Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Nya dansarutbildningen: en modell för perfektion?

År 2007 skickade Operans dåvarande balettchef Madeleine Onne ett brev till flera departement och myndigheter. Onne pekade på den bristande tekniska kvalitén på Kungliga Svenska balettskolans elever, något som gav upphov till en upprörd debatt där dansarna kände sig uthängda och hela skolans grundvalar ifrågasattes.

I en intervju för Dagens Nyheter den 23 juni i år kunde man läsa följande uttalande av Jan Björklund: ”Vi kan inte ha det vanliga svenska jantelagstänkandet om att alla ska få vara med.”

Studenter 2010: Elizabeth Andrews och Philip Berlin. Fotograf Carl Thorborg

Studenter 2010: Elizabeth Andrews och Philip Berlin. Fotograf Carl Thorborg

Madeleine Onne menade att eleverna som examinerats från skolan blev utkonkurrerade av utländska dansare som höll en högre teknisk nivå. Regeringen har därefter uttryckt en önskan om att den klassiska baletten och dess repertoar ska kunna fortsätta att utvecklas i Sverige. En förutsättning för detta, menar man, är kvalificerade inhemska dansare.

Förslagen som har presenterats gäller en yrkesdansarutbildning från grundskolenivå till gymnasial nivå som håller internationell klass. Regeringen har bland annat föreslagit att antagningreglerna ändras från hösten 2011.

Eleverna ska gallras till årskurs sju och under gymnasiet och de elever som inte håller måttet kommer att ombes att lämna skolan. Idag anses inte eleverna få tillräckligt med tid för dansämnet och regeringen har därför även föreslagit att både antalet timmar och lärartätheten ska utökas.

Jan Björklunds pressekreterare Anna Neuman säger till Dansportalen: ”Den nya utbildningen kommer inte att påverka danslärarutbildningarna på till exempel Danshögskolan. Syftet med förändringarna är att stärka dansen som konstart i Sverige genom att göra yrkesdansarutbildningen mer konkurrenskraftig. Utbildningen ställer stora krav på både fysiska förutsättningar hos eleven och på psykisk styrka.”

Eleverna har redan i dagsläget mental träning såväl som anatomi och näringslära på schemat inom ämnet idrott och hälsa. Initiativet med mentorskap på Balettakademien i Stockholm vore dock något att ta efter även på Kungliga Svenska Balettskolan. Den psykiska styrkan som krävs behöver stöd för att utvecklas - ett stöd som dessutom kan komma att bli en värdefull kontakt väl ute i yrkeslivet.

Ett annat förslag är att några företrädare från dansprofessionen ska medverka i utformningen av yrkesdansarutbildningen, något jag personligen tror kommer att vara helt avgörande om den här nya modellen ska utveckla sig i rätt riktning.

Kerstin Lidström, balettskolechef på Kungliga Svenska balettskolan Länk till annan webbplats., ger följande kommentar på utredningen: ”Förslaget om elevhem är positivt och även det minskade elevantalet på gymnasiet som gör att eleven kan få mer individualiserad utbildning. Lovande är också att ett, av regeringen tillsatt, organ skall ha ett övergripande inflytande över utbildningen och uppföljning av kvalitén. Eftersom grundskoledelen av dansutbildningen finns på flera orter i landet ger det möjlighet till en mer likvärdig utbildning. Vi tycker det är positivt att man tar utbildningen på allvar. Vi vill ju ha en utbildning som får fram de bästa dansarna och då måste också förutsättningarna som ges vara de optimala. Många av de förslagen som presenterats är bra, men i nuläget är ingenting klart.”

Madeleine Onne klev fram och betonade de faktiska krav som ställs på en yrkesdansare. Det kan inte ha varit en lätt sak att framföra till sina egna elever, barn och ungdomar med drömmar. Hon belyste framförallt det ideal som den klassiska världen representerar och eftersträvar, nämligen perfektion. För många kan detta tyckas ha en abstrakt prägel.

Surrealisten Salvador Dali lär ha sagt ”var inte rädd för perfektion, du kommer aldrig att nå det”. I balettvärlden ljuder däremot mantrat, om än i undertext: om det inte är perfektion är det olidligt.

Balett upphäver tyngdlagar och tar åskådaren på en illusorisk resa där dansarna landar ljudlöst på pudrade fötter. Där männen gärna lockar till sig spontanapplåder genom att spexa i kraftprovssolon och lyfter sin partner som om hon vore av dun. Där kvinnorna inte sällan får gestalta ljuva karaktärer som svävar lyriskt eller förtvivlat ut på scen.

Frida Hambreus i en skolföreställning 2009. Fotograf Sanna Andrée

Frida Hambreus i en skolföreställning 2009. Fotograf Sanna Andrée

Det finns så klart sköna undantagsroller i den klassiska repertoaren och men alltför få. Det är knappast i harmoni med samtiden, men alldeles oavsett så vill ingen sitta på nålar på parkett. Balett behöver framföras med en innerlig känslighet i kombination med en solid och fulländad teknik. Ett fåtal klarar av att uppnå och utstå den klassiska balettens krav. Pansarhjärtan krävs.

Utredningar av det här slaget och genomtänkta förslag i all ära, men balettvärlden är till stor del sluten, och är generellt sett ingen uppdaterad eller progressiv miljö. Man kan fråga sig om det verkligen behöver vara så?

Eleverna på den moderna linjen har större utrymme och möjlighet att utvecklas i en individuell riktning vad gäller ideal, teknik och tolkning. Improvisation är ett centralt redskap i den moderna dansarens arbete, innovation efterfrågas och ofta skapas koreografiskt material genom dialog mellan koreograf och dansare. Man finner nya vägar för sin verksamhet och samarbetar i gränsland mellan konstformer såsom film, konst och teater.

Inom baletten är man mer angelägen om att vara sin tradition trogen, med allt vad det innebär. För yrkesdansare vore det i mina ögon önskevärt med jämnare fördelning av resurser, mer nytänkande och överbryggande initiativ dansformerna och kulturinstitutionerna emellan. Varför inte exempelvis en fast performancescen för moderna danskonstnärer i entrén på Moderna museet? Och varför finns det inte fler fria klassiska grupper…?

Mycket har hänt sen min tid på Kungliga Svenska Balettskolan i början på nittiotalet. Då var det till exempel gallringar varje termin. Från tio års ålder fick vi nummerlappar på bröstet och dansade för en samlad lärarkår, som granskade oss kritiskt. De som inte motsvarade kraven fick ett brunt kuvert hem. Det var förstås smärtsamt för de elever som fick lämna skolan, men falsk uppmuntran bär ingenstans.

Samtidigt är inte drömmar uppbyggda av andras uppdiktade villkor. Drömmar är högst personliga och sårbara, och dans kan oavsett villkor lämna bestående och fantastiska avtryck i människor. Det måste få vara det viktigaste, inte perfekta linjer eller ens ett kontrakt på en anrik institution.

En av Sveriges främsta koreografer ville vid ett tillfälle visa mig en video med, som hon uttryckte det: ”Världens bästa dansare!”
Dansaren visade sig vara en tioårig flicka från tredje världen som med hela sig uttryckte nödvändigheten i att dansa. Så långt ifrån Operan man kan komma och ändå så nära dansens innersta väsen. I glädjen och råkraften hos ett barn som inte kan sitta still när rytmer når henne.

Johanna Mork
23 sep 2010

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil