Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Auguste Marmus

– Det har varit en dröm att få gå här! Jag kollade på uppdansningar härifrån i massor på Youtube innan jag kom hit. Miljön, traditionen, alla seder… det är så häftigt… den historiska balettsalen där så många stjärnor tränat; Nijinsky, Pavlova, Nurejev, Makarova, Baryshnikov… och nu får jag stå här, säger Auguste.

09 jan
2021

Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg

Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om skicklighet, målfokus och lite tur.

Som sistaårsstudent på berömda Vaganova-skolan får han dansa balett på högsta nivå. Den första tiden blev dock inte som han tänkt sig.

Auguste Marmus

Auguste Marmus framför Mariinskijteatern i St Petersburg.

För att förstå Augustes passion för dans får vi backa tillbaka till treårsåldern. Då ville hans mamma att han skulle röra på sig och eftersom hon var totalt ointresserad av sport satte hon honom i balettskola. Dessutom tänkte hon att han skulle få bra hållning.

Tre år gammal började Auguste dansa på skoj, på Dansforum i Göteborg. Några år senare fick han tips om Svenska Balettskolan av kompisen Elias Holm. När Auguste även fick se reklam om skolan skickade han in en ansökan – och kom in i årskurs 4! Att han sett filmen Billy Elliot hade också viss betydelse. Tiden på Svenska Balettskolan blev en stor omställning, med längre dagar, fler ämnen utöver den ordinarie grundskoleteorin och dansträning 5-6 dagar i veckan, istället för en. Men oj vad kul det var!

Majornapôjk
Auguste Marmus är uppvuxen i stadsdelen Majorna i Göteborg tillsammans med sin lillasyster Rosa. Hon går i Brunnsboskolans musikklasser. Deras föräldrar är lärare, så dansen är något som Auguste själv närt och utvecklat efter att hans mamma hade sått fröet.

En passion som han själv beskriver med ett citat av Verner von Heidenstam: ”Skönare lyss till en sträng som brast än att aldrig spänna en båge”.

Auguste Marmus

Auguste Marmus i årskurs 4 höstterminen 2012 på Svenska Balettskolan i Göteborg. Foto: Emmy Jonsson

Sex roliga år
När Auguste blickar tillbaka på sina sex år på Svenska Balettskolan i Göteborg, är det enbart med glädje.

"Där och då förstod jag inte fullt ut vilken sjukt bra skola det är. Lärarna är fantastiska och jag fick många fina klasskamrater," berättar Auguste över WhatsApp, från St Petersburg.

"Favoritåret var i nian. Då hände så mycket, jag fick dansa Hans i Hans och Greta och jag tävlade i Nordic Baltic Ballet Competition i Falun. Jag fick träna på svåra dansvariationer bland annat ur Satanella, och det året blev Sebastian Michanek, konstnärlig chef för skolan," säger Auguste.

Förra julen var han tillbaka i Göteborg för att dansa i skolans uppsättning av Nötknäpparen och fick då chans att återse många av sina tidigare lärare.

Skicklighet och lite tur
Efter nian fortsatte Auguste i gymnasiet på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm. Där går han nu sista året, vilket är ett APL-år (arbetsplatsförlagt lärande). Normalt innebär det att man får praktisera i något danskompani. Men Auguste, som nyligen fyllt 18 år, har istället fått lov att göra sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg.

Att han getts denna möjlighet handlar om skicklighet, målfokus och lite tur. Under en sommarkurs i Dresden fick balettmästare Fethon Miozzi upp ögonen för Auguste och erbjöd honom en plats på Vaganova. Auguste tvekade inte en sekund.

Auguste Marmus

– Även om Sovjetandan finns kvar så är St Petersburg en otroligt vacker stad och balett är enormt populärt i hela Ryssland, säger Auguste.

Tuff start!
Innan Auguste kom till Vaganova-skolan i oktober var allt noga förberett med visum och besök hos polis. Men den första tiden blev ändå inte som han tänkt sig. Vid ankomsten till Ryssland var han tvungen att ha med sig ett negativt resultat på ett coronatest som inte var äldre än 48 timmar. Han fick ändå Corona i slutet av november och tillbringade sin 18-års dag den 7 december i en isoleringscell på Barnens Sjukhus nummer 5 i St Petersburg, tillsammans med tre militärkadetter.

"Vi var i princip inlåsta, fick inte träffa någon och jag kunde ju ingen ryska. Då kändes Sverige väldigt långt borta," säger Auguste.

Men efter bara en dag med feber återhämtade han sig snabbt, och efter två veckors isolering fick han flytta in på skolans elevhem. Det hörs lång väg att han stortrivs.

I Ryssland är dansare kändisar och överallt på stan ser man reklam för balettföreställningar. På TV är balett lika stort som Idol. Att vara dansare är eftertraktat, dansen har hög status och därför är drömmen för alla som vill bli dansare att få gå på Vaganova.

Auguste Marmus

Överallt på stan görs reklam för balett.

Världsberömd skola
Vaganova Academy of Russian Ballet grundades 1738 och var känd som Imperial Ballet School fram till sovjettiden. Idag går 400 elever på skolan. Varje år söker upp till 3000 ungdomar varav 60 elever per år ges plats. Killar och tjejer tränar var för sig och i Augustes klass är de 17 killar. Fyra till är utländska studenter.

Auguste berättar att lärarna är hårda och väldigt krävande, men att de samtidigt bryr sig mycket om eleverna på ett fint sätt.

"Deras engagemang är enormt. Jag var väl förberedd på vad som väntade tack vare hjälp och tips från min tidigare lärare på Svenska Balettskolan Roman Rumyantsev. Han vet vad som gäller i Ryssland. Även ledningen och mina lärare, Guy Abouy och Brendan Collins, på Kungliga Svenska Balettskolan har stor del i att jag är här. Utan allt detta stöd hade det inte gått."

AugusteMarmus_ElenaLyskova

Auguste Marmus och Elena Lyskova i den berömda balettsalen där Agrippina Vaganova blickar ner från väggen.

Hård träning
Alla danslektioner hålls på ryska, men Auguste tycker det fungerar bra. Stegen är på franska och de kunde han sedan tidigare. Tre gånger i veckan läser han ryska och pluggar parallellt sin gymnasieteori på distans. Dagarna är långa och börjar 08.30 med minst 2 1/2 timmar balett per dag. Därtill tränar man modern dans, agerande, historisk dans, rysk folkdans och pas de deux. Inför föreställningar och speciellt inför uppdansningar tränar man balett upp till fyra timmar om dagen och repeterar sedan fram till åtta-nio-tiden på kvällarna.

"Vi har föreställningar nästan hela tiden. Just nu repeterar vi på Fairy Doll (Dockfén), La Gioconda, Nötknäpparen och inför en kommande internationell gala," säger Auguste.

På frågan om konkurrensen är hård svarar Auguste att "visst finns killar som är betydligt bättre, men jag håller ändå måttet," hörs det i mobilen från St Petersburg.

Vill fortsätta dansa internationellt
Studierna vid Vaganova pågår fram till sommaren 2021. Därefter hoppas Auguste få anställning som dansare. Han ser sig främst som klassisk dansare och skulle gärna stanna kvar i St Petersburg för att få dansa med Kirov-baletten på Mariinsky-teatern. Men norska operan, finska operan eller något kompani i Tyskland lockar också.

Vi ser fram emot att följa Auguste och håller tummarna för att han håller sig frisk och stark. Då kan han gå hur långt som helst. För passionen finns där!

Auguste Marmus

Nevskij Prospekt i St Petersburg är en av paradgatorna.

Vaganova-metoden är en baletteknik och ett träningssystem utarbetat av den ryska dansaren och pedagogen Agrippina Vaganova (1879-1951).

Tekniken kan härledas från den förste balettmästaren Marius Petipas läror, under slutet av 1800-talet.

Men det var Agrippa Vaganova som förfinade denna form av klassisk balettundervisning och gjorde den till en livskraftig kursplan, som sedan spritts över världen.

Metoden smälter in element ur både traditionell fransk stil från den romantiska eran och ur atletiken och virtuositeten i italiensk Cecchetti-teknik.

Träningssystemet är utformat för att involvera hela kroppen i varje rörelse, med samma uppmärksamhet åt överkroppen, benen och fötterna.

Vaganova menade att detta tillvägagångssätt ökar kroppens medvetande, vilket i sin tur skapar harmoniska rörelser och en större och uttrycksfullare räckvidd.

Många av världens ledande balettskolor har antagit delar av Vaganova-metoden i sin egen utbildning. Skolan grundades redan 1738 av kejsarinnan Anna som Imperial Ballet School. Senare bytte man namn till Leningrad State Choreographic Institute.

Sedan 1957 bär skolan namnet Vaganova Academy of Russian Ballet – till ära och minne av sin främsta pedagog.

Heléne Friberg
Göteborg-St Petersburg

Alla bilder är privata bilder förutom bilden från årskurs 4 av Emmy Jonsson.


  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil