Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anita Jokela: Finlands Nationalopera, Savcor och Eifman

– ett ambitiöst samarbete

Under året 2010 bjöd Savcor Ballet (tidigare Ballet Mikkeli) på två fina festivaler. På våren sågs Eifman Ballet från St. Petersburg gästspela på stora scenen vid Nationaloperan – inom ramen av ett välkommet samarbete med sistnämnda, som i år fyller 100 år – och på hösten träffades balettentusiaster i St. Michel för att se även andra artister från St. Petersburg.

Stjärnorna från den berömda Mariinskijteatern och baletten från Michailovskijteatern uppträdde i den moderna Mikaelisalen. Gästspelet bestod av tre olika program – två helaftonsbaletter och en galaföreställning. – Här skrivs det om visiten med Eifman Ballet samt om dess ledare som även han har jubileumsår. Boris Eifman fyller 65.

Onegin. Foto ©Eifman Ballet

Onegin. Foto ©Eifman Ballet

Det är att varmt välkomna alla fina samarbetsprojekt mellan ovan nämnda; aktörer som har en strävan att visa det bästa för sin publik. Balettchefen vid Nationaloperan, Kenneth Greve, hade bjudit in Eifman Ballet, och man kan konstatera att Finlands nationalopera  ju har alla förutsättningar att erbjuda möjlighet och lokaler till en lyckad visit – när man t.ex. tänker på en omfattande scenrekvisita – och i det här fallet en stor balettgrupp med två helaftonsbaletter. Även åskådarna välkomnar sådana här projekt. Fördelarna är många.

Savcor Ballets ledarpar, Ulla och Hannu Savisalo, vill återigen hålla standarden hög och de två årliga festivalerna som de ordnar brukar vara lyckade; de är välordnade och artisternas nivå utomordentligt god.

Onegin. Foto ©Eifman Ballet

Onegin. Foto ©Eifman Ballet

Eifman Ballet
Gruppen Eifman Ballet är en sak för sig – när jag själv första gången på tv såg ett program om den, dess arbete och karismatiska ledare tänkte jag WOW! Tänkte vidare att när det bara blir möjligt ska dess föreställning ovillkorligen ses – så imponerande var det. För ett par år sedan blev det möjligt, i St. Michel, och jag blev inte besviken.

Boris Eifmans baletter har många nivåer i sina berättelser, koreografierna är uppfinningsrika och de långa Eifman-dansarna är fina artister. Alla är klassiskt skolade – dvs. de behärskar fullkomligt den klassiska balettens teknik. Dessutom modernt och akrobatik, och i varierande grad andra tekniker.  

Röda Giselle. Foto ©Eifman Ballet

Röda Giselle. Foto ©Eifman Ballet

Boris Eifman - stjärnkoreografen
Jag hade möjligheten att förra våren kort intervjua detta geni; gruppens grundare, ledare, koreograf, och repetitör Boris Eifman, då han någon timme tidigare anlänt till Nationaloperan med sin grupp. Han hade redan uppträtt för många medier och ville nu tala hemspråket ryska i stället för engelska, och använda tolk. Jag måste berätta detta därför att svaren på mina frågor var långa, och ingen tolk utan förhandsinformation om diskussionens gång skulle ha kunnat komma med allt i sin översättning.
Boris Eifmans verk representerar genren "Feature Ballet". Som koreograf vill Eifman betona energin och känslan i sina baletter, och allt skall vara noggrant och fullkomligt. Sovjettiden hade varit svår för honom och själva verksamheten ofta närapå omöjlig. Han nämner åren 1977-87 som de värsta. De var arbetsdryga även på annat sätt än rent ur skapandets synvinkel. Gruppens historia formas i tioårsperioder, och riktigt uppåt har det gått efter slutet av åttiotalet.

Från och med 1997 lever man den tredje eran, säger Boris Eifman. Själv tar jag vid vårt samtal upp en diskussion om ingredienserna, om vad jag sett inbyggt i hans baletter – det som kan vara underförstått – och vilket går att tolkas beroende på hur mycket tittaren är invigd i historien och politiken. I intervjun går vi inte djupare in i detaljerna – en vidare diskussion kanske hade krävt ett samtal där båda parterna skulle ha talat Eifmans hemspråk, ryska.

Röda Giselle. Foto @Eifman Ballet

Röda Giselle. Foto @Eifman Ballet

En krävande ledare
Boris Eifman är en krävande ledare, och han blir ibland besviken på vad han ser då han övar sina dansare. Detta sågs även i tv-programmet, där man följt med repetitionerna i flera repriser. Det är jobbiga tider för dansarna, att ta stegen om och om igen – koreografen vill ha allt precis som det är tilltänkt. Konstnärerna ska förstå detta, eller tanken bakom allt. Man berättar ju saker när man dansar, och det skall synas tydligt. Det är också det som sker på scenen.

Hos dansarna är energin och känslan där. Gör man först en plié a la second – vilken är ofta väldigt bred, ni vet när man viker benen åt sidorna och niger djupt – är det väldigt elastiskt och utgör en början till något väldigt komplicerat och akrobatiskt.  - Det finns på nätet väldigt mycket att beskåda av Eifman-koreografierna, titta gärna in och se professionaliteten och laddningen på scener.

Det händer numera när gränserna är öppna att några av dansarna inte stannar så länge i gruppen, men det fenomenet är vi redan vana vid överallt – marknaden för dansarna är världsvid och man söker sina möjligheter på olika håll. Eifman återigen söker sina långa dansare runtom i Ryssland, där det utbildas kompetenta och kunniga artister på flera ställen, i St. Petersburg, Moskva och Perm för att nämna några framstående städer. Kiev – ett ställe med traditioner – tillhör numera självständiga Ukraina. Från den staden kommer t.ex. Denis Matvienko, stjärnan vid Mariinskij.

Allmänt
Det är den här diskussionen som pågår när man talar om nationella balettkompanier inpå de egna knutarna också; en del av de bästa dansarna prövar på scener i andra länder, och å andra sidan tar man vid teatrar emot ambitiösa dansare från annat håll, eftersom man vill ha en så hög nivå som möjligt – detta medger alla balettchefer numera. Oftast läser vi att chefen vill höja nivån i den grupp han leder – det brukar vara svaret till en fråga varför landets egna dansare inte kan få kontrakt.

Russian Hamlet. Foto @Eifman Ballet

Russian Hamlet. Foto @Eifman Ballet

Boris Eifman och hans koreografiska arbete
Åter till Eifman: fräscht, otypiskt – och nytt, om man jämför med de stora helaftonsbaletterna på operahusens scener. Eifmans baletter bär en alldeles egen prägel. Han skapar sina verk enligt sin fantasi rörande uttryck i rörelserna, lånar någon gång annanstans ifrån – det gör ju de flesta – men genast när man kommer på att det där har jag sett hos en annan, så fortsätter Boris Eifman precis på sitt eget vis. Inget tal om att det inte skulle vara eifmanskt, häftigt.

Och – som Boris Eifman påpekar – är berättelserna inte lätta, det krävs av åskådaren ett intensivt tittande med inlevelse, för att få ut vad som koreografen haft i tankarna. Som sagt, nivåerna är också många – i stil med de ryska författarnas poesi.

Russian Hamlet. Foto @Eifman Ballet

Russian Hamlet. Foto @Eifman Ballet

På Nationaloperan sågs två baletter; Onegin (tidigare Onegin Online, se Dansportalen.se) och Röda Giselle. De båda baletterna gavs i två föreställningar, och salen var full varje kväll. Det var många som såg alla fyra. Dessa båda berättelser handlar också om personligheter, Onegins handling är förflyttad till nuet och berättar mycket fritt om figurerna i den berömda ryska dikten (Aleksandr Pusjkin: Eugen Onegin), och Röda Giselle om ballerinan Olga Spessivtsevas flykt till en inre värld, ett imaginärt paradis inom hennes konst. Slutet är tragiskt även för denna Giselle (liksom i den traditionella baletten med detta namn), hon hamnar till slut på mentalsjukhus.

Ballerinas roll dansades av Nina Zmievets, en äkta ballerina med linjer utsträckta ända till tåspetsarna så länge hon i berättelsen är en dansös med framgång inom yrket – och de övriga solisterna, de tre männen i hennes liv – hette denna gång Aleksej Turko – en stark danspersonlighet och känd från förra Eifman-visiten – i rollen som Tjechist, Oleg Markov som Läraren och den praktfulle Oleg Gabyshev som Partnern – lägg namnet på minnet; samt Anton Labuskas som Vännen – alla dessa i starkt samarbete berättande storyn som innehåller mycket varierande händelser – vilket också speglas i rörelsespråket. Efter klassiska rörelser blir det en ävergång till vridna, människan uttrycker sig ju ofta på det sättet när hon är i obalans.

Anita Jokela
24 februari 2011


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil