuoja. Foto Roosa Oksaharju
Solisterna:
Åldersgruppen 12-14 år
Allra först ut var Olivia Huttu från Helsingin Tanssiopisto [Helsingfors Dansinstitut]. Hon imponerade genast med ett äkta dansglädje i en variation ur Die Puppenfee [Dockfén koreografi Josef Hassreiter] och fick tredje pris. Sträckningen i vristerna kräver ännu bearbetning hos denna unga begåvade dansare.
De nästa tävlande flickorna hade inte mindre utstrålning i sina nummer än Olivia: Pinja Elonen från Balettskolan Hannele Suomalainen och Veera Vartio från Tanssiopisto gjorde intryck på publiken och bra ifrån sig.
Mwanana Mjengwa i Gulnaras variation ur Korsaren. Foto Roosa Oksaharju
I denna åldersgrupp på åtta flickor var dock vinnaren klar, hon hette 14-åriga Mwanana Mjengwa. Hon var den mognaste i gruppen med personlighet och skicklig i tekniken. Hon är elev på Tanssiopisto. Gulnaras variation ur Korsaren var väl instuderad och fräsch. Andra numret, Dreamer, var en egen koreografi.
Tuuli Ezér dansade starkt sin egen koreografi Min vilja, inte din. Foto Roosa Oksaharju
Åldersgruppen 15-16 år
Förutom redan nämnda vinnaren Pinja Rissanen fanns i denna grupp många intressanta dansare. De var 16 tävlanden, flera begåvningar som är på väg uppåt i dansen. Tuuli Ezér från operans balettskola, tidigare Espoon Tanssiopisto [Esbo dansinstitut], dansade som första nummer en spansk variation ur Paquita, tekniskt fint och uttrycksfullt.
I den egna koreografin Minun tahtoni, ei sinun (Min vilja, inte din) till musik av Zack Hemsey förstärkte hon bilden av sin dansarkvalitet, tolkningen av verket med mycket kraftiga känslor lämnade ingen orörd.
Det blev ett tredje pris och dessutom hedersomnämnandet Dansens gnista, publikens specialpris. Åskådarna hade fått säga sitt genom omröstning. Därtill kammade Tuuli hem priset för En ny balettkoreografi 2020 – dvs. allt som allt tre priser i tävlingen. Tuuli har också varit framgångsrik i tidigare tävlingar.
Karin Jacobs i Bakterien. Foto Roosa Oksaharju
Karin Jacobs fick andra priset med sin precisa, i alla detaljer snygga Swanildas variation ur tredje akten i Coppelia och med tolkningen av det moderna verket Bakteeri [Bakterien] av Katerina Torp [musik Opium Poppy].
Stiliga Karin var den första av de fem eleverna från Operans balettskola som valt den som sitt andra nummer. Koreografen Katerina Torp, dansare och själv utexaminerad från samma skola, hade verkat som repetitör för alla deltagarna.
Miika Rissanen i Muodon Muutos. Foto Roosa Oksaharju
Tre pojkar kom från operabalettskolan. Glädjande var att Miika Rissanen, Kasperi Kolehmainen och Arttu Tyni hade sina personliga drag och även kvalitet i uppträdanden. Pojkarnas andra nummer var Muodon Muutos [Metamorfos] av Jani Talo [musik Dvorak). Av dessa belönades Miika Rissanen med en kursinbjudan.
Aleksei Frich i James variation ur La Sylphide. Foto Roosa Oksaharju
Åldersgruppen 17-19 år
Sju av tio flickor var från operabalettskolan, en från Helsingin Tanssiakatemia [Helsingfors Dansakademi] och två från Tanssiopisto. En stilig man från Tanssiopisto, Aleksei Frich, precis i sina hopp och imponerande i variationen ur La Sylphide samt i det moderna Why [musik Arvo Pärt] av Anandah Kononen. Aleksei Frich belönades med uppmuntringspriser.
Saida Solla delade förstapriset med Viivi Ahola, båda från operabalettskolan. Saidas entré till scenen märks alltid, variationen ur Paquita var en fullträff och fin var även hennes Neljäs perhonen [Den fjärde fjärilen] av Oskari Kymäläinen [musik Kaija Saariaho]. Utstuderat dansat.
Viivi Aholas första nummer, Kitris variation från Don Quixote var snygg, fraserad och detaljerna var på sin plats. Andra numret var My dear melancholy som var egen koreografi, passade henne bra.
Andra priset delades då inte ut och tredje priset fick Aino Louhivaara med Paquita-variationen som hon dansade ståtligt och med glans och med andra numret Heartbeat av Anu Sistonen [musik Astor Piazzolla].
Grupperna
Vid prisutdelningsgalan såg vi vinnaren i gruppen 10-12 år Kalaparvi [Fiskstim]. Den övertygade om hur man med enkla medel gör passande och skicklig danskoreografi även för de allra yngsta. Fiskstimflickorna var Hilda Andersson, Mila Fiilin, Saima Gavalas, Tara Huttu, Valenti Jokipii, Olivia Lundström, Cecilia Marschan, Noora Mattila, Sofia Paatela, Emilia Pyhäjärvi, Katri Seppälä, Kastanja Tuomala och Ursula Weckman.
I ett sådant nummer kan de visa sin nådda kompetens och dansa fullt ut med äkta glädje. Tretton dansare från Tanssiopisto uppträdde i denna koreografi som bearbetats för gruppen efter Nelli Satamas originalverk.
Förstapristagaren i gruppen 13-15 år var Den ryska dansen ur Nötknäpparen med fem tuffa pojkar. De dansade fullt ut sitt energiladdade nummer. Rejält med applåder av åskådarna.
* * *
En tävling lockar även intresserade åskådare med lång erfarenhet inom branschen. En av dessa är danskonstnären Seija Silfverberg, en grand old lady som gjort en fin karriär som premiärdansare vid operan och därefter som pedagog i 40 år. Allra först hade hon en egen skola men sedan behövde operabalettskolan en erfaren pedagog med talang även för den konstnärliga finslipningen för de mest framgångsrika eleverna.
Seija Silfverberg som Odette i Nationaloperans Svansjön 1966. Foto Nationaloperans arkiv.
Hennes personlighet syntes på scenen på ett sätt som redan en balettelev upplevde som något extra konstnärligt. Så länge jag själv haft baletten i mitt liv har jag kunnat följa Silfverbergs konstnärskap. Det har synts i poesin i dansen, till exempel. i rollerna som Odette-Odile i Svansjön och Gajaneh, och i ett fint och passande strängt och ändå varsamt tillmötesgående vid arbetet med eleverna.
Efter solisternas dag frågar jag Seija Silfverberg vad hon främst av allt tänker om tävlingen som i och för sig har haft en bra standard. Många intressanta åsikter om nuläget i balettens värld lyfts fram.
Hon tar först upp 16-åriga Pinja Rissanens insats, som ett exempel på kvalitet i dansen. Där finns allt vad en solist skall presentera på scenen – glansen i utförandet och lättheten. Och de egenskaper som söktes i tävlingen: tekniken, linjerna, expressiviteten och musikaliteten. Om detta kan man vara helt överens.
Pinja var suverän i sina två nummer och blev vinnaren i solistklassen i gruppen 15-16 år. Hon är numera elev vid anrika Vaganova Akademin i St. Petersburg, och tidigare vid Miloff Tanssiopisto [Dansinstitut] i Tammerfors. Pinja var med redan som fjortonåring 2018 och vann även då förstapriset i sin åldersklass.
Pinja Rissanens suveräna Diana. Foto Roosa Oksaharju
Hon var suverän i båda sina nummer i tävlingen: hennes klassiska Diana ur baletten Diana och Acteon [koreografi A. Vaganova, musik Riccardo Drigo] var en frisk vind dansad med en lätthet som inte lämnade mycket mer att önska av prestationen. Dansaren hade själv koreograferat sitt andra tävlingsnummer Pulse [musik Kirill Richter] vilket passade henne fint.
Seija Silfverberg går i diskussionen strax över till vissa detaljer som hon saknat hos många i tävlingen. Det blir tal om armrörelserna och en del kritik över hur mycket man fäst uppmärksamhet på dessa i skolorna. Här talar en lady och dansare som i tiderna själv ansågs ha haft något som beskrevs som ”sjungande armar”. En annan detalj som hon märkt är att dansarna för sina arabesques lite snett bakåt, inte helt rätt.
Seija Silfverberg och jag är glada över att ha träffats i samband med tävlingen; vi tycker båda att det är fint med sådana här tillfällen där unga dansare – förutom att tävla med varandra kan se vad andra dansstuderande har att presentera, växla tankar och själv få nya.
Vi hoppas på att utbildningarna i landet kan utvecklas på ett sätt där även konstnärligheten kan få sin plats utöver det tekniska kunnandet.
Vid publikomröstningen fick hedersomnämnandet Dansens gnista
Tuuli Ezér, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
SOLISTERNA 12-14 år: Ung Dansare 2020
Första pris: Mwanana Mjengwa, Helsingfors dansinstitut
Andra pris: Kaisla Anttonen, Willmanstrand dansinstitut
Tredje pris: Olivia Huttu, Helsingfors dansinstitut
SOLISTERNA 15-16 år: Ung Dansare 2020
Första pris: Pinja Rissanen, Vaganova balettakademi
Andra pris: Karin Jacobs, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Tredje pris: Tuuli Ezér, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
SOLISTERNA 17-19 år: Ung Dansare 2020
Första pris: Saida Solla, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Första pris: Viivi Ahola, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Andra pris delades inte ut
Tredje pris: Aino Louhivaara, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
GRUPPKOREOGRAFIER 10-12 år
Första pris: Fiskstim, Helsingfors dansinstitut
Andra pris: Berätta det med blommor, Esbo Dansinstitut
GRUPPKOREOGRAFIER 13-15 år
Första pris: Rysk dans ur baletten Nötknäpparen, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Andra pris: I havets djup, Balettskolan Hannele Suomalainen
Tredje pris: Estate, Helsingfors dansinstitut
GRUPPKOREOGRAFIER 16-20 år
Första pris: Den röda mattan, Helsingfors dansinstitut
Andra pris: Svan(e)sång, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
UPPMUNTRINGSPRISER
Summer Intensive - kursgåvokort 100 %
Aleksei Frich, Helsingfors dansinstitut
Summer Intensive - kursgåvokort 50 %
Miika Rissanen, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Summer Intensive - kursgåvokort 50 %
Mwanana Mjengwa, Helsingfors dansinstitut
Kursgåvokorten: Dunets & Belyaevsky-sommarkurs:
Pinja Rissanen, Vaganova balettakademi
Miika Rissanen, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Aleksei Frich, Helsingfors dansinstitut
Gåvokort till dansbutiken Piruetti
Frida Stenvall, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Eeva Hyvärilä, Musikinstitut Arkipelag
Kasperi Kolehmainen, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Viivi Ketolainen, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Lotta Arjanne, Helsingfors dansinstitut
BÄSTA ELEVKOREOGRAFI
Johanna Koivumies: "Katkos", Balettläroanstalten vid Operabalettskolan ”Avbrottet”, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
NY BALETTKOREOGRAFI 2020
Tuuli Ezér: ”Min vilja, inte din”, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
NAMNEPRISET AV BALETTPEDAGOGFÖRENINGEN
Laura Poikolainen: åt en repetitör av ett grupputförande vars yrkesskicklighet bakom gruppens/gruppernas prestation är synlig
Anita Jokela
Helsingfors
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision