Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Kgl Baletten i Kina – Magisk turné, publiksuccé

Kungliga baletten har varit på turné i Kina med Natalia Conus romantiska uppsättning av Svansjön. Första föreställningen gavs i det nybyggda National Centre for Performing Arts i Peking.
Teatern, ”ägget” kallad, är 212 meter lång, 143 meter bred, 46 meter hög och når 33 meter under marken – en av världens modernaste teaterbyggnader (invigd i juli 2007) på en plats som ordförande Mao pekade ut redan 1958 till tioårsminnet av folkrepubliken Kinas bildande. Arkitekten är fransman och heter Paul Andreu (Se bildspel Länk till annan webbplats.).

Drottning i Peking – Mariane Orlando framför Pekings futuristiska teaterkomplex. Fotograf Peter Thelin

Drottning i Peking – Mariane Orlando framför Pekings futuristiska teaterkomplex. Fotograf Peter Thelin

Avgående balettchefen Madeleine Onne säger:
Mitt spontana minne från turnén är den fina anda som präglade alla som deltog. Alla ställde upp, det var god sammanhållning och alla dansade på topp vilket medförde en mycket god stämning både på och utanför scenen. För turnén hade sju extra dansare anställts och barnrollerna fylldes med kinesiska balettskoleelever – även de bidrog till en god lagkänsla och hela atmosfären blev nästan magisk.

Totalt gjorde vi tio föreställningar av Svansjön, sex i Peking och två vardera i Shanghai och Macau, Tyvärr blev besöket i Foshan inställt då den teater där vi skulle ha framträtt redan rivits för att ge plats till nya projekt.

Stora skillnader mellan gammalt och nytt, rika och fattiga. Fotograf Adrian Navarro

Stora skillnader mellan gammalt och nytt, rika och fattiga. Fotograf Adrian Navarro

Jag måste också säga att alla dansade på högsta nivå och det blev fantastiskt fina föreställningar i Peking och Shanghai och sedan blev det till att skärpa sig till Macau, där vi framträdde efter den ofrivilliga förlängningen i Shanghai, då vi endast kunde ha träning och repetitioner i stället för föreställningarna i Foshan. Det blev därför också tid till turistande och mycket shopping.  Det blev många turer till postkontoret för att skicka hem paket som skulle ha medfört övervikt på flyget.

För två av föreställningarna hade gästsolister engagerats, nämligen Lali Kandelaki och Vasil Akhmeteli från Georgiska Statsoperan i Tbilisi Länk till annan webbplats., där baletten leds av den internationellt firade ballerinan Nina Ananiashvili. Gästerna fann sig väl i Natalia Conus ryska uppsättning – Lali Kandelaki briljerade t.ex. med 32 dubbla fouettéer i tredje akten!

Laili Kandelaki som Odette, här med I Bakhtadze och D Kozashvili. Foto Georgiska Statsteatern

Laili Kandelaki som Odette, här med I Bakhtadze och D Kozashvili. Foto Georgiska Statsteatern

Anamaria Damianova, som var turnéledare för truppen, berättar:
Publiken i Peking var avvaktande, vilket man förberett oss på, men i Shanghai och Macau fanns en kunnig och entusiastisk publik och det blev stor publiksuccé.

Särskilt spännande blev det i Shanghai då Nadja började må dåligt och inte kunde slutföra förställningen. Jurgita hoppade in med Andrey Leonovitch i akt 3 o 4 och de klarade sig galant trots att de inte dansat tillsammans förr.

Mariane Orlando blev mycket uppvaktad av media. På presskonferenserna kom hon ofta tillsammans med Madeleine och ofta i kostym. Särskilt uppmärksammade man att Mariane var med även på balettens senaste turné till Kina redan 1960. Våra svandrottningar Nadja Sellrup och Jurgita Dronina behövde förbereda sig för föreställningarna och kunde oftast inte vara med och möta pressen.

En sista sorti från scenen. Fotograf Peter Thelin

En sista sorti från scenen. Fotograf Peter Thelin

Det var en upplevelse att komma tillbaka till Kina, säger Mariane Orlando.
Det var hedrande att få vara med och tillsammans med turnéns sponsorer skapa goodwill för Sverige. Det förekom flera mottagningar i foajén för speciella gäster, samtidigt som publiken till de olika scenerna passerade och kastade nyfikna blickar. De små barnen ville gärna komma fram och känna på tyget i min kostym, vilket var rörande.

Jag var bara med  i Peking, men där gjorde jag alla sex föreställningarna. Teatern var oerhört vacker och imponerande. De hade en fin orkester med en fantastisk dirigent, som var mycket entusiasmerande och fungerade utmärkt tillsammans med de olika solistlagen. Han var också väldigt populär hos publiken.

Under turnén 1960 fick vi träffa den kinesiske utrikesministern, som sedermera blev utrensad och avrättad. Nu fick jag en dag besök i logen av en herre och hans familj. Det visade sig vara ministerns son, som gärna ville träffa mig och få en bild – ett känsloladdat ögonblick både för mig och för hans familj.

Jag och Madeleine Onne blev även intervjuade av kinesisk TV i var sin timslång sittning. De var mycket balettkunniga och välorienterade, men ville ändå veta våra synpunkter på dansen i världen, hur den utvecklas och vilka skillnader det finns i attityder och handlande.

Den här turnén blev de sista scenframträdandena i min karriär, nu är det dags för sorti. Jag är glad att jag fick vara med och också att få lära känna dagens dansare i sitt dagliga arbete och som en medlem i ensemblen.

Shanghai Oriental Art Centre. Foto Laminated Glass News

Shanghai Oriental Art Centre. Foto Laminated Glass News

Nadja Sellrup säger:
Det var en spännande turné och mycket händelserik. Fantastiska teatrar, särskilt i Peking, där vi var ett av de första gästkompanierna på den nya teatern. En extra komplikation var att teaterns personal var helt nyanställd – många hade inte jobbat på en teater förr – det blev stressigt för våra medföljande tekniker.

Teatern hade en jättescen som vi behövde anpassa oss till. Publiken applåderade mycket sparsamt  under föreställningen, vilket gav få tillfällen till andningspauser, t.ex. i tredje aktens pas de deux. Däremot var slutapplåden längre och mer entusiastisk. Teatern i Shanghai var mindre men i Macau, i stadens kulturcenter, var scenen också mycket stor.

Den obligatoriska utflykten till kinesiska muren. Fotograf Peter Thelin

Den obligatoriska utflykten till kinesiska muren. Fotograf Peter Thelin

Kåren har arbetat hårt, särskilt damerna som var med i varje föreställning och alla repetitioner. För oss som gjorde huvudrollerna blev det en ganska lugn turné. Olof Westring gjorde trollkarlen Rothbart för första gången –  med bravur, han alternerade med Pascal Jansson, som gjort rollen redan i Stockholm.

Några av de manliga dansarna, särskilt de rysktränade, tog skola med kinesiska nationalbaletten, som också är tränad i rysk stil – en hård träning, men de som gick dit var nöjda!

Det enda bekymret var maten, särskilt för de som är vegetariane. Det kinesiska köket var ovant och kanske inte gav den rätta näringen för oss svenskar. De flesta hade också tagit med sig extra kosttillskott för att orka med.

Anders Jörlén
12 juli 2008


  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

  • Ella Persson 1 Foto Cristian Hillbom
    Ella Persson: After the Mikhailovsky Ballet in St. Petersburg, new future awaits.

    I was born in Solna 25 years ago. We were a normal family with mom, dad, my brother and sister. We lived in Bergshamra, I went to a normal school and played around a lot.

  • DonQuixote 1
    Don Quixote: A triumph for the company
    Don Quixote is a ballet loved by dancers and audiences alike. The Royal Swedish Ballet open their season with Rudolph Nureyev ’s version of the ballet following Marius Petipa ’s choreography and staged ...

  • Tristan and Isolde_chor. Krzysztof Pastor_dancers_Yuka Ebihara _ Vladimir Yaroshenko, photo Hidemi Seto
    Galan i Villmanstrand med mer livskraft än någonsin
    Villmanstrand var åter en gång platsen för en lyckad gala. En traditionell balettgala för alla balettälskande och dansvänner firades i Villmanstrand [Lappeenranta] efter en paus på två år. Festligt bl...

  • Drottningholmsteatern
    Pontus Lidbergs event på Drottningholmsteatern är mer lek än dans
    Jubileumsföreställningen på Drottningholmsteatern är Salle de machines efter en barockteater som i Tuilerierna i Paris kunde förtrolla åskådarna med nya sceniska uppfinningar.

  • Carl Sjögren Felicia Andersson
    Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten
    Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymn...

  • Unai Celis Peribanes
    Elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg erbjuds plats vid American Ballet Theater School i New York
    Unai Celis Peribanes berättar om sin tid vid Svenska Balettskolan och om förväntningarna inför framtiden vid American Ballet Theatre school. Unai kommer från Bilbao i Norra Spanien. Han har varit elev...

  • RBS Defile
    A thrilling show with the Royal Ballet School
    The Royal Ballet School have a fail-safe item on their Summer Performance, one that ensures the curtain will come down on a packed audience with a collective lump in its throat. That item is the Grand...

  • Folia
    José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses
    För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses , en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två ve...

  • KSB på Operan 12 juni
    Smittande dansglädje på Operan av Kungliga Svenska Balettskolan
    På Kungliga Svenska Balettskolans Sommargala på Kungliga Operan var den största nyheten första framförandet av Études classiques , med 75 elever från årskurserna 4, 5, 6 och 9, gymnasiets årskurser 1 o...

  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil