Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Pris till Agneta Stjernlöf-Valcu – Sveriges första koreolog

Stipendiat Agneta Stjernlöf-Valcu. Fotograf Cristian Hillbom

Stipendiat Agneta Stjernlöf-Valcu. Fotograf Cristian Hillbom

Koreologen Agneta Stjernlöf-Valcu har fått Gunilla Roempkes dansstiftelses stipendium. Priset delades ut på Kungliga Operan den 19 februari i samband med nypremiären av baletten Onegin, en balett som Agneta håller för den kanske främsta av alla. Stipendiet är på 50 000 kr.

Agneta Stjernlöf-Valcu, som får stipendiet för sina stora insatser för danskonsten, utbildades som dansare hos den legendariska pedagogen Lilian Karina. 1967 prövade hon till Operan och blev anställd som betald elev. Hon tyckte särskilt mycket om att dansa karaktärsdanser och dåvarande balettchefen Erik Bruhn föreslog att hon skulle åka till Ryssland för att lära sig mer om just karaktärsdans. Men när hon kom att arbeta med den engelska koreologen Faith Worth inför premiären på Romeo och Julia 1969, tyckte hon att det vore bra att lära sig mer om dansernas uppbyggnad först.

Agneta reste på eget bevåg till London där hon under två år utbildade sig till koreolog – konsten att teckna ned baletternas steg knutet till orkesterpartituret – vid Benesh Institute. Som praktikarbete kom hon hem för att assistera koreografen Anthony Tudor vid TV-inspelningen av baletten Dark Elegies "Det var en fantastisk upplevelse att arbeta med Tudor, han var så oerhört musikalisk och allt han gjorde var så teatermässigt väl uttänkt," säger Agneta.

1972, när utbildningen var klar, kallade Erik Bruhn hem henne och sa "strunta i Ryssland, vi behöver en koreolog". Sedan dess har Agneta arbetat som koreolog vid Kungliga Baletten och lett instuderingsarbetet av ett stort antal verk.  Till de koreografer hon uppskattat mest att arbeta med. förutom Tudor, hör Jiri Kylián med sin stora musikalitet och John Neumeier med sin ofelbara teaterkänsla. Samarbetet med Pär Isberg och senast Christian Spuck har också betytt mycket.

"Det mest givande i arbetet som koreolog är själva analysen av ett verks konstruktion och av alla rörelser som ingår. Det har också varit en stor glädje att få arbeta med så många spännande konstnärer. Som koreolog kommer man många gånger mycket nära koreografen och får många avslöjande inblickar i  avsikterna och motiven bakom deras verk."

Officiellt är Agneta nu pensionär från Kungliga Operan "men jag hoppas få fortsätta arbetet med att avsluta noteringarna av många av de verk jag arbetat med. Det gäller stora delar av t.ex. Birgit Cullbergs och Ivo Cramérs och Pär Isbergs baletter men även Jerome Robbins Les Noces och verk av så skilda koreografer som Leonide Massine och Niels Christe. Man hinner normalt inte med att färdigställa koreologpartituret medan man håller på med själva instuderingen. Det fattas ofta några sidor på slutet," säger Agneta.

Agneta Stjernlöf-Valcu har även tilldelats Mariane Orlandos hedersstipendium 1999 för sitt arbete inom danskonsten.

Gunilla Roempkes dotter Titti Gentele, pristagaren Agneta  Stjernlöf-Valcu samt koreografen Pär Isberg. Fotograf Cristian Hillbom

Gunilla Roempkes dotter Titti Gentele, pristagaren Agneta Stjernlöf-Valcu samt koreografen Pär Isberg. Fotograf Cristian Hillbom

Juryns motivering till stipendiet
Agneta Stjernlöf-Valcu har av koreografer runt om i välden anförtrotts att ansvara för nyinstuderingar av både gamla och nya verk. Hon har både den artistiska och organisatoriska förmågan!

Som koreolog lär hon ut grunden till vad hela verket vilar på och rör sig lätt mellan Drottningholms stildans, modernt och de stora klassikerna.

Hon är extraordinär inom sitt yrke och en pionjär inom området i Skandinavien. 
Till den nya generations dansare, som ofta inte är familjära med verkets ursprung, överför hon med varsam hand känslan och grundtanken.

Agneta levandegör koreografernas intentioner. Hon har också en unik förmåga att med sitt organisatoriska sinne hjälpa koreografen att realisera sina visioner under skapandet av nya verk, ett exempel är Natalia Makarovas uppsättning av Törnrosa för Royal Ballet i London.

Gunilla Roempke
Gunilla Roempke, 1940–2005, var dansare, balettchef och dansforskare; 1958 engagerades hon vid Kungliga Teatern (solist 1966, balettchef 1980–84). År 1995 utnämndes hon till förste balettmästare vid teatern. Gunilla Roempke forskade kring svensk danshistoria och har skrivit libretto till och regisserat ett flertal produktioner för Confidencen och Ulriksdals slottsteater.

Hon ansvarade som utställningskommissarie för utställningen Den Gustavianska Baletten på Dansmuseet 1992. Gjorde 1993, tillsammans med Gerd Andersson, TV-programmet Förläng balletterne och förkorta kjortlarne ett program om den klassiska balettens rötter i Sverige.

1994 utgavs hennes utsökta skildring Vristens makt – Dansös i mätressernas tidevarv om dansösernas villkor inom den gustavianska teatern.

Gunilla Roempkes dansstiftelse
bildades 2005 efter Gunilla Roempkes alltför tidiga bortgång. I årets stipendiejury har ingått Gunillas dotter Titti Gentele, balettchefen vid Hong Kong Ballet Madeleine Onne, koreografen Pär Isberg, balettchefen vid Kungliga baletten Marc Ribaud och finansmannen Mats Qviberg.

Tidigare mottagare av stipendiet är Göran Svalberg, Lena Wennergren Juras och Karl Dyall.

Anders Jörlén
22 feb 2010


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil