Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Dansescenen: Döden i Köpenhamn

”Thomas Manns roman Döden i Venedig är ett utmanande verk i sig själv, det är egentligen en banal historia, men Manns språk är poetiskt och han flätar samman olika teman på ett spännande sätt. Jag blev också fascinerad av Aschenbach-figuren, en introvert person som inte vad hur han ska hantera situationen”, säger koreografen Ninna Steen.

På Dansescenen i Köpenhamn har Ninna Steen satt upp dansverket ”Slangens Paradis” (Ormens paradis) där hon fritt klippt mellan Thomas Manns Döden i Venedig och Heinrich von Kleists Om marionetteatern.

Poul Laursen och Alix Habran. Fotograf Ninna Steen

Poul Laursen och Alix Habran. Fotograf Ninna Steen

Om marionetteatern är en satirisk novell från 1810 om människans längtan efter förlorade paradis. Döden i Venedig är idag känd främst genom Luchino Viscontis film från 1971 som har svensken Björn Andresen i rollen som yngligen Tadzio. Manns Döden i Venedig (1912) är en poetisk rysare om mänskligt förfall och äldre mäns möte med oskulden och skönheten. Även Slangens Paradis utspelar sig i Venedig, där det blå havets vågor utgör en fond som intensifieras i styrka allteftersom dramat tätnar.

”Så hade jag berättelsen av Kleist, som är helt annorlunda, men det finns en länk mellan dem som har varit spännande för mig att arbeta med. Och den innehåller även en gåta, jag älskar gåtor”, fortsätter Ninna Steen med ett leende.

”Båda innehåller mängder av symboler och gåtor, och jag har låtit de två verken mötas, flätas ihop. Personerna byter roller och så möts de på kors och tvärs. Samtidigt ville jag skapa ett avslutat verk som kan fascinera publiken och inte göra den mer förvirrad.”

På scenen rör sig endast tre personer, mannen, pojken och den androgyna kvinnan. Precis som i filmen är Mahlers symfoni ledmotiv.

Ninna Steens alter ego [Anne-Claire Theissen] träder in på scenen som Heinrich von Kleists avdankade solodansare. Hon har endast en högklackad sko och en käpp och hon är klädd i en skir vit klänning. Hon försöker fånga den vackre pojkens uppmärksamhet, de följer varandra tätt på scenen tills den åldrande mannen vänder pojkens lekfullhet mot sig.

Anna Claire Theissen och Alix Habran. Fotograf Ninna Steen

Anna Claire Theissen och Alix Habran. Fotograf Ninna Steen

Anne Claire Theissen är både dansare och repetitör, har bland annat arbetat med Skånes dansteater och Norrlandsoperan.

”Jag är mannens öde – jag berättar för honom vad han tänker, mer än jag är en tredje person, det finns även en erotisk ingång här. Jag är berättaren i handlingen och är inte med i själva spelet utan gestaltar mannens kamp med sig själv. Det var lite speciellt att vara med för det är första gången som jag talar danska på scenen – jag gillar den här rollen, den är krävande. ”

”Det är ett litterärt och intellektuellt verk. Jag betraktar mig inte som intellektuell men detta är så väsenskilt mot vad jag gjort tidigare. Och det dramatiska tilltalar mig också. Det är bra konst”, säger Anne Claire Theissen.

Mannen görs av Poul Laursen: ”En av utmaningarna är att jag är dansare och nu får jag en roll där jag mer eller mindre får hålla mig väldigt stilla, röra mig mera försiktig över scenen. Den andra utmaningen är att försvara den här mannen, hans handlingar och villfarelse. Särskilt idag när katolska präster och deras intresse för unga män uppmärksammas. Vi behöver inte förstå hans tankar, men det finns en mänsklighet hos honom som kommer fram, en mänsklighet som finns hos oss alla.”

Det är en väldigt tät atmosfär i salongen publiken är alldeles tyst. ”Jag har arbetat tidigare med abstrakt dans och blandning av dans och teater, men inte med verk som detta som har så mycket karaktär över sig,” säger Poul Laursen.

Poul Laursen undervisar på Skolen for Modern dans i Köpenhamn och har även koreograferat egna mindre dansverk. Bland annat har han jobbat med Teater Tango och gör nu en comeback på scenen efter fyra år.

Ninna Steen faller inte för den politiska korrektheten att låta Tadzio bli en ung man (eller kvinna) utan har valt en 13-årig pojke till rollen, Alix Habran, som det senaste året gått på balettakademien i Köpenhamn.

Han gör rollen moget och trovärdigt, väntande på ett gensvar från den åldrande mannen. Leken blir allvar när Steens alter ego kommer in på scenen klädd i svart. Mannen motas sakta mot avgrunden och faller ned.

Alix Habran och Poul Laursen. Fotograf Ninna Steen

Alix Habran och Poul Laursen. Fotograf Ninna Steen

”Jag tycker inte rollen är så svår, jag har själv varit med och utformat den efter Ninnas regi. Ljuset på scenen gör att jag känner mig ganska fri, om jag skulle se publiken så skulle jag bara bli full i skratt.” säger Alix Habran, som har dansk/franska rötter. Han har medverkat på Teater Modern dans i Köpenhamn och även dansat i en opera i franska Metz.

Alix vill fortsätta utbilda sig till dansare och hoppas att Slangens paradis får ges under dansfestivalen Nordic Platform i Stockholm 2-4 december 2010. Det är ännu inte klart vilka verk som ska framföras.

Nordic Platform är ett nytt initiativ som ska presentera modern dans som är högst tre år gammal och återkomma vartannat år med början i Stockholm. Arrangörer är Dansens hus, Stadsteatern och Moderna dansteatern i Stockholm, Dance info i Finland, Dansens hus i Oslo samt Dansescenen i Köpenhamn.

Cristian Hillbom
19 maj 2010


  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil