Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Dansescenen: Döden i Köpenhamn

”Thomas Manns roman Döden i Venedig är ett utmanande verk i sig själv, det är egentligen en banal historia, men Manns språk är poetiskt och han flätar samman olika teman på ett spännande sätt. Jag blev också fascinerad av Aschenbach-figuren, en introvert person som inte vad hur han ska hantera situationen”, säger koreografen Ninna Steen.

På Dansescenen i Köpenhamn har Ninna Steen satt upp dansverket ”Slangens Paradis” (Ormens paradis) där hon fritt klippt mellan Thomas Manns Döden i Venedig och Heinrich von Kleists Om marionetteatern.

Poul Laursen och Alix Habran. Fotograf Ninna Steen

Poul Laursen och Alix Habran. Fotograf Ninna Steen

Om marionetteatern är en satirisk novell från 1810 om människans längtan efter förlorade paradis. Döden i Venedig är idag känd främst genom Luchino Viscontis film från 1971 som har svensken Björn Andresen i rollen som yngligen Tadzio. Manns Döden i Venedig (1912) är en poetisk rysare om mänskligt förfall och äldre mäns möte med oskulden och skönheten. Även Slangens Paradis utspelar sig i Venedig, där det blå havets vågor utgör en fond som intensifieras i styrka allteftersom dramat tätnar.

”Så hade jag berättelsen av Kleist, som är helt annorlunda, men det finns en länk mellan dem som har varit spännande för mig att arbeta med. Och den innehåller även en gåta, jag älskar gåtor”, fortsätter Ninna Steen med ett leende.

”Båda innehåller mängder av symboler och gåtor, och jag har låtit de två verken mötas, flätas ihop. Personerna byter roller och så möts de på kors och tvärs. Samtidigt ville jag skapa ett avslutat verk som kan fascinera publiken och inte göra den mer förvirrad.”

På scenen rör sig endast tre personer, mannen, pojken och den androgyna kvinnan. Precis som i filmen är Mahlers symfoni ledmotiv.

Ninna Steens alter ego [Anne-Claire Theissen] träder in på scenen som Heinrich von Kleists avdankade solodansare. Hon har endast en högklackad sko och en käpp och hon är klädd i en skir vit klänning. Hon försöker fånga den vackre pojkens uppmärksamhet, de följer varandra tätt på scenen tills den åldrande mannen vänder pojkens lekfullhet mot sig.

Anna Claire Theissen och Alix Habran. Fotograf Ninna Steen

Anna Claire Theissen och Alix Habran. Fotograf Ninna Steen

Anne Claire Theissen är både dansare och repetitör, har bland annat arbetat med Skånes dansteater och Norrlandsoperan.

”Jag är mannens öde – jag berättar för honom vad han tänker, mer än jag är en tredje person, det finns även en erotisk ingång här. Jag är berättaren i handlingen och är inte med i själva spelet utan gestaltar mannens kamp med sig själv. Det var lite speciellt att vara med för det är första gången som jag talar danska på scenen – jag gillar den här rollen, den är krävande. ”

”Det är ett litterärt och intellektuellt verk. Jag betraktar mig inte som intellektuell men detta är så väsenskilt mot vad jag gjort tidigare. Och det dramatiska tilltalar mig också. Det är bra konst”, säger Anne Claire Theissen.

Mannen görs av Poul Laursen: ”En av utmaningarna är att jag är dansare och nu får jag en roll där jag mer eller mindre får hålla mig väldigt stilla, röra mig mera försiktig över scenen. Den andra utmaningen är att försvara den här mannen, hans handlingar och villfarelse. Särskilt idag när katolska präster och deras intresse för unga män uppmärksammas. Vi behöver inte förstå hans tankar, men det finns en mänsklighet hos honom som kommer fram, en mänsklighet som finns hos oss alla.”

Det är en väldigt tät atmosfär i salongen publiken är alldeles tyst. ”Jag har arbetat tidigare med abstrakt dans och blandning av dans och teater, men inte med verk som detta som har så mycket karaktär över sig,” säger Poul Laursen.

Poul Laursen undervisar på Skolen for Modern dans i Köpenhamn och har även koreograferat egna mindre dansverk. Bland annat har han jobbat med Teater Tango och gör nu en comeback på scenen efter fyra år.

Ninna Steen faller inte för den politiska korrektheten att låta Tadzio bli en ung man (eller kvinna) utan har valt en 13-årig pojke till rollen, Alix Habran, som det senaste året gått på balettakademien i Köpenhamn.

Han gör rollen moget och trovärdigt, väntande på ett gensvar från den åldrande mannen. Leken blir allvar när Steens alter ego kommer in på scenen klädd i svart. Mannen motas sakta mot avgrunden och faller ned.

Alix Habran och Poul Laursen. Fotograf Ninna Steen

Alix Habran och Poul Laursen. Fotograf Ninna Steen

”Jag tycker inte rollen är så svår, jag har själv varit med och utformat den efter Ninnas regi. Ljuset på scenen gör att jag känner mig ganska fri, om jag skulle se publiken så skulle jag bara bli full i skratt.” säger Alix Habran, som har dansk/franska rötter. Han har medverkat på Teater Modern dans i Köpenhamn och även dansat i en opera i franska Metz.

Alix vill fortsätta utbilda sig till dansare och hoppas att Slangens paradis får ges under dansfestivalen Nordic Platform i Stockholm 2-4 december 2010. Det är ännu inte klart vilka verk som ska framföras.

Nordic Platform är ett nytt initiativ som ska presentera modern dans som är högst tre år gammal och återkomma vartannat år med början i Stockholm. Arrangörer är Dansens hus, Stadsteatern och Moderna dansteatern i Stockholm, Dance info i Finland, Dansens hus i Oslo samt Dansescenen i Köpenhamn.

Cristian Hillbom
19 maj 2010


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil