Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Mariane Orlandos Stipendium och andra utmärkelser

Mariane Orlandos stipendium för 2008, Operans Balettklubbs pris till årets dansare
har tilldelats Nikolaus Fotiadis den 17 maj. Stipendiet är det senaste i raden av stipendier och utmärkelser som utdelats under våren.

Mariane Orlandos stipendium för 2008
Operans Balettklubbs pris till årets dansare, har genom enhälligt beslut tilldelats förstesolisten vid Kungliga Baletten Nikolaus Fotiadis. Stipendiet utdelades vid Operans Balettklubbs medlemsmöte den 17 maj. Årets stipendium uppgår till 20.000 kronor.

Motiveringen löd:
”Nikolaus Fotiadis är en dansare som besitter en säker och ren teknik. Han är en hängiven dansare som arbetar med disciplin och noggrannhet för att nå maximalt resultat. Han är lätt att samarbeta med och lyhörd för råd och direktiv från tränare och koreografer. Nikolaus Fotiadis är en utmärkt dansare som i såväl klassiska handlingsbaletter som i moderna abstrakta baletter övertygar med sitt kunnande och sin konstnärlighet.”

Stipendiekommittén har bestått av Mariane Orlando, Madeleine Onne, Anna Ångström, Göran Svalberg och Anders Jörlén.

Nikolaus Fotiadis i The Vertiginous Thrill off Exactitude. Fotograf Alexander Kenney

Nikolaus Fotiadis i The Vertiginous Thrill off Exactitude. Fotograf Alexander Kenney


Nikolaus Fotiadis är född i Stockholm med svensk mor och grekisk far. Han fick sin dansarutbildning i Svenska Balettskolan och utexaminerades 1993. Han fick direkt anställning i Kungliga Baletten där han snabbt visade sin kapacitet som en god dansare med stark teknik.

Rollerna kom snabbt med solouppgifter i baletter som Romeo och Julia, En midsommarnattsdröm, Den förlorade sonen och Sylfiden. Han avancerade till huvudroller i alla de stora baletterna – Svansjön, Törnrosa, Giselle, Romeo och Julia, La Fille Mal Gardée och Nötknäpparen.

Han har även dansat solistroller i moderna baletter av Kenneth MacMillan,  Birgit Cullberg, George Balanchine, Jiri Kylián, Rudi van Danzig, Mats Ek, William Forsythe, Krzysztof Pastor, Merce Cunningham, Kenneth Kvarnström, Ulysses Dove, Christopher Hampson, David Dawson – listan kan göras lång.

Den goda tekniken har han utvecklat och förenat med en allt säkrare framställning av rollkaraktär och känslouttryck. I roller som Askungens far i Cendrillon och Armfeldt i Gustav III har han under de senaste säsongerna visat en djup insikt i och inlevelse i sina rolltolkningar.

Nikolaus Fotiadis utnämndes till solist 2000 och till förste solist 2007, och har under flera år också tillhört ensemblen ”Stockholm 59° North”.  Den består av solister i Kungliga Baletten och har turnerat i både USA och  Europa.

Nikolaus Fotiadis och Nadja Sellrup i Cendrillon (Maillot). Fotograf Onna Heinonen

Nikolaus Fotiadis och Nadja Sellrup i Cendrillon (Maillot). Fotograf Onna Heinonen

Februari: Gunilla Roempkes stipendium
Lena Wennergren-Juras, som varit Kungliga balettens repetitör för Fröken Julie, tilldelades Gunilla Roempkes dansstiftelses stipendium 2008. Stipendiet, som uppgår till 50.000 kronor, delades ut 5/2 i samband med nypremiären  på Kungliga Operan av jubileumsföreställningen Birgit Cullberg 100 år.

Juryns motivering löd:
”För oss i Kungliga Baletten har Lena Wennergren-Juras varit en underbar inspiration i arbetet med Fröken Julie. Hon intar balettsalen med en självklarhet som ger dansarna ett lugn och inger förtroende. Att respektera originalet är viktigt och Lena Wennergren-Juras är mån om att påminna om koreografens ursprungstankar. Hon förstår vikten av att varje rörelse betyder något och hon ger sig inte förrän resultatet blir övertygande. Hon uppmuntrar till en rolltolkning som grundar sig på att vara sin rollfigur – inte spela den.
Årets pristagare är en kvinna som står för allt det som Gunilla Roempke tyckte var viktigt.”

I juryn satt Pär Isberg, Madeleine Onne och Mats Qviberg samt Gunilla Roempkes dotter Titti Gentele.

Lena Wennergren-Juras är sedan hösten 2003 konstnärlig rådgivare för Cullbergbaletten. Under åren 1995-2003 var hon, tillsammans med Margareta Lidström, Cullbergbalettens konstnärliga ledare. Hon har tillhört Cullbergbaletten sedan starten 1967. Birgit Cullberg skapade flera huvudroller för Lena Wennergren-Juras. Hon har också dansat i många baletter av Mats Ek. Under våren 2008 inrepeterar hon två baletter av Mats Ek: ”Fluke” med Parisoperans balett och ”Bernardas hus” i Prag.

Lena Wennergren-Juras

Lena Wennergren-Juras

Mars: Svenska Teaterkritikers Förenings danspris för 2007 tilldelades Mats Ek.

Motiveringen löd:
"Efter över 30 års skapande har han alltjämt en outsinlig förmåga att utveckla sitt personliga, starka uttryck till sceniska allkonstverk där gränsen mellan dans, teater och i år även opera suddas ut. Ett drömspel på Dramaten blev en djärv samtidskommentar i Bollywoodtakt. Orphée på Kungliga Operan är en poetiskt avskalad men vardagsnära tolkning av Glucks opera. Med återuppsättningen av Hon var svart (1995) visade Göteborgsoperans balett att stycket, vid sidan av Eks berömda klassikeromtolkningar, bör räknas som en modern dansklassiker.

Hos Mats Ek blir mänsklig erfarenhet ett kommunikativt kroppsspråk; inte minst synligt i årets finstämda stjärnmöte mellan Mikhail Baryshnikov och Ana Laguna i Ställe. Dessutom har Ek själv framträtt som uttrycksfull dansare med Ana Laguna under Cullbergbalettens 40-årsjubileum.”

Utdelningen av priset hade planerats äga rum på Kungliga Operans scen 5/3, efter ett framförande av Orphée, men fick tyvärr ställas in på grund av sjukdom. I juryn satt Anna Ångström (Svenska Dagbladet), Björn Gunnarsson (danskritiker i Göteborg) och Cecilia Djurberg (vice ordförande i fören ingen).

Giovanni Bucchieri och Kungliga Operans kör. Fotograf Mats Bäcker

Giovanni Bucchieri och Kungliga Operans kör. Fotograf Mats Bäcker

April: Carina Aristipendier utdelade och medalj till Marina Grut
Carina Aris födelsedag högtidlighölls i år 24 april. I Kungliga Operans guldfoajé utdelades Sveriges största danspris: Carina Aris Minnesfonds Länk till annan webbplats. stipendier. 22 unga dansare tilldelades stipendier för vidare förkovran utomlands, några fick dessutom fri vistelse i Carina Aris hedersbostad i Paris i samband med studier. Därtill fick 19 ungdomar under utbildning stipendier för studier på en sommarakademi i Visby, under juli och augusti i år. Stipendiesumman uppgick till sammanlagt 622.000 kronor.

Carina Ari Medaljen tilldelades danshistorikern m. m. Dame Marina Grut.

Medaljmotiveringen löd:
”Sveriges Kungliga Balett har levt fem århundraden i skuggan av sin oskrivna historik. Nu föreligger denna utforskad och briljant formulerad direkt på ett språk som all världen läser, The Royal Swedish Ballet: History from 1592 to 1962.
För detta stora verk av Dame Marina Grut tackar henne vårt lands danskonstnärer med Carina Aris Guldmedalj, förlänad av Prinsessan Christina fru Magnuson.”

Medaljens motto är: ”För hedrande av svensk danskonst”. I juryn sitter professor Bengt Häger (ordförande), premiärdansösen Ellen Rasch, danskritikern och dramaturgen Gunilla Jensen Peyron samt programdirektören vid Sveriges Television Leif Jakobsson.

En medlajprydd Marina Grut tillsammans med Prinsessan Christina, Fru Magnuson och professor Bengt Häger. Fotograf Hans Nilsson

En medlajprydd Marina Grut tillsammans med Prinsessan Christina, Fru Magnuson och professor Bengt Häger. Fotograf Hans Nilsson

Årets mottagare av Carina Ari-medaljen är praktiker och forskare av absolut högsta dignitet. Född i Sydafrika studerade hon balett och dansade med baletten vid University of Cape Town. Spansk dans studerade hon i England och Spanien. Under många år dansade hon spanska danser samt var koreograf och ensemblechef inom spansk dans.  Hon gjorde det med en framgång så stor att hon under tio år hedrades med flera utmärkelser, bl. a. en spansk. Av kung Juan Carlos I förärades hon 1989 en orden med band: ”Lazo de Dama de la Orden de Isabel La Católica”.

Marina Grut bodde i Stellenbosch i Sydafrika från 1944 till 1977 (med undantag för 1959-60, se vidare nedan). 1981 utgav hon en monumental, genomillustrerad bok om baletten i Sydafrika 1802-1979: The History of Ballet in South Africa. 2002 publicerades ett annat storverk: The Bolero School, slösande rikt illustrerad, med tillhörande dvd. Marina Grut har även utgivit två böcker som jag inte sett: The Spanish Dance, 1975, och The Jota, 2000.

Marina Gruts senaste verk, om vår Kungliga balett, har en unik  tillkomsthistoria. Arbetet började under en vistelse i Sverige 1959-60. Hon tog kontakt med Mary Skeaping, som genast uppmuntrade henne att börja forska. Ett omfattande manuskript lämnades så småningom till en agent -  men han slarvade bort det! Vid denna tid var kopior dyra att framställa, och en för författarinnan dittills okänd kopia hittades först åtskilliga år senare – i kvarlåtenskapen efter en äldre släkting till Marinas make, skogsekonomen m. m. Mikael Grut. Då vidtog förnyat arbete med kompletteringar och  sökande av bildmaterial, och 48 år efter det att arbetet påbörjats kunde boken äntligen se dagens ljus. In i det sista var arbetet med boken pressande. Under extremt kort tid fick Marina, med god hjälp av flitige maken Mikael, sammanställa det omfattande registret med över 1100 namn och titlar.

 

Peter Bohlin
20 maj 2008


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil