Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Auguste Marmus

– Det har varit en dröm att få gå här! Jag kollade på uppdansningar härifrån i massor på Youtube innan jag kom hit. Miljön, traditionen, alla seder… det är så häftigt… den historiska balettsalen där så många stjärnor tränat; Nijinsky, Pavlova, Nurejev, Makarova, Baryshnikov… och nu får jag stå här, säger Auguste.

09 jan
2021

Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg

Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om skicklighet, målfokus och lite tur.

Som sistaårsstudent på berömda Vaganova-skolan får han dansa balett på högsta nivå. Den första tiden blev dock inte som han tänkt sig.

Auguste Marmus

Auguste Marmus framför Mariinskijteatern i St Petersburg.

För att förstå Augustes passion för dans får vi backa tillbaka till treårsåldern. Då ville hans mamma att han skulle röra på sig och eftersom hon var totalt ointresserad av sport satte hon honom i balettskola. Dessutom tänkte hon att han skulle få bra hållning.

Tre år gammal började Auguste dansa på skoj, på Dansforum i Göteborg. Några år senare fick han tips om Svenska Balettskolan av kompisen Elias Holm. När Auguste även fick se reklam om skolan skickade han in en ansökan – och kom in i årskurs 4! Att han sett filmen Billy Elliot hade också viss betydelse. Tiden på Svenska Balettskolan blev en stor omställning, med längre dagar, fler ämnen utöver den ordinarie grundskoleteorin och dansträning 5-6 dagar i veckan, istället för en. Men oj vad kul det var!

Majornapôjk
Auguste Marmus är uppvuxen i stadsdelen Majorna i Göteborg tillsammans med sin lillasyster Rosa. Hon går i Brunnsboskolans musikklasser. Deras föräldrar är lärare, så dansen är något som Auguste själv närt och utvecklat efter att hans mamma hade sått fröet.

En passion som han själv beskriver med ett citat av Verner von Heidenstam: ”Skönare lyss till en sträng som brast än att aldrig spänna en båge”.

Auguste Marmus

Auguste Marmus i årskurs 4 höstterminen 2012 på Svenska Balettskolan i Göteborg. Foto: Emmy Jonsson

Sex roliga år
När Auguste blickar tillbaka på sina sex år på Svenska Balettskolan i Göteborg, är det enbart med glädje.

"Där och då förstod jag inte fullt ut vilken sjukt bra skola det är. Lärarna är fantastiska och jag fick många fina klasskamrater," berättar Auguste över WhatsApp, från St Petersburg.

"Favoritåret var i nian. Då hände så mycket, jag fick dansa Hans i Hans och Greta och jag tävlade i Nordic Baltic Ballet Competition i Falun. Jag fick träna på svåra dansvariationer bland annat ur Satanella, och det året blev Sebastian Michanek, konstnärlig chef för skolan," säger Auguste.

Förra julen var han tillbaka i Göteborg för att dansa i skolans uppsättning av Nötknäpparen och fick då chans att återse många av sina tidigare lärare.

Skicklighet och lite tur
Efter nian fortsatte Auguste i gymnasiet på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm. Där går han nu sista året, vilket är ett APL-år (arbetsplatsförlagt lärande). Normalt innebär det att man får praktisera i något danskompani. Men Auguste, som nyligen fyllt 18 år, har istället fått lov att göra sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg.

Att han getts denna möjlighet handlar om skicklighet, målfokus och lite tur. Under en sommarkurs i Dresden fick balettmästare Fethon Miozzi upp ögonen för Auguste och erbjöd honom en plats på Vaganova. Auguste tvekade inte en sekund.

Auguste Marmus

– Även om Sovjetandan finns kvar så är St Petersburg en otroligt vacker stad och balett är enormt populärt i hela Ryssland, säger Auguste.

Tuff start!
Innan Auguste kom till Vaganova-skolan i oktober var allt noga förberett med visum och besök hos polis. Men den första tiden blev ändå inte som han tänkt sig. Vid ankomsten till Ryssland var han tvungen att ha med sig ett negativt resultat på ett coronatest som inte var äldre än 48 timmar. Han fick ändå Corona i slutet av november och tillbringade sin 18-års dag den 7 december i en isoleringscell på Barnens Sjukhus nummer 5 i St Petersburg, tillsammans med tre militärkadetter.

"Vi var i princip inlåsta, fick inte träffa någon och jag kunde ju ingen ryska. Då kändes Sverige väldigt långt borta," säger Auguste.

Men efter bara en dag med feber återhämtade han sig snabbt, och efter två veckors isolering fick han flytta in på skolans elevhem. Det hörs lång väg att han stortrivs.

I Ryssland är dansare kändisar och överallt på stan ser man reklam för balettföreställningar. På TV är balett lika stort som Idol. Att vara dansare är eftertraktat, dansen har hög status och därför är drömmen för alla som vill bli dansare att få gå på Vaganova.

Auguste Marmus

Överallt på stan görs reklam för balett.

Världsberömd skola
Vaganova Academy of Russian Ballet grundades 1738 och var känd som Imperial Ballet School fram till sovjettiden. Idag går 400 elever på skolan. Varje år söker upp till 3000 ungdomar varav 60 elever per år ges plats. Killar och tjejer tränar var för sig och i Augustes klass är de 17 killar. Fyra till är utländska studenter.

Auguste berättar att lärarna är hårda och väldigt krävande, men att de samtidigt bryr sig mycket om eleverna på ett fint sätt.

"Deras engagemang är enormt. Jag var väl förberedd på vad som väntade tack vare hjälp och tips från min tidigare lärare på Svenska Balettskolan Roman Rumyantsev. Han vet vad som gäller i Ryssland. Även ledningen och mina lärare, Guy Abouy och Brendan Collins, på Kungliga Svenska Balettskolan har stor del i att jag är här. Utan allt detta stöd hade det inte gått."

AugusteMarmus_ElenaLyskova

Auguste Marmus och Elena Lyskova i den berömda balettsalen där Agrippina Vaganova blickar ner från väggen.

Hård träning
Alla danslektioner hålls på ryska, men Auguste tycker det fungerar bra. Stegen är på franska och de kunde han sedan tidigare. Tre gånger i veckan läser han ryska och pluggar parallellt sin gymnasieteori på distans. Dagarna är långa och börjar 08.30 med minst 2 1/2 timmar balett per dag. Därtill tränar man modern dans, agerande, historisk dans, rysk folkdans och pas de deux. Inför föreställningar och speciellt inför uppdansningar tränar man balett upp till fyra timmar om dagen och repeterar sedan fram till åtta-nio-tiden på kvällarna.

"Vi har föreställningar nästan hela tiden. Just nu repeterar vi på Fairy Doll (Dockfén), La Gioconda, Nötknäpparen och inför en kommande internationell gala," säger Auguste.

På frågan om konkurrensen är hård svarar Auguste att "visst finns killar som är betydligt bättre, men jag håller ändå måttet," hörs det i mobilen från St Petersburg.

Vill fortsätta dansa internationellt
Studierna vid Vaganova pågår fram till sommaren 2021. Därefter hoppas Auguste få anställning som dansare. Han ser sig främst som klassisk dansare och skulle gärna stanna kvar i St Petersburg för att få dansa med Kirov-baletten på Mariinsky-teatern. Men norska operan, finska operan eller något kompani i Tyskland lockar också.

Vi ser fram emot att följa Auguste och håller tummarna för att han håller sig frisk och stark. Då kan han gå hur långt som helst. För passionen finns där!

Auguste Marmus

Nevskij Prospekt i St Petersburg är en av paradgatorna.

Vaganova-metoden är en baletteknik och ett träningssystem utarbetat av den ryska dansaren och pedagogen Agrippina Vaganova (1879-1951).

Tekniken kan härledas från den förste balettmästaren Marius Petipas läror, under slutet av 1800-talet.

Men det var Agrippa Vaganova som förfinade denna form av klassisk balettundervisning och gjorde den till en livskraftig kursplan, som sedan spritts över världen.

Metoden smälter in element ur både traditionell fransk stil från den romantiska eran och ur atletiken och virtuositeten i italiensk Cecchetti-teknik.

Träningssystemet är utformat för att involvera hela kroppen i varje rörelse, med samma uppmärksamhet åt överkroppen, benen och fötterna.

Vaganova menade att detta tillvägagångssätt ökar kroppens medvetande, vilket i sin tur skapar harmoniska rörelser och en större och uttrycksfullare räckvidd.

Många av världens ledande balettskolor har antagit delar av Vaganova-metoden i sin egen utbildning. Skolan grundades redan 1738 av kejsarinnan Anna som Imperial Ballet School. Senare bytte man namn till Leningrad State Choreographic Institute.

Sedan 1957 bär skolan namnet Vaganova Academy of Russian Ballet – till ära och minne av sin främsta pedagog.

Heléne Friberg
Göteborg-St Petersburg

Alla bilder är privata bilder förutom bilden från årskurs 4 av Emmy Jonsson.

 

Följ Dansportalen på Instagram


  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil