Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anita Jokela: Balettgästspel på Finlands nationalopera

Mariinskij-teaterns balett och orkester från St.Petersburg visade upp sig i Jewels av George Balanchine och Den Lilla Puckelryggiga Hästen av Alexej Ratmansky – Magnifikt och magiskt!

Den vita akten – Vi plockar upp diamanter
När prima ballerinan Uljana Lopatkina på långfredagen dansade som solist i den tredje och sista akten – Diamanter – ur den berömda baletten Jewels  (Juveler) höll publiken andan, så raffinerat och utsökt fint var det. Poetisk dans, utstuderat perfekt.  "Hon har ett alldeles eget rörelsespråk!", konstaterade Marianna Rumjantseva – före detta prima ballerina vid Finlands Nationalopera – suckande av förtjusning.

Diamonds: Uljana Lopatkina och Danila Korsuntsev. Fotograf Natasha Razina

Diamonds: Uljana Lopatkina och Danila Korsuntsev. Fotograf Natasha Razina

Uljana var ytterst koncentrerad på sin dans på scenen, med Danila Korsuntsev som den stilfulle partnern. Detta hennes sätt att uppträda: det diskuterades med en och annan åskådare – var hon kanske i sin roll alltför distanserad från publiken på andra sidan orkesterdiket?  "Uljana gör andra roller på ett annat vis", sa min samtalspartner Marianna, när vi avlägsnade oss från raderna. Hon menade att om någon tyckte att denna fina ballerina var en kylig gestalt, så stämmer inte detta. "Hon var helt hängiven åt sin dans, andäktig", formulerade Marianna – och här kunde man instämma – det var ju alldeles tydligt.

Uljanas sätt att i sin dans och tolkning föra fram det som vi alla såg – och vilket gav orsak att tolka prestationen på olika vis – krävde av ballerinan något som man inte ser vid varje föreställning. Uppskattade artister har något mer att frambringa!

Danspubliken i Finland har inte tidigare fått beundra henne.

Däremot har vi haft nöjen att se den manliga solisten i den föregående andra akten Rubies (Rubiner),  Denis Matvienko, redan många gånger, i Helsingfors på Nationaloperan i Bajadären samt i St. Michel,  och fått njuta av hans konst.

Föregående kväll hette solistparet Viktoria Tereshkina och Vladimir Shklyarov. Deras framförande var stilmässigt imponerande, vackert och högtidligt, såsom balett bara kan vara när nivån på allting är hög.  Här talar vi om hela kulturen i ett hus.  

Rubies med Mariinskijteaterns balett. Fotograf Natasha Razina

Rubies med Mariinskijteaterns balett. Fotograf Natasha Razina

Rubiner – Rött!
Denis Matvienko trivdes bra på scenen i Rubies. Den något jazzinspirerade koreografin till musik av Stravinskij  i den andra och självständiga delen av denna helaftonsbalett – som börjar med Smaragder och slutar med nämnda Diamanter – fick honom att ta det väldigt raljant. Han inspirerade också sin partner Irina Golub – eller kanske var det tvärtom, eller ett samspel av bästa slag. Denis är bra på att presentera sin närvaro på scenen, han faktiskt uppträder i sina roller – och delvis därför är det många som kommer för att se honom dansa då det finns en möjlighet till det.  Irina och Denis var ett mycket stiligt par i sina uppgifter, och de andra rubinerna gjorde även de fina prestationer med sina till tåspetsen sträckta ben och vrister samt med sina glada framträdanden och tolkningar av koreografins finesser.

Om vi följer ordningen från andra akten till den tredje, konstaterar vi att mer av fina vyer fick man uppleva då ridån efter andra pausen gick upp med diamanterna i sina formationer, färdiga att göra sin insats, den här gången iklädda vita dräkter, damerna i festliga ballerinakjolar (tutus) .
Jewels gavs två gånger och det är roligt att jämföra dessa föreställningar med varandra; solisterna och deras sätt att tolka dansvokabulären.

Den kvinnliga solisten i Rubies på torsdag Alina Somova och hennes partner Andrian Fadeyev gjorde rollerna mera traditionsenligt och sofistikerat – det är svårt att säga vilken tolkning som skulle ha varit ”bättre” – det är smaksaker. Rubies i mitten av Jewels ska företräda en mer amerikansk stil i denna baletthelhet, även om jag inte kan låta bli att uppleva vissa formationer i koreografin som trojka, galopperande hästar och annat som för tankarna till Ryssland.

Rubies med Carolina Agüero och Finska Nationalbaletten. Fotograf Sakari Viika

Rubies med Carolina Agüero och Finska Nationalbaletten. Fotograf Sakari Viika

Rubies framförs ofta separat – som ett inslag i balettaftnar, och denna del av Jewels har också setts på Nationaloperan (bild). Koreografin tilltalar många åskådare med sina roliga inslag, och de kortkorta dräkterna passar bra. Dräkterna är i grunden desamma som ursprungligen kreerats av Barbara Karinska.  

Yekaterina Kondaurova var den tredje solisten i Rubies – på två kvällar efter varandra följda av kvällen med solistroller i baletten Den Lilla Puckelryggiga Hästen. En fin ballerina med precisa linjer och säker närvaro.

Och så till början, till första akten med Smaragder – Grönt – och romantisk grönska.
Jewels första del, Emeralds (Smaragder), visar stilmässigt upp den franskinspirerade skolan i baletten. Formationerna är klassiska, och dräkterna är långa ballerinakjolar som sträcker sig till vaderna och vilkas färgton går från dunkelgrönt till ljusare nyanser. Tänk på vilier i Giselles andra akt, där finner man något liknande.

Kvinnliga solisten på båda kvällarna hette Yana Selina, och hon hade som partner på första föreställningen Alexander Sergeyev och på andra Maxim Zyusin. Solisterna i hela baletten var många och alla av hög klass. Hela ensemblen var omsorgsfullt övad till uppgifterna, och prestationerna var glädjande. Även barnen i publiken satt förtrollade på sina stolar.

Man hittar information om Mariinskij-teaterns dansare på engelska på teaterns websida: mariinsky/ru/en > company < ballet.

Hästen, Ivan och eldfåglarna i Den Puckelryggiga lilla hästen. Fotograf Natasha Razina

Hästen, Ivan och eldfåglarna i Den Puckelryggiga lilla hästen. Fotograf Natasha Razina

Den Lilla Puckelryggiga Hästen
Den Lilla Puckelryggiga Hästen baserar sig på en gammal saga av Pjotr Jershov som beskriver hur en vanlig men klok ung man av folket och en äldre man i en maktposition – han är tsar i berättelsen – tävlar om samma kvinna. Första gången den visades som balett skrev vi 1864.

Den version vi nu fått njuta av är av Alexej Ratmanskij från 2009 till musik av Rodion Sjtjedrin. Initiativtagaren var Valerij Gergijev som ville ha denna balett i förnyad form till Mariinskij-teaterns program. Själva Maya Plisetskaja – åt vilken kompositören och äkta mannen Sjtjedrin hade ägnat detta sitt första betydande verk i genren balettmusik – sägs ha tyckt att koreografen nu lyckats bra.

När den något avklädda scenbilden i starka färger blir synlig förstår man att här har vi en barnbalett. Tanken utvecklas i intressanta banor; skall barnen ha grällare färger att se på än de vuxna – och bara någon enstaka låda som rekvisita – i berättelser som är tilltänkta att attrahera dem? Eller  är denna saga ändå riktad till vuxna, denna berättelse med en scenografi i ovan skildrad stil? Många åskådare tyckte att här kunde satsningen ha varit annorlunda. Men det blev bättre senare, i andra akten. Där fanns riktigt vackra scenbilder med utsökt dans, t.ex. scenen med Havets Prinsessa i gestalt av Yekaterina Kondaurova.

Tsarens dotter görs av Viktoria Tereshkina, och Ivan, hennes älskade som i slutet får bli en ny tsar, av Alexander Sergeyev. Den lilla hästen är Vasily Tkachenko, den gamla tsaren Andrei Ivanov. Dramat är en aning otydligt ibland på grund av scenografin och dräkterna. Tsaren i sin avkläddhet är svår att urskilja som härskaren i dramat – speciellt om man tänker på barnpubliken. Mera prakt på vissa ställen skulle inte ha skadat. Men det skulle kanske då inte bli så typiskt Ratmanskij. Man har dock satsat ordentligt på uttryck i rollprestationerna, det är ryssarna bra på – förutom förstås själva dansen, vilken ju också här är i världsklass.

Havets prinsessa, Yekaterina Kondaurova, med sitt hov. Fotograf Natasha Razina

Havets prinsessa, Yekaterina Kondaurova, med sitt hov. Fotograf Natasha Razina

Berättelsen då
Det finns en rövare som går omkring om nätterna och trampar ned säden på åkrarna. Det gör också en ung och vacker häst. En bondson – Ivan – lyckas klättra upp på dess rygg och bli där, och när han befriar hästen får han gåvor; hästar, och sedan också den lilla puckelryggiga hästen. Av denna får han sedan hjälp när hans bröder stulit hans övriga hästar. Kring dessa huvudpersoner rör sig en skara andra gestalter: eldfåglar, tsaren, en flicka – även vissa föremål som en fjäder och en ädelsten blir eftertraktade och viktiga under berättelsens gång.

Tsaren möter sitt öde genom att luras in i en kastrull med kokande innehåll där han tror sig kunna bli tillräckligt vacker för att duga som gemål åt samma flicka som Ivan förälskat sig i. Gissa hur det går i slutet!

Hästens andra akt var mera lyckad och mera dansant än den första; om detta var danspubliken ganska enig. Man kunde också sitta i sin stol, luta ryggen bakåt och njuta mer av den utsökt fina dansen efter pausen. Även scenbilderna var mera sagolika.

Det är att bara gratulera Nationaloperan till det här gästspelet från Mariinskij-teatern – ett gästspel ur den absoluta världstoppen inom balett.

Den Lilla Puckelryggiga Hästen, 2009
Musik: Rodion Sjtjedrin / Koreografi: Alexei Ratmansky
Mariinskij-teaterns orkester / Dirigent: Valeri Gergijev

Jewels (Ädelstenar), 1967
Musik Emeralds: Gabriel Fauré, Pelléas et Mélisande, Shylock;
Rubies: Igor Stravinskij,  Capriccio for Piano and Orchestra;
Diamonds: Pjotr Tjaikovskij, Symphony No. 3
Mariinskij-teaterns orkester / Dirigent: Mikhail Agrest

Anita Jokela
25 april 2010


  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil