Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Pina Bausch – en scenkonstens förnyare

– har lämnat oss

Vid presskonferensen inför Tanztheater Wuppertals gästspel på Cirkus i Stockholm i september 1984 fick jag för första gången se Pina Bausch. Jag visste inte ett smack om vare sig henne eller gruppen – bara att de blivit mycket omtalade. De stycken som skulle framföras var ”1980 – ein Stück” von Pina Bausch och ”Kontakthof” (ung. = rastgård i fängelse).

Någon frågade varför verket fått den titeln. Pina Bausch, tunn och späd, såg ut som om hon varit vaken i tre dygn, svarade med en röst som hade krävt full uppmärksamhet och koncentration även om rummet varit alldeles tyst: - Ja, vad tror du själv?

Pina Bausch och en cigarett – så såg man henne ofta. Fotograf Gert Weigelt.

Pina Bausch och en cigarett – så såg man henne ofta. Fotograf Gert Weigelt.

Hennes sätt att svara påminde om tröttheten hos en människa som är på väg att ge upp, men inte riktigt än. Förmodligen var det hennes attityd som fick mig att tro att Kontakthof var ett ställe som människor gick till för att träffa någon, trots att de egentligen inte trodde att ett möte skulle vara möjligt, men tänk om ändå ett underverk skulle ske …

Jag tänkte för länge, någon annan hann föra samtalet vidare. Jag framförde inte vad jag trodde.

Föreställningarna blev det närmaste jag kommit uppenbarelser. En sorts levande resonemang om människans lott. Drastiska bilder av en ständig kamp mot en ensamhet som individen själv oftast är upphov till. Empati och humor i doser som gjorde allvaret större. Jag såg alla föreställningar jag lyckades få biljetter till. Framför mig i en kö stod Lena Olin. Nyfikna flockades till det viktigaste gästspelet på decennier.

Våren 1990 (hösten dessförinnan hade Berlinmuren fallit) fick jag åter chansen att se några av Pina Bauschs verk. Det första var då nya ”Palermo, Palermo”. Bakom ridån i Wuppertals vackra operahus stod en tegelstensmur, hög som hela scenöppningen. Efter en stund började muren röra sig. Med ett förfärligt brak föll den rakt bakåt på scenen, och blev det golv som föreställningen sedan spelades på. Åskådarnas reaktioner blev omedelbara och starka. Man skrattade, applåderade, hurrade och busvisslade. Senare kom jag att se smällen från den vältande muren som en bild för föreställningarnas inverkan på individen (mig).  

De verk jag såg bestod av serier av noggrant sammanfogade teatrala scener, med långa talade sekvenser. Dansen var (utom i ”Våroffer”) snarare rörelsekont. Känslan för musik var raffinerad. Där fick jag för första gången höra underhållningsmusik från Weimarrepublikens tid. Oskolade tenorer framförde idylliska sånger som ”Frühling und Sonnenschein” (Vår och solsken) och tangon ”Gnädige Frau, Sie sind ja so schön, daß ich mich nicht trau, Sie anzusehen” (ung. = Nådiga fru, Ni är ju så skön, att jag knappast törs betrakta Er). Kontrasterna till vad som utspelades på scenen slet ofta åskådaren åt olika håll samtidigt. Där uppstod en alldeles särskild dynamik. Ofta, men inte i varje verk, fanns det anledning till skratt, olika sorts skratt.

Pina Bausch trimmade till perfektion sin förmåga att ställa frågor till sina artister. Ofta gick svaren rätt in i föreställningarna. – Vad är kärlek? – Kärleken kommer och går. Just nu går den. Eller: -Tre ord om Ditt hemland? En vacker fransyska svarar: - Bardot, bidet, Pigalle.

Många frågor kan man själv fundera på. I litteraturen om Pina Bausch och den tyska dansteatern finns många nedskrivna. – Hur gör man änglar av djävlar?

Det var alldeles för länge sedan jag såg något av Pina Bauschs verk. Enligt pedagogens maning ”viktig information skall vara muntlig, skriftlig och återkommande” skulle jag ha behövt se hennes verk oftare. Jag skulle t. ex. ha behövt utveckla den känslighet och uppmärksamhet hennes verk uppfordrade till – så att man förmår ta i akt tillfällen som kommer krypande som en snigel och försvinner som en blixt.

I brist på annat kan kanske den som finner världen mer än lovligt absurd göra en egen liten samling av målande uttryck och talande händelser som skulle passa in i denna form av Bauschmetodens syn på tillvaron. I skyltfönstret på ett antikvariat stod en liten skylt: ”Den vinner, som har flest böcker när det är slut.”  Eller: ”Kunnskap är mackt.”

En biografi
Pina Bausch föddes i Solingen i Tyskland 1940. Hon började dansa tidigt och utbildades bland annat vid Folkwangskolan i Essen som leddes av den legendariske Kurt Jooss, en av den moderna dansens portalfigurer – han var även Birgit Cullbergs lärare. – Hon studerade även vid Juilliard School i New York för stilbildare som José Limón, Paul Taylor, och Anthony Tudor. Under amerikatiden framträdde hon som dansare med bland andra Donya Feuer Dance Company och Metropolitan Opera Ballet.

Tillbaka i Tyskland 1962 dansade hon med Kurt Jooss Folkwang Ballett och blev även Jooss assistent. 1972 blev hon konstnärlig ledare för Tanztheater Wuppertal Pina Bausch. en ombildning av baletten vid operan i Wuppertal, en industristad i Ruhrområdet.

Hennes nyskapande dansteaterstil blev snart uppmärksammad och hennes rika produktion, som har gjort segertåg över hela världen, har inspirerat andra koreografer och förtjust såväl kritikerna som en stor publik. Hennes Tanztheater gästade Cirkus i Stockholm 1984 och Dansens hus 1998. Hon samarbetade även med filmskaparna Fellini (E la nave va – Och skeppet går, 1983) och Almodovar (Hable con ella – Tala med henne, 2002).

Hennes sista verk premiärvisades – ännu utan titel – i Wuppertal så sent som den 12 juni, då hon själv stod på scenen och tog emot applåderna tillsammans med sina dansare.

Pina Bausch belönades med Goethepriset i Frankfurt am Main 2008.

Pina Bausch avled i cancer den 30 juni 2009, hon blev 68 år. Hon efterlämnar sonen Rolf Borzik. Hennes man – även han med namnet Rolf Borzik – avled 1980.

Ensemblen samlad i Pinas sista verk i Wuppertal 2009. Fotograf Gert Weigelt

Ensemblen samlad i Pinas sista verk i Wuppertal 2009. Fotograf Gert Weigelt

Pina Bausch, verkförteckning

1974   Fritz
          Iphigenie auf Taurus
          Ich bring dich um die Ecke
          Adagio
          Fünf Lieder avvon Gustav Mahler
1975   Oroheus und Eurydike
          Frühlingsopfer/ Der zweite Frühling (Våroffer)
1976   Die sieben Todsünden
1977   Blaubart – vid åhörandet av Bela Bartoks opera Riddar Blåskäggs borg
          Komm tanz mit mir
          Renate wandert aus
1978   Er nimmt sie bei der Hand und führt sie in das Schloss, die anderen volgen
          Café Müller
          Kontakthof
1979   Arien
          Keuschjeitslegende
1980   1980 – ein Stück von Pina Bausch
          Bandoneon
1982   Walzer
          Nelken
1984   Auf dem Gebirge hat man ein Geschrei gehört
1985   Two Cigarettes in the Dark
1986   Viktor
1987   Ahnen
1989   Die Klage der Kaiserin (biograffilm)
          Palermo,Palermo
1991   Uanzabend II, Madrid
1993   Das Stück mit dem Schiff
1994   Ein Trauerspiel
1996   Nur du
1997   Der Fensterputzer
1998   Mazurka Fogo
1999   O Dido
2000   Kontakthof mit Damen und Herren ab 65
          Wiesenland – ein Stück von Pina Bausch
2001   Agua – ein Stück von Pina Bausch
2002   Für die Kinder von gestern, heute und morgen -  ein stück von Pina Bausch
2003   Nefés – ein Stück von Pina Bausch
2004   Ten Chi – ein Stück von Pina Bausch
2005   Rough Cut – ein Stück von Pina Bausch
2006   Vollmond – ein Stück von Pina Bausch
2007   Bamboo Blues – ein stück von Pina Bausch
2008   Sweet Mambo – ein Stück von Pina Bausch
          Kontakthof mit Teenagern ab 14
2009   Utan titel – ein Stück von Pina Bausch

Peter Bohlin
10 juli 2009


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil