Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Nya dansarutbildningen: en modell för perfektion?

År 2007 skickade Operans dåvarande balettchef Madeleine Onne ett brev till flera departement och myndigheter. Onne pekade på den bristande tekniska kvalitén på Kungliga Svenska balettskolans elever, något som gav upphov till en upprörd debatt där dansarna kände sig uthängda och hela skolans grundvalar ifrågasattes.

I en intervju för Dagens Nyheter den 23 juni i år kunde man läsa följande uttalande av Jan Björklund: ”Vi kan inte ha det vanliga svenska jantelagstänkandet om att alla ska få vara med.”

Studenter 2010: Elizabeth Andrews och Philip Berlin. Fotograf Carl Thorborg

Studenter 2010: Elizabeth Andrews och Philip Berlin. Fotograf Carl Thorborg

Madeleine Onne menade att eleverna som examinerats från skolan blev utkonkurrerade av utländska dansare som höll en högre teknisk nivå. Regeringen har därefter uttryckt en önskan om att den klassiska baletten och dess repertoar ska kunna fortsätta att utvecklas i Sverige. En förutsättning för detta, menar man, är kvalificerade inhemska dansare.

Förslagen som har presenterats gäller en yrkesdansarutbildning från grundskolenivå till gymnasial nivå som håller internationell klass. Regeringen har bland annat föreslagit att antagningreglerna ändras från hösten 2011.

Eleverna ska gallras till årskurs sju och under gymnasiet och de elever som inte håller måttet kommer att ombes att lämna skolan. Idag anses inte eleverna få tillräckligt med tid för dansämnet och regeringen har därför även föreslagit att både antalet timmar och lärartätheten ska utökas.

Jan Björklunds pressekreterare Anna Neuman säger till Dansportalen: ”Den nya utbildningen kommer inte att påverka danslärarutbildningarna på till exempel Danshögskolan. Syftet med förändringarna är att stärka dansen som konstart i Sverige genom att göra yrkesdansarutbildningen mer konkurrenskraftig. Utbildningen ställer stora krav på både fysiska förutsättningar hos eleven och på psykisk styrka.”

Eleverna har redan i dagsläget mental träning såväl som anatomi och näringslära på schemat inom ämnet idrott och hälsa. Initiativet med mentorskap på Balettakademien i Stockholm vore dock något att ta efter även på Kungliga Svenska Balettskolan. Den psykiska styrkan som krävs behöver stöd för att utvecklas - ett stöd som dessutom kan komma att bli en värdefull kontakt väl ute i yrkeslivet.

Ett annat förslag är att några företrädare från dansprofessionen ska medverka i utformningen av yrkesdansarutbildningen, något jag personligen tror kommer att vara helt avgörande om den här nya modellen ska utveckla sig i rätt riktning.

Kerstin Lidström, balettskolechef på Kungliga Svenska balettskolan Länk till annan webbplats., ger följande kommentar på utredningen: ”Förslaget om elevhem är positivt och även det minskade elevantalet på gymnasiet som gör att eleven kan få mer individualiserad utbildning. Lovande är också att ett, av regeringen tillsatt, organ skall ha ett övergripande inflytande över utbildningen och uppföljning av kvalitén. Eftersom grundskoledelen av dansutbildningen finns på flera orter i landet ger det möjlighet till en mer likvärdig utbildning. Vi tycker det är positivt att man tar utbildningen på allvar. Vi vill ju ha en utbildning som får fram de bästa dansarna och då måste också förutsättningarna som ges vara de optimala. Många av de förslagen som presenterats är bra, men i nuläget är ingenting klart.”

Madeleine Onne klev fram och betonade de faktiska krav som ställs på en yrkesdansare. Det kan inte ha varit en lätt sak att framföra till sina egna elever, barn och ungdomar med drömmar. Hon belyste framförallt det ideal som den klassiska världen representerar och eftersträvar, nämligen perfektion. För många kan detta tyckas ha en abstrakt prägel.

Surrealisten Salvador Dali lär ha sagt ”var inte rädd för perfektion, du kommer aldrig att nå det”. I balettvärlden ljuder däremot mantrat, om än i undertext: om det inte är perfektion är det olidligt.

Balett upphäver tyngdlagar och tar åskådaren på en illusorisk resa där dansarna landar ljudlöst på pudrade fötter. Där männen gärna lockar till sig spontanapplåder genom att spexa i kraftprovssolon och lyfter sin partner som om hon vore av dun. Där kvinnorna inte sällan får gestalta ljuva karaktärer som svävar lyriskt eller förtvivlat ut på scen.

Frida Hambreus i en skolföreställning 2009. Fotograf Sanna Andrée

Frida Hambreus i en skolföreställning 2009. Fotograf Sanna Andrée

Det finns så klart sköna undantagsroller i den klassiska repertoaren och men alltför få. Det är knappast i harmoni med samtiden, men alldeles oavsett så vill ingen sitta på nålar på parkett. Balett behöver framföras med en innerlig känslighet i kombination med en solid och fulländad teknik. Ett fåtal klarar av att uppnå och utstå den klassiska balettens krav. Pansarhjärtan krävs.

Utredningar av det här slaget och genomtänkta förslag i all ära, men balettvärlden är till stor del sluten, och är generellt sett ingen uppdaterad eller progressiv miljö. Man kan fråga sig om det verkligen behöver vara så?

Eleverna på den moderna linjen har större utrymme och möjlighet att utvecklas i en individuell riktning vad gäller ideal, teknik och tolkning. Improvisation är ett centralt redskap i den moderna dansarens arbete, innovation efterfrågas och ofta skapas koreografiskt material genom dialog mellan koreograf och dansare. Man finner nya vägar för sin verksamhet och samarbetar i gränsland mellan konstformer såsom film, konst och teater.

Inom baletten är man mer angelägen om att vara sin tradition trogen, med allt vad det innebär. För yrkesdansare vore det i mina ögon önskevärt med jämnare fördelning av resurser, mer nytänkande och överbryggande initiativ dansformerna och kulturinstitutionerna emellan. Varför inte exempelvis en fast performancescen för moderna danskonstnärer i entrén på Moderna museet? Och varför finns det inte fler fria klassiska grupper…?

Mycket har hänt sen min tid på Kungliga Svenska Balettskolan i början på nittiotalet. Då var det till exempel gallringar varje termin. Från tio års ålder fick vi nummerlappar på bröstet och dansade för en samlad lärarkår, som granskade oss kritiskt. De som inte motsvarade kraven fick ett brunt kuvert hem. Det var förstås smärtsamt för de elever som fick lämna skolan, men falsk uppmuntran bär ingenstans.

Samtidigt är inte drömmar uppbyggda av andras uppdiktade villkor. Drömmar är högst personliga och sårbara, och dans kan oavsett villkor lämna bestående och fantastiska avtryck i människor. Det måste få vara det viktigaste, inte perfekta linjer eller ens ett kontrakt på en anrik institution.

En av Sveriges främsta koreografer ville vid ett tillfälle visa mig en video med, som hon uttryckte det: ”Världens bästa dansare!”
Dansaren visade sig vara en tioårig flicka från tredje världen som med hela sig uttryckte nödvändigheten i att dansa. Så långt ifrån Operan man kan komma och ändå så nära dansens innersta väsen. I glädjen och råkraften hos ett barn som inte kan sitta still när rytmer når henne.

Johanna Mork
23 sep 2010

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil