Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Pris till Agneta Stjernlöf-Valcu – Sveriges första koreolog

Stipendiat Agneta Stjernlöf-Valcu. Fotograf Cristian Hillbom

Stipendiat Agneta Stjernlöf-Valcu. Fotograf Cristian Hillbom

Koreologen Agneta Stjernlöf-Valcu har fått Gunilla Roempkes dansstiftelses stipendium. Priset delades ut på Kungliga Operan den 19 februari i samband med nypremiären av baletten Onegin, en balett som Agneta håller för den kanske främsta av alla. Stipendiet är på 50 000 kr.

Agneta Stjernlöf-Valcu, som får stipendiet för sina stora insatser för danskonsten, utbildades som dansare hos den legendariska pedagogen Lilian Karina. 1967 prövade hon till Operan och blev anställd som betald elev. Hon tyckte särskilt mycket om att dansa karaktärsdanser och dåvarande balettchefen Erik Bruhn föreslog att hon skulle åka till Ryssland för att lära sig mer om just karaktärsdans. Men när hon kom att arbeta med den engelska koreologen Faith Worth inför premiären på Romeo och Julia 1969, tyckte hon att det vore bra att lära sig mer om dansernas uppbyggnad först.

Agneta reste på eget bevåg till London där hon under två år utbildade sig till koreolog – konsten att teckna ned baletternas steg knutet till orkesterpartituret – vid Benesh Institute. Som praktikarbete kom hon hem för att assistera koreografen Anthony Tudor vid TV-inspelningen av baletten Dark Elegies "Det var en fantastisk upplevelse att arbeta med Tudor, han var så oerhört musikalisk och allt han gjorde var så teatermässigt väl uttänkt," säger Agneta.

1972, när utbildningen var klar, kallade Erik Bruhn hem henne och sa "strunta i Ryssland, vi behöver en koreolog". Sedan dess har Agneta arbetat som koreolog vid Kungliga Baletten och lett instuderingsarbetet av ett stort antal verk.  Till de koreografer hon uppskattat mest att arbeta med. förutom Tudor, hör Jiri Kylián med sin stora musikalitet och John Neumeier med sin ofelbara teaterkänsla. Samarbetet med Pär Isberg och senast Christian Spuck har också betytt mycket.

"Det mest givande i arbetet som koreolog är själva analysen av ett verks konstruktion och av alla rörelser som ingår. Det har också varit en stor glädje att få arbeta med så många spännande konstnärer. Som koreolog kommer man många gånger mycket nära koreografen och får många avslöjande inblickar i  avsikterna och motiven bakom deras verk."

Officiellt är Agneta nu pensionär från Kungliga Operan "men jag hoppas få fortsätta arbetet med att avsluta noteringarna av många av de verk jag arbetat med. Det gäller stora delar av t.ex. Birgit Cullbergs och Ivo Cramérs och Pär Isbergs baletter men även Jerome Robbins Les Noces och verk av så skilda koreografer som Leonide Massine och Niels Christe. Man hinner normalt inte med att färdigställa koreologpartituret medan man håller på med själva instuderingen. Det fattas ofta några sidor på slutet," säger Agneta.

Agneta Stjernlöf-Valcu har även tilldelats Mariane Orlandos hedersstipendium 1999 för sitt arbete inom danskonsten.

Gunilla Roempkes dotter Titti Gentele, pristagaren Agneta  Stjernlöf-Valcu samt koreografen Pär Isberg. Fotograf Cristian Hillbom

Gunilla Roempkes dotter Titti Gentele, pristagaren Agneta Stjernlöf-Valcu samt koreografen Pär Isberg. Fotograf Cristian Hillbom

Juryns motivering till stipendiet
Agneta Stjernlöf-Valcu har av koreografer runt om i välden anförtrotts att ansvara för nyinstuderingar av både gamla och nya verk. Hon har både den artistiska och organisatoriska förmågan!

Som koreolog lär hon ut grunden till vad hela verket vilar på och rör sig lätt mellan Drottningholms stildans, modernt och de stora klassikerna.

Hon är extraordinär inom sitt yrke och en pionjär inom området i Skandinavien. 
Till den nya generations dansare, som ofta inte är familjära med verkets ursprung, överför hon med varsam hand känslan och grundtanken.

Agneta levandegör koreografernas intentioner. Hon har också en unik förmåga att med sitt organisatoriska sinne hjälpa koreografen att realisera sina visioner under skapandet av nya verk, ett exempel är Natalia Makarovas uppsättning av Törnrosa för Royal Ballet i London.

Gunilla Roempke
Gunilla Roempke, 1940–2005, var dansare, balettchef och dansforskare; 1958 engagerades hon vid Kungliga Teatern (solist 1966, balettchef 1980–84). År 1995 utnämndes hon till förste balettmästare vid teatern. Gunilla Roempke forskade kring svensk danshistoria och har skrivit libretto till och regisserat ett flertal produktioner för Confidencen och Ulriksdals slottsteater.

Hon ansvarade som utställningskommissarie för utställningen Den Gustavianska Baletten på Dansmuseet 1992. Gjorde 1993, tillsammans med Gerd Andersson, TV-programmet Förläng balletterne och förkorta kjortlarne ett program om den klassiska balettens rötter i Sverige.

1994 utgavs hennes utsökta skildring Vristens makt – Dansös i mätressernas tidevarv om dansösernas villkor inom den gustavianska teatern.

Gunilla Roempkes dansstiftelse
bildades 2005 efter Gunilla Roempkes alltför tidiga bortgång. I årets stipendiejury har ingått Gunillas dotter Titti Gentele, balettchefen vid Hong Kong Ballet Madeleine Onne, koreografen Pär Isberg, balettchefen vid Kungliga baletten Marc Ribaud och finansmannen Mats Qviberg.

Tidigare mottagare av stipendiet är Göran Svalberg, Lena Wennergren Juras och Karl Dyall.

Anders Jörlén
22 feb 2010


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil